Magyarország, 1982. január-június (19. évfolyam, 1-26. szám)

1982-03-14 / 11. szám

Most már bizonyossá vált, hogy lényegesen több történt Ma­laysiában, mint egyszerű kormányváltás. Politikai megfi­gyelők egyöntetű értékelése szerint Mahathir Mohameddel egy fiata­labb és dinamikusabb gárda ke­rült a délkelet-ázsiai ország élé­re. Kuala Lumpur külpolitikai ve­zérelve továbbra is az el nem kö­telezettség maradt, de szembetűnő változás az iszlám országokhoz való tartozás erős hangsúlyozása. Félreérthetetlen bizonyítéka ennek az a döntés, amely a PFSZ ma­­laysiai képviseletének diplomáciai státust biztosított s ama köve­telés nyilvános támogatása, hogy az arab világ is rendelkezzen sa­ját nukleáris potenciállal. Mahat­hir lelkes szószólója a volt gyarma­ti­­országok intenzívebb összefogá­sának. Ezzel párhuzamosan látványo­san leértékelték a Brit Nemzetkö­zösséghez fűződő, korábban nagy­ra becsült kapcsolatokat. A tag­államok vezetőinek melbourne-i csúcsértekezletén Malaysiát csak külügyminiszter képviselte. (A kormányfő, akiről egyébként köz­tudott, hogy sohasem rokonszenve­zett az angolokkal, azzal az indok­lással utasította vissza a személyes részvételt, hogy a konferenciának úgy sem lesz kézzelfogható hasz­na.) Az ügy kapcsán tovább rom­lott a Canberrához fűződő, kü­lönben sem túl meleg viszony is, mivel egy ausztrál rádióműsorban bántó megjegyzést tettek Mahat­hir maláj származására és a sér­tésen Fraser miniszterelnök bocsá­natkérő szavai sem segítettek. A még brit kézben levő malaysiai ültetvények jó részének állami tu­lajdonba vétele London és Kuala Lumpur együttműködését sem tet­te szorosabbá. Nyitott kérdés egye­lőre, hogy az utóbbi időben megle­hetősen elhidegedett viszonyukat sikerült-e Carrington látogatásá­nak felmelegítenie. Délkelet-Ázsiában Malaysia — eltérően az ASEAN-tagállamok többségétől — a legfőbb veszélyt nem Vietnamban, hanem Kínában látja. Peking nagyhatalmi ambí­ciói Kuala Lumpur számára külö­nös fenyegetést jelentenek, mivel tekintélyes nagyságú kínai kisebb­ség él az ország határain belül. A pekingi befolyás alatt tevékeny­kedő, illegális Malaysiai Kommu­nista Párt pedig ma sem szünetel­teti a központi kormány­­ellen folytatott, főleg szabotázsakciókra és merényletekre korlátozódó har­cát. Nyíltan beszélt erről Mahat­hir már első külföldi útja, djakar­­tai látogatása során is (Indonézia az ASEAN másik tagja, amely ha­sonló állásponton van). Aggályai azt követően sem osz­lottak el, hogy Csao Ce-jang kí­nai kormányfő személyesen nyug­tatta meg: a KNK csakis „elvi­morális támogatásban” részesíti a malájföldi partizánokat. A Peking által pénzelt titkos rádióadó, a Maláj Forradalom Hangja be is szüntette az ellenséges propaganda sugárzását. (Problémát csak az okoz, hogy helyét rövidesen átvet­te Maláj Demokrácia Hangja va­lahol a thaiföldi—malaysiai határ térségében . ..) Szingapúrban Ma­hathir megismételte: addig nem lep ,­het szó baráti kapcsolatokról Kí­nával, amíg az „maoista gerillák” felkarolásával beavatkozik Malay­sia belügyeibe. Történelmi tanul­ságok és geopolitikai realitások egyaránt azt valószínűsítik, hogy a Kínával való modus vivendi ki­alakítása a következő években is a malaysiai külpolitika egyik leg­főbb gondja marad. A kambodzsai kérdés megítélé­sében, azaz a térség legtöbb vitát kiváltó feszültséggócával kapcso­latban Malaysia az ASEAN józa­nabb gondolkodású tagjai közé tartozik, éles ellentétben közvetlen szomszédaival, Thaifölddel és Szin­gapúrral. Ezek ugyanis­— főleg az utóbbi — amellett kardoskodnak, hogy fegyverekkel is segítsék a kormány megbuktatására törekvő erőket. Mahathir viszont több íz­ben határozottan leszögezte: Ma­laysia nem fog fegyvereket szállí­tani egyik félnek sem, mert előny­ben részesíti a válság tartós poli­tikai rendezését. Az ASEAN-on belüli nézeteltérések — melyeket általában titkolni igyekeznek — a kívülállók számára is nyilván­valóvá váltak az öt ország külügy­minisztereinek a thaiföldi Pattayá­­ban tartott decemberi értekezle­tén. A szingapúri javaslatok a fegyveres beavatkozásra nyugta­lanságot keltettek Malaysia és a legnagyobb tagállam, Indonézia ve­zetőinek körében. Egy ilyen lépés ugyanis élesen ellenkezne a szer­vezet alapokmányával, amely sze­rint csak gazdasági-társadalmi és kulturális téren megvalósuló együttműködésről lehet szó az ASEAN keretében. S ezzel igazol­ná azok véleményét, akik kezdet­től fogva tartottak a katonai tömbbé alakulás veszélyétől. Az „ellenséges külső­­erőkre” hi­vatkozva egyébként a közelmúlt­ban ismét elhangzottak javaslatok a stratégiai együttműködés kiala­kítására. Lee Kuan Yew például egyértelmű célzással kifejezésre juttatta, hogy Malaysia számíthat Szingapúr katonai segítségére kül­ső agresszió esetén, és ajánlatot tett közös hadgyakorlatok rende­zésére. Mahathir azonban nem állt kötélnek, noha a Kuala Lum­­pur-i kormányok mindig megkü­lönböztetett figyelmet szenteltek az 1965-ben önállósult városállam­hoz fűződő kapcsolatoknak. . A pattayai konferencián formálisan még sikerült eltakarni a nézetel­téréseket a nemzetközi közvéle­mény elől: az „ötök” egységesen jóváhagyták Szingapúr indítvá­nyát, hogy Kambodzsában alakul­jon koalíciós kormány és Vietnam vonja ki csapatait. A közlemény kompromisszumos jellegét tükröz­te ugyanakkor az a megállapítás, hogy a külügyminiszterek szerint a döntések joga végül is magát a kambodzsai népet illeti. Az egy­ség repedései azonban nyilván­valóak és csak a jövő mutatja meg, hogy nem válnak-e majd áthidalhatatlan szakadékokká. Belpolitikai téren az első lépé­sek még nagyobb eltökéltségről tanúskodnak. Az új, programmá emelt jelszavak: hatékonyság, pon­tosság és korrupciómentesség a malaysiai politikai intézmények és közigazgatási szervek tradicio­nális működési hibáinak kiküszö­bölésére irányulnak. Megnyirbál­ták a­­minisztériumoknak az utób­bi években túl nagyra nőtt önálló­ságot és kampányt indítottak egy régi átok, a széles körű kábítószer­fogyasztás ellen. A sajtó kemé­nyebb és kitartóbb munkára buz­dít, Japánt és Dél-Koreát állítja példaképül az emberek elé. A siker nélkülözhetetlen feltétele azonban annak a viszonylagos bel­ső stabilitásnak a megőrzése, amely a hetvenes­ éveket jellemezte Ma­laysiában. És ez ma, több mint egy évtizeddel az­­1969-es véres faji za­vargások után ssem könnyű. Az or­szág népessége ugyanis etnikailag heterogén összetételű: csak 45 szá­zaléka maláj, 35 százaléka kínai, 10 százaléka indiai és mintegy 10 százalékát különböző észak-bor­­neói törzsek alkotják. A legfőbb feladat ezért a három nagy etnika- Malájföld Szél­jár­ás Előrehozott választások­­­ mot képviselő, 10 pártból álló Nemzeti Front egységének fenn­tartása, enélkül felbillenhetne a malaysiai politikai élet kényes egyensúlya. Kuala Lumpurban egy­re többet beszélnek arról, hogy már idén tavasszal kiírják az egyébként csak 1983-ban esedékes választásokat, mert a miniszterel­nök szeretné megerősíteni pártja, az Egyesült Maláj Nemzeti Szer­vezet pozícióit. Gazdasági téren egyébként Ma­laysia az irigyelt fejlődő országok közé tartozik; az egy főre jutó nemzeti össztermék tekintetében az előkelő harmadik helyet foglalja el Ázsiában. (A hagyományos ex­portcikkek, az ón és a kaucsuk mellett egyre jelentősebb szerepet kap a kőolaj.) Hogy Malaysia gaz­dasági fejlődése mégsem harmo­nikus és az új adminisztráció szá­mára is komoly­­gondokat okoz, annak oka az ún. „maláj dilem­mában” leli magyarázatát: a gyar­mati időszak sajátos örökségeként a gazdasági élet kulcspozícióit ke­vés kivétellel a­­kínai kisebbség tartja kezében. Az évszázados sza­kadék áthidalására 1969-ben tervet dolgoztak ki, hogy 1990-re a ma­gántőkés szektor vállalkozásainak legalább egyharmada a malájoké legyen. Jelenleg ez az arány, 12,4 százalék, a kormánynak tehát bő­ven van tennivalója.­­Lépnie vi­szont nehéz, hiszen tisztán kell látnia: a kínai és indiai burzsoá­zia erőszakos háttérbe szorításá­val nem javíthatók büntetlenül a bumiputrák („a föld fiai”), azaz a malájok pozíciói. A helyi kínai tőke részvétele nélkül gyorsan megbénulna a maláysiai gazdasági élet vérkeringése. EGEDY GERGELY MAHATHIR MOHAMED Dinamikus gárda az élen /--------------------------------------------------------------------­ Március elején Helsinkiben ült össze az Északi Tanács 78 tagú, parlamenti képviselők­ből álló irányító testülete. A skandináv orszá­gok együttműködési szervezetének ülésén ezút­tal részt vettek a miniszterelnökök is. Az Északi Tanács alapokmányát 1951-ben fogalmazták meg; a lényeg az északi országok gazdasági, kulturális, tudományos és társadalmi együtt­működésének előmozdítása volt. 1952-ben, ép­pen harminc éve ratifikálták az alapokmányt Svédország, Norvégia, Dánia és Izland, három évvel később, 1955-ben csatlakozott az Északi Tanácshoz Finnország is. (Helsinki nyilatkozat­ban szögezte le: nem vesz részt olyan katonai­politikai megbeszéléseken, amelyek ellentétben állnak semlegességi politikájával.) Az Északi Tanács évente egyszer ülésezik, közben az elnökség, a titkárság és az öt (gaz­dasági, kulturális, szociális, törvényhozói és közlekedési) állandó bizottság végzi a tanácsra háruló feladatokat. Az idei ülés jórészt gazdasági problémákkal foglalkozott s ezek között is különleges fon­tosságú volt az úgynevezett munkaerő-megálla­podás (a tagországok munkavállalói egymás országaiban teljesen azonos jogokat élveznek, kötelezettségeik azonosak, csak otthon fizetnek ________________________________________________________________ —---------EMLÉKEZTETŐ-------­ adat) megerősítése volt. A fő érdekelt Finnor­szág: esztendők óta közel félmillió finn állam­polgár él és dolgozik a szomszéd országokban,­­ elsősorban Svédországban. Komoly vita alakult ki az Észak-Norvégia területén levő és hamarosan kiaknázásra kerülő földgázmezők dolgában. Az egyik javaslat sze­rint az igen drága kiaknázást közösen kellene megkezdeni; olyan földgázvezetéket kell épí­teni, amely Svédországon át Finnországba ve­zet. A döntést egyelőre elhalasztották; külön­bizottság vizsgálja meg a szabadabb tőkemoz­gás lehetőségeit és a közös energiatermelés gazdaságosságát. Az idei tanácskozás egyik érdekessége volt, hogy Björklund, a Finn Népi Demokratikus Szövetség parlamenti képviselője felvetette: szervezzenek szemináriumot, amely megvizs­gálja a skandináv atomi egy vérmentes övezet megteremtésének kérdéseit. Björklund megis­mételte Mauio Koivisto tavalyi koppenhágai javaslatát (Koivisto elnök akkor még minisz­terelnökként vett részt az Északi Tanács ülé­sén) , tegyék meg a kezdő lépéseket. Tavaly a visszhang elég halk volt, most, Helsinkiben vi­szont Gro Harlem Brutland, a Norvég Munkás­párt elnöke és egy svéd szociáldemokrata kép­viselő erőteljesen támogatta a javaslatot.

Next