Magyarország, 1981. január-június (18. évfolyam, 1-26. szám)

1981-01-04 / 1. szám

Közös Piac A második hullám 1981. január 1-től Athén is Távlati nehézségek ősz óta több mint száz görög hivatalnok érkezett Brüsszelbe. Hosszabb tartózkodásra rendezked­nek be és szorgalmasan ismerked­nek jövendő munkahelyükkel. A tisztviselők országuk előőrsének tekinthetők. Alkalmazásuk annak a következménye, hogy Görögor­szág 1981. január 1-től az Európai Gazdasági Közösség tagja. A siker mögött­ i „kilencekből” tehát „tizek” lesznek, a taglétszám emelkedik és ezzel megkezdődik az integrá­ció „második kibővülése”. (Az el­ső hullámban a hetvenes évek ele­jén a Közös Piac létszáma Ang­lia, Dánia és Írország csatlakozá­sával nő­tt hatról kilencre.) A gö­rög belépés ugyanis elvi jelentő­ségű; ezek után kétség sem fér­het ahhoz, hogy 1983—84-re Spa­nyolország és Portugália is elfog­lalja hőn áhított helyét Brüsszel­ben. Vagyis: még néhány év, és a kilencek immár tizenketten lesz­nek. Elvileg a „második hullámot” egyértelmű sikerként kellene érté­kelni, a megfigyelők egy része azonban szkeptikus. Véleményük lényege: az EGK­I földrajzi érte­lemben kiszélesedik ugyan, az in­tegrációs folyamat azonban nem mélyül el. A taglétszám növelése alkalmas a Közös Piac politikai befolyásának erősítésére, de a gaz­dasági együttműködés fejlesztését az újonnan jöttek igényei és le­hetőségei érezhetően fékezik. Vég­eredményben a fenti nézet szerint az EGK politikai és gazdasági cél­jai között ellentmondás keletke­zett és a Közösség a dilemmát a politika javára oldotta fel. Anglia, Dánia és Írország belé­pését még az 1973—74-es Olajár­­robbanás és a bekövetkező recesz­­szió előtt tárgyalták és az újon­nan jöttek fejlettségi színvonala nem sokban különbözött az ere­deti hatokétól. A mediterrán trió helyzete más. Az EGK-ban az egy főre jutó bruttó társadalmi ter­mék 6000 dollár — ugyanez a mu­tató Görögországban 2700, Spa­nyolországban 2900 és Portugáliá­ban mindössze 1800 dollár. Az in­tegráció átlagos szintjének eléré­se tehát komoly erőfeszítést köve­telne­­ meg­­ az integráció külön­böző költségvetési alapjaitól. A je­lenlegi gazdasági helyzetben óriá­si gazdasági és politikai akadá­lyok nehezítik nagy összegű támo­gatás folyósítását. * A kép 1978 végén, a csatlakozási tárgyalásokon elért elvi megállapo­dás idején született. Karamanlisz akkor még nem köztársasági elnök, hanem miniszterelnök volt. Jenkins a közös piaci főbizottság közeljö­vőben távozó elnö­ke. A kibővítés problémáit jól­­tük­rözte a görög csatlakozási tárgya­lások menete is. A megegyezést 1978 legutolsó napjaiban sikerült elérni, ezt azonban Athén és Brüsszel között másfél éves viha­ros tárgyalássorozat előzte meg. Görögország pedig EGK-ügyekben nem számíthatott teljesen „kez­dőnek”, hisz a Közös Piachoz 1962 óta társulási szerződés fűzte. A csatlakozási megbeszélések során azonban le kellett küzdenie Fran­ciaország és Olaszország ellenál­lását. Róma és Párizs ugyan tel­jes egészében egyetértett a csat­lakozás mellett szóló politikai ér­vekkel, gazdasági érdekeik azon­ban szembeállították őket Athén­nal. Mindkét állam jelentős meny­­nyiségben exportál ugyanis a kö­zösségen belül olyan mezőgazdasá­gi termékeket — zöldség, gyü­mölcs, bor és olívaolaj — melyek a görög kiviteli listán is nagy súly­­lyal szerepelnek. Az olcsóbb gö­rög áru kiszoríthatja a francia és olasz konkurrenseket. Ezért a két tagállam szívesen meghosszabbí­totta volna azt az átmeneti idősza­kot, mely alatt a görög mezőgaz­dasági termékek még nem élvez­hették volna teljes mértékben a vámmentességet. Véleményük sze­rint e szektorban 7—8 éves türel­mi idő lett volna indokolt. A görög kompromisszum kompromisszum született: nem készült külön szabályozás a mező­­gazdaságra. Az ágazat termékei — a különösen érzékenynek minősí­tett paradicsompüré és őszibarack kivételével — már öt év eltelté­vel élvezhetik a vámmentességet a kilencek területén. Az átmeneti időszak tehát pontosan ugyanolyan hosszú, mint az iparcikkeknél. A mezőgazdaság kérdése persze Athén számára sem volt mellé­kes, hisz a dolgozók 34%-a ebben az ágazatban keresi kenyerét. Az, hogy a mezőgazdaságban nem alakítanak ki külön szabályozást a görög exportra, belpolitikailag a csatlakozás mellett jelentős érv­ként volt felhasználható. (Míg Ka­­ramanlisz és pártja támogatta a teljes jogú tagságot, az ellenzék — így a Pánhellén Szocialista Moz­galom — szerint a csatlakozás jó­vátehetetlen károkat okoz.) Való igaz: a görög gazdaság ál­lapota most sem rózsás. Az inflá­ció éves szinten mérve 25%-os, a folyó fizetési mérleg deficitje 2,4 milliárd dollár az­ idén. 1980-ban az ország 2,7 milliárd dollárt volt kénytelen olajimportra fordítani. Lassul a növekedés üteme is, a bruttó nemzeti össztermék 1980- ban változatlan árakon mérve csak 1,5%-kal bővül. (Tavaly még a növekedési ütem csaknem 4%-os volt.) A kormány szerint a közös piaci tagság segít majd a gondok megoldásában, megnyitja a görög termékek előtt azt a hatalmas piacot, melyen 260 millió fogyasztó él. Az ellenzék másképpen véleke­dik. Nézetük szerint a korlátozás nélkül beáramló nyugat-európai áruk elsorvasztják a fejlődésben levő görög ipart. Az átmenetet nyilván megkönnyíti, hogy 1981-re Brüsszel 710 millió dolláros rend­kívüli segélyt ajánlott fel, melyet elsősorban a görög infrastruktúra, a mezőgazdaság és az ipari kis­üzemek fejlesztésére fordítanak. A legnagyobb ugyanis a kisüzemek félelme. A vámmentesen, korláto­zások nélkül beáramló EGK-áruk legközvetlenebbül az ő létüket fe­nyegetik. Brüsszel álláspontját a csatla­kozási tárgyalások során általában a kompromisszum keresése jelle­mezte. Egy kérdésben azonban a kilencek kemények voltak: a ven­dégmunkások ügyében. Az EGK-t eredetileg létrehozó Római Szerződés kimondotta, hogy „a termelési tényezők” és a meg­termelt javak a közösségen belül korlátozások nélkül áramolhatnak. Elvileg tehát a Közös Piac bár­mely tagállamának bármely pol­gára az integráción belül bárhol vállalhat munkát, mégpedig a ha­zai illetőségű dolgozókkal teljesen azonos feltételek mellett. Egy „EGK-állampolgár” tehát nem te­kinthető vendégmunkásnak; jogai a közösségen belül mindenütt azo­nosak. Az EGK-ban azonban már napjainkban is mintegy egymillió görög vendégmunkás dolgozik. Ha a szabad munkavállalást már 1981. január 1-től bevezetnék, úgy feltehetően újabb százezrek keres­nének állást Nyugat-Európában olyan körülmények között, amikor a munkanélküliek száma a Közös Piacban amúgy is eléri a hatmil­liót. A szabad munkaerőmozgást vé­gül is csak hosszabb átmeneti idő­szak után tartotta Brüsszel meg­valósíthatónak. A görög munka­­vállalókat jelenleg sújtó korláto­zások teljesen csak nyolc év múl­va szűnnek majd meg. Az integ­ráció országaiban elhelyezkedők száma addig is évről évre növe­kedhet, de csak mérsékelt ütem­ben. A „hígulás” kezdetei A görög csatlakozással tehát megkezdődött az, amit néhány ag­gódó megfigyelő az „európai in­tegráció felhígulásának” nevez. Ha a mediterrán országokkal való ki­bővítése befejeződik, úgy az EGK döntési mechanizmusa súlyos problémák előtt áll. Elkerülhetet­len ugyanis, hogy a „gazdag Észak” és a „szegény Dél” ellen­téte éppen a közösségen belül ne jelentkezzék. A jövőbeni mediter­rán trió például nyilvánvalóan kü­lönleges érdeklődést fog tanúsíta­ni a Közös Piac regionális fejlesz­tési alapja iránt, melyet viszont értelemszerűen a jobb módú tagok­nak kell majd feltölteniük. Ilyen körülmények között legalábbis kérdéses, hogy sikerül-e továbbra is fenntartani az EGK-n belül az egyhangú döntéshozatal elvét. Ha pedig nem, úgy elkerülhetetlen, hogy bizonyos országcsoportok rendszeresen másokat leszavazza­nak. Ezek persze elvi gondok. Van­nak sokkal égetőbb, gyakorlati problémák is. A csatlakozások so­rozata esetén például hogyan érin­ti majd a nyugat-európai gépkocsi­­gyártást a spanyol konkurrencia? Az Ibériai-félszigeten ugyanis — jórészt nyugat-európai gyárak köz­reműködésével — fejlett jármű­­gyártás alakult ki. Portugáliának a maga részéről modern könnyű­ipara van (textil). A csatlakozás után üzemeit aligha lehet meg­akadályozni abban, hogy piaci ré­szesedésüket Nyugat-Európában dinamikusan növeljék. A hátrányok kompenzálása sem megy majd az egyik pillanatról a másikra. A kilencek ugyanis kény­telenek voltak elfogadni azt, hogy a spanyol ipart nem lehet hirte­len a közös piaci versenynek ki­tenni. Madrid tehát hosszabb át­meneti időszakot kapott,­ melynek végig termelése védelmében vál­tozatlanul védővámokat alkalmaz­hat. A hazai termelés versenyké­pességét mindenesetre csökkenteni fogja, hogy a csatlakozás után az érintett országokban mérsékelni kell a termelés költségvetési tá­mogatását. Ez mindenekelőtt a spanyol acél-, textil- és hajóipari vállalatoknak rossz hír. Érdemes azonban a tagsági lista alakulását továbbgondolni. Jelen­leg a nyugat-európai integráció ki­lenc, többé-kevésbé azonos gazda­sági színvonalon álló országból áll. Néhány éven belül az EGK olyan országokkal fog kiegészülni, melyek fejlettségi színvonala lé­nyegesen alacsonyabb és demokra­tikus hagy Villányaik kevésbé erő­sek. (Portugália, Spanyolország és Görögország a hetvenes évek kö­zepéig diktatúra volt). Ezek után aligha lehet majd visszautasítani Törökországot sem. A folyamat során pedig a Közös Piac súlypont­ja szükségszerűen „Délre” tolódik el. Ezek a távlati gondok azonban aligha zavarják meg a görög csat­lakozás feletti örömet. December elején Ballisz miniszterelnök már megfigyelőként részt vett az EGK szokásos állam- és kormányfői csúcstalálkozóján. 1981. január 1-től kezdve már nincs szükség erre a státusra: a közösség meg­beszélésein Athén képviselője tel­jes jogú tagként vehet részt. GONDA GYÖRGY— SZENTGÁLI PÉTER · MAGYARORSZÁG 1981/1__________• KARAMANLISZ JENKINS BRÜSSZELBEN* A csatlakozási tárgyalásokon kompromisszum született

Next