Magyarország, 1985. július-december (22. évfolyam, 27-52. szám)
1985-10-06 / 40. szám
„Mert nem eltorlaszolta-e Auschwitz, mint valami hatalmas vérrög az emberi keringésben, a szerelem áradását? ” /WILLIAM STYRON/ SOPHIE VÁLASZTÁSA Színes, kétrészes amerikai film Rendezte: A.J. PAKULA MERYL STREEP, a főszereplő 1983-ban a legjobb női alakításért Oscar-díjat nyert. wmmn |/de./|MÁJUSI| /du./ PRO ■■■■■■■I Az idős hölgy sok pártfogója Frankfurter Rundschau Az amerikai cégek csaknem száz éve reklámozzák termékeiket a világhírű New York-i Szabadságszoborral. A jellegzetesen amerikainak tartott értékek — szabadság és függetlenség — jelképe ékesített már mosóporos dobozokat, üdítőitalos üvegeket, gépkocsikat, illatszereket, fényképezőgépeket és számos más terméket. Sok cég most lerója a háláját, és anyagilag hozzájárul a szépségkúrához, amelyre 100. születésnapja előtt égető szüksége van a tiszteletreméltó hölgynek. No persze, a nagy konszernek nem pusztán hálából, önzetlenségből vagy hazafiságból viselik az óriási költségek oroszlánrészét, amelyeket a New York-i kikötő bejáratánál álló szobor renoválása felemészt. A nagyvonalúság mögött elsősorban a nemes lelkű adományozók üzleti érdeke rejlik — ahogyan azt az Egyesült Államok kapitalista hagyományai diktálják. Az az alapítvány, amely vállalta a New York-i kikötőben álló szobor, valamint a szomszédos Ellis Island létesítményeit — az Új Világba érkező bevándorlók milliói ezen a fogadóállomáson haladnak először keresztül —, azzal teszi vonzóvá a két, igen költséges beruházáshoz való anyagi hozzájárulást a cégek számára, hogy engedélyezi : nemes gesztusukat kiaknázhatják önmaguk reklámozására. A hívó kiáltás meghallgatásra talált, s abból a 170 millió dollárból, amelyet eddig összegyűjtöttek a két beruházásra, 93 millió nagy cégektől származik. Az alapítvány összesen 230 millió dollárt remél összegyűjteni a renoválási munkálatokra. Ebből 65 millió dollárt irányoz elő ,csak a szobor szépségkúrájára, amelyet a tervek szerint 1986. július 4-re — ekkor lesz a 100. születésnap, s ez a nap ráadásul nemzeti ünnepnap is az Egyesült Államokban — kell befejezni. Az egyik üzletember, aki a restaurálás kedvéért a zsebébe nyúlt, Allen Shoup, a Chateau Sainte Michelle szőlőbirtok tulajdonosa Washington államból. „Nem vagyunk különösebben ismertek — indokolja meg Bhoup, hogy cége miért adományozott 5 millió dollárt a célra. Azt hiszem, hogy ez a mentőakció jó ügy, és mi ezt a jó ügyet összekötöttük azzal, hogy szükségünk van reklámra.” Ha a cég ugyanezt az összeget hagyományos reklámra fordította volna, mondja Shoup, a hatás aligha nagyobb. „Ha nem is a legtisztább, de a legtisztességesebb önzetlenség ez” — kommentálja Shoup cége indítékait. Hogy a tiszteletreméltó szobor ne „kommercializálódjék”, az alapítvány árgus szemmel figyeli az adományozók reklámtevékenységét, amelyeket egyébként — hozzájárulásuk szerint — három kategóriába sorolt. Az első csoportba tartoznak a különösen nagyvonalú adományozók, amelyek adakozókedvüket a reklámozás területén átlagon felüli mértékben kamatoztathatják. Ebbe a csoportba csak hét céget vettek fel — a hét legismertebb amerikai konszernt. Akárcsak az elmúlt évi Los Angeles-i olimpiai játékok esetében, amelyeket szintén számos cég támogatásával finanszíroztak, az is heves vitákat kavar az amerikai nyilvánosság körében, hogy a szabadság tiszteletreméltó jelképének felújítását vállalatok anyagi hozzájárulásával oldják meg. „Sokan attól tartanak, a szobor a legjobb úton halad afelé, hogy teljesen kommercializálódjék — nyilatkozza Ross Holland, az alapítvány egyik felelőse. — Ezt megelőzendő nagyon ügyelünk arra, hogy a cégek csak a számukra engedélyezett kereteken belül reklámozzanak. Az alapítvány ellenőrizni fog minden egyes reklámot, minden egyes terméket” — hangsúlyozza Holland. A dolognak azonban van egy szépséghibája: a Szabadság-szobor közterületen található, s ebből — akárcsak eddig — mindenki hasznot húzhat. Az alapítvány csak annyit tehet, hogy a cégeknek megtiltja, hogy beleegyezése nélkül azt állítsák reklámjukban: nyereségük egy részét az emlékmű felújítására fogják fordítani. LEJJEBB ADTA AZ OPEC — Aki tíz hordóval vesz, egy háremhölgyet kap ráadásul! (Quick) Szatirikus írások, karikatúrákkal: Hetedhét írta: Forró Péter, rajzolta: Sajdik Ferenc A szerzőpáros klasszikus mesékre épülő történetei nem akárhol, hanem Magyarországon játszódnak. Ettől kapnak sajátos zamatot ezek a kis frigskák. A szerzők előszeretettel pillantgatnak a dolgok fonák oldalára, elvük, hogy minden igaz, de a fordítottja még inkább. Sok elgondolkodtató témáról szól fiataloknak és felnőtteknek, mindenkinek, aki szereti a szatirikus írásokat, a Hetedhét című könyv. Kapható az újságárusoknál.