Magyarország, 1991. január-június (28. évfolyam, 1-26. szám)

1991-06-14 / 24. szám

TUDOMÁNY • A lakosság gyors, objektív és köz­érthető tájékoztatására szolgál az atomerőművi üzemzavarokat és bal­eseteket fokozatokba soroló Nem­zetközi Nukleáris Eseményskála, amelyet az ilyen típusú mércékkel szerzett japán és francia tapasztalato­kat figyelembe véve a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség (IAEA) és a Gazdasági Együttműködés és Fej­lesztés Szervezetének Atomenergia Ügynöksége dolgozott ki, s amely a közismert földrengési skálákhoz ha­sonlóan viszonyítási alapot nyújt a rendellenes történések jelentőségének értékeléséhez - mondotta Vajda György akadémikus, az Országos Atomenergia Bizottság (OAB) el­nökhelyettese az IAEA és az OAB által Az atomenergia változó vilá­gunkban címmel rendezett kétnapos szemináriumon. A hétfokú skála első szintjébe tartoznak azok a kisebb működési vagy üzemzavarok, ame­lyek nem járnak kockázattal, a leg­magasabb, a hetedik szint pedig a nagyon súlyos, csernobili méretű bal­esetet jelenti. Az IAEA egyéves pró­baidőre vezette be ezt a skálát azzal a szándékkal, hogy a gyakorlat alap­ján tovább lehessen fejleszteni. Már 27 ország alkalmazza, s az OAB úgy döntött, hogy június 1-jétől minden, a skála első szintjét elérő vagy meg­haladó jelentőségű eseményről a be­sorolás feltüntetésével nálunk is tájé­koztatni kell a közönséget. A nukleá­ris biztonságtechnikai hatósággal egyeztetett tájékoztatást a Paksi Atomerőmű Vállalat 16 órán belül juttatja el az MTI-hez, ez pedig a tömegtájékoztatási szervekhez. Pél­dák: 3. fokozat: üzemzavarok, ame­lyekben a biztonsági rendszerek egy további hibája baleseti körülménye­ket teremthetett volna (Vandellos, Spanyolország 1989); 4. fokozat: a reaktor aktív zónájának károsodása mechanikai hatások vagy megolva­dás következtében (Saint Laurent, Franciaország 1980); 5. fokozat: ha­sadási termékek kibocsátása a kör­nyezetbe 100 1000 terabecquerel jód-131 egyenérték mennyiségben (Windscale, Anglia 1957, Three Mile Island, USA 1979). Ez a módszer egyetlen számmal a közember számá­ra is érzékelhetővé teszi a veszély mértékét, miként például a Richter­­skála szerint megadott érték földren­gések esetében. Minthogy így a jövő­ben egészen csekély, a külvilágra tel­jesen ártalmatlan, belsőleg elhárítha­tó, apró hibákról is híradások fognak megjelenni, várható, hogy ezek kez­detben negatív visszhangot váltanak ki. A későbbiekben azonban minden bizonnyal változik a helyzet, tárgyila­gos kép alakul ki a lakosságban a világszerte működő 430 atomerőmű biztonságáról. • Két amerikai farmakológus, J. H. Graziano és C. Blum a New York Timesban közölt kutatási eredmé­nyeivel alaposan felbolygatta a sze­szes italok tárolására szolgáló edé­nyek és palackok gyártóinak nyugal­mát. Régóta tudják ugyan, hogy az ólomkristály üvegekből, zománcbe­vonatú edényekből nehézfémek ol­dódnak ki és kerülnek a tárolt folya­dékba, de senki sem gondolta, hogy ártalmas mennyiségekről lehet szó. Graziano és kollégája most kimutat­ta, hogy egy liter bor négy hónap alatt 2­5 milligramm nehézfémet vesz fel az üvegből, öt éve ólomkristály tartályban tárolt konyakban pedig literenként 21 milligramm ólomkon­centrációt találtak. Ezek az értékek jóval meghaladják az ivóvíz esetében megengedett felső határt. A vizsgálat szerint a bor literenként 0,03 milli­gramm ólomtartalma már négy óra alatt megháromszorozódik, az ecet 24 óra alatt 4 milligramm ólmot old ki az üvegből. Jelenleg több helyütt folynak kísérletek a nehézfémek kiol­dódásának megakadályozására, hol az üveg felületkezelésével próbálkoz­nak, hol ecet- vagy citromsavval igye­keznek lekötni a káros anyagokat. Nálunk az Ajkai Kristály Kft. a kö­zelmúltban vezetett be új, a kioldó­dást gátló eljárást ólomkristály pa­lackok és tárolóedények gyártására; az edények belső felületére nagy tisz­taságú kálikristály réteget visznek fel, és magas hőmérsékleten összedolgoz­zák az ólomkristály burkolattal. Bár az új technológia mintegy kétszeresé­re növeli a kristályedények árát, a nyugati piacokon máris nagy érdek­lődés mutatkozik az ajkai termékek iránt. Pekingben szembank alakult a közelmúltban, immár az ötödik az országban. Alig néhány hét alatt csaknem ezer pekingi lakos iratko­zott fel a donorok listájára (többek között a főváros polgármester­helyettese is), s járult hozzá, hogy haláluk után szemük látáskárosult honfitársaik javát szolgálja. Az egyik, tavaly alapított szembank ed­dig 128 alkalommal szolgáltatott ép szaruhártyát műtétekhez, s az átül­tetések 90 százaléka sikerrel járt. Hi­vatalos statisztikák szerint négymil­lió, többségében fiatal vagy közép­korú kínai szenved szaruhártya­­elváltozás okozta vakságban. A régi álmok vissza-visszatérnek. Most egy arizonai bányamérnök állt elő azzal a tervvel, hogy alagutat kellene építeni a Bering-szoros alatt, s így összekötni Alaszkát a Szovjet­unióval. Ez lenne a világ leghosz­­szabb kilencven kilométer hosszú­­ tenger alatti átjárója, amely lehe­tővé tenné, hogy a fém- és olajszál­lítmányok akkor is átjussanak a ten­geren, amikor az a vastag jégpáncél miatt nem hajózható. Az alagút és a hozzá csatlakozó vasúthálózat együttes költsége kilenc-tíz milliárd dollárra rúgna. Megjegyzendő, az ötlet 1906-ban merült fel először, akkor francia és orosz üzletemberek fogtak össze egy New York-Párizs vasútvonal megépítése érdekében, hatmillió dollár tőkével. A háború persze elsöpörte a vállalkozást. Még régebbi, legalább százéves gondolat a messinai híd megépítése az olasz „csizma” orránál. Az olasz kutatási tanács (CNR) előtt négy tanulmány fekszik ebben a tárgyban. Szerzőik szerint a 3300 méteres hídszerkezet az ezredfordulóig elkészülhetne, ha a tervezési munkálatokat 1992-ig befejeznék. Két hatalmas, 390 méter magas, egymástól 3190 méter távol­ságban lévő toronypillér tartana 60 méterrel a tengerszint fölött. Ide is milliárdok kellenének, s vannak, akik úgy vélik, hogy az alagút ol­csóbb és kedvezőbb megoldás lenne. Ha a „Csalagút” százados álma im­már a megvalósulás stádiumába ju­tott, egyszer talán ezek a nagy tervek is valóra válnak. • Németországban az idén ünnepült Otto Lilienthal (1848-1896) első sik­lórepülésének századik évforduló­ját; ez alkalomból gazdag kiállítás nyílt a müncheni Deutsches Muse­umban, a többi között két Lilien­­thal-féle vitorlázógép rekonstruk­ciójával. Lilienthal a madarak repü­lésének tanulmányozása alapján építette vitorlázó szerkezeteit, s mintegy kétezerszer szállt fel, míg utolsó startja katasztrófával végző­dött. Minden korábbi kísérletet meghaladó ideig tudott „szárnyain” a levegőben maradni, s egyik-másik repülésének távolsága elérte a 250 métert. Tapasztalatai nagy hatással voltak az aviatika más úttörőire, ki­vált a Wright testvérekre. Hetvenéves az önálló magyar ka­tonai térképezés címmel jubileumi ünnepséget és emlékülést rendezett az MH Térképész Szolgálatfőnök­ség és a Tóth Ágoston Térképészeti Intézet. Az első világháború végéig a Bécsi Katonai Földrajzi Intézet végezte a térképészeti munkákat ha­zánkban. 1919 februárjában létre­jött a Magyar Katonai Térképező Csoport, s ebből a „magból” fej­lődött ki Trianon után a katonai térképészet. Fodor Ferenc írja A magyar térképírás című tanul­mányában: „Az Állami Térképé­szet, majd 1938-tól a Honvéd Tér­képészeti Intézet néven dolgozó magyar katonai kartográfia né­hány évtized alatt annyit végzett, nemcsak a katonai, hanem a pol­gári térképírás területén is, amennyit előtte egy-egy század sem érhetett el. Azt az örökséget, amit Bécstől kapott, csakhamar félretette, nélkülözhette, s önma­gának teremtett szellemi tőkét és szerzett olyan műszaki készültsé­get, ami egyenrangúvá tette bár­mely külföldi térképészettel”. Az évforduló alkalmából megkoszo­rúzták Tóth Ágoston, a szabad­ságharc ezredese, a hazai térképe­zés egyik úttörője emléktábláját, felavatták Somogyi Endre altá­bornagy, az intézet 1944-ig volt parancsnoka és Vásárhelyi János ezredes síremlékét, erkölcsi reha­bilitációban részesítették az ötve­nes években méltatlanul meghur­colt topográfusokat, kartográfuso­kat és más térképész szakembere­ket. Az emlékülésen Bak Antal mérnök ezredes, Paskó József, So­ha Gábor és Szabó Béla mérnök alezredesek előadásai vázolták fel a hét évtizedes út tekintélyes ered­ményeit és a legkiválóbb katona­térképészek munkásságát. Hétfokozatú nukleáris eseményskála­­-Ólom a konyakban A katonai térképészet jubileuma Híd- és alagútálmok Lilienthal kísérleti repülése száz évvel ezelőtt HETI MAGYARORSZÁG 1991. június 14. • 13

Next