Magyarország, 1989. július-december (26. évfolyam, 27-52. szám)

1989-12-22 / 51. szám

Irodalom ! Száz éve indult A Hét, Kiss Jó­zsef nevezetes irodalmi-művelődé­si hetilapja, minden későbbi mo­dern folyóirat elődje, de száz éve alapította Benedek Elek és Pósa Lajos a híres gyermeklapot, Az Én Új­ságomat is. Tagadhatatlanul korszakváltás jele ez. A Hét indulásakor a majdani Nyugat első nagy nemzedéke még gyermek: Ady tizenhárom éves, Babits hét, Kosztolányi öteszten­dős, Móricz Zsigmond tizenegy évesen ekkor szerzi azokat a gyermekkori tapasztalatait, ame­lyeket majd a Légy jó mindha­lálig című művében ad át serdülő nemzedékeknek. Mikor tehát Adyék néhány év múlva a komoly irodalom után kezdenek érdeklődni, A Hét az az igényes, akkor nagyon modern irodalmi hetilap, amely ízlésük és világnézetük kialakítását segíti — ellentétben az ugyancsak a ki­lencvenes években indult Új Idők­kel. És azt se feledjük, hogy ezzel a későbbi nagy Nyugat-nemzedék­kel együtt nőnek fel A Hét ol­vasói, az a közönség, mely majd Adyt, Babitsot, Móriczot lelkesen olvassa és irodalmi diadalra se­gíti. A Hétnek már első évfolya­mában az akkor még fiatal, bár ismert Bródy Sándor, Jusih Zsig­mond, Petelei István írásai olvas­hatók. Irodalmi bajok címen Alexander Bernát kesereg, hogy manapság „az erkölcsi bajok kar­öltve járnak az anyagiakkal. Az író elszigetelve érzi magát szel­lemileg; írói ereje csökken; ez­zel vele jár anyagi függősége, mely méginkább sorvasztja . . . Lesznek, akik ettől az elmélke­déstől idegenkednek; de hogy iro­dalmi helyzetünk nem normális, senki sem fogja tagadni... Én csak egyen csodálkozom, azon, hogy ezen a mi bajunkon még mindig csodálkoznak .. Ágai Adolf ebben az 1890-es el­ső évfolyamban az éjszakai Buda­pestet veszi szemügyre; megálla­pítja, hogy a zenés szórakozóhe­lyek „leányai fizetést sem húznak, sőt egyes igazgatóktól még meg is váltják szerződésüket, csakhogy módot nyerhessenek sbájan­k sza­badabb kifejtésére. Előadás után kezdődik az ő igazi szereplőjök: vacsorára lelkesíteni a kopasz bá­csikat, pezsgőzésre a fürtös ifja­kat ...” Justh Zsigmond novelláin kívül képzőművészeti cikkeket is közölt; megállapítja, hogy az egyik kiállításon felfedezett egy Csók István nevű ifjú művészt, aki ígé­retes tehetség. Ugyanő ír Med­­nyánszky Lászlóról. „Legmélyebb és a legnehezebben érthető a fes­tőink között.” A múlt század utolsó évtizedé­ben aztán sorra megjelennek A Hétben Ambrus Zoltán, Heltai Jenő, Herczeg Ferenc, Molnár Fe­renc, Szomory Dezső, Tömörkény István, Papp Dániel, Lyka Károly írásai — a századunk első évtize­dében fellépett nagyok tőlük ta­nultak írni és a tanultak nyomán határozták el azt is, hogy ők másképpen fognak írni. Ennek az irodalmi atmoszférának ismereté­ben érthetjük meg, hogy Ady Endre Ábrányi Emil Rostand-for­­dításából, a Cyranóból kölcsönöz­te a nevezetes sort: Lázár vagyok a csókok lakomáján ... Kevésbé feldolgozott viszont Az Én Újságom, és általában a gyer­mekirodalom hatása és jelentősé­ge. Bármiképpen ítéljük is meg mai ízlésünk aszerint Pósa Lajos verseit és szerkesztési elveit, ta­gadhatatlan, hogy Pósa Lajos (és Benedek Elek) ízlésvilága legna­gyobb költőink ízlésvilágát segí­tett kialakítani, amit az is bizo­nyít, hogy ők fenntartás nélküli elismeréssel hódoltak Pósa Lajos emlékének, akadt, aki Nobel-díjra is ajánlotta! Mint láthattuk, Kosztolányi De­zső ötéves volt Az Én Újságom alapításakor, írni-olvasni tanulván tehát, legalább tízesztendős korá­ig ezt a hetilapot nyúzta. Molnár Ferenc, aki majd a Pál utcai fiú­kait írja, méghozzá egy ifjúsági lap számára, folytatásokban, mely lapot egykori osztályfőnöke szer­kesztette. Az Én Újságom indulá­sakor 12 éves. Egyszóval Pósa bácsi gyerekújságja éppen husza­dik századunk legnagyobb, első író- és költőnemzedékét nevel­te íróvá és költővé! Ha a múltba nézve félretesszük meg­vetésünket és fölényes min­dentudásunkat a gyermeteg ver­­sikék iránt, akkor két fontos moz­zanatra figyelhetünk. Egyik, hogy Pósa Lajos — ta­lán ösztönösen is követve a re­formkori ifjúsági szervezőknek, Bezerédy Amáliának vagy Beöthy Zsigmondnak az eszméit — sza­kított azzal a főleg német nyelv­­területen ekkor szokásos „fenye­getve nevelő” ifjúsági irodalmi irányzattal, amit egy Borzas Pe­ti jelképez ijesztően. Pósa La­jos megértéssel és szeretettel kö­zeledik a gyermekekhez, kiváló szerzőket nyerve meg eszméinek, mint például Bársony Istvánt, Se­bők Zsigmondot. Bársony István az állatok világát rajzolta akkor meghökkentően újszerűen a gyer­mekek elé — például: A­rab ki­rály szabadon —, Sebők Zsig­mond pedig Mackó Úr alakjának megteremtésével voltaképpen egy ironikus felhangú társadalomraj­zot ad, a millennium Magyaror­szágának világát a tenyeres-tal­pas falusi gazda, Mackó Úr szem­szögéből. Voltaképpen tehát Mac­kó Úr is idestova százesztendős! A másik fontos mozzanat: az illusztráció jelentőségének felis­merése. Elég, ha egyetlen nevet írunk le: Mühlbeck Károly nevét. Ez a zseniális rajzolóművész a harmincas évek közepéig szóra­koztatta és nevelte az ifjúságot, tehát fél évszázadon át nemzedé­kek sorát. Mackó Úr figurája épp­úgy az övé, mint számtalan más vers- és regényalak megeleveníté­­se. Mühlbeck Károly ugyanakkor módját lelte, hogy szatirikus ele­mekkel is színezze rajzait, társa­dalmi visszásságokra híva fel a figyelmet. Kétségtelen, hogy a huszadik század elejére felnőtt és sikeres íróvá vált nemzedék Az Én Új­ságomból tanult, itt vannak a gondolati eredői A Pál utcai fiúk­nak éppúgy, mint Móra Ferenc gyermektörténeteinek, Móricz Zsigmond gyerekrigmusainak és a Légy jó mindhalálignak. De akár Az aranysárkányt is megemlíthet­jük, hiszen éppen Kosztolányi maradt Pósa Lajos érdemeinek egyik híve. Azt mindenki tudja, hogy Pósa Lajos verseit Dankó Pista zenésí­­tette meg, de azt már csak ke­vesen, hogy Az Én Újságom in­dulásakor kilencéves Bartók Béla később zenét szerzett Pósa Lajos néhány versére . .. Gyermekként tehát ő is olvasója volt ennek az ifjúsági hetilapnak, amelynek százesztendős jubileumára érde­mes lenne egy antológiát kiadni, Mühlbeck Károly rajzaival együtt... NEMESKÜRTY ISTVÁN írók kora címlap Irodalmi bajok Dzsungel vagy angol park? — Az Írószövetség párton, pár­tokon fölüli. Azok az írók, akik nyomatékosabban pártos írók akarnak lenni, esetleg kiválnak majd a szövetségből. Már eddig is több lesöpört volt és van a szö­vetségen belül, társaságoknak hív­ják magukat. De arra is fel kell készülni, hogy bizonyos íróknak sok esetben nem érdeke bizonyos más írókkal egy érdekvédelmi cso­portban szerepelni. Esztétikai, szel­lemi, értékbeni, politikai és anyagi megfontolások alapján megtörtén­het, hogy az Írószövetség majd va­lamikor tovább osztódik. Bár én is valamilyen magasabb elv szerinti egységet szeretnék — mondja Pás­­kándi Géza, az Írószövetség vá­lasztmányának tagja. Az írószövetség pártokon felüli­­ségét én is kezdettől hangoztattam — teszi hozzá —, sőt ezt le is írtam. Minden író számára lelki­­ismereti kérdés, hogy melyik párt tagja, attól még lehet írószövetségi tag, de a pártprogramokat lehe­tőleg ne hozzunk be az Írószö­vetségbe. Ahhoz, hogy valóban össznemzeti ügyeket képviselhes­sen a szövetség, egyenlő partner­ként kell tudni tárgyalnia minden párttal,­­anélkül, hogy gyanúba ke­veredjék. — Miben volt egyetértés a kö­zelmúltban lezajlott közgyűlésen? — A pártokon fölüliségben min­denképpen, ugyanígy az „összírók” érdekvédelmében, hogy ugyanis legyen egy hangsúlyozottabban ér­dekvédelmi és menedzselő szövet­ség. — Miért jó az írószövetségnek, ha pártokon fölüli? — Mondhatok erre egy érdek­­védelmi példát: többnyire minden párt helyesen azt mondja: „minél szabadabb piacpolitikát!” Én vi­szont mint „szabad író” — mond­juk — azon a véleményen vagyok, hogy egy volt ideológiai terrort nem szabad fölváltani egy gazda­sági pragmatikus diktatúrával, sőt terrorral. Meggyőződésem, hogy ha a gazdaság túlságosan elmegy a piaci prakticizmus felé, akkor na­gyobb Zsdanov lehet belőle, mint amekkora az ideológia Zsdanovja volt, mert a piacot nem lehet sem leváltani, sem eltemetni. Ha bele­gondolunk, igen félelmetes ellenfél az ezerszázalékos piacorientáltság. Merem állítani, hogy ha a leg­szabadabb piac elvét nem sikerül összhangba hozni egy finom ér­tékítéleti rendszer megteremtésé­vel, akkor valóban kiszorul a ko­moly és jó művészet. Tehát egy olyan demokráciára van szükség, ahol a piac vastörvényeit éppúgy minimálisra szorítjuk, mint bár­miféle esetleges megideologizálá­­sát az árutermelésnek és értékesí­tésnek. Mert mindkettő lehet vak: a szabad piac és a tervgazdálko­dás is. — Hogyan képzeli el ezt a féke­ző rendszert az irodalom esetében? — A kormányok koalíciósak, te­hát pártköziek lesznek. Éppen ezért van szükség olyan megbíz­ható szellemi szövetségekre, mint az írószövetség vagy az Akadémia és a többi, amelyek komoly voks­­sal tudatosítják a kormány és más állami fórumok felé azt, hogy a piacnak nem­­kell a szellemi életben feltétlenül dzsungelnek lennie, lehet abból angol parkot is csinálni. Biztosítani kell tehát a nemzet jogfolytonos történelmi értékeinek köztudatban tartását anélkül persze, hogy ez stiláris és tematikai beszűküléshez vezessen. — Az embereket nemcsak ellep­te az aluljáróbirodalom, a perc­­könyvek tömege, volt és­ van is rá igényük. Ezt az igényt és ízlést ön mint író hogyan képes befo­lyásolni? — Minden író saját tehetségén múlik, hogy miként képes egy­szerre szórakoztatni és tudatosíta­ni az értékeket. Az igaz, hogy az aluljárókban az­­emberek azt ve­szik meg, amit épp most meg­vesznek, de ez csak átmeneti do­log. Vásárlási mámor! Olyan, mint amikor hosszú éhség után élvezik, hogy mondjuk nemcsak kenyeret ehetnek, hanem kiflit, zsömlét, pe­recet, még ha azok nincsenek is jól megsütve. A tétel tehát nem úgy helyes, ha azt mondjuk, hogy az úgynevezett „könnyű” irodalom tartja el a komoly irodalmat, ha­nem a könnyű irodalom így fizeti a tandíjat annak a „nehéz” iro­dalomnak, amelyiken nevelkedett, tanulta a szakmát. Minket a klasz­­szikusaink tartanak el, hiszen a klasszikus írók akár íratlan vég­rendelete az, hogy előttem is volt irodalom, az én életemben is van és a halálom után is legyen ma­gyar irodalom. Ebből az követke­zik, hogy a már jogdíj nélkül ki­adott klasszikus könyvek és a tan­könyvek együtt nemcsak a nemze­tet szolgálják, hanem az élő iro­dalom megsegítésére is hivatottak. A méltó folytatás garanciája ez ... BOGYAY KATALIN 26 MAGYARORSZÁG 1989 51

Next