Magyarország, 1915. május (22. évfolyam, 120-150. szám)

1915-05-15 / 134. szám

0­B MAGYARORSZÁG Budapest, 1915­. szombat, május 13.­ ­ I képviselőház ülése (Saját tudósítónktól.) A haza­árulók vagyonának elkobzásáról szóló mun­kapárti javaslat ellen ma Ábrahám De­zső szólalt föl elsőnek. Az elvet, hogy a bű­nös cselekményének, magánjogi követ­kezményeit is viselje, elfogadja, de a vagyon­elkobzás kodifikálását az avult intézmé­nyekhez való, a mai jogrendbe nem illő visz­­szatérésnek tartja. Veszélyesnek ítéli azt is, hogy az elkobzási eljárás formáit a javas­lat miniszteri rendelet útján ígéri megálla­­píttatni. Utána S­á­g­h­y Gyula bírálta nagyon behatóan a javaslatot, melynek elfogadása a jogfejlődés szempontjából visszaesést je­lentene. Példák vannak rá, hogy a haza­­árulók maradékai a legjobb hazafiak lettek. A vagyonelkobzással ezt a megtérést akadá­lyozzuk meg, amellett, hogy ártatlanokat büntetünk. Megjelölte azokat az elveket, a­melyek szerint a javaslatot reformálni le­hetne. Vázsonyi Vilmos szerint a javaslat intézkedései egy rég lejárt, sötét korszakba való visszaesést jelentik. A javaslat modern álcában akarja tulajdonképpeni ódonságát feledtetni. A jog terén nem kívánatos a „mű­emlékek“ restaurálása. De ne is emlegesük olyan nagyon, hogy ez a jogelkobzás magyar eredetű, magyar motívum a mi jogfejlődé­sünkben. És ahol a régi jogban alkalmazta­tott is, mindenütt nagy visszaélésekre veze­tett. A Corpus Juris tele van a rendek erre vonatkozó panaszaival. Az 1514-iki végze­­mény­ek a vagyonelkobzást a jobbágyokkal tartó nemesség ellen alkalmazzák. Meg lehet oldani a kérdést a zár alá vé­tellel, de az ártatlan családot meg kell vé­delmezni. E felszólalásokkal az általános vita vé­get ért. Az igazságügyminiszter észrevételei után a javaslatot általánosságban megsza­vazták. A részletekben a kormány csak silány ígérettel szolgált az ártatlan családtagok és hozzátartozók védelme tekintetében. B­a 11 h g­á­n­y Tivadar gróf fölvetette a kérdést, hogy helyén való-e, ha a szorosan vett Magyarországon ilyen drákói intézke­déseket teszünk, de Horvát-Szlavónországok területén ezirányban a régi állapotot tartjuk fenn. A javaslatot részleteiben is — pár mó­dosítással — elfogadták és áttértek az or­szággyűlési képviselőválasztások felett való bíráskodásról szóló törvényjavaslat tárgya­lására. A függetlenségi és 48-as párt részéről elsőnek Bizony Ákos bírálta a javaslatot. E bírálat szerint a javaslatból lényeges ga­ranciák hiányzanak. Ha az általános vita során nem kap elég biztosítékot arra, hogy e hiányok a részletek során pótoltatnak, am­­kor a javaslatot általánosságban sem sza­vazza meg. A javaslat rész üt a kúriai bírás­kodásban rejlő garancián, amelyhez pedig a függetlenségi és 48-as párt ragaszkodik. Ehelyett a javaslat erősíti és tágítja a párt­szempontok szerint igazodó autonóm képvi­selőházi bíráskodás hatáskörét. Az 1010-i választások ellen benyújtott pa­naszok elbírálása sokakban megingatta ugyan a kúriai bíráskodásba vetett bizodalmát, de ő hiszi, hogy ezek a jelenségek csak múló körülmények folyományai s a kúria adandó alkalommal ismét hivatása magaslatára tud majd emelkedni. A hatáskör megcsonkítását tehát el nem fogadhatja. Rámutatott azokra a kézenfekvő té­nyekre, amelyek kizárják, hogy a párt­­szempontok szerint alakult képviselőházi zsűrik el­fogulatlanok lehetnének. A ja­vaslatban is pártszempontok érvényesülé­sét látja. De van a választási bíráskodásról szóló törvénynek egy szégyenszakasza, amelyik a fuvar- és ellátási költségeket feltartja. Ha ez a mostani javaslat ezt­­az intézkedést meg nem szünteti azt egyál­talán el nem fogadhatja. Különben is olyan válságos időket élünk, amelyekben nem szabad ilyen kérdésekben a kormánynak a merev el­­­utasítás álláspontjára helyezkedni. Utána Batthyány Tivadar gróf mondott nagyobb, a javaslat célzatait megvilágító beszédet. A javaslatnak előz­ménye az a választójogi törvény, amelyet magyar szuronyok védelme alatt a több­ség bájos egyedüllétben alkotott meg. A parlamentnek kötelessége a nemzet mos­tani­­nagy vizsgája után megjavítani azt az általánosnak csúfolt választójogot, ame­lyet a többségi urak... Szász Károly elnök nem tűrhette ezt az elnevezést, figyelmeztette a szóno­kot, hogy itt csak képviselők vannak. Batthyány belenyugodott abba, hogy csak többségről szabad beszélni, urak nélkül, bár megjegyezte, hogy eddig szo­kás volt a képviselőket uraknak ne­vezni. Folytatva beszédét, kifejtette, hogy az általános választói jog a független­ségi párt programmjában van Irányi Dá­niel óta s minden alkalmat meg kell ra­gadni ennek követelésére és hangsúlyozni kell, h­ogy királyi ígéret is van róla. Megszegte a többségi párt a választói jogra vonatkozó ígéretét, ehelyett csináltak hírhedt gyorstörvényhozással egy torz vá­lasztójogot. Csináltak házszabályt, amely el­lentétben van a 48-as alaptörvénnyel is, mert hiszen eszerint a miniszter mindig felszólal­hat és meghallgatandó, a múltkor pedig Harkányi minisztert leültette az elnök, mert a félóra letelt — tehát a Ház nem hallgatta meg a minisztert, pedig még volt mondani­valója. Kimutatta ezután a javaslat tátongó hiá­nyait és feltárta azt a rést, amelyet ez a ja­vaslat a kúriai bíráskodás garanciáján át­­ végezte azzal, hogy ettől a nemzettől tovább nem lehet megtagadni az általános, egyenlő, titkos választói jogot, demokratizálni kell a főrendiházat és a képviselőházba be kell hozni a nemzet egyetemét. A nagy sikert aratott beszéd után az ülés véget ért. Részletes tudósításunk a következő : Beöthy Pál elnök háromnegyed tizenegy­kor nyitja meg az ülést. Jelenti, hogy a képviselők közül Hámos Antal báró és Rakovszky Iván­ léptek ka­tonai szolgálatba s ezzel a katonai szolgálatot teljesítő képviselők száma 89-re emelkedett. . A hadiszállítások körül felmerült vissza­élések megtorlásáról szóló javaslatot harmad­szori olvasásban is elfogadják. Átteszik a fő­rendiházhoz. Következett a hiazaárulók vagyoni felelősségéről szóló javaslat tárgyalásának folytatása. •Ábrahám Dezső osztja azokat az aggodal­makat, amelyeket Springer Ferenc a javaslat­tal szemben a humanizmus és a kulturális fej­lődés tekint­etében fölhozott. Ámde a nemzeti eszmének szempontja a fő és minden javaslat­hoz hozzá kell járulnunk, amely akadályokat állít arra nézve, hogy ez a nagy eszme rövid­séget szenvedhessen. A javaslatot tehát általá­nosságban elfogadja. (Helyeslés a baloldalon.) A hazaárulás bűnét meg kell torolnunk. A ma­gyar állam sohasem mutatkozott ilyen egysé­gesnek, mikor min­den polgára összefogott a ma­gyar nemzeti állam egységének megóvására. De a függetlenségi párt csak úgy járulhatna a javaslathoz, ha külön nem mondaná ki a va­gyonelkobzás rég elavult tételét, hanem mint a bűn következményét, a magánjogi kártérítés kötelezettségét állapítaná meg. (Helyeslés a bal­oldalon.) Alkotmányjogi szempontból is helyt­állóbb volna ez a megoldás. Honorálja a ja­vaslat indokolásának több részét, így azt, hogy ezek a kivételes intézkedések csak a háború tartamára szólnak. Azzal fejezi be szavait, hogy hite szerint nem lesz szükség az ilyen in­tézkedésekre akkor, ha az illetékes tényezők azt a fajt erősítik meg, amely a legkevesebb áru­lót szolgáltatta. (Helyeslés a baloldalon.) Sághy Gyula aggodalmát fejezi ki, hogy ismét a vagyonelkobzás rég elavult intézmé­nyét akarják meghonosítani. Ez a jogfejlődés szempontjából határozott visszaesést jelentene.­­ Sokszor­ igazságtalan helyzet állhat elő a ja­­vaslat rendelkezései folytja­, hiszen a­-hazad­árulók fiai a legjobb hazafiak lehetnek. Sza­bad-e az ilyen embereket elkeserítenünk? Az ilyen fonákságon mindenesetre segíteni kell. Rámutat a javaslat egynémely jogi fogyatko­zására is és kéri a minisztert, hogy küszöbölje ki azokat a javaslatból. Vázsonyi beszéde Vázsonyi Vilmos : A­­törvényjavaslatot ál­talánosságban elfogadom, mert annak célzatát helyesnek tartom. Azokat az eszközöket azon­,­ban, amelyeket a javaslat a cél elérésére meg­jelölt, nem tartom helyeseltnek, túlzottaknak tartom és olyanoknak, amelyek rég lejárt sö­tét korszakba való visszafejlődést jelentenek. A vagyonelkobzás büntetése egy rég lejárt jog­rendszerbe tartozik. Ez a javaslat modern látszata, mert kár­térítésről beszél és azt mondja, hogy kártérítés címén szálka felségsértésbe vagy hűtlenségbe esett bűnösnek egész vagyona az államra. "De ez álcím, mely nem méltó a törvényhozáshoz. Nem beszélhetünk kártérítésről ott, ahol va­gyonelkobzásról van szó. Ez nem kártérítés, hiába akarják annak restaurálni, ez vagyon­elkobzás. Én a műemlékek restaurálásának nagy híve vagyok az építészet és a festészet terén, a jog, terén azonban nem szeretem a régi mű-­ emlékek restaurálását. Nagyon kívánatosnak tartanám, ha kikü­­szöböltetnék közöttünk a különbség, mert azt hiszem, ezen az oldalon majdnem egyhangú­lag, majdnem mindannyian ellene vagyunk a vagyonelkobzás azon mértékének, amely nem­csak a bűnöst, hanem az ártatlan családtagot is sújtja. Ha egyetértünk mindannyian a bűn­ kárhoztatásában is, találunk rá utat és módot, hogy egyek legyünk az eszközök megválogatá­­­sában is. (Helyeslés a bal- és a szélsőbal­ oldalon.) Werbőczy Tripartitumát megelőzőleg az eredeti magyar korszak alatt, a romlatlan ma­gyar korszak alatt, az Árpád-korszak alatt hiába keresünk vagyonelkobzásra vonatkozó rendelkezéseket, mert Szent Istvánnak sokat­ idézett törvénye, amelyet Martinovicsék fejére ráolvastak, tulaj­donképen egy egészen kegyes rendelkezést tartalmaz. Szent István ugyanis második könyvének 51. fejezetében szól a király és ország elleni pártütőkről, nem mondván egyebet, mint hogy őket­ a keresztény közösség-­­ből ki kell zárni; semmiféle vagyonelkobzásról nem beszél. Kálmán második könyvének hato­dik fejezete, ahol a hűtlenségről és a hűtlenség szégyenvallásáról intézkedik, ugyancsak ha­sonlóan intézkedik, semmiféle vagyoni elkob­­­zásról nincs szó. Ámde következik az akkori magyar politikai nemzetnek megnyilatkozása az aranybullában. Az 1222-ben kelt­ aranybulla 17. cikke, amely a romlatlan és eredeti magyar felfogást tartal­mazza és a jogaira féltékeny fegyveres magyar nemesség felfogását tükrözi vissza, azt mondja: „Amely birtokot valaki méltó szolgálat javai szerzett, attól soha meg ne fosztassék.“ Tehát nemcsak hogy a vagyonelkobzás alapján nincs, hanem az akkori politikai magyar nemzetnek ez egyenesen a maga Magna-chartája, amely a vagyonelkobzás ellen tiltakozik. Természetes, hogy rég elmúlt időben az a felfogás, hogy ne csak a bűnös bűnhődjék, ha­nem aunak­ a családja is, boszúvágytól, poli­tikai indulatoktól támogatva, gyökeret tudott verni. Hiszen emlékezünk Róbert Károly idejé­ből a Zách-nemzetség kiirtására. Csodálatos, hogy a következő korszak meghozza a korrek­­tívumot, mert Nagy Lajos 1351. évi dekrétumá­nak 10. és 19. cikkében már súlyosan elítéli ezeket a történteket és a következőket mondja: „Az elmarasztaltaknak a bűneiért azok fiait, fivéreit, rokonait, nővéreit és feleségeit nem kell büntetni.“ Hogyan és mikor került bele törvényeinkbe először a vagyonelkobzás büntetése ? Ennek alapja nem a Tripartitum volt, amely nem bírt soha” törvényes erővel, hanem csak törvényes szokássá vált. Zsigmond és V. László dekré­tumaiban találjuk először nyomát a vagyon­elkobzás büntetésének, így került bele a va­gyonelkobzás intézménye ezekben az idejében a vegyesházbeli királyok alatt a Corpus Ju­liska, és teljes rendszerré kifejlesztve a Tripar­­titum szövegébe. Tulajdonképpen mindazok az esetek, amelyek a Tripartitumban fel vannak sorolva, Mátyás törvényeibe vannak felvéve. De ugyanazon fejedelem idejében, aki in­­stituálja a hűtlenség esetében a vagyonelkob­zást, nyomban következik a visszahatás, nyomban érzi ismét a politikai nemzet, hogy visszaélések következhetnek be a vagyon­elkobzás szapora rendszerében és ez ellen keres korlátokat, törvényes biztosítékokat. II .­. .Ulászló: Törvény­hozása­­kezdődik azzal.

Next