Magyarország, 1985. július-december (22. évfolyam, 27-52. szám)

1985-10-06 / 40. szám

„Mert nem eltorlaszolta-e Auschwitz, mint valami hatal­mas vérrög az emberi keringésben, a szerelem áradását? ” /WILLIAM STYRON/ SOPHIE VÁLASZTÁSA Színes, kétrészes amerikai film Rendezte: A.J. PAKULA MERYL STREEP, a főszereplő 1983-ban a legjobb női alakításért Oscar-díjat nyert. wmmn |/de./|MÁJUSI| /du./ PRO ■■■■■■■I Az idős hölgy sok pártfogója Frankfurter Rundschau Az amerikai cégek csak­nem száz éve reklámoz­zák termékeiket a világhí­rű New York-i Szabadság­szoborral. A jellegzetesen amerikainak tartott érté­kek — szabadság és füg­getlenség — jelképe éke­sített már mosóporos do­bozokat, üdítőitalos üve­geket, gépkocsikat, illat­szereket, fényképezőgépe­ket és számos más termé­ket. Sok cég most lerója a háláját, és anyagilag hoz­zájárul a szépségkúrához, amelyre 100. születésnapja előtt égető szüksége van a tiszteletreméltó hölgynek. No persze, a nagy kon­szernek nem pusztán há­lából, önzetlenségből vagy hazafiságból viselik az óriási költségek oroszlán­­részét, amelyeket a New York-i kikötő bejáratánál álló szobor renoválása fel­emészt. A nagyvonalúság mögött elsősorban a ne­mes lelkű adományozók üzleti érdeke rejlik — ahogyan azt az Egyesült Államok kapitalista ha­gyományai diktálják. Az az alapítvány, amely vállalta a New York-i ki­kötőben álló szobor, vala­mint a szomszédos Ellis Island létesítményeit — az Új Világba érkező beván­dorlók milliói ezen a fo­gadóállomáson haladnak először keresztül —, azzal teszi vonzóvá a két, igen költséges beruházáshoz való anyagi hozzájárulást a cégek számára, hogy en­gedélyezi : nemes gesztu­sukat kiaknázhatják önma­guk reklámozására. A hívó kiáltás meghall­gatásra talált, s abból a 170 millió dollárból, ame­lyet eddig összegyűjtöttek a két beruházásra, 93 mil­lió nagy cégektől szárma­zik. Az alapítvány össze­sen 230 millió dollárt re­mél összegyűjteni a reno­válási munkálatokra. Eb­ből 65 millió dollárt irá­nyoz elő ,csak a szobor szépségkúrájára, amelyet a tervek szerint 1986. július 4-re — ekkor lesz a 100. születésnap, s ez a nap ráadásul nemzeti ünnep­nap is az Egyesült Álla­mokban — kell befejezni. Az egyik üzletember, aki a restaurálás kedvéért a zsebébe nyúlt, Allen Shoup, a Chateau Sainte Michelle szőlőbirtok tu­lajdonosa Washington ál­lamból. „Nem vagyunk különösebben ismertek — indokolja meg Bhoup, hogy cége miért adomá­nyozott 5 millió dollárt a célra. Azt hiszem, hogy ez a mentőakció jó ügy, és mi ezt a jó ügyet összekötöt­tük azzal, hogy szükségünk van reklámra.” Ha a cég ugyanezt az összeget ha­gyományos reklámra for­dította volna, mondja Shoup, a hatás aligha na­gyobb. „Ha nem is a leg­tisztább, de a legtisztessé­gesebb önzetlenség ez” — kommentálja Shoup cége indítékait. Hogy a tiszteletreméltó szobor ne „kommercializá­­lódjék”, az alapítvány ár­gus szemmel figyeli az adományozók reklámtevé­kenységét, amelyeket egyébként — hozzájárulá­suk szerint — három kate­góriába sorolt. Az első csoportba tartoznak a kü­lönösen nagyvonalú ado­mányozók, amelyek adako­zókedvüket a reklámozás területén átlagon felüli mértékben kamatoztathat­ják. Ebbe a csoportba csak hét céget vettek fel — a hét legismertebb amerikai konszernt. Akárcsak az elmúlt évi Los Angeles-i olimpiai játékok esetében, amelye­ket szintén számos cég támogatásával finanszíroz­tak, az is heves vitákat kavar az amerikai nyilvá­nosság körében, hogy a szabadság tiszteletreméltó jelképének felújítását vál­lalatok anyagi hozzájárulá­sával oldják meg. „Sokan attól tartanak, a szobor a legjobb úton halad afelé, hogy teljesen kommer­­cializálódjék — nyilatkoz­za Ross Holland, az ala­pítvány egyik felelőse. — Ezt megelőzendő nagyon ügyelünk arra, hogy a cé­gek csak a számukra en­gedélyezett kereteken be­lül reklámozzanak. Az ala­pítvány ellenőrizni fog minden egyes reklámot, minden egyes terméket” — hangsúlyozza Holland. A dolognak azonban van egy szépséghibája: a Sza­badság-szobor közterüle­ten található, s ebből — akárcsak eddig — minden­ki hasznot húzhat. Az ala­pítvány csak annyit tehet, hogy a cégeknek megtiltja, hogy beleegyezése nélkül azt állítsák reklámjukban: nyereségük egy részét az emlékmű felújítására fogják fordítani. LEJJEBB ADTA AZ OPEC — Aki tíz hordóval vesz, egy háremhölgyet kap ráadásul! (Quick) Szatirikus írások, karikatúrákkal: Hetedhét írta: Forró Péter, rajzolta: Sajdik Ferenc A szerzőpáros klasszikus mesékre épülő történetei nem akárhol, hanem Magyarországon játszódnak. Ettől kapnak sajátos zamatot ezek a kis frigskák. A szerzők előszeretettel pillantgatnak a dolgok fonák oldalára, elvük, hogy minden igaz, de a fordítottja még inkább. Sok elgondolkodtató témáról szól fiataloknak és felnőtteknek, mindenkinek, aki szereti a szatirikus írásokat, a Hetedhét című könyv. Kapható az újságárusoknál.

Next