Magyarország, 1990. január-június (27. évfolyam, 1-26. szám)

1990-01-12 / 2. szám

Történelem Az erődváros földjén Burebista és Decebal Egymást váltó népek sorsa I in. A temesvári tegnap eseményei­ről beszélő Tőkés László többször is emlékeztette a szavára figye­lőket: az érte, és egyúttal az egész ország szabadságáért tüntetők kö­zött a temesvári Józsefváros re­formátus temploma közül mind több és több volt a román. Temesvár fölöttébb vegyes la­kosságú város volt századokon át, és először a múlt század kilenc­venes éveiben büszkélkedtek ve­zetőik azzal, hogy a Béga-parti városban 26,7 százalék a magyar népesség aránya; a többség akko­riban német volt, hiszen még mindig nagy szerepe volt a közös hadseregbeli katonaságnak, jórészt osztrák ezredek állomásoztak itt. Mercy és Rossi városa Osztrák katonai telepítés volt ez a város , amikor százhatvan­­négy esztendeig tartó török ura­lom után 1716-ban a Savoyai Jenő herceg oldalán küzdő Mercy tá­bornagy viszafoglalta, Bécs úgy döntött: Temesvár afféle erődvá­ros lesz. Mercy rövid itáliai köz­játék után — a császár a kiváló katonát Szicíliába küldte a spa­nyolok ellen — visszatért Temes­várra, megkapta a Temesi bánság kormányzását és hozzá a grófi rangot. A Lotharingiában szüle­tett temesi bán megértette, mit kíván tőle Bécs. A katonai igaz­gatás alatti Bánság szinte nép­­telen volt. Mercy egyik első fel­adata az erődépítés mellett a vi­dék — és a város — benépesí­tése volt. Az egymást követő be­­vándorlórajokban sok volt a tö­rök elől menekülő román és szerb, Mercy pedig elsősorban Bajoror­szágból hívott telepeseket, de egy­más után érkeztek Tirolból, Stá­jerországból, Szászországból, Cseh­országból előbb földművescsalá­dok, aztán meg bányászok, erdő­munkások, hogy a Bánság és a város életre kelhessen. A mocsa­rak lecsapolása új termőterületet jelentett, s Mercy egyik kedvenc papja, a mantuai Rossi apát azt­­ ajánlotta: telepítsenek Temesvárra eperfát, kezdjenek a szorgalmas bajorok selyemhernyó-tenyésztés­be. (Valószínűleg Rossi hívására érkezett jó néhány olasz család is 1730 táján — ők alapították a később teljesen elnémetesedett Mercyfalvát.) A Mercy-időszak­­ban spanyolok, franciák is lete­lepedtek a városban és a Bán­ságban — a következő évszázadok aztán még új meg új színeket­­kevertek a már amúgy is vegyes temesvári népességbe: az oszt­rák—magyar monarchia messzi térségeiről szlovák, morva, hor­­vát családok is költöztek ide. (Ér­demes egy pillantást vetni az 1910-es népszámlálási adatokra. A század tizedik évében Temes me­gyében — Temesvár és Versec városok nélkül — 400 ezer em­ber élt; közülük több mint 160 ezer román, 120 ezer német, közel 60 ezer szerb és csak 47 ezer magyar.) Mercy gróf és osztrák tisztjei tervezték meg a temesvári vár­erődrendszer megépítését. Három­szoros árokrendszer, számos csil­lag formájú bástya épült a vár, azaz a belső városmag körül. Egy­korú számadások szerint a hosszú esztendőkig tartó erődítési mun­kák egy akkor elképesztően nagy összeget, 20 millió forintot emész­tettek fel. (A történelem fintora, hogy ugyanezeket az erődítéseket 1892-ben Temesvár városának meg kellett vásárolnia — másként nem bontattá­k volna le... Ekkor döntött úgy Ferenc József, hogy megszüntetni engedi a várjel­leget, megengedi, hogy a növeked­ni kívánó Temesvár eltávolítsa az 1700-as évek elején épült bástyá­kat és falakat terjeszkedése útjá­­ból. A katonai kincstár az erő­dítményekért és a hozzájuk tar­tozó százharmincnyolc hektár te­rületért kétmillió koronát kért Temesvár szabad királyi város­tól . . .) Stephanus Rex pénzei Persze Temesvár története nem Mercy tábornagy érkezésével kez­dődött. Nagyon valószínű, hogy a honfoglaló magyarok valamikor a 10. században, azon a területen, ahol már a rómaiak is katonai ál­lomást tartottak fenn, ahol egy­mást követték a gótok, hunok, ge­pidák, longo­bárdok, egy ideig moz­galmas, aztán elhagyott lakóhe­lyet, lakóközpontot létesítettek. A mai Temesvártól keletre, a Csóka­erdőben találták meg egy honfog­lalás kori temető maradványait. „A sírok egyik felében vasvere­tes tegezekben 5—7 nyílcsúccsal felszerelt, mentegombos, részben lószerszámmal, kengyelekkel, zab­lákkal is kísért fegyveres férfiak nyugodtak. Asszonyaik, gyerme­keik kizárólag 10. századi éksze­reket (nyakperec, karperecek, köz­tük állatfejes is) viseltek. Temes­vártól északkeletre, Hodonyban neolitikus telephalomba ásva ke­rült elő egy kevésbé módos nagy­család temetőjének (eddig) tizen­egy sírja, két párhuzamos sírsor­ból. Mint a szimbolikus lótemet­kezések (kengyelpár, zablák), a mentegombok és ruhadíszítő pity­­kék tanúsítják, a temetőt a 10. század végén—11. század elején használták, ezt erősítik meg a nők és gyermekek sima hajfürtkarikái és díszes gyűrűi is — a halotti ob­u­lusok. Stephanus Rex pén­zei pontosan keltezik a temetőt. .. Magáról Temesvárról eddig, VII. Konsztantinosz Porfürogennétosz (912—959) bronzpénzét nem szá­mítva, csak 11. századi sírlelete­ket ismerünk a Béga partjáról (hajkarika, 1898) és máshonnan (I. András pénzével). A belváros te­rületéről 10. század végi fülbe­való, kora Árpád-kori bronzke­reszt, 12—13. századi kettős ke­reszttel díszített fejű bronzgyűrű és III. Béla rézpénze ismert még (1910—1913)” — olvasható a há­romkötetes Erdély története (Aka­démiai Kiadó, 1986) első kötetének A honfoglaló magyarság régészeti hagyatéka című fejezetében. A bánsági város fejlődése sok­ban mutat rokonvonásokat a szom­szédos Erdély fejlődésével; ahogy Erdély egyszerre a magyarság, ro­mánság és szászság közös ottho­na, Temesvárott is hosszú-hosszú évszázadokon át él és dolgozik együtt a három etnikum. Előbb meg — erről tanúskodnak a régé­szek ásatásai — az évezredek egymást követő sorában a bánsági vidék és Erdély tájain vándorló,­­ szálláskereső, vadászgató ember­­csoportok után megjelennek az élelemtermelés mind újabb és újabb módszereit megtanuló nép­­elemek. A bánsági vidékre is vo­natkozik az, amit a már idézett Erdély története Erdély őskoráról ír: „Az epipaleolitikus népcsopor­tokat az élelemtermelés felé ve­zető úton bevándorló dél-balkáni közösségek állítják meg, a Star­­cevo—Körös-kultúra népe. Ezek még eredeti lakhelyükön, anató­liai jövevényektől tanulják a bú­za, árpa termesztését, a kecske- és juhtartást. Talán »saját« ered­ményük a köles és a szarvasmar­ha háziasítása.” Időszámításunk előtt 2000 felé újabb népmozgás során cserélő­dik itt a lakosság: Macedónia és a Balkán-hegység vidékeiről érke­ző pásztorcsoportok telepedtek le. A korai és középső bronzkor for­dulóján érkeztek Erdélybe mold­vai csoportok; a középső bronzkor elején a Tiszántúl népessége nyo­mult be ide. A 14. század végén északról közép-európai pásztortör­zsek érkeztek, hogy aztán a keleti sztyeppek pásztorai váltsák őket. „A halottait elhamvasztva, ur­nában elásó Gáva-kultúra népe és a vele rokon csoportok ,mind nagyobb területet kerítenek bir­tokukba a késő bronzkor végén. Telepeiket, temetőiket Erdélyen kívül megtaláljuk a Bánságban és Tiszántúlon, a Kárpátoktól ke­letre Galíciában és Besszarábiá­­ban (Holihrad- és Kisinyov-kul­­túra). Egyes csoportjai még a Dnyeper vidékére is eljutnak az erdős sztyeppén. A Kárpátoktól délre, Havasalföldön és Észak- Bulgáriában is olyan népesség lakik e korban, amelyik anyagi kultúrájának maradványaiból ítél­ve a Gáva-kultúra népéhez ha­sonló nyelvet beszélhetett (Bada­­bag- és Poenicevo-kultúra). Ez a terület nagyjából a dákok, géták, műszók később ismert lakóhelyei­vel azonos... a helyi, középső bronzkori lakosság helyben ma­radt közösségei és a hódító ha­lomsírok lassú összeolvadási folya­matának végeredménye a közös vagy hasonló nyelvet beszélő né­pek kialakulása a késő bronzkor végére” — olvasható az Erdély történetében. A római tartomány előtt A megvallatott föld mélyéről előkerült leletek után először az 5. század végén író Hérodotosz mondja, hogy „a Maros az aga­­thürszö­ktől folyva ömlik a Duná­ba”, egyébként „az agathürszök a neurok szomszédai, az utóbbiak viszont a Bug mellett, a Türasz (Dnyeszter) forrásvidékein lak­tak”. Az erdélyi agathürszök 500 körül még terjeszkednek, jelleg­zetes készítményeik megjelennek az Alföld keleti felén, például Ártándon. A 4. század végén az agathür­szök elvándorolnak; menekülésük oka a kelták megjelenése. „Az elnéptelenedett Erdély egy időre hazát kereső csoportjaik kezére jut” — olvasható a keltákról. A táj és népei története azután a dák királyság vitatott hitelű, ál­talában feltételezésekre épített történetével folytatódik — a leg­különbözőbb források az időszá­mítás előtti 1. századiban történt eseményeikkel kapcsolatban emlí­tik „a dák törzseket egyesítő első jelentős dák királyt”, Burebistát. Burebista birodalma részekre sza­kadt, a király maga politikai gyil­kosság áldozata lett. Tudunk néhány, a táj felé irá­nyuló római hadjáratról: a ró­maiak a Tiszán és a Maroson fel­hajózva közelítették meg a dáko­kat — két légióstábor is létesült a Dunánál Oescus-Gigen és a Carnuntum-Deutschaltenburg. A Duna mentén ekkor tolta mind nyugatabbra szállásterületét a szarmaták lovas népének két tör­zse, a jazigok és roxolánok. Egy ideig a római Pannónia és a dá­kok között afféle ütköző szere­pet töltöttek be. A következő dák királyok legnagyobbikának, Dece­­balusnak — már amennyire töre­dékes, nemritkán egymásnak el­lentmondó forrásokból, leletekből megállapítható — birodalma nyu­gaton a Tisza, északon a Kárpá­tok, keleten a Dnyeszter határolta területre terjedt ki. Legalábbis ezt állítja Ptolemaiosz. Decebal el­len Róma több hadjáratot is ví­vott. Traianus császár két rövid, véres hadjáratának (101—102. és 105—106. évek) részletei mai isme­reteink alapján még nem tisztáz­­hatóak, annyi azonban valószínű, hogy a második hadjárat végén elestek a dák várak, megdőlt a királyság, Decebal öngyilkos lett, fejét Traianushoz vitték, a a dák társadalom széthullott, lét­rejött Dacia római tartomány. Az elnéptelenedett tartományba Traianus az egész római világból hozott telepeseket — mintegy elő­re jelezve: a táj különböző népek bölcsője és otthona lesz. (Folytatjuk.) Fotó: Archív TEMESVÁRI É LÁTKÉP Ekkor döntött úgy Ferenc József MAGYARORSZÁG 1­9­90 2

Next