Magyarország, 1926. szeptember (33. évfolyam, 197-220. szám)
1926-09-28 / 219. szám
10 ■ AUTC Repülőgépen a halálosvégű svábhegyi verseny fölött (A Magyarország tudósítójától.) Váll arró szél a mátyásföldi repülőtéren. Kavarja a port, hevenyészett apró légörvényekkel táncoltatja a száraz füvet. A HUMABB-t kitolják a hangárból, féktuskók közé helyezik. A pilóta — vitéz Takács Márton nyugalmazott százados — bőrbundájába búvik, beül a gép orrába. Egy munkás forgatja a légcsavart. Motorpróba. Minden rendben van. Elhelyezkedünk a kabinban. A Fokiéért megszabadítják gátjaitól, kigurul a rétre, elfogja a szél irányát és pillanatok alatt eléri a kétszázas magasságot. Kényelmes karosszékben elhelyezkedve, tágas kabinból, csukott ablakok mögül, széltől védetten figyeljük, hogy hullámzik alattunk a déli napban fürdő álmos város. A Duna... A motor jókedvűen csakhol, mint egyvégtelen pórázra bocsájtott rab kutya. A szél valószínűleg van. Alattunk, fölöttünk és mellettünk. Néha úgy tűnik fel, mintha eltolná egyensúlyából a gép szárnyait. Ilyenkor elől, a pilótánál, történik valami. A gép süllyed, vagy emelkedik ötvenszáz métert, kiszökik a levegő hullámjából. A Délivasút fölött elérjük a svábhegyi verseny útvonalát. A starthely körül sűrű, egymáshoz ragasztott, mozdulatlan bogártenger. Közelebb jövünk: színfoltok, karcsú motorkerékpárok és gyufaskatulyák, várakozó versenykocsik. A női toalettek színe felvirít 400 méter magasra is. A starthelyen szabályszerű időközökben becsúszik egy-egy motorkerékpár és nekivág — nem! — nekikúszik a sárga kígyónak. Csak egy sárga kígyó az útvonal, melyet barnás színfoltok szegélyeznek. Itt-ott ritkán, szakadozottan, másutt, a kanyarodókban, tömör, vastag, mozdulatlan falankszban: a nézők. A versenygépek mozgása ijesztően lassúnak tetszik. Egy vonalban haladunk, párhuzamosan. A versenykocsik lent, mi fönt, a magasban, fordulók, mesterséges törések, — forgalmi rendőr nélkül, szabadon — 100—ISO kilométeres sebességgel. Ez a sebesség elérhetetlen a svábhegyi pályán. Ezért tűnik lassúnak, kényelmesnek a versenygépek mozgása. A fogaskerekű füstölögve, kényelmesen, öregesen mászik fel a hegyre, mialatt mi LC0 méter magasságban, közel 300 kilométeres sebességgel szeljük a bárányfelhős eget, lent sebességi rekordokat döntögetnek a motorverseny résztvevői. A fogaskerekű fekete szuszegós gépe: egy darab múlt. A Svábhegy tetején zászlót lobogtat a szél egy hatalmas sátor árbocán. Körülötte hangyaboly. Tömérdek mozgó, nyugtalan, kiváncsi hangyával. Pilótánk merész kört ír le, talán 150 méterre megközelítjük a célt. Egy motorkerékpár befut a célba, a cél után lasssít, majd kiáll az út szélére. A nézők tapsolnak. Most már az autók jönnek ... Figyeljük az útvonalat. Nem jön senki! Megállt a versenyforgalom. — Mi történt? Gépünk még két kört ír le, azután visszafordulunk. A svábhegyi út kihalt. — Szünet van? Az útkaparó fordulójában óriási tömeg. Négyszáz méterről csak néhány várakozó autót és az idegesen mozgó tömeget látom, mely furcsán hullámzik egy láthatatlan tengely körül. Valakit körülfognak. Valakivel történt valami. A hullámzó tömeg zárja egy pillanatra megnyílik. — Valakit hordágyon visznek ... Gépünk nekivág a Dunának és siet haza a Mátyásföldre. Vasady Ottó fotoriporter megkérte Kalmár Tihamér bácskai földbirtokost, hogy versenygépével vigye végig az útvonalon. A földbirtokos nem szívesen vállalkozott erre a feladatra, végül engedett. Kalmár vezette a kocsit, mellette Papp Manci táncosnő ült. Vasady Ottó a hátulsó ülésén helyezkedett el és a versenytempóban száguldó autóból felvételeket készített. A starthelyen állók ijedten látták, hogy alakja ki-kiemelkedik a robogó kocsiból, fényképezőgépével majd erre, majd arra fordul. Azután a gép eltűnt az első kanyarodóban. Pár perc múlva telefonon jelentették a starthoz, hogy Kalmár Tihamér gépkocsija az útkaparóháznál, az útvonal legveszélyesebb fordulójánál gumidefektust kapott, az autó félrefordult, Vasady Ottó kiesett a kocsiból, az útvonal mellett 5—6 méterre ájultan fekszik. Kalmár Tihamér és Papp Manci sértetlen maradt. A fotóriporteren külső sérülés nyoma alig látszott. Balarcát karcolta meg egy kissé. A mentőorvosok megvizsgálták és megállapították, hogy koponyaalapi törést szenvedett és belső sérülései is stílyosak. Pár perc múlva a mentőautó elindult az Új Szent János kórház felé. A sebészeten megvizsgálták Vasadyt, megállapították, hogy menthetetlen. Délután négy órakor a baleset áldozata meghalt, anélkül, hogy egy pillanatra is eszméletére tért volna. A kihallgatott tanúk szerint az útkaparóháznál is fotografálni akart, elmulasztotta a legelemibb védelmi szabály alkalmazását, hogy a versenykocsi utasa erősen fogózkodjék a kocsiba, hogy annak lendülete ki ne dobja az ülésről.* A versenyen Kinsky Ulrich gróf 3:43.36 mp.-es szenzációs új pályarekordot állított fel, revánsot vett Zsolnay Frigyesen, az Ecce Homo hegyiverseny győztesén, aki pénteki és szombati balesetei hatása alatt óvatosabban futott Graaf & Stiftjével. Kinsky gróf után a második legjobb időt Graef József bécsi gyáros érte el Graef 4c Stiftjével. Graef eredménye 3:51.54 mp. Az eredmények: Motorkerékpárok: 6 osztály 0.175 kcmig: 1. Hans Schandler Graz (Puch) 4:43.36 mp osztályrekord, 2. Urbach László (Nova) 4:57.58 mp. A osztály 250 komig: 1. Höbl Hugó Graz (Puch) 4:30.01 mp osztályrekord, 2. Dragosch Jenő (Méray) 4:47.00 mp. B osztály 350 komig: Wolfner László (Zenith) 4:01.99 mp osztályrekord, 2. Rudolf Runthh Wien (New Imperial) 4:24.96 mp. C osztály 500 kömig: 1. Urbach László (A. J. S.) 4:07.7 mp, 2. Robert Jellinek Wien (A. J. S.) 4:07.72 mp. D osztály 750 kémig: Gyula László (álnév) Norton 4:31.64 mp, 2. Fedők Béla (Norton) 4:55.96 mp. E osztály 1000 kémig: 1. Robert Ebergu von Eberhorst Wien (Matchless) 4:19.86 mp. F osztály 1000 kémen felül: 1. Kaszala Károly (Harley Davidson) 5:06.09 mp. Oldalkocsis motorkerékpárok: B osztály 350 kémig: 1. Skoupil Alfréd (Rex Acme) 6 :53.88 mp. F osztály 600 kémig: 1. Urbach László (A. J. S.) 4 :46.45 mp. 2. Hajós Imre dr. (Scott) 4 :58.48 mp. G osztály 1000 kémig: 1. Urbach László (Brough Superior) 4 :25.09 mp osztályrekord. G/l osztály 1000 kémen felül: 1. Kaszala Károly (Harley Davidson) 5:18.07 mp. Túraautomobilok: I osztály 500 kémig 1. Ermer Árpád (Hanomag) 9:51.53 mp. H osztály 750 kémig : 1. Szmick Viktor (Weiss Manfréd III) 8:22.66 mp. G osztály 1000 kémig: 1. Jeney László (Amilcar) 7:01.66 mp. F osztály 1500 kémig: 1. Zsolnay Endre (O. M.) 5:31.65 mp. E osztály 2000 kémig: 1.Wilhelm Sándor (Ballot) 4:48.00 mp. D osztály 3000 kémig: 1. Neumayer, István (Lancia Lambda) 6:06.77 mp. C osztály 5000 kémig : 1. Landy István (Peugeot) 4:56.27 mp. B osztály 8000 kémig: 1. Philipp Freiherr von Berckheim (Mercedes Benz) 4:22.24 mp. Sportautók: I. oszt. 500 kémig: 1. Szászy-Kovách Ernő (Sima Violet) 9:23.91 mp. G osztály 1100 kémig: Diertl Hubert (Amilcar) 5:53.92 mp. F osztály 1500 kémig: 1. Friese CO (Magomobil) 5:42.85 mp, 2. Rónay Endre (O. M.) 8:40.64 mp. E. osztály: 1. Rosa Archimede Brescia (O. M.) 4:45.15 mp, 2. Lyka Istváni (O. M.) 5:37.52 mp. D osztály 3000 kémig: 1. Fritz Heyden Wien (Austro Daimler) 3:57.63 mp. C osztály 5000 kémig: 1. Josef Graef Wien (Graef & Stift) 3:51.54 mp, 2. Delmar Walter (Steyr) 3:58.69 mp. B osztály 8900 kémig: 1. Ernst Baron Wentzel Mosau (Mercedes Benz) 4:22.27 mp. Versenyautók: G osztály 1100 kémig: 1. Szmick Viktor (Velox rt., Salmson) 4:27.25 mp. F osztály 1500 kémig: 1. Csermely Károly (Bugatti) 4:21.23 mp. E osztály 2000 kémig: 1. Lovag Haupt Károly (Bugatti) 4:12.27 mp. C osztály 5000 kémig: 1. gróf Kinsky Ulrich (Stoyr) 3:43.36 mp pályarekord 2. Zsolnay Frigyes Graef u. Stift 4:05.79 mp. Velmár Walter 1380 kcm-es sportkocsijával versenyben Egy Méray-gép az útkaparóháznál lévő fordulóban Vasadi Ottó MAGYARORSZÁG Budapest, 1926. szeptember 28. kedd ! LessálljoU árakon 2 MICHELIN PNEU! Legjobb, fajjatcscotsSa! Gyári lerakat: tiSSG's JÓZSEF, Andrássy út 34 Telejon 21-97 ! Sivingíi , tiszta, fehér lénnyel égnek, tartósak, gazdaságosak