Magyarország, 1924. május (31. évfolyam, 84-105. szám)
1924-05-13 / 90. szám
Budapest, 1924 május 13. kedd MAGYARORSZÁG SZÍNHÁZ ÉS ZENE „fiz amerikai Duse“ warca az amerikai arany ellen Newyork, április hó. (A. Magyarország tudósítójától.) A newyorki színházi élet középpontjában már hosszú idő óta gazdasági kettesek állanak. A színigazgatók nem törődnek azzal, hogy a darab másutt — értsd ez alatt idegen országokban, vagy a kritikában — tetszik-e . Amerikában azt hívják sikernek, ha valamit egy évig adhatnak, nagy színészek azt tartják, aki közönséget vonz, nagy írónak azt tartják, akinek a neve már magában is ötven előre eladott táblás ház. Ez valóságos meggyőződés, amelyen változtatni nem lehet. Vagy legalább is mindenki azt hitte, hogy nem lehet. A newyorki színház egyik legragyogóbb csillaga a nálunk is jól ismert, nevű Éva La Gallienne, azonban dacosan emelte fel fejét és kijelentette, hogy ő. nem törik bele a producernék igájába. Ez az a szenzáció, ami mindennél jobban érdekli ma az amerikai színház vezéreit. Valaki fellázadt az arany ellen ! Hallatlan ! ... Éva La Gallienne a jónevű angol költő, Richard La Gallienne leánya. Ereikben angol, dán, szláv és francia, vérfolyik és talán ez a különleges vérkeveredés tette őt azzá, aki. Nagyon fiatal korában lépett színpadra és még nem volt tizennyolc éves, amikor már legelsőrangú szar lett. Nőt so Long Ago volt az a szerep, amelyben először bontakozott ki teljesen tehetsége. A nőt so Long Ago több mint egyévig ment Newyorkba, és Éva La Gallienne az amerikai színpad királynőjévé emelkedett. Még emlékszünk rá, hogy Éva La Gallienne volt az, aki a Liliomot huszonkét nónapig játszotta egyfolytában. Most ő játssza Molnár Hattyújának címszerepét. A Hattyú amerikai karrierjét beavatottak legfeljebb két hónapra becsülték, és most már mindenki tisztán látja, hogy a szezon legnagyobb sikere lett ez a darab, amelyet hónapok óta játszanak és amely hetenként huszonháromezer dollárt jövedelmez a színháznak. — Ha mindig ilyen sikereim lesznek —*• jelentette ki Éva La Gallienne — és minden szerepet két évig fogok játszani, akkoregész életemben tizenöt szerepet kapok, és ezt egyáltalában nem akarom. Nem azért tanulok, nem azért töltöm napjaimat lázas megfeszített munkában, nem azért tanulok és olvasok még a felvonésközökben is, hogy pénzszerzőgép legyen belőlem. Lehet, hogy mint pénzszerzőgépet becslnek, tiszteletben tartanak, fizetnek, de én művész akarok lenni. Azt se tudom, hogy a színpadon maradok-e, vagy jaás élethivatást választok... élni akarok! Élni akarok mindenáron és a művészet az élet élvezésének legszebb formája ! Minthogy, pedig Amerikában a színész mindig egy darabra, annak egész tartamára szerződik le, a becsületesség és az üzleti érdek egyaránt azt kívánták, hogy Éva la Gallienne ne hagyja abba a Hattyú-. Ennélfogva a művésznő olyan megoldást keresett, amely egyformán kielégítse a művészetet és a pénztári kimutatást. La Gallienne most hetenként nyolcszor játssza a Hattyú-t, délelőttönként pedig matinék keretében az európai színműirodalom kiváló műveit fogja megszólaltatni, az első ilyen előadása Gerhard Hauptmann Hannele-je volt. A közönség, amely eddig csak a nagy slágerdarabok szerepeiből ismerte Éva la Galliennet, egy különleges és új, ezerszínű művészi teljesítmény érzésével távozott a színházból. A sikeren felbuzdulva, Éva la Gallienne el akarja játszani Rómeót és Júliát, Antigonét, Oféliát és a közeljövőben a legmodernebb európaiakat is. Mindenki érdeklődve várja, hogy »az amerikai Duse harca, amelyet az amerikai arany ellen vív, milyen sikerrel fog végződni? (A Taifun századikiőadása.) Körülbelül másfél évtizede annak, hogy a Taifun először került színre a Vígszínház színpadán, olyan sikerrel, amely akkoriban szinte példa nélkül való volt. A budapesti bemutató óta diadalmasan járta be ez a magyar darab az egész világot, első legmélyebb sikerét Párizsban, a franciáknak a külföldi darabok elől már akkor is erősen elzárkózó fővárosában, aratva. Budapest, Párizs, London, Berlin, Bécs, Róma, Madrid, Neytyork voltak nagyobb állomásai a Taifun sikerekkel teljes árjának és ami a legérdekesebb, ezeknek a városoknak legtöbbjében már évekkel ezelőtt elérte és jóval túl is lépte a századik előadás szép jubileumát a Taifun. Budapesten, valami egészen különös véletlen folytán, csak tegnap kerülhetett századszor színre Lengyel Menyhért pompás színdarabja. A Vígszínházat zsúfolásig megtöltő közönség ünnepi hangulatban élvezte a darab és előadás szépségeit és az egyes felvonások végén melegen ünnepelte a szerzőt, Lukács Pált, Hegedűs Gyulát, Füzes Annát és Szerémy Zoltánt. (Huszonöt, krémes.) Az Andrássy úti Színház új műsorán bemutatásra kert egy kis hangulatos egyfelvonásos is, melynek cselekménye egy cukrászdában játszódik le s amelynek főszerepét Gázon Gyula játsza. Kedves, humoros szerep ez, melynek egyik nevezetessége az is, hogy Gózonnak rövid negyedóra alatt a publikum szeme láttára huszonöt darab krémes lepényt kell megennie. Gázon hetek óta gyakorolja magát a krémes szeletek evésében és tegnap már sikerült is az, hogy a huszonöt jókora süteményt, negyedóra alatt bekebelezze. Igen ám, de viszont ez a párhetes gyakorlat és ez a nagyszerű teljesítmény egyúttal azzal az eredménnyel is járt, hogy Gózon, aki valamikor nagy barátja volt a krémes lepénynek, a tegnapi huszonötödik krémes elfogyasztása után már a legnagyobb irtózattal gondolt a — ma esti huszonöt krémesre. A rendezői ötlet azonban segítségére sietett Gózonnak, ma estére az obugát vaníliás krém helyett — csokoládés krémmel töltik az elfogyasztásra ítélt huszonöt süteményt. ‘ - ’v . — (A Renaissance Színház ajövő szezonban mutatja be Paul Geraldy »Aimer«-jét.) Paul Geraldy, ez a fiatal, rövid néhány évvel ezelőtt feltűnt párizsi író, legnagyobb sikerét: » Alterr. című színdarabjával aratta Párizsban. Azóta ez a mély értékekben gazdag darab bejárta az egész kontinenst és mindenütt rendkívüli sikert aratott. A darab pályafutásának érdekességéhez tartozik az is, hogy Bécsben a Burgtheater és a Volkstheater versenyzett a darab előadási jogáért és bár a Burgtheater tízezer frankkal akarta leelőlegezni a darab előadási jogát, azt mégis Reinhardt szerezte meg, aki a darabot még ebben a szezonban színre hozza Bécsben. Budapesten a Renaissance Színház mutatja be a jövő szezon elején: Simonyi Máriával, Somlay Artúrral és Táray Ferenccel. A darabnak összesen három szereplője van. ^ — (Kiss József-est Szegeden.) Szegedi tudósítónk jelenti, hogy ott szombaton rendkívüli sikerrel Kiss József-estet rendeztek, melynek keretében Jászai Mark Gael Gyula és Pécsi Blanka léptek fel. Prológust Juhász Gyula mondott. — A Kiss Józsefestet vasárnap megismétlik Újpesten is, itt azonban Jászai Mari helyett Darvas Lili fog fellépni. (Növendékhangverseny.) A magyar zongorapedagógia egyik legkiválóbb képviselője, Varróné Pikker Margit rendezett növendékeivel sikerült hangversenyt a Zeneakadémiában. Varróné, aki merész, értékes könyvében fektette le a modern zongoratanítás új alapelveit, most gyakorlatban mutatta be képzésének nagy eredményeit. A növendék kék kivétel nélkül nagy precizitással, és komley muzsikásigi tudással zongoráznak. Különösen nagy feltűnést keltett a kis Láng Edit, akiben egyenesen virtuóz tehetséget ismert meg a nagyszámú hallgatóság. Zongorázásában a technikai kiválóságon túl mély zenei átélés is nyilvánul meg, úgyhogy a legnagyobb érdeklődéssel kell várni Láng Edit további fejlődését. (Szerződtetések.) A Fővárosi Operett Színház tagjai sorába szerződtette Gallai Nándor táncos komikust, aki évekkel ezelőtt a Revue Színháznak volt tehetséges tagja és aki az utóbbi években azzal foglalkozott, hogy zenés színházainknál ő tervezte és tanította be a legérdekesebb táncszámokat. — Eddig még meg nem erősített forrásból azt halljuk, hogy Marton Géza, a Király Színház jeles karmestere, szintén a Fővárosi Operett Színházhoz szerződött. — Kabos Gyula, aki az Uniótól a Vígszínházhoz szerződött, szeptember elsejétől mint állandó vendég, leszerződött a Terézkörúti Színpadhoz. Színházai és Kabaréit hírei — (Mindenkit elragadtat az Antónia.) Minden este utolsó helyig telt nézőtér előtt adják Lengyel Menyhért új vígjátékát a Vígszínházban, Fedák Sári vendégfelléptével. — (Az Apukám) tölti be ezután is a Fővárosi Operett Színház esti műsorát. Cselekménye nagyszerűen mulatat és rendkívül gazdag melódiákban Lehár Ferenc partitúrája. Biller Irén, Góthné Kertész Ella, Góth Sándor, Nádor Jenő és Halmay Tibor erősségei az Apukám kitűnő előadásainak. — (»Szépség« (Beauté) a Magyar Színház pénteki újdonsága) különösen pikáns helyzetei és mulatságos humoros jelenetei révén számíthat a legnagyobb hatásra. Az egész előadásnak száguldó tempót diktál a rendezés, mely az újdonságnak nagy sikert ígér. Hajó Sándor pompás nyelvezettel adja vissza a kitűnő francia darab, minden eredeti szellemességét, melyet a színház Baróthy József rendezésében mutat be. (II.1 Saseha Guitry-darab a Belvárosi Színházban.) A Belvárosi Színház soron következő újdonsága az idei évad egyik legnagyobb sikerű vígjátékénak, a Fehér és fekete szerzőjétől, Saseha Guitry-től való, melyet Párizsban Mon pére avit raison címen szenzációs sikerrel többszázszor játszottak s mely nálunk Hajó Sándor fordításában Apámnak igaza volt címen kerül bemutatóra. Az újdonságnak külön érdekessége, hogy férfi főszerepében első ízben lép fel a Belvárosi Színház színpadán a színház igazgatója, Törzs Jenő. A darab többi főszerepét T. Forrai Rózsi, Róth Klári és Garas Márton, a színház új tagja játssza aki egyben a darabot rendezi. (Vaszary Piroska és Gózon játsszák a főszerepeit) Szép Ernő mulatságos vígjátékában, a Krémerben az Andrássy úti Színház ma esti bemutatóját. Hangversenyvállalatok és zeneiskolák hírek — (A Koncert rendezései román megszállt területen.) Hubay Jenő turnéját május 22-én kezdi, kísérője Kósa György. — A Waldtrauer-quartett Aradon, Kolozsvárott, Segesvárott, Brassóban, Szászsebesen és Nagyszebenben hangversenyezik. — Medigyaszay Vilma turnéja május 27—30-ig. — Békeffi Boross vendégszereplése június 15-től. A mai és holnapi színházi előadáson Operaház: Hétfő: Nincs előadás, kedd: Hamle (7). — Nemzeti Színház: Hétfő: Hamlet, kedd: Sütinap (7). — Városi Színház: Hétfő: Sába királynője, kedd: Traviata '(1).. — Vígszínház: Hétfő és kedd: Antónia ('/18). — Fővárosi Operett Színház: ‘ Hétfő és kedd: Apukám, (';8). — Király Színház: Hétfő és kedd: Huncut a lány (,’/18). — Magyar Színház: Hétfő és kedd: Frou-Frou (’/18). — Renaissance Színház: Hétfő: A zöld lift, kedd: A hárem (V*8). — Belvárosi Színház: Hétfő: Mihályiné két lánya, kedd: Gyilkos bácsi (V*8). — Blaha Lujza Színház: Hétfő és kedd: Gyere be rózsám (VI8). — Andrássy úti Színház: Hétfő és kedd: Függöny, Krémes, Az alvó oroszlán stb. (’/9). Mozi — (A Kamara mammuth-műsora.) Rendkívül nagy sikert arat a Kamara e heti műsora, amelyben nagy része van a kitűnő főszereplőknek, Natalie Kovankénak, aki legújabb filmjében, Az élet száműzöttjei (Kreuzer szonáta) című drámában arat óriási sikert. A másik Constanze Talmadge, a Névtelen levelek-ben tűnik fel. Nagy tetszés kíséri a Minnie lovagjai kacagtató jeleneteit, valamint a párizsi, tavaszi modellekről készült színes revü filmet és az aktuális Magyar Híradót. Az előadások kezdete: fél 6, fél 8 és fél 10 órakor. (A Nyugat-mozi műsora.) Ezúttal ismét egy slágerfilm kerül vászonra ebben az ízléses és kellemes levegőjű mozgófényképszínházban. Az idény legszebb filmjét, A mesterfogás című kalandos regényt mutatják be. Ez a filmmű 22 felvonásból áll és egy előadás keretén belül kerül bemutatóra. A filmet Wilkie Collins írta, a főszereplői pedig Reginald Danny és Leather Pucher. Ha még azt is megírjuk, hogy a Mesterfogás az amerikai Paramounthgyár mesterműve, akkor mindent megírtunk, amit erről a filmről dicséretképpen írni lehet. A Nyugatmozgó előadásai naponta fél 4, fél 6, fél 8 és fél 10 órakor kezdődnek. Jegyelővétel délelőtt 11—Vil-ig, és délután egy órával az előadás kezdete előtt. — (Tizenhárom felvonásból áll az Olympia mai műsora.) Egy nagy amerikai drámát és egy szenzációs párizsi történetet mutat, be hétfőtől szerdáig az Olympia mozi. Az első A vérző aréna (8 felvonás), amelynek a főszereplői: Rodolfo Valentina, Nita Naldini és Lisa Lee. Ez a dráma mindenütt, ahol bemutatták, óriási érdeklődés mellett pergett le a vásznon és így kétségtelen, hogy itt is nagy hatást vált ki a nézőkből. . A kokott (A szerelem királynője) 5 felvonásos párizsi történet, abban az értelemben, amelyet Párizs, ez aminden hűbájjal telített város a szerelem terén is produkálni tud. Kétségtelenül mind a két filmnek nagyon nagy sikere lesz. Az Olympia előadásai 4, 6, 8 és 10 órakor kezdődnek. Mozgófényképszínházak műsora Carmen-mozgó: (J. 120—54.) Pénz és szív (L. Valentino) — Éjféli rózsa. (Előadások 4 órától folytatólagosan.) Corvin Színház: (J. 89—88, J. 95—84.) Bűn és szerelem (8 felv.) — Az úr szolgája (6 felv.) — Minnie lovagjai (2 felv.) — Híradók. (‘A6, ‘A8 és ’/ill.) Eldorádó: (Népszínház ucca 31.) Utazás a Marsba (6 felv. Gumiár Tolnacs) — Az őrszem (6 felv. Petrovich Szvetiszláv) — Hottantot (7 felv. (Az előadások 5 órától folytatólagosan.) Kamara: (J. 140—27.) Az élet számüzöttjei — Névtelen levelek — Minnie lovagjai. (Vs6, V28 és Vd6) Petrovich személyesen! Mozgókép-Otthon: (182—82.) A Shanghai-i grizett — Játék az élettel — Magyar és Angol Híradók: (4, 6, 8, 10.) Nyugat-mozgó: (71—02.) A mesterfogás (22 Felv.). (Fél 4, fél 6, fél 8, fél 10.) Olympia: (1. 129—47.) A vérző*aréna (Rodolf Valentino) — A szerelem királynője (5 felv.) (4, 6,8,10.) Odeon: (J. 2—63.) Égő szántóföld (6 felv.) — Három 2—2 felvonásos Harold Lloyd-burleszk, 5, 7, 9.) Rójás Apolló : (J. 118—94.) A tengeri medve — ’A nagymama fiacskája (Harold Lloyd este ! (Vio, v-8, Vio.) Tivoli: Pénz és szív (Rodolpho Valentino) — Az éjféli rózsa, (fi, 7, 9.) . Góth-pap az Apollóban ia “őriási sikerTHAROLD LLOYD repriz a ROYAL-APOLLÓBAN A TENGERI MEDVE. S A NAGYMAMA FIACSKÁJA A Projectograph r.t. monopóliuma