Magyarország, 1916. május (23. évfolyam, 121-151. szám)

1916-05-26 / 146. szám

e Berlin, május h6. (Saját tudósítónktól.) A háború kitörése óta igen sokat írtak s bizonyára még többet beszél­tek arról, hogy ezt a nemzetek közötti borzasztó összeütközést miért nem tudta megakadályoz­ni az Internationale, az országhatárokon túl emelkedő nemzetközi munkásszövetség. Mind­eddig a szocialisták táborából ezt a vádat visz­­szautasították, védekezve azzal, hogy mind­addig, amíg a szocialista pártok nem szerzik meg a nép többségét és így nem tud­j­ál­ meg­hódítani a politikai hatalmat, béke idején sem gyakorolhatnak döntő befolyást az ország sor­sára és így a nemzetközi viszonyok szabályozá­sára sem, annál kevésbbé, amikor már maga a háborús feszültség is, de még inkább a had­üzenet megtörténte kivételes, minden ellenállást elnyomó hatalmat ad a kormányok kezébe. Va­lóban, ha meggondoljuk, hogy ilyképen béke idején is mindenütt gyöngébb volt a szocializ­mus­­az uralkodó osztályoknál, túlzott és logi­kátlan követelés az, hogy épen háború idején legyen erősebb bárhol is a szocialista párt a kormánynál, mert hiszen a háború megakadá­lyozása csak úgy képzelhető el, ha az erre tö­rekvő erő hatalmasabb a háborító politikát in­téző kormánynál és az azt tám­ogató osztá­lyoknál. És mégis, amint a háború halad a második év vége felé, már magukban a szocialista pár­tokban is felmerül a kérdés, mint valami ön­vád, vagy lelkiismereti aggodalom, hogy talán maga a szocializmus is kénytelen a háború kitörésénél a felelősséget vagy legalább annak egy részét magára vállalni. Érdekes, hogy en­nek a lelkiállapotnak feltűnését szinte egy idő­ben tapasztalhatjuk a német és francia szo­cialista pártokban. A német Eckstein Gusztáv ugyanakkor írja „Az Internationale tragédiája“ című cikkét, amikor a francia Hervé „A fran­cia szocializmus csődje“ címén hadat üzen a szocialista osztályharcnak, amely szerinte meg­akadályozta az egyes országok határain belül a demokratikus polgárság és a szocialista mun­kásság olyan együttes politikáját, amely elég erős lett volna a háború elhárítására. Minthogy ez a két cikk nemcsak két írónak a véleményét, hanem egész társadalmi osztályok jelentékeny részének felfogását fejezi ki, azt hisszük, hogy érdemes lesz ezeket ismertetnünk. - ; L­­ Ecksteint az internationale tragédiájának gondolatára az a gyűjtemény vezeti, amely az „Archiv für die Geschichte des Socialismus und der Arbeiterbewegung“ című vállalat leg­utóbbi füzeteként jelent meg és­ amely „az In­ternationale és a világháború“ anyaggyűjte­­ményét tartalmazza. Itt vannak az első és má­sodik Internationale különböző kongresszusi határozatai a szocialistáknak a háború és mili­­tarizmussal szemben való magatartására vo­natkozólag, továbbá a német, osztrák, magyar, francia és belga pártok kongresszusi határoza­tai, felhívásai, sajtóközleményei a háború előtti és a háború alatti időkből. Ezek a közlemények, bár minden kom­mentár nélkül vannak összeállítva, nemcsak érdek­feszítő regényként, hanem szörnyű vád­iratként hatottak Ecksteinra, mert áthidalha­tatlan szakadékot mutatnak az egyhangú nem­zetközi és nemzeti békehatározatoktól, az ér­vénybe vezető háborús politika elleni lángoló tiltakozásoktól, az országhatárokon túlterjedő osztályszolidaritás megállapításaitól pl. addig a megrázó bosszúkiáltásig, amely a brüsszeli Peuple augusztus 18-iki számában harsant fel a hódítók ellen. .............. Közvetlen a háború kitöréséig csaknem minden ország szocialista pártjai a legheveseb­ben tiltakoztak a háború ellen s néhány nap múlva már a szocialista Internionale két ellen­séges táborba szakadt és tagjai egymás ellen fordították a gyilkos fegyvereket. Rendkívül jellemző a gyűjteménynek az a levele, amelyet de Man írt a múlt év február 28-án a Humani­­­téban. Ebben a levélben megerősíti Renaudel azon előadást, mely szerint Müller, a német szocialista pártvezetőség tagja és küldöttje 1914 augusztus 1-én kijelentette Párisban, hogy ő kizártnak tartja, hogy a német párt megsza­vazza a hadihitelt, legfeljebb csak az a kérdés, hogy ellene szavaz-e vagy pedig tartózkodik a szavazástól. S a levélíró megjegyzi, hogy ő fel­tétlenül meg van győződve, hogy Müller teljes jóhiszeműséggel mondotta ezt, sőt ez a nyilat­kozata teljesen fedte a német pártvezérek ek­kori felfogását. S augusztus 4-én mégis az egész párt — az egyetlen Liebknecht kivételével — megszavazta a hadihitelt. Megállapítható tehát, hogy a háború kitö­­­­résétől való félelem tudta egyesíteni a külön­böző országok szocialistáit, azonban maga a háború ténye rögtön szétválasztotta őket a kü­lönböző ellenséges táborokba. Keresve ennek az okát, úgy találja Eckstein, hogy a fenti gyűj­temény adatainak olvasásából arra a meggyő­ződésre kell jutni, hogy itt nemcsak véletlen szomorú eseménnyel állunk szemben, hanem be kell ismernünk, hogy bizonyos tekintetben hibás az Internationale is. Ezt nem úgy érti, hogy egyes személyek volnának felelős­ek, mert hiszen a háború sokkal nagyobb, egyetemesebb, elemi erővel kitörő vihar, semhogy azért egyes személyeket felelősségre lehetne vonni. Tagad­hatatlan azonban, hogy magának az egész In­­ternationalenak magatartásában és politikájá­ban már a háború előtt, vagy a háború alatt, vagy mindkét időszakban végzetes hibák tör­téntek, máskülönben erősebbnek kellett volna lennie, semhogy ennyire összetörjön e bármily súlyos teherpróba alatt. Megállapítható ugyanis, h­ogy a számos nemzeti és nemzetközi kongresszuson, amelye­ken a szocialista pártok a háború veszedelmé­vel foglalkoztak, mindig csak a háború megelő­zéséről vitáztak és erre való tekintettel hoztak határozatokat. Azzal a kérdéssel azonban, hogy a háború alatt miképpen viselkedjenek a pár­tok, alig foglalkoztak, s mindössze az 1907. évi stuttgarti kongresszusi határozatban találunk erre vonatkozólag néhány sort. A kongresszu­sok mindig és mindenütt beleestek Bebelnek abba a fe­lzetés felfogásába, hogy a helyzet a háború kitörésekor teljesen tiszta, hogy vitán felül meg lehet állapítani, melyik fél a támadó és így a proletárság feladata igen egyszerű: mindenütt a támadó ellen kell fellépnie, min­denütt kötelessége lesz a megtámadott ország fegyveres védelmében részt vennie. Arra azon­ban nem gondoltak, hogy — mint a jelen eset­ben — minden ország megtámadottnak tekinti magát, sőt az Internationale pártjai is a kü­lönböző országokban mindenütt a polgári pár­tokkal egyenlő felfogásra helyezkednek abban a kérdésben, hogy az illető ország külső ellenség által megtámadtatván, a háború csak ezen tá­madás visszaverésére irányuló védelmi háború. A háború kitöréskor az önfentartás, az ön­védelem ösztöne háttérbe szorít minden más szempontot, így történt, hogy megszűnt az osz­tály szolidaritás és ennek helyébe a nemzeti ösz­­szetartozás parancsa lépett. Az ország határai­nak megvédése egyesítette a nemzet vala­mennyi osztályát s ez volt a legközvetlenebb proletárérdek is, mert csak igy lehetett az egész országtól és igy a munkásosztálytól a háború csapásait távoltartani. Ezt a szempontot erősí­tette a nemzet valamennyi osztályát, s ez volt a legközvetlenebb proletárérdek is, mert csak így lehetett az egész országtól és így a mun­kásosztálytól a háború csapásait távoltartani. Ezt a szempontot erősítette valamennyi ország kormányának az a törekvése, hogy mindegyik a maga háborúját védelmi háborúnak jelen­tette ki, amelynek nincs más célja, mint az­ or­szág határainak biztosítása az ellenséges betö­réssel szemben és az állandó béke megszerzése. Ha minden kormány igazat mondana, akkor e szörnyű háborúnak valóban nem lenne más célja, mint a béke megteremtése. Eckstein ezek után felveti a kérdést, hogy miben állott az Internationale hibája, amely a népek véres tragédiája mellett megteremtette az Internationale politikai és szellemi tragé­diáját is. A legborzasztóbb tragédiák —mondja — azok, amelyekben a végzetet a hősnek saját erejébe vetett túlzott bizalma idézi elő, az a téves hite, hogy győzelmesen szembe tud szállni a viszonyok hatalmával. Az Internationale is abban a téves hitben ringatódzott, hogy a kor­mányok mégis vissza fognak riadni a folyton fenyegető háború kitörésének felidézésétől, látva azt, hogy az utóbbi háborúk mily bor­zasztó pusztításokkal járnak, de mindenek­előtt azt hitte az Internationale, hogy még a világháború tombolása közben is fenn tudja majd tartani a különböző országok munkásai között a testvéri szolidaritást. A háború kitö­rése egycsapásra feldöntötte ezt a hitet, meg­szüntette a nemzetközi összetartozás érzését. A jövőre nézve konkrét tanulságot enm tudi­­ levonni Eckstein ebből a megállapításból. Az­i­­­zal a frázissal iparkodik vigaszt nyújtani, hogy :­­ a felelősséget vállalni kell, mert a végzet csa­j­o­pása csak a gyengét sújtja agyon, az erősei­­t azonban felemeli és újabb küzdelemre buz­­dítja. II. Hervé a német szocialista párt válságával kapcsolatban felveti azt a kérdést, hogy lesz-e­ ilyen válság a francia szocialista pártban is és­ a kérdésre igennel válaszol, mert szerinte nem maradhatnak meg a pártban azok, akik­ a zim­­merwaldi értekezleten részt vettek és akik most­ támadóan lépnek fel, a francia szocialista mi­­­­niszterek, a szent egység és mindazon francia­­ szocialistáié ellen, akik nem akarják még helyreállítani a nemzetközi kapcsolatokat. Ezek a zimmerwaldiak ugyanis a szocializmust újra az osztályharc dogmájának alapjára akarják helyezni, holott a háború ezt a dog­mát teljesen feldöntötte. Ha ugyanis a mun­kásoknak csak a saját országbeli polgári és uralkodó osztályok az ellenségei, amint» azt­ tizenöt év óta tanítják­ nekünk, — írja Hervé I­z­álékor mondjuk meg gyorsan munkásaink­nak, akik húsz hónapja harcolnak a német f­õmunkások ellen, hogy nagy tévedésben van­:j­anak, boruljanak a német munkások nyakába és szuronyaikat és ágyúikat fordítsák a fran­­­­cia polgárok ellen, akikkel húsz hónap óta is együtt küzdenek a betolakodók visszaverése végett. Hevesen támadja ezután az osztályharc el­méletét, amely azt hirdette, hogy a munkásnak csak a saját osztálya a hazája és ezért kellett­ valamennyi országban egyesülniük és amely elmélethez, hogy ne maradjon üres szó, Hervé­ már régen hozzá fűzte a maga antimilitarista­ propagandáját, amelynek az volt a jelszava, hogy inkább fáradalom legyen, mint háború. Amikor azonban az osztályharc elméletét át kellett volna vinni a gyakorlatba, erre sankit­ sem vállalkozott. Amikor Franciaországban­­ Hervé és az ő antimilitarista hívei a háború elkerülésére, illetve megakadályozására azt tartották célravezetőnek, hogy a felkelés szá­mára meg kell nyerni a hadsereget és forra­dalmi szervezetet kell teremteni, amely égés® a kaszárnyákig nyúljon, akkor az osztályharc­ hívei mind visszavonultak, mintha bizonyi forradalmat seprőnyéllel is lehetne csinálni „Németországban még rosszabb volt a helyé­«­zet, mert ott az elvtársak, „testvéreink a szo­cializmusban“, egész nyíltan kijelentették, hogy„ az ő testvériségük nem fogja őket megakadá­lyozni abban, hogy testvériesen ne jöjjenek hogy az osztályharc-szocializmus már a há­ború előtt is csődöt mondott, annál inkább háború kitörésekor, amikor a harctéren és a­­ lövészárkokban nyert véres megcáfolást az az elmélet, hogy a burzsoázia ellenségünk és ú mj munkások testvéreink, mert hiszen német mun­kások és német polgárok fegyverrel törtek be a francia határokon, amelyeket francia polgá­rok és francia munkások védelmeztek. A háború megakadályozásának egyetlen módja tehát Németországban csak az lett volna, ha a német szociáldemokrácia meg­alapította volna a német nemzeti szocialista pártot, amint azt Südekum, a Haasenél ezer­szer okosabb és reálisabb politikus a német többséggel meg akarta alapítani. Ez a nemzeti szocialista párt szövetkezhetett volna a pol­gári ellenzéki pártokkal olyan parlamenti rendszer megteremtésére, amely a birodalmi gyűlésen a miniszteri felelősség elvének alap­ján megfékezhette volna a feudális porosz mi­­litarimust. Éppen így Franciaországban is egyesülni­­ kellett volna a szocialista pártnak a radikáli­ i­sokkal, hogy miniszteriális, kormányképes pártot alakíthasson. Ha Jaurés az ő óriási­­ munkaerejével és a reális viszonyokat fi­gye- I lembe vevő zsenialitásával, mint miniszter,­­ olyan külpolitikát folytathatott volna, amely a demokratikus Németországhoz való közele­désre és egyetértésre vezetett volna. Mindezt azonban megakadályozta az osztályharc dog­mája, amely úgy a francia, mint a német szo­cialistákat a saját országukbeli polgári ellen­zéki pártokkal szemben gyűlölködő, verekedő magatartásra kényszerítette és így lehetetlenné tette, hogy ezekkel egyesülve küzdjön az egész ország érdekében a háború elhárítására, a szo­ciális igazság és a nemzetközi béke megterem­tésére.­­ Mindezekből azt a tanulságot vonja le Hervé, hogy a jövendő Internationale! nem MAGYARORSZÁG attdapter, 1W61 firtiek, május 5S..­.TV

Next