Magyarország, 1938. április (45. évfolyam, 73-96. szám)

1938-04-24 / 91. szám

1938 április 24 vasárnap MAGYARORSZÁG LÁSSUNK TISZTÁN! H­ol bukott el a nemzeti egység? Írta: Féja Géza A nemzeti egységet a nemzet szellemi rétegének kell megvalósí­tania. Minden egészséges ország­ban a szellemi réteg a nemzeti egység kovásza. Ha a szellemiség nem végzi el ezt a feladatot, akkor a saját történelmi rendeltetése el­len vétkezik. A magyar társadalmi berendez­kedésben a középosztálynak ada­tott elsősorban a szellemi élet­­le­hetősége. A magyar közoktatás arra fordította minden erejét, hogy művelt középosztályt teremt­sen. A lapok, folyóiratok, a szel­lemi mozgalmak szinte valameny­­nyien a középosztály számára ké­szültek. Az uralkodó rendszerek elsősorban a középosztály elhelye­zéséről gondoskodtak. Vizsgáljuk meg, hogy a közép­­osztály meg bírta-e valósítani a nemzeti egységet? Kiegyenlítette-e a társadalmi ellentéteket? Minden erejét megfeszítette-e, hogy a ki­békített osztályok a legmagasabb­­rendű nemzeti egységbe illeszked­jenek? A végzet A magyar középosztálynak az volt a végzete, hogy még a maga belső egységét sem tudta megte­remteni. Nagyon ellentétes ele­mekből keletkezett s ezek az el­lentétes elemek sohasem tudtak feloldódni s belső egységgé for­­rani. A magyar úri társadalom a múltban kasztokra, klikkekre és osztálytöredékekre hullott szét. A töredékek aggódó gonddal vigyáz­tak arra, hogy tört vonalaikat megőrizzék, más rétegekkel ne ele­gyedjenek. A magyar vidéki váro­sok társadalma ebből a szempont­ból egészen elijesztő képet muta­tott. Csúcspontján a zsentri-klikk állott, a közigazgatás tekintélyei­vel. Ezek legfeljebb a földbirto­kos osztállyal érintkeztek. Elő­kelő különállásukat minden körül­mények között feltétlenül meg­őrizték. A zsentri után a polgáribb szí­nezetű tiszt­viselőréteg következett. Ez a társadalom éppen olyan elő­kelő fölénnyel nézett a gyakorlati pályán élő polgárságra, mint őrei a zsentri. Számos helyen foglalk­o­­zási ágak szerint különült el a ma­gyar középréteg, s minden hivatal megcsinálta a maga klikkjét. Né­hol még további elkülönülések tör­téntek felekezeti, vagy pedig poli­tikai szempontok szerint. Szó sem lehet róla, hogy a magyar közép­réteg egységes öntudatra vergőd­jék. A nagy tespedés Egy dologban azonban többnyi­re egyetértettek a kasztok és klik­kek, a tespedő nyugalom feltétlen szeretetében. A XIX-ik század el­ső felének nagy nemzeti erőfeszí­tései, az­­abszolutizmus minden­napi szenvedései felőrölték a ma­gyar vezető társadalom életkedvét s életerejét. A század második fe­lét, s a XX. század első évtizedeit nyugalomra s pihenésre, békés idillek örömeire fordították. Hosz­­szúlejáratú társadalmi nagyvaká­ciót csináltak. A fiatal magyar középosztály nem elegyedett be az egyre na­gyobb arányú gazdasági kibonta­kozásba. De éppen úgy távol tar­totta magát a haladó magyar kul­túráiéitól is. Később így panasz­kodott Ady Endre: »Nem akarok dühvel meghalni, Aszott és visszatartott ívvel, Remény nélkül, fekete gyásszal, Fekete szívvel.” Ez lehetett volna a századvég látó magyarjainak is a panaszos felcsuklása. Remény nélkül kellett meghalnia Justh Zsigmondnak Tolnai Lajosnak, Zilahy Károly­­nak, mert­ a saját osztályuk nem hallotta meg a hangjukat, s »Dodo főhadnagy« történeteit tartotta az irodalmi gyönyör csúcsának. A vak és elfogult közvélemény eleve állást foglalt mindazok ellen, akik kétségbeestek a­ nagy tespedés láttára, játszott a modern magyar városi és kultúrálét kialakításában. De azt is el kell ismernünk, hogy hi­bái is voltak. Túlságosan gyorsan érkezett be, túlságosan mohón tört a vezetőszerep felé. Nem bocsá­tott eléggé mély gyökeret a ma­gyar életbe, röviden szólva: nem asszimilálódott még eléggé. 1920 óta a magyar ellenforrada­lom erre a zsidó rétegre hárítja a magyar forradalom felelősségét. De arra nem felelnek, hogy miért nem valósította meg a keresztény középosztály a modern polgári éle­tet? Miért nem egyeztette össze a zsidóknál helyesebben és magya­­rabban a nemzeti és európai esz­méket? Miért nem állott a magyar Géniusz olyan kimagasló képvise­lői mellé, mint Ady Endre, Móricz Zsigmond? Miért nem vette fel a harcot a még megmaradt feudális csökevé­­nyekkel szemben? Miért nem tó­dult a szabad pályákra? Miért nem szerzett európai látókört? Kérdések, melyekre hiába vá­runk feleletet­ észre, hogy a földkérdés megoldat­­lanságából milyen nemzeti ka­tasztrófa nőhet. Nem gondolt rá, hogy neki kellene a nemzeti mű­­veltséget az ipari munkásság szá­­mára közvetítenie. Ezért bukott meg a nemzeti egység. Egészen más történelmi sors várt volna reánk, ha 1918-ban egységes nemzeti társadalom néz szembe az eseményekkel. Egészen másként fordult volna sorsunk a világháború után, ha a magyar tömegek a középosztályban a ma­­guk szellemi előőrseit szemlélhet­ték volna. Ha a középosztály ki­építi a minden társadalmi réteget átölelő magyar szolidaritást... Zsidó polgárság A gazdasági életben teret fog­lalt zsidóság második és harmadik nemzedéke lassan benyomult a szabad szellemi pályákra is. Ez a zsidó réteg modern polgári gon­dolkodást honosított meg, állást foglalt a feudalizmus, a zsenimi s az európai fejlődésből elmaradt középosztály szelleme ellen. Föl­karolta a haladó szellemű magyar irodalmat , minden erejét megfe­szítette, hogy modern városi éle­tet teremtsen­­Magyarországon. Tagadhatatlan, hogy ez a zsidó polgárság jelentékeny szerepet Magyar szolidaritás A múlt század végén már egé­szen elemi erővel ébredt öntudat­ra a magyar ipari munkásság. S megindult a parasztság politikai szervezkedése is. Az Alföldön s Dunántúl felhangzott a még min­dig ki nem elégített magyar zsel­­lérség követelő történelmi pana­sza. Később vezérek is nőttek. A magyar középosztálynak e feltö­rekvő társadami osztályok élére kellett volna állania. Később ál­landóan kifogásolták, hogy a zsidó értelmiség állott a paraszt- és a munkásmozgalmak élére. Ám ez az állásfoglalás abban az időben sem volt hálás szerep és semmiféle tár­sadalmi kitüntetés, vagy előny nem járt érte. Miért nem vállalta a kiállás áldozatát a keresztény középosztály a magyar szolidari­tás nevében? A középosztály nem tudta a ma­ga belső egységét megteremteni, tehát erőtlen volt arra, hogy a nemzeti egységet megteremtse. Idegenül tekintett az alatta álló társadalmi osztályokra, ezek pe­dig bizalmatlanul szemlélték a »nadrágos embert«. A középosz­tály nem döbbent rá a kivándorlás nemzeti veszedelmére. Nem vette Tanulságok Rá kell mutatnunk arra, hogy a feltörekvő zsidó polgárság, a pol­gári radikalizmus sokat tévedett. A zsidóságnak tanulnia kell ebből s rá kell lépnie a legteljesebb asz­­szimiláció útjára. De a zsidó pol­gárság bűneinek felsorolása nem­ mentesít az önismeret parancsá­nak teljesítése alól. Végzetes dolognak tartom azt a divatos, felszínes és lelkiismeret­len eljárást, mely csak azért sorol­ja fel a zsidóság hibáit, hogy a ma­­gyar középosztály válságáról el­terelje a figyelmet. Az egyoldalú­ antiszemitizmustól ne várjuk a magyar élet fellendülését. Ha a kö­­zéposztály meg nem újhodik, nem vállal őszinte és teljes szolidaritást, a magyar néppel, s nem tisztul ön­­tudatos egységgé, akkor minden zsidóságnál veszedelmesebb idegen erők, idegen eszmék martaléka lesz. Lássunk tisztán s merjünk ön­magunkhoz is szigorúnak lenni! 11 A sajtószabadságról mondott székfoglalót Tóth László az Újságíróegyesület új elnöke Tegnap délután tartotta rendkívüli közgyűlését a Magyar Újságírók Egyesülete, hogy betöltse Márkus Miksa lemondásával megüresedett elnöki tisztséget. A közgyűlésen 229 szavazatot adtak le, ebből 205 dr. Tóth László alelnökre esett, tehát őt választották meg a Magyar Újság­írók Egyesületének elnökévé. Tóth László székfoglalójában elő­ször Márkus Miksa érdemeit mél­tatta, majd a következőket mondotta: — A sajtószabadság, amely mi­nekünk olyan, mint a levegő, hogy nem tudunk nélküle élni, nem a mi szabadságunk, hanem az egész nem­zeté, minden állampolgáré. Az ezzel szembenálló felelősség azonban, úgy­szólván, teljesen a mienk s ez így van jól, mert mi vezetni, irányítan akarunk. Mi újságírók a sajtósza­badság alatt sohasem érthetünk mást, mint a gondolat, az eszmék , az igazi hírek és a való értesülései terjesztésének szabadságát, a tör­vényadta határokon belül. Szembe szállunk minden szabadossággá vagy visszaéléssel, de éppúgy kel szembeszállnunk mindenféle olya veszedelemmel szemben is, amely a igazi sajtószabadságot akár felült, akár alulról fenyegeti és akár a kő­hatalom, akár az ucca, akár az arait hatalma akarná korlátozni, vagy gúzsba kötni. Illetékes helyről közült, hogy az e­v 24-én, vasárnap, Budapestről Pécsre ki­lekedő filléres gyorsvonat reggel 5.33 ór­kor nem a déli pályaudvarról, hanem keleti pályaudvarról indul és oda is­­­kezik vissz.

Next