Magyarország, 1979. július-december (16. évfolyam, 27-52. szám)

1979-09-30 / 39. szám

Autóipar A „túlélő” Japán Szabályozó szerep Új stratégia, tőkekoncentrálás is. Még Japánban is nagy tartóz­kodással beszélnek az autóipar jö­vőjéről, pedig a hatmillió évente gyártott gépkocsijuknak a fele külföldre megy. Az elmúlt két év­tized szinte egyetlen diadalmenet volt a japán gépkocsiipar számára, de ma már a „survival” — a túl­élés — került napirendre náluk is abban a háborúban, amelyet az autógyártás kolosszusai vívnak egymással a nyugati világban. Ele­gendő volt a jen felértékelése a dollárral szemben ahhoz, hogy ex­portjuk megrekedjen, s hogy a Toyota gyár bérei is a nyugati vi­lág bérszínvonalára emelkedje­nek, és máris riadalom keletke­zett a japán gépkocsipiacon is. Ha azonban az ember a nyugat-euró­pai meg az amerikai érintetteket hallgatja, akkor ez a japán „túl­élés” még mindig irigylésre és fé­lelemre méltó. Nézzük, miért? Két pillér A nagyipar viszonylatai, a ter­melékenység és a belső piac jel­lemvonásai egyértelműen és még mindig a „sárga gépkocsi” mellett szólnak. Maradjunk a Toyota pél­dájánál: évi csaknem hárommillió kocsijával az 1978-as adatok sze­rint 2 039 116 személygépkocsit és 890 042 tehergépkocsit gyártott, s ezzel otthon az iparág élén áll; a General Motors és a Ford után a harmadik a világon; 45 000 alkal­mazottja közül 33 000 a termelés­ben dolgozik; a társaság életében az utolsó és egyetlen sztrájk az 50- es évek végén volt (a gyárat 1926- ban Sakichi Toyota alapította). Szakszervezeteinek működését még ma is az 1962 februárjában kötött egyezmény szabja meg, amelynek két alappillére a termelékenység és a termelés egyenletes és követ­kezetes emelése; a Toyota-munkás öt napot dolgozik egy héten, 8 órát naponta, kétezer órát egy esz­tendőben; mindennek alapján a japán gépkocsigyártás termelé­kenysége 30 százalékkal nagyobb, mint az amerikaié és két-három­­szorosa a nyugat-európainak. Kö­zelebbről — az összehasonlítás kedvéért — a Fiatnál vagy a Peugeot-Citroënnél egy munkás évente 10—13 gépkocsit termel, japán szaktársának 32—38 gépko­csijával szemben. De nehogy bárki is abba a tév­hitbe essék, hogy mindez csak a szakszervezeti szeszélyek következ­ménye. Statisztikusok pontos megállapítása szerint Nyugat- Európában az évente ledolgozott órák jóval a japán munkaórák száma alatt maradnak, hiszen pél­dául a Fiatnál még az 1500 órát sem éri el ez a szám évente. Az is igaz azonban, hogy a nyugat­európai autó-nagyiparosok, ha ép­pen kényszerhelyzetükben is, de kezdik belátni, hogy túlságosan ragaszkodtak egy régebben bevált, de már idejétmúlt a st­andardizá­­cióhoz, ugyanakkor, amikor Tokió náluk sokkal szabadabb teret en­gedett az alkatrészszállítók meg­­válogatásának, és megbízásaik időnkénti újraelosztásának. Kézenfekvő A nagy japán gyárak, a Toyota, a Nissan és a Honda mellett szól továbbá az is, hogy hazai piacuk még jelentős szabályozó szerepet játszhat bármilyen autó-világkrízis kirobbanása esetén. Ennek a honi piacnak két legfőbb jellemvonása, hogy részint még nem telített, ré­szint szinte elérhetetlen a külföl­dön gyártott gépkocsik számára. Belső piacukat jellemzendő: amíg például Olaszországban ezer la­kosra 300 gépkocsi jut, Japánban mindössze 180. A japán gépkocsi­­parknak összesen 1,8 százaléka külföldi gyártmányú, ami annyit jelent, hogy egész Japánban 50 000 importkocsi szalad. Tokió tehát morzsákat hullat az asztaláról a nagy nyugati cégeknek, ugyanak­kor, amikor 3 millió gépkocsit ex­portál, ennek több mint a felét az USA-ba, és vagy 650 000-et Nyu­­gat-Európába. Különösen akkor meghökkentő ez a szám, ha az ember meggondolja, hogy 25 esz­tendővel ezelőtt a japán gépkocsi­ipar egyetlen autót sem exportált. És még csak hangosabbá válik ez a „robbanás” akkor, ha észbe vesz­­szük, hogy mindezt Japán anélkül érte el, hogy egyetlen gyárat is épített volna külföldön. Ehhez azonban gyorsan hozzá kell fűzni, hogy elsősorban nem üzleti meg­gondolásokból történt ez így, ha­nem mert a japánokat a kapitalis­ta világban tapasztalható szakszer­vezeti harcok riasztották el attól, hogy ilyen vállalkozásokba fogja­nak. Mélyebb közgazdasági és politi­kai analízist kívánna annak meg­állapítása, hogy ez az elriasztó ha­tás miért gyöngült meg az elmúlt esztendőkben, tény azonban, hogy a Honda egyezményt kötött a nagy bajban lévő British Leylanddel egy nagy kihatású kooperációról, amely mentőövként szolgált a bukófélben lévő angol cégnek, és egyúttal megtörte azt a bizonyos jeget is: a japánok Nagy-Britanniában is megkezdik a gépkocsigyártást, s ezzel megkerülik a Közös Piac or­szágainak számukra eddig ugyan­csak szorongató vámhatárait. A megegyezés magától­­ értetődően óriási feltűnést keltett a nyugati autóvilágban, és nyomában máris beszélnek bizonyos új­sütetű kap­csolatokról, amelyeket a szintén nehézségekkel küzdő Alfa Romeo vett volna föl a Hondával és a Nissannal. Az Egyesült Államok­ban pedig a Mitsubishi kezdi „kö­rüludvarolni” a levegőért kapkodó Chryslert. E fenti példákból félre­érthetetlenül világlik ki a tény, hogy a japánok „trójai lovakként” akarják fölhasználni, sőt használ­ják is föl a bajba jutott hatalmas nyugati autógyárakat arra, hogy további tért nyerjenek Nyugat- Európában és az USA-ban. Kézenfekvő a kérdés, amely ma leginkább nyugtalanítja a kapita­lista konkurrenseket, vajon hogyan lehetne megállítani ezt a térnye­rést? Az amerikaiak a maguk szo­kott módján „belülről akarják be­venni a várat”, mivel már a 70-es évek elejétől kezdve megszimatol­ták a veszélyt. Már akkor tettek kezdeti lépéseket az irányban, hogy kisebb és nagyobb japán cégek részvényeit megszerezzék. A Chrysler például megvásárolta a Mitsubishi Motor részvényeinek 15 százalékát, a General Motors az Isuzu-részvények 34,7 százalékát. (A Mitsubishi gépkocsigyára egyébként a japán gépkocsiterme­lés 10,5 százalékát adta 1978-ban a maga 972 000 818 kocsijával, az Isuzu a 3,5 százalékát a 327 750 ko­csijával. A Mitsubishi a harmadik, az Isuzu pedig a hatodik a 11 legnagyobb japán gépkocsigyár rangsorában.) A Ford pedig 1974-ben Japánban külön vállalkozást létesített az országgal kapcsolatos pénzügyeinek intézésére, a Ford Finance azóta is serényen dolgo­zik. Ez az USA-stratégia azonban semmiféle különösebb hatást nem gyakorolt az események alakulásá­ra, hiszen a japánok ma több mint másfél millió gépkocsit he­lyeznek el az Egyesült Államok piacán, az amerikai cégek viszont csak 15 ezret exportálnak Japán­ba. Detroit persze nem hunyja be a szemét ez előtt a mindennél be­szédesebb­ tény előtt, és úgy dön­tött, hogy stratégiát változtat. En­nek első és legfontosabb célkitűzé­se új gépkocsimodellek kidolgozá­sa. Belátták, hogy vége a szuper­kocsik korának, s a termelést át kell állítaniuk a közepes hengerűr­tartalmú kocsikra, már csak az energetikai válság közvetlen követ­kezményeként is. És ezen a vona­lon kell fölvenniök a harcot a ja­pánokkal, akik a kezdet kezdetétől fogva elkerülték az amerikai mo­dell utánzását, s ha lehet ezt mon­dani, csábítását is. Persze ebben őket nem valami üzleti előrelátás vezényelte, hanem zsenge hagyo­mányaiktól kezdve ezernyi más­fajta tényező is, a térségek adta lehetőségektől kezdve egészen ízlé­sükig. Ki bírja jobban? A harc azonban nem egyszerűen az ipar, hanem a pénzügyek front­ján is folyik majd. És itt igen nagy szerepe lesz annak, hogy ki bírja jobban tőkével. E tekintet­ben nagyon jellemző a Chrysler­­krízis példája. Az Egyesült Álla­mok az elkövetkezendő hat évre 70 milliárd dollárnyi beruházást tervez a gépkocsiiparban. Nyugat-Európa kérdése e tekin­tetben is merőben másként fest. Sokkalta megosztottabb az ameri­kai gépkocsipiacnál, megvannak a maga széttöredezett csoportérdekei, féltékenységei, s így nem tudott még közös gépkocsiprogrammal föllépni. Japán ezzel szemben egyesítette legnagyobb bankjainak erőit is, amelyek a második világ­háborút megelőzően tevékenykedő nagy pénzügyi trösztjeinek utódai — ezúttal autóiparának szolgálatá­ban. A Mitsubishi „csodája”, hogy három év leforgása alatt megkét­szerezte gépkocsitermelését — 300- ról 600 ezerre emelte —, s ezzel a világ tíz legnagyobb autógyárá­nak sorába iratkozott föl, éppen ennek a koncentrált banktőkének köszönhető. Bennfentesek jóslása szerint, s e „jósok” között mind az autó­ipar, mind a bank- és pénzügyi világ nagyjai megtalálhatók — az elkövetkezendő esztendők nagy harcai azonban a kapitalista világ érdekhatárait semmiképp sem fog­ják átlépni, legföljebb jelentős erő­­eltolódásokat okozhatnak ebben a szférában. ÚJ JAPAN ELEKTROAUTO Hogyan lehetne megállítani ezt a térnyerést? MAGYARORSZAG 1979/39

Next