Magyarország, 1936. december (43. évfolyam, 275-296. szám)
1936-12-23 / 293. szám
1936 december 23 szerda _______________________MAGYARORSZÁG______________________ Reszketésök, adventisták, lélekidézők és Jehova tanúi Már Budapestig csap a magyar szekták hulláma itta: Fája Géza Ha szektára kerül a szó, mindenki tépett lelkek titokzatos vonaglására gondol. A vésztői teán ideggörcsei és beteges rángásai jutnak eszünkbe, kinek (Hiányban sikerült az idegek szörnyű rántásából vallásos kultuszt csinálni. Az éhező parasztok rájöttek az idegrendszer túlesigázásának »természetfölötti« gyönyöreire s bebizonyították, hogy öröm nélkül nem élhet az ember. Ha a földi örömök végképpen kimaradnak, csinálnak »természet felezik mámort, olyan módon, hogy térden állva addig reszketnek, maíg önkívületbe nem esnek. Az önkívület előidézéséhez pedig az éhes gyomor jó segítőtárs. De a szekták szerepét és jelentőségét nem lehet tisztára az idegrendszerek megrendülésével megmagyarázni. Mondhatjuk, hogy ezek a kóros esetek csak kivétetek s a szekta különben nagyon mély társadalmi okokat és sebeket rejt magában. Hat-nyol szekta egy kis faluban A mult század végén élt Békés megyében, Magyarország örök »viharsarkában« egy szelíd, szőke, kékszemfi s orcáin a halál piros rózsáit viselő próféta. Justh Zsigmondnak hívták, regényeket írt s parasztszínházat csillárt a birtokán. E paraszt színházban a falusi szereplők Moliéret s más klasszikusokat játszottak, tehát Justh Zsigmondnak egészen másnemű fogalmai voltak a magyar nép kulturális felemeléséről, mint a hivatalos kultúrpolitikának. Ő vette észre először a szektákat is, nagy híve volt a nazarénusoknak s tőlük várta a magyar nép erkölcsi felemelkedését. Akkor még csak nazarénusokról volt szó, ma már azonban egészen kicsiny és jelentéktelen falvakban hat-nyolc szektát találunk olykor. Alig győzöm a neveiket felsorolni: adventisták, millenisták, szellemidézők (mert már a spiritizmus is eljutott a nép körébe), Jehova tanúi. Mind a magyar parasztság, a falusi s mezővárosi szegénység körében keletkezett s a Jehova tanúi már Budapestre is bemerészkednek. Asszony-apostolai újabban egyre több házba kopogtatnak be és igyekeznek híveket szerezni. Ezek már hódítani akarnak s igéikben komoly társadalmi erők is izzanak. Honnan jönnek? Mi szülte őket? Az „apostolok" Makón megy az utcán a jámbor, csendes és tikáros kis öregasszony. Szaporán tipeg s ima könyvet visz a kezében. De amint beljebb kerül az udvarra, a konyhába vagy a lakószobába, egyszerre áttüzesedik. Ki gondolta Volna, hogy próféta lakozik benne s már az »igaz Istenről* prédikál s erősen feddi a ház lakóit, hogy az »egy igaz Istenhez« pártoljanak s ne s az urak istenét imádják«. A román határ szélén ballagtam egy nyári estén. A falu utolsó házából harmóniumszó halld szőtt, zsoltárokat énekelt, egy tiszta, mély férfihang. Szektavezér volt ez is, maga csinálta a harmóniumot s az egész faluban híres erkölcsi tisztaságáról és jószívűségéről. Sárospatak mellett hevertem egy vadkörtefű alatt s Ibrányból odagyalogolt munkások telepedtek mellém. Rántottlevest főztek, s míg a soványka illat Ábel áldozataként szállott az ég felé, beszélgettünk, lírányian is szekta alakult s tagjai tiszta közösségben élnek. — Mi van velük? — Eyedül ők tudnak megélni a faluban. — Mondották a kenyér után messze idegenbe gyalogolt mezei munkások. A „főpap" Pitvaroson a főutcán találkoztam a »főpappal«, Andrusz Pál gazdával, éppen egy szekér trágyát szállított a földjére. , Sándorfalván egy nyugalmazott öreg vasutas vezetett az istentiszteletükre. Orosházán a délutáni ájtatos társasjátékukon vettem részt. Magyarcsanádon felkerestem a béna nyomorékot, ki kínoktól gyötört lelkének vízióival táplálta híveit. A szektákat nem lehet lebecsülni , nem lehet közigazgatási kérdésnek tekinteni, mint némelyek szeretnék. A szekta nagy belső esemény, súlyos okai vannak és súlyos következményei lehetnek! Menekülés A parasztság, mint minden társadalmi réteg, fölfelé törekszik, emelkedni szeretne. Áma a parasztság polgáriasodása egészen megakadt, szociális balsorsa pedig az elmúlt években egyre nehezebb lett. Nyolcvan filléres napszám, téli éhezések, a summás munka, politikai jogfosztottság, tehát reménytelenségek és reménytelenségek néznek Vele naponta farkasszemet. Javítani szeretne a sorsán s mivel nem tud javítani, hát menekül, így tett ama pitvarost pároszt, aki két gyermekével kiszökött Palesztinába. A gyerekeket ugyan hatósági úton visszahozatták, de neki nyomaveszett. Török Sára koplaló szektája és furcsa megtérések Így tettek azok a fiatal hajdúböszörményi Menyecskék, akik otthagyták férjüket és gyereküket s beállottak Török Sára koplalószektájába. Másoknál a felemelkedés hiábavaló vágya a megtisztulás vágyába csap át. Pitvaroson a kocsmároshoz egy szép napon csak beállít egy parasztasszony, aki nemrégiben lépett be a szektába , egy kosár gyümölcsöt hozott. Értetlenül bámult rá a kocsmáros, mire az asszony megmagyarázta, hogy három éve lopott tőle gyümölcsöt s most visszahozza, mert addig nem, veszik fel a szektába, míg minden bűnét, jóvá nem tette. Egyik gazda levelet kapott a menyecskétől, melyben bocsánatot kér azért, mert a múlt évben egy éjszaka nem bocsátotta be, hiába zörgetett az ablakán. S beismeri, hogy éppen egy legény volt nála. A pitvarosiak a mezőhegyesi cukorgyárba jár- nak munkára. Mihelyt a szekta tagjai elszaporodtak, egész zarándokmenetek indultak a gyár felé s vitték vissza az évek során áz ellopott vasukat és anyacsavarokat. Ezek is menekülők. A rettentő s változhatatlan parasztsofőot utálták meg s az a új életet keresik, hamis nyomokon ugyan, de tiszteletet parancsoló elszántsággal. Miért teremnek a szekták? Pitvarosi prófétájuk, Andrusz Pál eleinte a község politikai életében próbált elhelyezkedni. Nem adtak módot neki s csak ezután állott a szekta élére. Az ő útja igen élesen világít rá a szekták keletkezésére. Valamikor földmunkásotthonokat próbált csinálni s otthonait bezáratták. A kép részt szeretne venni a községi életben s igen sok helyen ismert »csínyek« alapján csinálják a községi képviselőtestület viitkári választását. Az még az enyhébb esetek közé tartozik, mikor pénteken hirdetik ki, hogy a választás napja: szombat, tehát a következő nap. Népművelési előadásokra jár a falusi nép s többnyire mindenféléről hall, csak arról nem, ami érdekelné. Ugyanis többnyire a néppel belső közösségben sohasem élt emberek állapítják meg, hogy mi érdekli a népet s mi való a népnek. Az országgyűlési választásokról ne is beszéljünk! Annyi biztos, hogy a nép keresi a közösséget, részt szeretne venni a közösség politikai életében s keresi a közösséget más utakon, teremt Szektát, ahol háborítatlanul együtt van, ahol a maga törvényei szerint élhet . A szívek leghőbb vágya Pitvaroson a szekta saját költségén szép imaházat épített magának, keresztelőmedencét is csinált mellette. S éppen Pitvaros mutatja legélesebben, hogy mennyire szociális kérdés lappang a szekták mélyén. A pitvarosi imaházban mindenki szívének legfőbb vágyét kiálthatta ki. S az emberek így imádkoztak: »Adj Uram Istenem egy pár csizmát! Segíts meg Uram, hogy egy kis hús is kerülhessen a kenyér mellét« Őskeresztény élet A szekta sok tekintetben visszatérés az őskereszténységhez. A szektariánusok halálos komolyan veszik a szentírás minden egyes igéjét s szerinte akarnak élni. A vallás számukra elsősorban emberi magatartást jelent s őskeresztény életet követelnek papjuktól is. • A nép aszkézist és mártiriumot követeltőle. A pap természetesen nem szállhat le közéjük, a megoldás egyetlen módja az lenne, hogy a népet x .Jobb világítás — jobb látás — jobb munkái című akció keretében a Világítástechnikai Állomáson november hónapban két párhuzamosan haladó tanfolyam vette kezdetét. A Világítástechnikai Állomás vezetősége már most közli, hogy a jövőévben továbbképző tanfolyamot fog tartani, amelyre jelentkezéseket már most elfogad. 11 A takarékosság útja otthonról egyenesen KLEIM ANTAL divatáruházába vezet Király utca 49 ■ templomnál, ahol karácsonyra a legcélszerűbb ajándékcikkeket vásárolhatják hölgyek,urak és gyermekek részére a legolcsóbban. emeljük fel egy tökéletesebb emberi színvonalra. Mert különben minden üldözés csak erősíteni fogja őket. Mikor Pitvaroson jártam, már betiltották működésüket s bezárták templomukat. Elmentem a szekta egyik fanatikus asszony tagjához. Negyvenöt év körüli szikár asszony, éppen a falat meszelte. Leültem egy fatönkre s beszélgettünk. Bámultam, hogy milyen okos, diplomatikus, elővigyázatos. Szelíd volt, mint a galamb s okos, mint a kígyó. Elmondotta, hogy még az egyházi adót is kifizetik, kerülnek minden összeütközést, megadják a »Császárnak, ami a császáré s a papnak, ami a papé, de a lelljket nem adják. Másuk sincsen s a létek nem termőföld, melyet el lehet licitálni s el lehet foglalni. Az erőszak csak erősíti a szektát A szekta: keresés, tusakodás a jobb, igazabb, emberibb élet felé. Egy nazarénus énekeskönyvben olvastam s jegyeztem ki ezt a bejegyzést: »Hiába tusakodik valaki, Mégsem koronáztatik meg, Hanem ha igazán Tusakodik. Csongrád 1911 március 25. Bánfi Mariskát. igazabbat s mélyebbet a szektákról még senki se mondott. Hadjáratot a szekták ellen? Minden erőszak csak erősítheti őket. Ha a katakombákba kényszerítjük a hívőt, belsőleg megerősödik és megkeményedik. A tusakodást kell legyőznünk, e szegény, tragikus tusakodókat kell boldogabb révbe vezetnünk. S ehhez az erőszak hiábavaló fegyver, ehhez megfelelő gazdaságpolitika, szociálpolitika és modern civilizáció, modern kultúra kell... Nevető karácsony Vidám szilveszter Bódog új év Itt van végre a 'duani RANDEVÚ Díszbemutató holnap 3.10 órakor ROYALAFOLLOL--------- ■