Magyarország, 1913. október (20. évfolyam, 232-258. szám)

1913-10-01 / 232. szám

a küzdelmet a sárga földig legyalázzák és Tiszát és híveit egekig magasztal­ják. Tudjuk, hogy ennek semmi hitele sincs már külföldön sem. A külföld józan közvéleménye nagyon is tisztán látja úgy az ország állapotait, mint az ellenünk elkövetett erőszakosságokat és ismeri az osztrák uralom nagy gyen­geségeit. De azért meg sem kell magára hagyni egészen a külföldi közvéleményt. Töb­bet kell törődni a művelt nemzetek ro­­konszenvének megnyerésével. Hiába mondják azt a munkapárti lapok, hogy szennyesünket visszük csak külföldre. Először is a kormány az, amely mind­untalan külföldre szalad, hogy ott meg­fizetett czikkeket elhelyezzen. De nem is a saját szennyesünket visszük mi tulajdonképpen külföldre. Az osztrák hatalom szennyese az, amit kellő­­vi­lágításba kell helyeznünk. Miért kell azt nekünk eltűrnünk, hogy azonosítsanak bennünket minduntalan a bécsi politikával és annak cselszö­véseivel ? Miért kell nekünk szó nélkül elviselnünk, hogy a bécsi hatalom ide­­küldött szolgái, osztrák katonasággal, pénzzel, erőszakkal törjék le­ a magyar ezeréves alkotmányt ? A szabadságszerető nemze­tek­ együttérzése lesz számunkra a legerősebb védelem. Látjuk, hogy itt a mi jajveszékelésünkre és ellenállá­sunkra rá sem hederítenek. Ha rá­un­nak már egyes alkalmazottjaikra, ha megelégelték dolgaikat, akkor, igaz, el­zavarják őket. Ez régi szokás, ami alól nem lesz most se kivétel. De a külföld megnyilvánuló rokon­­szenve fog igazán megvédeni bennün­ket az állandó üldözéstől. Akkor talán kevésbbé lesz kedvük tovább fizni ve­lünk ezt a mostani galád játékot. Azonkívül is értékes és becses le­het, ha a külföld a mi közgazdasági aki abban az időben a legjelesebb drámai szí­nész­ek közé tartozott. _A­ budai siker olyan erős hatástól volt a vidékre, hogy Aradi Gerő, a szegedi szín­ház igazgatója, a Tiszán túli Újszegeden kü­lön nagy deszkabódét építtetett 2—3000 né­zőre és abban az egész nyáron át, minden este a «Bem apót» játszatta. Szegeden a czím­­szerepet az első tizenhat előadásban a zseniá­lis Komáromy Lajos játszotta, majd ké­sőbb, — mikor Komáromy egy előadásban le­bukott lováról és jobblábát eltörte, — Bem szerepét Szathmáry Árpád (később a Víg­színház jeles művésze) vette át. Nem volnék őszinte, h­a az igazságnak’ meg­felelően be nem vallanám, hogy a «Kossuth menyasszonya» dramatizálása és az 1869-ik év telén Szegeden színre került «Miksa császár halála» czímű alkalmi darab megírása az én lelkiismeretemet terheli, egyéb hasonló iro­dalmi bűnnel együtt, amelyekről alább szán­dékozom megemlékezni. Az említett hazafias darabok intenzív sikere vetette meg az alapját a későbbi alkalmi da­rabok keletkezés­ének, mert ezután minden élel­mes tollforgató ember rávetette magát az ak­tuális, szenzácziós eseményeknek színpadon való megörökítésére. így született meg a hatvanas évek vége felé ifj. Jósika Miklós báró «Salome» czímű társadalmi drámája, mely a szenzácziós Ebergényi-féle mérgezési esetet vitte színpadra. A hetvenes évek ele­jén a népdalok termékenyítették meg az al­kalmi irodalmat. Tóth Ede népdalok nyomán írta meg a «Schneider Páni» és «Kerekes András» czímű népszínműveit. Hetényi Béla (a régi Nemzeti Színház volt tagja) «Csicsó­­néta ,vitte színpadra jég ny­omában keletkeztek érdekeinket és törekvéseinket elvá­lasztja a bécsi hatalom törekvéseitől, amelyek csak a népek elnyomásában, anyagi kizsarolásában és hatalmi gőg­jének érvényesítésében találták eddigi igazi hivatásukat. Nem lehet kárunkra­, ha beigazoljuk­, hogy a magyar nemzet külön életet folytat. Ha látják, hogy külön törekvé­seink, külön czéljaink vannak. Ez talán megóv bennünket a gazda­sági károsodástól is, amelyet most a hibás bécsi politika miatt el kell vi­selnünk. Az új ellenzéki küzdelem így felfris­sült erővel áll szembe a nemzeti élet és ellenségeivel. Ezeknek hatalmával, kormányzati fegyverzetével, elnyomó­ törekvéseivel szembeállítja az igaz­ság erejét. És hiába lesz minden erőlködés, utóvégre is ezé lesz a győ­zelem. A kitartó, küzdő, bizakodó nem­zet nem veszítheti el a csatát, ha egymásután száz Lukácsot és száz­at­, százt küldenek is nyakára. MAGYARORSZÁG Budapest, 1913. szerda, októ­­er 1i A helyzet. Saját t­u­d­­­­s­i t­u­n­k­ció­l, Budapest, szeptember 30. vissza Bécsből. Ez pedig Úgy szól, hogy tengesz­telje ki az­­ellenzéket Jól törik-szakadt, édes­ i­gesse be a Házba. "És mit tesz Tisza? Nagy-­­lelkűen felajánlja, hogy a parlamenti őrség­­­ nem fog a Há­z folyosóin szolgála­­­tot teljesíteni és a június 4-iki ese­ményekről megállapítják, hogy nem­­ te­kinthetők preczedenseknek. Íme ezek Tisza békefeltételei, melyekkel az ellen­zéket lépre csalni iparkodik. Már az bizonyos, jókora adag naivság kell hozzá, ily feltételek­kel még csak­­gondolni is kompromisszumra. *: Szomorúan tanulságos gyűlés folyt le ma a fővárosban, a m­un­ka­nélküliek­­gyű­lése. A társadalom mostohán járt tagjai előbbi az utczán akartak demonstrálni, de­­ezt a rendőrség nem tartotta ez­élirányosnak. Úgy gondolkozván, hogy a nyílt látera során a kor­mányra elhangzó népszerű bírálatok alaposan megtépáznák a tekintélyt, így hát zárt fa­lak közt estek felszólalások, amelyeket a kormány bizonnyal nem fog kitenni az ablakába. Mert az az üresgyomrú, kereset­­nélküli tömeg, amely a munkanélküliség elleni tüntetett, a kormány lelken szárad. Azon a kormányon, amely, habozás nélkül, készségig­el áldoz ágyukra, Dreadnoi­ghtokra, gépfegyve­rekre, de a legelemibb igyekezetét se mutatja, hogy a munkanélküliségben rejlő társadalmi betegségen segítsen. Nemtörődömségével nö­veszti az elégedetlenkedők számát s nem veszi észre, hogy ez a közöny a bűnözés lejtőjére sodorja a sokr­a elkeseredett embert. Ez­zel is bizonyságot szolgáltatván rá, mennyire híján van a legenyhébb szocziális érzéknek is. i%, - ... ^---------,| N­ * A munkapárti tábor felől b é k e s z e rt ő k lengedeznek. Pedig Tisza megrovási kaland­ban részesítette azokat, akik kétkedni kezd­tek az ő zavartalan további működésében, akik tamáskoltak abban, hogy Tisza «pótol­hatatlan». S most mégis, mily békülékeny odaát a hangulat. Azt hisszük, történt valami Bécs­ben, s a munkapárti olvadozás nem éppen Tisza jóvoltából történik; talán Bécsben is rá­eszméltek végre. hogy a rendkívüli állapotok, amelyeket a mai rendszer ins­zenált, tovább már nem mérgezhetik a magyar közéletet. Tisza, úgy látszik, kötött marsrutával jött «A kondoros­ szép csapjamé», «Csongorádi biró lánya» és «A szép asszony kocsisa» (Csepragi Ferencztől). 1891-ben Miskolczon bemutatták Kozma Andor «Borsszem Jankó»­ czimű egy­­felvonásosát, a városban időző Ágai Adolf tiszteletére rendezett díszelőadáson, később az «Egy görbe nap» czimű bohózatban maga Ágai Adolf vitte színpadra a «Borsszem Jankó» összes alakjait, utána következett pedig a «Göre Gábor» czímű énekes bohózat. Ezeken kívül feldolgoztuk még a tiszaeszlári vérvádat, Rózsa Sándor életét, a török-orosz háborút, a Dreyfus-pert, az angol-búr háborút és minden aktuális eseményt, mely, drámaias­­ságánál­ fogva színpadra kínálkozott és jöve­delmezőséggel kecsegtetett. Mindezekből látható, hogy az alkalmi dara­bokat részben a hazafias lelkesedés, részben a spekuláczió és nem utolsó sor­ban a kényszerhelyzet szülte. Az utób­binak illusztrálására csupán egy-két esetet akarok felsorolni. Mikor Pesti Ihász La­­jos igazgatása alatt, a Dreyfus-affér idejé­ben, Zentán működtünk, a szabadkai színház kitűnő társulatával, a közönség megfoghatat­lan indolencziája következtében nap-nap mel­lett üres ház előtt játszottunk. Már közele­dett az elutazás ideje, az utolsó előadás már vasárnapra ki is volt tűzve, mikor az én derék igazgatóm és barátom, a megelőző hétfőn meglátogatott lakásomon, ahol nagybetegen feküdtem és könyörgött, hogy csináljak neki egy Dreyfuss-darabot, amelynek jövedelméből a városból kimozdíthatná a társulatot. Az anyagom készen volt, hétfőn éjjel tehát bele­kezdtem a keserves munkába és szombaton már felemelt h­elyárakkal, zsúfolt nézőtér előtt be­mutattuk a «Preyfpsg kapitány­» drámáját,a­mely A jövő hét elején össz­eüll a munkapárti Ház, de a munkájának, mivelhogy az ellenzék jö­vőre is távol fog maradni. Ugyancsak sivár képe lesz. Nagyjelentőségű, korszakos tör­vényalkotásokba vágja fejszéjét a munkapárti társaság; olyanokba, amiket elintézni tel­len­zé­ki ellenőrzés nélkül, igazán minden, komolyság nélkül való dolog. A­ maguk zárt­később nemcsak az összes vidéki színházakat bejárta, de a fővárosban, a régi Feld-féli a nyári színházban is számtalan előadást ért meg. Ezt megelőzőleg, 1892-ben, a nyári szezon­ban, E­g­r­y Kálmán igazgatása alatt, a tár­sulat válságos helyzete kétszer is rákénys­ze­­rített az alkalmi d­arabok megírására. A­­ta­­vaszszal Miskolczról Szolnokra mentünk és ott a közönség ridegsége miatt a szó szoros ér­telmében úgy megrekedtünk, hogy kimozdulni sem tudtunk. Végső kétségbeesésünkben én négy napi szabadságot kértem és éjjel-nappal dolgoztam «A szép Nádia» czímű orosz énekes darab megírásán, amelynek az adta meg az aktualitást, hogy a megelőző télen, Dimitri Szláviánszky D’Agraneff világhírű orosz énekkara óriási sikerrel bejárta az or­szág nagyobb városait, amíg végre a társu­lat stárja, az igazgató leánya, a bódító szép­ségű Szláviánszky Nádia, az énekkar egyik legjobb, déli termetű énekesével meg­szökött a társulattól. A darabot — mely ké­sőbb az orosz dalokkal a Föld-fél­e színkörben is majdnem húsz előadást ért meg, — Szolno­kon három zsúfolt ház előtt játszottuk le és annak jövedelméből tettük meg a hosszú utat a Székelyföldbe, Sepsiszentgyörgyre. Azonban a közönség itt sem nagyon érdeklő­dött az előadások iránt, noha jó lélekkel mond­hatom, hogy a társulat a vidéki színészet leg­jelesebb erőiből volt szervezve. Maga Egry Kálmán (a régi Népszínház tagja) remek hangú népszinmű-énekes volt. Ott voltak még Csa­tár Győző, a híres operette-baritonista, Sz. Nagy Imre és Z­a­­­o­n­g­ol­y Elemér tenoristáik, László Gyula, (később a Magyar Színház tagja), K0.ny.ygs .Jenő, (most staggione-

Next