Magyarország, 1921. november (28. évfolyam, 244-269. szám)
1921-11-06 / 249. szám
Budapest, 1921 vasárnap, november 6. 3. AG7AROSSZ 13 SUMMÁZ ÉS ZENE ‘— (Naplemente.) A Vígszínház mai bemutatója. Az öregedő férfi szerelmét rajzolja Pierra Wolff ebben a darabjában, az erősenllésnek indult világfiét, aki berzenkedve, erőszakoskodva, majdnem gyerekes daccal kazo a természet rendje ellen, toporzékol, ragdalódzik, nem akar megvénülni semmiképpen, nem bír belenyugodni abba, hogy az ifjúság napja leáldozott, nem akarja megérteni, hogy eljárt fölötte az idő s az ablakán beszűrődő fény: bucsuságára az alkonyodó napnak. A Titok és a Bábjáték érzelmes tollú írója nem választott túlságosan eredeti témát A hervadó asszony vagy az üresedő hajú férfi régóta kedvelt hősei a francia drámának. Végül Batanl mesteri beállításában láttuk egyik varosatát. Hogy az öregedő szerelmesnek szerencsés vetélytársa a tulajdon fia, ezt is láttuk már és nem új az a megállapítás sem, amely a harc végső eredményeként a diadalmas fiatalság győzelmét hirdeti. Ez a harc lehet tragikus is, de Pierre Wolff szepüli a véres összeütközéseket, nála az egész csak egy felszínes, de gyengéd, finom és halk líraijáték. Szép, melós, hangulatos mesájvédék, amely azonban semmiről meg nem győz. Mert hogy Jaqueline a daliás ifjút választja ezüstös fürtű, de hevülő szivü apja helyett, ez nem jelent semmit, hiszen ugyanekkor a nők egész serege vetélkedik az őszülő donjuánért. .A lemondás motívuma azonban mélabús akkorddal, rózsák alkonyati illatának hangulatával zárja be a darabot, ami nagyon hatásos és méltán számíthat tetszésre, főképp azok részéről, akiknek személyes megtámadtatás címén nem kell megóvást emelniük a vígjátéknak számukra keserű szentenciája ellen. Ám a darabnak nem ez a ívese s az éhből leszűrt tanulság a tulajdonképpeni erőssége, hanem a friss, perdülő, szellemes dialógus, a párisias levegő, amelyet a kitűnő fordítónál, Heim Jenőnél hívebben éreztetni talán nem is lehet ma mindezeken túl a Vígszínház tökéletes előadása. Ez az a produkció, amely stílusban, a színpad díszében, a színészek elegáns játékában ma a Vígszínházát reprezentálja, azt a Vígszínházát, amelynek európai siívóját épp az ilyen előadások szerezték meg. És headd nyújtsuk itt a hódolat első szál virágát a Weslemento hősnőjének, Gombaszögi Fridának, de érdekes asszonyt lényének elbűvölő varázsával ruházza fel Jaqueline alakját, amelynek az író elgondolásán túlmenő súlyt és tartalmat ad. Alakítása művészi erővel tartja össze a darab ingadozó szerkezetét és beszédének izgalmas heve drámai feszültséggel telíti a színpadot. Mindezeken felül szép, friss és ragyogó. Az öregedő világfi szerepében Hegedűs ismét elemében van, mint mindig, amikor beszélőművészetével kell hódítania, amelynek magyar színpadon ma nincsen párja. Vele egy borban illik említeni Szerémit, akinek rég volt ilyen kedves szerepe. Pompás karakterizáló tehetségével ismét feltűnik a mindig kitűnő Makay Margit és bemutatkozik egy biztató tehetségű novicius is, Bérczi Géza, akinek mértéktartó, disztingvált játéka a legszebb reményekre jogosít. Boros groteszk játéka és a bájos Korányi Mária mellett említést érdemelnek még: Füzess Anna, Ssormos Ilona, Lázár Mária, Takács Klári és BánikH. F.) — CGerhsart Hauptmann új darabja Berlinben megbukott.) Gerhart Hauptmannt, a legnagyobb élő német szinamikót, aki most van dicsőségének tetőpontján, akinek műveiből Borosdóban ünnepi ciklust rendeznek és akit birodalmi elnöknek is emlegettek, most oyan baleset érte, amilyen eddig még nem történt meg vele: legújabb színdarabja, amelyet a berlini Lustspielhausban adtak elő, megbukott. „Brauer Péter“ a darab eme, amelyet szerzője tragikomédiának nevezett el és amelyet már tíz évvel ezelőtt írt meg, de úgy látszik, maga sem tartotta alkalmasnak az előadásra, mert mindeddig vonakodott színre hozatni. A bemutató előadás igazolta aggodalmait, mert a darab, amely terjengős és unalmas és amelynek főalakja feltűnően emléke siet a szerző Crampton mesterére, meglehetősen untatta a közönséget. A jelenlevő szerzőt azért melegen ünnepelték, de az ováció kizárólag személyének és nem a darabnak szólt. (A jövő hét színházi eseményei.) Irodalmi színházaink műsorát nem élénkíti premier a jövő héten. Hallgat az operettmúzsa is s a bemutatók hete után elérkeztek a repertorr napjai. E hét szombatján mindössze egy eseményünk lesz, de ez azután olyan esemény, mely rég fordult elő színházi krónikáinkban. Az Operaház tradicióklkja telített levegőjét új opera frissíti fel: D‘Albert „A holt szemek“ című dalműve. A szombat esti premier újdonságának utolsó próbái most folynak. (Kemény Melinda bárónő és Kindrow János klasszikus táncestélye.) November 10-én, csütörtökön délután fé 10 órakor a Pesti Vigadó nagytermében tartja meg önálló klasszikus táncestélyét az ifjú Kemény Melinda bárónőt Kindlow János társaságéban. (Sarait Bernhardt u( szerepe.) Az örökifjú, nagy francia tragika megint döbbelt, új szerepben lépett a párisi közönség elé és az apa után diadalra segítette mert a fiú. Az új darab ugyanis, amelynek egyik főszerepét Sarah Bernhardt, a róla elnevezett színházban a múlt héten eljátszott, Maurice Rostard, a Cyrano és a 1/Aiglon költője fánok műve. Az új darab dűne „La Gloire", háromfelvárásos és nénit az apa művei, ez is versben írott. Kötői* érdekesség", hogy a fiatal Hosteitd a .művész apát állítja szembe teheségtelen fiával az új darabban, amelyet a párisi kritika, bár minden kétértelműség nélkül, a ..teljességtelenség árimájá“-nak nevez. Hősei a két Wisburn, a nagy angol festőművész és a fia- A fiatal Wicburn irigyli apjának hírnevét, de nincs meg hozzá a tehetsége, hogy ő is a'iegsaecízfeesals azt. A művész, aki imádja fiát, látva a fiatalember kínos vergődését, el akarja téríteni szándékától és igyekszik kieszelni arról, hogy festővé legyen, de a Gloire (a dicsőség), melyet a nagy művész egyik híres vásznán megörökített, megelevenedik a fiatal Wisburn előtt, megakadályozza öngyilkosságát és biztatja, hogy menjen utazni. Az ifjabb Wisbourn el is hagyja a szülői házat és két éven át Londonban él tivornyáira, 1.csapongó életet. De közben lázasan dolgozott, egész sereg képet festett és műveit megmutatnikészül atyjának, kinek látogatását éppen várja. Ekkor ismét megjelenik előtte a Globre megelevenedett alakja, leleplezi előtte mindazokat a vágyakat, amelyek lelkében élnek, ez kijelnti, hogy az illúziók az öröknek csak fölkínáljákmagukat, valóban csak a holtakéi lesznek. Ez a jelenés csak fokozza a fiatal stabum izgatottságát és mikor apja megérkezik, képek helyett üres vásznakat mutat neki, de lázas szavakkal magyarázza ezekről, miket ábrázolnak a „képek". A kétségbeesett apa erre megfesti a fia által elgondolt képeket, sokkal szebben, mint ahogyan a fiú azokat lázas szavaival leírta és fia műveiként szerepelteti az új képeket. A fiatal ,Wisburn tehát megismeri a hírnév gyönyörűségét, de csakhamar ráeszmél a cselfogásra és kétségbeesésében meghal. Utolsó pillanataiban ismét megjelenik e St.Je a Gloire és megvigasztalja, 1."jelentvén, hogy hogy megérdemelte a halhatatlanságot, mert hiszen apja csupán az ő álmait valósította meg. A francia lapok kritikái a drámai szerkezet fogyatékosságainak megállapítása mellett egyértelműen rendkívül dicsérik a fiatal Rostand választékos stílusát, költészetének megkapó, meleg líráját és nagy verselő művészetét, amelylyel apja nyomdokaiba lép. Sarah Bernhard a Globe szerepét játszotta. Csupán három jelenete van, de — mint írják, — már csak e három jelenetért is érdemes volt előadni a darabot. A nagy mvésmnő hangja ma is a régi frisseséggel cseng, mit sem vesztett csöngéséből, nemes szárnyalásából és diadalra vilta a fiatal költőt, aki új darabjával egyébként is nagy sikert aratott. — (A „Mámorsor&pmc.) A Belvárosi Színház legközelebb felújítja Strindberg ,,Mámor‘'-t, amely a színháznak fennállása óta talán legnagyobb sikerét jelentette. A „Mámor" főszereplői ezúttal is a régiek teszitek: Petiter Attila, Gellért Lajos és Titkos Honii, aki tudvalévően ebben a darabban, Henriette szerepében lépett a primadonnák sorába. _ (A „Rigoetto...t olaszul adják a bécsi Operaban.) Mielőtt Jeriscza Mária Amerikába utazott, hucsúf ellopása alkalmával a Tesco ! olasz nyelven adtaik. Diő a bécsi Operában, igen nagy sikerrel. Most ugyan, csak olasz nyelven fog ott színre kerülni a Rigoletto is, mégpedig abból az alkalomból,hogy Ivogün Mária, a müncheni Nemzeti Opera magyar születésű művész, neje tog vendégszerepelni. Ebből az alkatomból ugyan, csak borsos hely-áraikat állapították meg, mert egy páholy 12.000, egy földszinti ülőhely az első sorokban pedig 4000 koronába kerül.• (A nevető ember — opera.) Esmerada és Qimsimodo híres történtté. „A párisi Notre-Dame“ után most Hugo Vietoriik egy másik híres regénye, ,,A nevető ember" került az operaszínpadra. A regényből Antonio Lega írt operaszöveget, amelyet Arrigo Pedrollo zenésített meg. Az új operát „Htom© elve ride" címmel a múlt héten mutatta be nagy sikerrel a milánói Teatro Carcano. (Minden német koloratársuának Janő Amerikába megy.) Ezt panaszolja egy nagy német lap, megállapítván, hogy hova-tova minden kiváló német koloratúra-énekelet elhódítanak a dollárok. Amerikában van már Kunz Zelma, Hempel Frida, most indul oda Yoogan Mária és alig tűnt fel egy uj csillag a koloratura-éneklés egén, már ezt is elcsatálozták a yankeek. Ez az uj csillag Megen Sabina, kit most szerződtetett a newyorki Metropolitan Operahouse. A fiatal énekesnő, akinek magasságban páratlan terjedelmű és nagyszerűen iskolázott hangja van, arról is nevezetes, hogy még egy német operaháznak sem volt tagja, csak vendégszerepelt Berlinben, Hamburgban, Stuttgartban, Frankfurtiban, de rendkívül nagy sikerei után hiába kínálták meg a német színházak szerződéssel, az amerkai ajánlatot fogadta el. Magén Sabina egyébként most ismét Berlinben vendégszerepel és úgy értesülünk, hogy mielőtt Amerikába j utnák, meg Budapesten is be fog mutatkozni. . . (A bécsi cenzúra betiltotta Tristan Bernard egy darabját.) Bécsi tudósítónk jelemül, hogy a csnkora betiltotta Tristán Bernard „Baromfiudvar“ című vígjátékának előadását, amelynek a jövő héten lett volna a bemutatója a Józsefvárosi Színházban. A darabnak Parisban nagy sikere volt és Berlinben is hónapok óta szakadatlanul adják. Jamo igazgató a betiltó végzést megfelebbezte és végérvényesen a bécsi országos kormány elnöke, vagyis Reumaim polgáramster fog 11 darab sorsa fetett dönteni. (A Seala új évadja.) A világ legnagyobb operaszínháza, a milánói Scala, az utóbbi években zárva, volt, a jövő hónapban azonban megkezdi új évadját, ilmdy egészen nagy szuhísunak ígérkezik. A hatalmasszínház épületét teljesen renoválták és jelentős újításokat végeztek a nézőtéren is. Átépítették többek között a zenekar helyét is úgy, hogy a Scala orkesztruma less a legmodernebb egész Európában. A zenekar ugyanis egy gépezet segítségével dsülyesztető lesz, viszont olyan műveknél, amelyeknél a sülyesztett zenekar nem indokolt, az egész fölemelhető lesz. Az évadnyitó darab Verdi „Palstaff" cmű operája tesz, amelyet Toscanini, a leghíresebb olasz dirigens fog vezényelni. Az évad első felében a következő jelentősebb művek kerülnek előadásra: Parsifal, Rigoletto, Godunov Boris. A szevifia* Koifcéív és A nürnbergi mesterdalnok* Az első újdonság Ildebrando Pizetti „Debora és Sama*‘ című operája lesz. — (A modern magyar költők estéjét) — mely tavaly olyan szép sikert aratott — az idén megismétlik. Az estén Jászai Mari és Hevesi Sándor bevezető előadásai után Péchy Blanka fogja Adyr és Babits költészetét megszólaltatni. A kisérő zenét az idén is Molnár Antill írja és Battka László gordonkaművész interpretálja. A koncertet november 27-én este 8 órakor tartják meg a Zeneakadémia negytáranébol. A, azisszeássab és kabarék bármi t (A Vifesziíthái jövő hetét) a szénhis szenssáetta újdonsága, a Naplemente dominálja. Kedden és szombaton a Hazatérést, csütörtökön este és vasárnap délután a Falu rosszát adják. Szombat délután tréjiszeki előadásul rendkivül ráérsékelt helyárakkal az Ördög kerül színre. (A mai, szombati előadások már a régi rend szerint,) tűnt a Király., Magyar., Belvárosi és Blaha Lujza-színházban este 70 óraton, az Andrássy.uti Szinháziban pedig nyolc órakor kezödnek. Ugyancsak visiszsiáll a régi rend a holnapi, vasárnap délutáni előadásokra vonatkozóan is, mnennyiben a Király., Magyar., Belvárosi és Blalm Lujza.avnházban délután 3 órakor, az Andrássy úti Szntházban pedig 37 órakor kezdődnek az előadások. (Royal Orfeum.) Vasárnap délután 3-4 óra drog előadást tart a Royal Orfeum, amelyen fellépnek a világjűrű új varíció számok: Misa Arizona, a japán Yukuos, The 4 Nollers. Ezenfelül a teljes délutáni műsor keretében premierje fe lesz Sarkadi Aladárnak és Solti Herminnek, akik Kőváry Gyulának doktor úr rendelő című énekes láthózatát Hi.iitepreek fel először a témnap délután. _ —■ (Piceaver vendégjátéka) és a Budapesti Szimfónikus Zenekar bemutatkozása különös jelentőséget kölcsönöz a Városi Színház következő heti műsorának, melyen négyszer szerepel a diadalmas Reichstadti herceg. Hétfőn Bánk bán megy Környai Bélával a címszerepben, kedden a Bohémélet után műsoron a világhírűi vendégművésszel, Piceaver Alfréddal és Aquila Adlif Adelinával, pénteken a Cremonai hegedűs nemzeti gyász miért elmaradt felújítása következik a Bajazzéki kar, vasárnap délután pedig a Trubadúrt adják. Vasárnap délelőtt 11 órakor tartja első hangversenyét a Városi Színház megbővített zenekarából alakult Budapesti Szimfonikus Zenekar, mely Ábrányi Emil vezetésével hézagpótló szerepet tölt be zenei kultúránk terjesztésében. A műsoron Beethoven III. Leonóra nyitánya, Mozart G-moll szimfóniája és Tsehalkovszky VI. (Pathelique) szimfóniája szerepel. (Megjelent a ,,Színházi Élet"-V Incze Sándor népszerű hetilapja. Előfizetési ára negyedévre 120 korona. 20 korona portó hozzácsatolása eltenében, viszszamenőleg az egész évi magjelent példányokat ingyen küldjük. — (Szombaton, vasárnap és hétfőn) este 9 órakor ikerül színre a „Gyengédség“ a Renaissance-színházban. A nagyszerű Bataille-darab sikere mu Itán sorakozik a Budapestet eddig híres tett nagy francia sikerekihez: a Nászindutorhoz, a Tolvajhoz, a Baccaralhoz. A siker fenészeszi a francia színházi kultúra és játék stílus legelőkelőbb képviselői: GóthSándor és Góthné Kertész Ella. — (Mindenki dicséri, aki láttaaz Intimkabaré érdekes és mulatságos új műsorát. Jegyek 8 napra előre válthatók a pénztárnál, Teréz konti 46. — (Ingyen mehet fel a Várszínházba! akár a csőn, a szerpentinen, akár pedig a riklón, mert a színházjegyek ingyenes simómenetre is jogosítanak. Szombaton és vasárnap este a Mátyás szerelme folytatja sikereit, vasárnap délután a Sárga cetkő kerül szilire, Bihary Sándor vendégfölléptével. Hétfőn a Vasgyáron van műsorra törve , aztán a Folt, amely tisztit.tat. Felhő Klárival és az Iglói diákokkal váltakozik a Motyárs szerelme. (Sziklai Jenő felsőbb tánciskolájában) VI., Andrássy.ut 67., november 1.én kezdődő kezdő és haladó kurzusokra be lehet íratkozni. Shymi.kurzus. Kölőnórarenészó exkluz- társaságoknak. TanitáS' égisz nap. Értékezvá lehet dételődt tiz órától A hangvszMayfíllalatok és zeneiskolák hírei — (Vasárna délután) 3 órakor kezdődik a jmtekelőadás a Zeneakadémiában. Jegyek Bárdnál és a pénztárnál. — (Burján Károly kamaraénekre) november 8.iki hangversenyének műsora: Massnet: Werther-ária, Indrich: Szerelm! álom, Verwelkte Blüten, Sebestyén, Gy.: Naelte des Geliebten, Gautmann M.: Jó éjszakát, Cornélius: Auftrag, Hoffmeister: Szerenád, Zemlinsky: Vasárnap, Neumann.- Emlékezéseát, Verdy: Ernani-ária, Mascagni Amico Fritz ária, Strass Richard, Morgen Allerserien. Jegyek Bárdnáll(Piceaver kamaraénekes) hangversenye nem rovember 6-án, hanem november 24-én lesz. A hatodikéra megváltott jegyek 24-re érvényesít. Jegyek Rózsavölgyiitélet JB?.wft 196 Mária tahitiin mww.» 11-án. 11 , . amuimwa a ° «rv« ■■ i ..........................................