Magyarország, 1980. január-június (17. évfolyam, 1-26. szám)

1980-06-29 / 26. szám

t. T­iltakozunk az anekdota mint irodalmi műfaj ellen. A ma­gyar próza fejlődésének leg­főbb gátját látjuk benne, mert egyszeri esetet beszél el, jelenték­telen epizódot nagyít fel, tesz valamiképpen jelképessé — de hiába: az anekdota életképes. Ta­lán azért, mert illik az időhöz, amelyben virágkorát élte, írtak vaskos tudományos műveket a ma­gyar századfordulóról, mégis a mé­lyéig néhány anekdota világított le igazán. A zsidótörvények kényszerében Ernst Lajosnak nagymúltú galé­riáját át kellett adnia Almássy- Teleki Éva grófnőnek, aki a má­sodik világháború éveiben Ernst Lajos fia, Endre tanácsai alapján vezette tovább az intézményt. Az ő biztatására rendezett gyűjtemé­nyes kiállítást Egry Józsefnek, de az már a saját ötlete volt, hogy a jobboldali sajtó megpuhítása, a polgári vásárlókedv fokozása ér­dekében a tárlatra meghívja Hor­thy Miklóst. Idillikus, szatirikus ös­­méltósága megérkezett, ter­mészetesen a művésznek, bár­mennyire utálkozott is, ott kellett lennie. Egy sarokban húzódott meg; testőrök, titkosrendőrök gyű­rűjében át­vntette magához a gróf­nő, hogy bemutassa a lovasten­gerésznek. Szem- és fültanútól tud­juk, Horthy ezt mondta: „Meg­kérdezhetek valamit művész úr­tól? ... íróktól is szoktam kér­dezni ... Mondja, kedves Egry, maga ezt komolyan gondolja? Amit fest, kérem. Komolyan gon­dolja?” Egry vicsorgott, mi már nyu­godtan kacaghatnánk ezen a ka­pitális baromságon, ha nem tud­nánk, hogy József Attila, Derko­­vits Gyula, Vajda Lajos Horthy országlása idején pusztult el nyo­morultul, hogy ez a műveletlen­­ség, szellemveszejtő butaság egy egész társadalmi rend tulajdona volt, s a K. u. K.-világtól rendít­hetetlenül divatban volt a felsza­badulásig. Ferenc József uralkodása óta állt így szemben a hatalom és a szel­lem, pontosabban: a maradi, a vi­lág változásairól tudomást nem vevő konzervatív s a fejlődéssel nem csupán lépést tartani, de azt sürgetni, siettetni akaró progresz­­szív művészet és irodalom, mond­hatnánk úgy is, az apák és a fiúk nemzedéke. Benedek Marcell kiváló művé­ben (A modern magyar irodalom) ezt olvashatjuk: „Az apák nem látták problematikusnak a világot. Egyik meg volt vele elégedve (vagy legalábbis úgy tett, mintha meg­volna) — a másik nem. Egyik idillikus volt, idealista; a másik szatirikus, realista. De mindegyik­nek egyszerű, világos volt a látás­módja, s ami fő: mindegyik meg volt győződve arról, hogy mindazt látja is, amit látnia kell. Hitt a maga szemének, vagy még inkább elődei szemének, mert hiszen elő­dei szemével tanult látni. Ha újat látott, bántották. Forma tekint­­ben megingathatatlan tekintélyű mesterei voltak.” A modern magyar irodalom tör­ténete így a kételyek születésé­nek, a kételyekből fakadó meg­bizonyosodásnak a története.­­ Az apákkal ellentétben a fiúk szá­mára a világ tele volt kérdéssel, amelyek kikezdték a társadalom hagyományos rendjét, e rendhez illő tudományt és művészetet. A kérdések elvezették őket a felis­meréshez, hogy ezt a régi világot mindenestül le kell rombolni, s teljesen mást, vele mindenben el­lentéteset építeni a helyébe. Művész számára a kételyek elő­ször mindig magára a művészetre vonatkoznak. A fiatal Csók Ist­ván vallomása perdöntő erejű ab­ban is, hogy vezetik el látszólag pusztán formai kérdések a mű­vészt az új világfelfogáshoz. Em­lékezéseim című könyvében írja: „Löfftz gyönyörű félaktot állított be az iskolában. Göndör hajú sző­keség volt... két karját hátul a nyakán összetéve néz maga elé ... Míg a többiek méricskéltek, s ke­nyérbéllel törülték ki a rajz hi­báit, én már nagy ecsetvonások­kal, széles foltokban raktam fel a festéket a vászonra, ahogy lát­tam, s­­ nem­ ahogy éreztem. Bántam is én, jó, nem jó... csak azt tudtam, csodaszép, ami előt­tem van, s hogy nekem ecset van a kezemben. És készült a tanul­mány, lázasan, merészen. A szí­nek égtek, a hús világított, a haj­ban villanyos szikrák pattogtak — az egész iskola izgalommal vár­ta, mit szól a tanár, ha majd kor­rektúrára kerül a sor. És jött Löfftz és korrigált. Karját vállam­­ra téve magyarázott jó háromne­gyed óra hosszáig... Aztán fog­tam a késem, egy nagy mozdulat, a ragyogó test eltűnt a vászonról. Mintha sírást hallottam volna. Nem, csak az ajtó nyikorgott a távozó Löfftz után. El, el Párizsba! Ott szabad a levegő.” Münchenben történt az eset, ahol az akadémián fapálcikára tekert vattán kellett a festőnövendékek­nek a felhőket tanulmányozniok, amelynek Löfftz nagy tekintélyű professzora volt, keresett művész is mellesleg. Az ifjú Csók kiáltása: el Párizsba!, ha az anekdota szint­jén is, jelképes, mert a germán vaskalaposságtól a szabadabb, for­­rongóbb — legalábbis művészi ér­telemben szabadabb és forrongóbb — Párizs jelentette a menekülést. Írónak éppúgy, mint művésznek. Oda menekült a művelt ifjú arisztokrata Justh Zsigmond, s ha a Nyugat születéséig folyóiratokat segítségül híven akarjuk áttekin­teni az irodalomban történteket, az ő nevét kell elsőként említe­nünk. Az ő példája bátorította a Magyar Salon szerkesztőjét, hogy vállalkozása sikerének vannak esé­­■­lvei. A francia gasztronómia Az első, európai példákhoz iga­zodni igyekvő revü, az 1884-ben alapított Magyar Salon, mint a­­címe is utal rá, az előkelő társa­sági szalonok közönségének ké­szült. Szerkesztője, Fekete József kisebb látókörrel, még kisebb bá­torsággal, egy évszázad múltán is, mintha Kármán József „Urániá”­­jának szerkesztői koncepcióját próbálta volna feltámasztani. De mégis az egyeduralkodó német kulturális befolyás ellen emelt szót, amikor Renant, Zolát emle­gette, Turgenyevről íratott tanul­mányt. A francia gasztronómia legalább olyan hangsúlyt kapott lapjában, mint az irodalom. Justh Zsigmondnak is fórumot kínált a lap. 1890-ben itt jelen­tette be a Műpártolók Körének megalakulását; közzétette prog­ramját, amely az író-művészvilág s a vezető társadalmi rétegek kö­zeledését szorgalmazta. Vérszegény lapocska volt a Magyar Salon, gyér sikere bebizonyította, hogy azok, akiknek szánták, nem vál­lalnak közösséget a hazai szellemi élettel, hogy a társadalmi piramis csúcsán milyen kevesen vannak, akiknek gondja a magyar kultúra sorsa. Azonban mégis ez volt az első fecske. 1890-ben A Hét ugyancsak a megújhodás programjával indult. Igyekezett — már csak anyagi léte biztosítása érdekében is — ápolni a kapcsolatot az uralkodó feudális és a vezető tőkés körökkel, de a nekik tetszőnél széleskörűbb ér­deklődése, a konvenciók ironiku­san fölényes elutasítása, a városi polgárság szellemi igényeinek fi­gyelembe vétele révén olvasótá­bora egyre nőtt és szélesedett. Szerkesztője a konzervatív nép­nemzeti irány hangján szóló, ám a társadalmi kérdések, politikai változások iránt érzékeny költő, Kiss József — született szerkesztő, aki pontosan érzékelvén a lap kö­zönségének fokozatos átalakulását, a nagy tekintélyű öregek helyett egyre inkább a fiataloknak bizto­sít megjelenési lehetőséget. Mun­katársai közt található Justh, Pe­telei, Gozsdu Elek, Ambrus Zol­tán, Thury Zoltán, Bródy Sándor, Szomory Dezső, Ignotus, Heltai Jenő, Iványi Ödön, Lövik Károly, Tömörkény István, Papp Károly, Osvát Ernő, Molnár Ferenc, Krúdy Gyula, Cholnoky Viktor, Szini Gyula, Biró Lajos, Kosztolányi De­zső, Szép Ernő, Tóth Árpád, Ale­xander Bernát, Fülep Lajos, Már­kus László, Lyka Károly, s letette névjegyét hasábjain Ady Endre is. A Hét első otthona a születő, modern magyar irodalomnak, de a híd szerepét is vállalta jelen és múlt között. (Az új irodalom egyik legnagyobb dilemmája, a hagyo­mányhoz való viszony, ha felhőt­lennek nem is, de konfliktusmen­tesnek látszik.) Kiss József közölte Vajda János „Az üstökös”, a „Húsz év múlva” című versét, büszkén sorolja írói közé Jókait, Arany Lászlót, Mikszáthot. Igazi revü volt, bőven kínált olvasmányt, de az egyben színvonalas irodalmat is; kiterjedt figyelme a társművé­szetekre, zenei, képzőművészeti tár­gyú beszámolók tették teljesebbé, melyeknek írói irigylésre méltó biztonságai tájékozódtak nemcsak a hazai, de a külföldi újdonságok közt is. Kivételes a szerepe a modern magyar próza vezető műfajának, a novellának gyors felnőtté válá­sában. Talán azóta sem volt fo­lyóirat, amely ennyi elbeszélő te­hetséget tudott felvonultatni, amely ilyen bőségben, ennyi változatban közölt kisprózát a rajztól a­­tár­cán, a klasszikus szabályok sze­rinti elbeszélésen át a modern szerkezetű helyzetnovelláig, amely­ben a szereplő élete egy sorsfor­dulóján kérdéssel szembesül, s a felmentést vagy elítélést jelentő válaszban jelképesen egész élete Irodalmi lapok Kételyek ! Életképes anekdoták értelme, tanulsága kifejeződik. A modern városi élet új jelenségei ihlette versek, például Heltai Jenő dalai mellett feltűnnek hasábjain modern líránk úttörő mesterei is, egyelőre hangjukat próbálgatva, saját világukat keresve. Egy fontos dátum „A polgári irodalom történeté­ben talán az első dátum 1890. A Hét megjelenése — írta Szerb Antal. — A Hét képes szépirodal­mi hetilap volt, szerkesztője, Kiss József, középszerű, epigon költő, de olyan szerkesztői tehetség, akit csak az egy Osvát Ernő múlt fe­lül. Lapja rövidesen orgánuma lett mindazoknak, akikben az új pol­gári szellem irodalmi formát öl­tött, de hordozta a régebbi nem­zedékek kritikusabb elméit is ... A Hét-nek ezek a régebbi évfo­lyamai a kellemesebb olvasmá­nyok közé tartoznak. Nívóban, iro­dalmi kultúrában és tájékozott­ságban semmiben sem álltak a Nyugat első évfolyamai mögött... A kitűnő Szerb Antalnak ta­lán csak egy jelzőjével vitatkoz­hatnánk, azzal is csupán a közép­fok miatt. A Hét kellemesebbnél több, kellemes, sőt színvonalas olvasmány ma is. Mindezt köny­­nyű bizonyítani. 1978-ban a Mag­vető kiadó Fábri Anna és Steinert Ágota szerkesztésében és váloga­tásában kétkötetes antológiát je­lentetett meg A Hét költeményei­ből. A nem olcsó könyv pillana­tok alatt elfogyott, ma már leg­feljebb antikváriumban lelhető fel egy-egy példánya. Kiss József szerkesztő úr elégedett lenne, ha tudná, mennyivel több vásárlója és olvasója volt lapjának ma, mint megjelenése idején. Bizonyságául annak, hogy igazi irodalom és ol­vasnivaló napjainkban sem ellen­tétes fogalmak. A lapnak, persze, harcolnia is kellett. Jobbról az 1895-ben indult, Herczeg Ferenc szerkesztette Új Idők bomlasztotta olvasótáborát. Nehéz a címével ellentétesebb saj­tóorgánumot elképzelni! A leg­nagyobb kiadóvállalat, a Singer és Wolfner pénzelte, a lap célja pe­dig a vidéki, konzervatív, keresz­tény középosztály megnyerése volt. Persze, nem az irodalomnak, ha­nem a szerkesztői koncepciót adó Tisza Istvánéi politikának. Az Új Idők tulajdonosának, az öreg Wolf­­nernek a fia volt Farkas István, a mártírhalált halt festőművész, aki — ezrekkel és ezrekkel együtt — az apja pénzelte lap által is hir­detett illúziók iszonyatos követ­kezményének lett az áldozata. (Folytatjuk.) SÍK CSABA A HÉT Irodalom és olvasnivaló 27 MAGYARORSZÁG ____ 1980/26

Next