Magyarország, 1993. július-december (30. évfolyam, 27-53. szám)

1993-10-22 / 43. szám

BELPOLITIKA Munka és küldetés Látogatás a Lakitelki Népfőiskolán Angolul — a Népfőiskolán A nyelviskola tanára — Sáringer Attila —alig huszonöt éves fia­talember. Szemre nehéz megkülönböztetni tizenkilenc éves diákjai­tól, de hallásra ez már könnyen megy, hiszen ő folyékonyan és kitű­nő akcentussal beszéli az angolt. Diákjai szerint már rászolgált a BOSS — „főnök” — elnevezésre. A London Stúdióban tanít négy szemeszter óta, s intenzív csoportokat oktat. Az egyiket most, éppen itt... — Már megszoktam ezt az érzést, hogy majdnem velem egykorúa­kat tanítok, így jobban tudok kapcsolatot teremteni velük, ami nyelv­­tanulás esetén elengedhetetlen. Ebben a bentlakásos rendszerben az a jó, hogy gyakorlatilag 24 órán keresztül oktatás folyik. Egyelőre még inkább magyarul, de a későbbiekben csak angolul beszélünk az órán kívül is. Nagyon nagy az iram, és ezt nehéz leírni, de nagyszerű a kollektíva, és remélem, hogy mindenkinek sikerül levizsgázni. Kel­lemes nyugalomban, de pontos rend szerint folyik a tanulás, így az unalom — mint probléma — eddig még nem merült fel. — Hogyan került Lakitelekre Cipri Ernő, az egyik diák, a pesti Szerb Antal Gimnázium volt tanulója? — Kereskedelmi vonalon szeretnék tovább tanulni és ehhez feltét­lenül szükségem volt az angol — legalább középszintű — ismereté­re. Valamelyik újságban, nem is én, hanem a keresztanyám olvasta a Népfőiskola hirdetését, amelyre jelentkeztem. Az oktatás teljes ellá­tás mellett történik, szállással és étkezéssel. Nagy jelentőségűnek tar­tom ezt a helyet, hiszen itt a hétvégeken olyan emberekkel találkoz­hatok, akiket eddig csak a tévében láthattam. Szóval fantasztikus ér­zés emiatt itt tanulni. — És miért ezt az iskolát választotta Kovács Melinda, aki Szolnok­ról, a Tiszaparti Gimnáziumból érkezett? — Az én célom mindenképpen a középfokú nyelvvizsga, ezért jöt­tem ide. Az a jó ebben, hogy kitűnő a társaság, a tanár, meg hogy csak ezzel kell foglalkozni. Ez a tanfolyam májusban ér véget. Ak­kor az egyik tanárképző főiskolára szeretnék jelentkezni. Itt estén­ként is angolul tanulunk­­ játszani, vagy a nemrég kapott kerékpá­rokkal Lakitelekre megyünk szórakozni, egyelőre még az út menet­irány szerinti jobb oldalán... Sötétzöld legelők, ritkás szálerdők, al­máskertek és vége nincs szántóföldek közé szorult 44-es úton, Kecskemét után úgy huszonhét kilométerrel, balra mutató tábla fehérült: Népfőiskola. A szó asszociációk sorát kelti életre ben­nem, miközben a bekötőúton döcö­günk a bejárat felé, de a látvány vissza­zökkent a realitásba. Színvonalas és mutatós tervezésű, igényes kivitelezés­sel megvalósult épületek, gondozott parkkal, új utakkal. A tágas irodában szép festmények és könyvek között a Lakitelek Alapítvány ügyvezető igaz­gatója — Lezsák Sándorné — fogad. Elegáns, sötétkék kosztüm, fehér blúz, diszkrét parfümillat. Beszélgetésünk elején szóba hozom kósza gondolatomat, mármint azt, hogy a népfőiskolát sokan keverik a népi kollégiummal. — Hogy mi a különbség a kettő kö­zött? — kérdez vissza az igazgatónő. — A népi kollégiumok a szegényebb osztályok, rétegek fiataljainak a hagyo­mányos iskolakeretek közötti elhelye­zését, iskoláztatását célozta. A népfőis­kola egészen más. Az elképzelés a dán evangélikus lelkész, Frederik Grundt­­vik fejében született meg a múlt szá­zad első felében. Célja ezzel a dán nemzet nevelése és művelése, a közös­ség és a személyiség felső korhatár nél­küli fejlesztése volt. Hazánkban a dá­noknál is korábban voltak ilyen kísér­letek Tessedik Sámuel és Wesselényi Miklós részéről, de szélesebb népréte­get érintő iskolák csak az 1910-es évek után születtek. Ezek jellegzetessé­ge, hogy nem illeszkednek a hivatalos iskolarendszerbe, mivel itt nincsenek vizsgák, hiszen itt főleg a tanárok felel­nek. A mi Népfőiskolánk létrejöttekor a Németh László-féle elképzelés volt az alap és mint felnőtteket oktató isko­lának az lett a célja, hogy a hazáját és a társadalmi folyamatokat értő polgárt neveljen minőségi módon. Remélem, hogy az a hallgató, aki itt végez — ahogy Németh László írja — ,­­olyan államért fog küzdeni, amely megbecsü­li a munka egyéni együtthatóját, s teret ad a minőségnek...” A mi célunk is az, hogy mindenben jelen legyen a mi­nőség. Ezért a közélet hiteles személyi­ségeit hívjuk meg előadónak. — Mikor és hogyan kezdődött az, aminek eredményeit itt látjuk? — 1991 februárjában 50 000,— Ft­­os alaptőkével — melyet Sándor egy nemzetközi kulturális Helikon-díj ösz­­szegeként kapott — férjemmel ketten megalapítottuk a Lakitelek Alapít­ványt. Irodája Budapesten, a margitszi­geti Hajós Alfréd sétányon van. Ötta­gú kuratórium felügyeli a munkát: Le­zsák Sándor elnök, Gyarmati Dezső képviselő, többszörös olimpiai bajnok, Tollas Tibor költő, aki a müncheni ki­adású Nemzetőr című folyóirat főszer­kesztője, Ghéczy Iván svájci közgaz­dász és Gálfalvi György író, Marosvá­sárhelyről. — Akkor ez egy nemzetközinek mondható magyar társaság. — Igen. Célja, hogy a világ magyar­ságát összefogja. Feladata, a most fo­lyó demokratikus átalakulásnak az elő­segítése. A kis közösségek, helyi la­pok, nyugdíjasklubok, ifjúsági klubok, néptánccsoportok támogatása. Lezsák Sándor régi álma volt a Népfőiskola létrehozása, hiszen 24 éve gyakorló pe­dagógus. 1991 őszén adódott a lehető­ség, hogy az alapítvány négyhektáros területet vásároljon három meglévő épülettel. A téli tervezés után 1992 ta­vaszán indult meg a felújítási munka, majd ősszel a kollégium új épületét kezdték el építeni. 1993 májusára 84 Lezsák Sándorné 8 • 1993. október 22. HETI MAGYARORSZÁG Az Emigrációs gyűjtemény Hézagpótló kiállítás ez itt, ebben a minden múzeumra jellemző elysiumi csendben. A csendben, amikor már csak a torokszorító tehetetlenség maradt, a csendben, amikor mindennek végül is csak a végeredményét vehetjük szám­ba, a csendben, amikor a múlt ideáll elénk és szembenéz. Megható és lelkesí­tő, szomorú és megérthetetlen. Mert kitántorgott, vagy kivándorolt, vagy el­bujdosott, vagy disszidált, vagy elmenekült... „ami úgyis egyre megy...” Itt egy zászló, egy plakát, egy fénykép, egy levél. Ott egy meghívó, hogy itt és ekkor és ezt, hogy majd egyszer és együtt és újra. De a legfontosabb az, hogy itthon. Mert mindenki azért őrizte ezeket a máshogyan gondolkodók számára érthetetlen és értéktelen relikviákat, rekvizítumokat, mert hátha egy­szer a hazának szüksége lesz rá — éppen erre... Nemrégiben aztán eljött ez a pillanat is, ahogyan Szabó Tamásné, az Emigrációs gyűjtemény vezetője mondja: — Az emigráció válaszolt 1992. januári felhívásunkra. Nemcsak nekünk válaszolt azzal, hogy elküldte a sok évtizede őrizgetett és féltve őrzött tárgya­it, hanem a pesti utca emberének arra a kérdésére is, hogy mit tett az emigrá­ció értünk, a hazáért, a szabadságért. A kiállítás megnyitása után újabb felhívást tettünk közzé, mely szerint to­vábbra is folytatjuk a gyűjtést és várjuk a küldeményeket. A Kölcsey­ház lesz a végleges és állandó kiállításunk színhelye. Remélem, akkor minden darab­nak jut majd hely, azoknak is, amelyek most érkeznek. Szakemberek rende­zik és rendszerezik e kiállítási tárgyainkat, de a Lakitelek Alapítvány ösztön­díjat is felajánl azon kutatóknak, akik ezt — a talán szomorú, de mindenkép­pen érdekes korszakot — kívánják kutatni, tanulmányozni, publikálni.

Next