Magyarország, 1986. január-június (23. évfolyam, 1-26. szám)
1986-05-25 / 22. szám
Pierre Cardin ma világszerte talán a legfranciásabb francia divattervezőnek számít, bár olasz származású. — Arra kérjük, mondja el a Magyarország olvasóinak olaszossága befolyásolta-e látásmódját, ízlésvilágát, szín-, anyag- és formaválasztásait? " „Olaszországban, Velencében születtem, de kétéves korom óta Franciaországban élek, így franciának vallom magam. Mégis, nagyon kötődöm Olaszországhoz, ahol családom több tagja él ma is, és nekem is van egy házam Velencében. Olaszország jelentősen befolyásolja a divatot, ez különösen az anyagok és színek világában figyelhető meg. Ennek ellenére, Párizs maradt a Divat központja, és megőrizte az országok divatjára kifejtett hatását.” — Hogyan lett divattervező és miképpen fogadták első kreációit a szakma akkori legnagyobbjai, Dior, Chanel és társai? Véleménye szerint mi kell a karrierhez? „Mielőtt saját cégemet megalapítottam, olyan nagy tervezőknek dolgoztam, mint Paquin, Schiaparelli, és különösen Diort említeném. Határtalan csodálattal tekintettem Balenciagára. Mindennek ellenére hivatásom kezdete óta nem az utánzásra, hanem saját stílusom létrehozására törekedtem. Kreációm avantgárd jellege megdöbbenést váltott ki, de egy tervezőnek sajátos tulajdonsága, hogy valami újat, valami mást is alkosson. Az, hogy egy klasszikus kosztümöt csináljak, nem érdekel. Azért olyen tartós a karrierem, mert mindig tudtam valami újat hozni. Ahhoz, hogy karriert csináljunk a divatban, mindenekelőtt szenvedélyesen kell szeretni a munkát, kitartónak kell lenni, tervezői ízléssel és természetesen egyéniséggel kell rendelkezni. Először sokat kell tanulni másoktól, de aztán létre kell hozni a saját stílust.” Az anyag szobrásza * 160 — Úgy hírlik önről, modelljeit nem annyira a legújabb divatirányzatok, mint inkább a festészet, szobrászat inspirálja. „A művészetet minden formájában szeretem. Számomra egy ruha megmunkálása olyan, mint egy szoboré. Ha a nőt megmunkált anyagba csomagoljuk, megváltozik.” — Kinek tervez legszívesebben? Tervez-e még saját kezűleg vagy a hatalmas Cardlin-mechanizmus (ismeretes, hogy Franciaországban 2000, világszerte 160 000 embert foglalkoztat) már úgyszólván magától mozog? „Szeretek a fiataloknak tervezni, mert valójában csak ők tudják hordani alkotásaimat. Később, ezeket a modelleket adaptálják mindenki számára. Minden Haute- Couture kollekcióm magam tervezem. Ez évente több mint 300 modellt jelent. E modellek alapján dolgozik tervezőcsapatom, és küldi szét a rajzokat az egész világba, hogy abból kereskedelmi kollekciót alakítsanak ki. A rajzokat elküldésük előtt aláírom.” A Cardlin megjelenése egy új piacon pezsdítőleg hat az adott ország textiliparára. Így volt ez Magyarországon is (ahol 30 magyar gyár és szövetkezet együttműködésével született meg a P. C. Hongrie) Bulgáriában, Kínában és újabban most a Szovjetunióban is, amely éppen a 98. ország, ahol — a szovjet textilipar rekonstrukciója után — a P. C. márkanév jelen lesz. Vajon a különböző országok számára egységes Cardin-stílusú modelleket ajánl-e vagy országonként figyelembe veszi a helyi életstílust, öltözködési szokásokat, éghajlati viszonyokat? „Együttműködésem a Szovjetunióval nem újkeletű. Gyakran dolgoztam a Bolsojnak, jelmezt terveztem nekik. Maja Pliszeckaja igaz barátaim közé tartozik, sokszor terveztem a jelmezeit. Nemrégiben lépett fel Espace Cardin színházamban, a négy előadáson óriási sikert aratott. Madame Gorbacsov Párizsban nálam tett látogatása erősen elősegítette a Pierre Cardin-márka szovjetunióbeli bevezetését. Madame Gorbacsovnak a szovjet textilipar fejlesztését elősegítő szándéka tette lehetővé annak a szerződésnek az aláírását, amely Pierre Cardin termékek szovjetunióbeli gyártására szánt 30 üzem modernizálására vonatkozik.” — A P. C. márkanév nemcsak egyéni fantáziájú divattervezőt, hanem kiváló üzletembert is takar. Szerte a világon étteremhálózat, színházak, kiállító termek, illatszerek, bútorok viselik a Cardin-márkát. Mint hírlik, nemrég Pekingben pékséget nyitott, ahol a népszerű francia kenyeret, a bagettet kínálják. Érdeklődési köre ilyen sokirányú lenne, vagy inkább vagyoni lehetőségeinek okos kihasználásáról van szó? „Szeretem a változatos munkát. Egy ruha vagy bútor megtervezése ugyanazt az örömöt jelenti számomra. A tervezés minden területen tud alkalmazkodni a környezet kellemesebbé tételéhez és a környezet ugyanolyan fontos szerepet tölt be, mint a tárgyak, amelyeket igyekszünk praktikusan elhelyezni bennük. Soha nem anyagi érdekből terveztem, és ez az én erőm. Számomra a cégemnél végzett tervezés a legfontosabb, az üzlet csak azután következik.” Miért drága ? — ön igen gazdag ember. Érdekelne, hogyan gondolkodik a pénzről. Nem tartja-e túlságosan kockázatosnak a szocialista világban beindított üzleti vállalkozásait? Miért lát fantáziát bennük? „Számomra a pénz nem cél, csak egy eszköz, ami a különböző munkák végzését segíti elő. Már régen abbahagyhattam volna a munkát, ha érdekelt volna a pénz; bankba helyezhettem volna és a járadékaimból élhetnék. De ez engem nem érdekel. Csak dolgozni, alkotni szeretek. A különböző területeken végzett tervezéseimnek köszönhetően emberek ezreinek biztosítok állást a világ több országában. , Miért vállalom a rizikót, hogy szocialista országokkal dolgozom ? Szeretek új országokat, piacokat felfedezni, szeretek első lenni, aki egy adott országban tanácsokat, elképzeléseket, műszaki vagy művészeti segítséget nyújt.” — Több interjúban elmondta, ön az, aki demokratizálta a francia divatot, mert konfekcionálhatóvá és így az utca embere számára is hordhatóvá tette. Hordhatónak mondható, de kérdés, megvásárolható-e? A P. C. modellek a világon mindenütt — így Budapesten is — nagyon drágák. Az emberek pedig általában nem olyan gazdagok, hogy például — mint nálunk — 980 forintért vásároljanak egy nyakkendőt. A többéves tapasztalat alapján, hogy látja: a P. C. Hongrie beváltotta-e a hozzáfűzött reményeket? Mennyi a forgalom? A kezdéstől kellett-e változtatni valamin: árakon, termékfajtákon stb. a sajátos magyar piaci szempontoknak megfelelően? „Az Haute-Couture nagyon drága, mert a modellek egyediek. A modellek szériában való gyártása csökkenti az árat. Minél nagyobb a mennyiség, annál alacsonyabb az ár. Ez tette sikeressé a Prét-à-Porter-t, amelynek létrehozásában én voltam az első a 60-as években. Amikor a termelés és eladás jelentősebb lesz Magyarországon, nemcsak Budapesten — ahol a Hungarotex és Módi közös vállalkozásában nyílt meg Cardin-butik a Tanács körút 8. szám alatt —, hanem a vidéki városokban is, az árak versenyképesebbé válhatnak. Célom, hogy minél több emberhez eljussanak a kreációim. Növelni kellene a Pierre Cardin eladási helyeket az elegáns üzletekben, hogy az emberek szemügyre vehessék, majd később megvásárolhassák a termékeket. Izgalmas feladat a férfiak és nők öltözék megválasztásának, »look«jának alakítása, átformálása és ha ez egy olyan nyitott piacon érhető el mint Magyarország, óriási sikert jelenthet.” — Ön milyen jellegű ruhákat visel legszívesebben, szeret-e a saját modelljeibe öltözködni és követi-e a legújabb férfidivatot? „Tudatában vagyok életkoromnak és fizikumomnak. 30 évesen felvettem modelljeimet, ma már szívesebben nézem a fiatalokon.” — Igen elfoglalt, tevékeny ember hírében áll. Mi jelenti az ön számára a pihenést, a kikapcsolódást, a feltöltődést? „Számomra az a pihenés, hogy mindig mást-mást csinálok. Nem szeretek sem golfozni, sem kártyázni, sem napozni. Ha kimerülök a divattervezésben, a színházammal, vagy képgalériámmal foglalkozom , aztán megnézem Maxim’s vagy Espace éttermeimet. Ha a bútoraimnál végzek, elmegyek a butikjaimba és átrendezem a kirakatot.” Cardlin tanácsa — Végül milyen tanácsot tudna adni a magyar nőknek, mire ügyeljenek, hogy a nap minden szakában csinosak, divatosak, ízlésesen öltözöttek legyenek? „Minden nő, legyen az magyar, francia, amerikai vagy szovjet, meg kell, hogy találja a saját stílusát. S ha egyszer megtalálta, ki kell tartania mellette, hogy kifogástalan legyen a megjelenése. S még egyszer hangsúlyozom, hogy a saját testalkat megítélése a lényeges. Elegánsnak lenni nem feltétlenül függ a pénztől: fontos az öltözék rafinált egyszerűsége, amely előnyösen érvényre juttatja, ami az alakban szép, és leplezi az előnytelenebb részleteket. Elengedhetetlen az ízléses kiegészítő, és a jól ápoltság. Az elegancia voltaképpen mindezek harmóniája. Kívánom, hogy Magyarországon minden férfi és nő — a Pierre Cardin magyar butik segítségével — örömét és kedvét lelje ruhatáruk eleganciájának és kényellmének kialakításában.” BEDECS ÉVA Interjú 11 kérdés Cardinhez Üzletek 98 országban A szocialista piac kockázata CARDIN EGYIK BUTIKJA ELŐTT Vagyoni lehetőségeinek okos kihasználásáról van szó 29 MAGYARORSZÁG 1986/22