Magyarország, 1938. december (45. évfolyam, 272-296. szám)

1938-12-31 / 296. szám

1938 december 31 szombat MAGYARORSZÁG MAGYARORSZÁG A *­­ Á. 4­4-­1 Egyetemes ma-A választottak kik*­ nak a tervnek, amit Darányi Lajos sárospataki református lelkész felvetett, s amely­­ivel a f­ői iskola igazgatósága foglalkozik. A terv szerint Sárospatakon olyan diákotthont kell felépíteni, ahol helyet kapnának a tanításra alkalmas, de szegény gazdálkodó- és cselédgyermekek. Ennek az ott­honnak nemcsak az lenne a rendeltetése, hogy tanulni segítse azo­kat, akik tanulni akarnak, de elsősorban az lenne a cél, hogy kivá­lassza azokat, akiket érdemes, sőt kell is tanítani. Magyarán: tehet­­ségkutató intézet lenne ez a diákotthon, magyar tehetségeket fel­kutató intézet. A terv nem új. Legalább is így, ahogy első pillanatra látszik. Tehetségkutató intézet van más államokban is. A terv nagyszerűsége azonban ott van, hogy a választottak abból a rétegből kerülnének ki, amely réteg a magyarság legszűzibb, legmagyarabb, legősibb rétege, a­ magyar paraszti osztály. A falvak és a tanyák, a puszták népét akarja ez az intézet megmérni, s az arravalókat kiemelni, s belehe­lyezni abba a nagy magyar munkaközösségbe, amelyre az új Magyar­­ország megépítésében nélkülözhetetlen szükség van. A választottak lennének ezek a kiválasztottak. Maga a magyar embertelevény legtermőbb rétege. A tiszta szívű, tiszta fejű és egész­séges lelkű és testű szűzi magyarság, a magyar parasztság. Az a je­lenleg megmérhetetlen értékű magyar tömeg, amelyet még nem ron­tott meg semmi. Sem a civilizáció, sem pedig idegen s hóbortos ideo­lógia. Ezek a kiválasztott választottak tudásukon, tehetségükön kívül követnék azt az ösztönszerű utat, amelynek vonala és iránya az igaz magyar út, s amelynek követése ott szunnyad a tősgyökeres magyar­ lelkekben már évszázadok óta. »A minőséget akarjuk emelni, — mond-J­­a Darányi Lajos — amikor a falvakban és a tanyákon keressük a­ választottakat.* A magyar emberanyag minőségét, melyre bizony nagy­­ szükség van, éppen napjainkban, amikor a lélekszámban megfogyat­kozott magyarságnak lélekszámban megnőtt nemzetekkel kell fel­vennie a versenyt. Ha már kvantitásban alulmaradtunk, mert leszo­rított bennünket az a szent harc, amit a nyugati kereszténység vé­delmében vívtunk meg, legalább kvalitásban tartsuk fenn magunkat­ a mai, még rettenetesebb küzdelemben. Ezért nagyszerű gondolat, s amely Sárospatakról elindult. S ezért üdvözöljük szeretettel azt az akaratot, amely kiválasztani akarja a választottakat. ti ■ | _ hire érkezik hoz-Nagy magyar siker , " nos 34 éves ma­gyar matematikus megkapta az amerikai tudományos nagydíjat. Ebben az izgalmakkal telített világban de jólesik a hír. Jólesik, hogy ez a kis és a sorstól megostorozott nemzet mindig kitermel magából olyan egyedet, aki dicsőséget, elismerést, megismerést hoz nemzetére. A siker egy nemzet vitalitásának mutatója. Ez a siker is. S éppen azért a jövőbe vetett törhetetlen hittel, de büszkeséggel is nézünk kitüntetett honfitársunk felé. l—• f—"*■ TI 7 f 7 Y 1 ? TW /1 és összedolgozás szük­f—* r­ 4 fl T \1 I 1^/1 ségességét hangoztatta £ | ^ y 1 J 1 v 1 v 1 ^ 1 T 1 ma többek között Im­rédy Béla miniszter­elnök Hejőcsaba községében, ahol igen széles síkra kiterjedt első pro­grambeszédét elmondta. A programbeszéd felölelte az összes belpoli­tikai problémákat és taglalta minda­zokat a reformterveket, amelyeket kormánya megvalósítani szándékszik. A beszéd tónusa, lelke emelkedett volt és méltányos azok felé is, akik a legutóbbi időben igen kevés méltánylásban részesültek. Igaza van a miniszterelnöknek, amikor ezeket mondja: «»Rend és re­formok politikáját kell követnünk, mert reform nélkül nincs rend és rend nélkül nem lehet reform.« Ezzel a megállapítással­ és megálla­pításainak túlnyomó részével egyetérthet az egész ország. És a be­széd emelkedett hangja nem hallgattatja el az ellenvéleményt sem ott, ahol az lelkiismereti kényszerként meg fog nyilatkozni. De maradjunk a rendnél és a fegyelemnél. Ez a miniszterelnöki figyelmeztetés mindenkinek szóljon. Szóljon a túllicitálókhoz is és ezek között a kormány egyik reggeli lapjának vezércikkírójához is. Ahhoz, aki ma reggel egészen szokatlan fenyegető hangot ütött meg cikkében. A kritika, amely a kormány legutóbbi törvényjavaslatával szemben eddig elhangzott, tudomásunk szerint kizárólag nemzeti és emberi aggodalmakból táplálkozott. És ha ez így volt, akkor nem ér­demli meg ezt a mondatot, amelyet ma olvastunk az egyik kormányhoz közelálló­­lapban: »... nehéz dolog lesz az előrelátható eseményeket feltartóztatni...« Akiket a fegyelem és a rend köt és ezt önként is meggyőződés­sel vállalják, azoknak az ilyen tónusú cikkre nem is lehet szavuk De hisszük, hogy Imrédy Béla miniszterelnök mai beszéde után ilyen fenyegető »érvek« nem is fognak többé elhangzani 7 IA RÓZSADOMBI ZSIGMOND KAV£HÁZ-ÉTTEREMBEN a s­z­o­k­o­t­t vidám SZIW£S2TER-EST _ Ift. Keleti Károly­ u. 9. 7., 12-es autóbuszmegálló isi WC ASZTA­LR­E­M­HEHE­Ss 154-570 REGGELIG Eg­y tudós sírjánál írta: FEJ A GÉZA Tegnap délután helyezték örök nyu­galomra a Kerepesi temetőben Gom­­­­bos Ferenc Albin történettudóst, a Magyar Tudományos Akadémia és a Szent István Akadémia tagját, a kö­­­­zépkor nagy ismerőjét és kutatóját.­­ Halála nyolc-tízsoros elparentálások­­­­ra indította a magyar újságokat.­­ Szaktudós volt, középkor krónikák­­­­kal és Szent István kútfőivel foglal­kozott. Halkan, szemérmesen dolgo­zott, visszavonultan élt. Én azonban nem tudok ilyen könnyen napirendre térni nemes, tiszta alakjának elmúd­s­lása fölött. Ez a halál fölkavarja ben­­­­nem az egész magyar ^titkot*. A nagy | ti­tkot*, mely örök nyugtalansággal | és önmarcangolással veri meg mind-­n azokat, akik belenéznek. | Gombos Ferenc Albin alakja úgy | élt bennem, mint a katolikus tudósé, | aki mindenek mélyén az egyház igaz-­­ ságait keresi és szolgálja. Jó néhány­­ esztendő előtt azután a Nemzeti Mú­­s­zeum könyvtárában kezembe került­­ egy könyve: »Az 1437-ik évi paraszt-­­ lázadás története.« Kolozsvárt jelent­­ meg 1898-ban a milléniumi láz és gö­­­­rögtűz idején. Senki sem tud erről a­­ könyvről, még a budapesti könyvtá­­­­rakból is eltűnt, ma már hiába kéri­k az ember. Nekem sokat és nagyot je­­­­lentett ez a könyv.­­ Gombos F. Albin Budai Nagy An- I­­ál parasztfelkelésének történetét ír­­­­ta meg. Jóval Dózsa György előtt tör­­­­tént ez a fölkelés, Zsigmond király­­ korában, midőn a világias vallásos­­aság, a népi kereszténység hullámai­­ szétáradtak Magyarhonban. A ma­gyar nép tem­észetesen elsősorban s szociális igazságokat merített a meg- s nyilt bibliából s fölkelések ütötték fel fejüket az országban. A legkomo­lyabb az erdélyi volt, melyet a pa­rasztság mellé állott kurtanemesek vezettek Budai Nagy Antallal az élü­kön. Ezt a korszakot írta meg Gom­bos Albin. (Ugyanerről írt színdara­­­­bot Kós Károly, a kiváló erdélyi író. Ezt tavaly mutatták be Budapesten is nagy sikerrel.) Izgatóan érdekes könyv ez. A pa­rasztsereg az első döntő csatában le­győzte a nemesi hadakat. S a győz­tes parasztságnak mégsem voltak forradalmi kívánságai. Nem a társa­dalmi rend teljes feldúlására, nem rablásra és karácsra törekedett, ha­nem kiegyezésre s társadalmi együtt­működésre. Súlyos kötelezettségeket­­ vállalt a győztes parasztság, de mérsékelt jogokat kért ennek fejé­ben, öntudatosan, de szerényen negyedik renddé akart emelkedni. A magyar parasztság történelmi fejlődése tehát csaknem olyan útra tért, mint az angol, s ma már össze­­szoruló szívvel gondolunk rá, hogy a fölemelkedő parasztság történelmi­­ erejével milyen óriási magyar biro­dalom épülh­etetett volna. A nemesség azonban csak látszólag fogadta el a paraszti kívánságokat, végül is leverte Budai Nagy Antal hadait s a megtorlás politikáját kö­vette. Gombos Albin állapítja meg, hogy a magyar jobbágyság nem bírta ezentúl a zord szociális klímát. Er­délyben megakadt az igényesebb ma­gyar fajta szaporodása és ekkor kez­dődött meg a román jobbágyság na­­gyobb mérvű beáradása és elszaporo­dása. A századforduló idején megindult a magyar nép valódi történetének fel­dolgozása. Acsády megírta a jobbágy­ság történetét, Márki Sándor egyete­mi professzor Dózsa történetét, Gom­bos Albin Budai Nagy Antalét. Sú­lyos történelmi intésekkel vannak tele ezek a könyvek. És ugyanakkor Tolnai Lajos és Justh Zsigmond regé­nyei bátor, igaz társadalomrajzzal próbálták különb öntudatra és nem­zeti önismeretre döbbenteni a magyar vezetőrétegeket. De ki hallotta meg a hangjukat? És ki hallgatott utódaikra, emberi és magyar hitvallásuk egyenes foly­tatóira: Török Gyulára, Grünwald Bélára, Adyra, Móricz Zsigmondra? Ez a magyar Aitokr. Eötvös József A falu jegyzőjé­ből kötelező iskolai olvasmány lett. De itt a leintés, ha valaki Eötvös József szent hagyo­mányával a szívében elindul a ma­gyar faluba, vissza is tér és beszá­molóba kezd. A magyar szellem év­­tizedek óta ontja a megismeréseket, intéseket, jóslatokat, pazarolja a leg­jobb szel­le­m erőket. A magyar irodalomnak, a magyar szellemnek mindig országalkotó és nemzetteremtő igényei voltak. Lí­ránkban és prózánkban mindig­­or­­szágos szándékok* éltek. De szinte következetesen szállnak szembe ezzel a­­szellemi irodalommal*.. A ma­gyar író, magyar gondolkodó, a szel­lemi teremtés szava mindig lenézett és gyanús szó volt. De mi is ennek az oka? Társadalmi szerkezetünk? Egy nagy népi felszabadulás felsza­badítja a másik nagy elnyomottat, a­ magyar szellemet is? Vagy Vörös­­martynak volt igaza, hogy snincsen remény«? Viaskodunk és viaskodunk ezekkel a kérdésekkel. Néha megpih­enünk föláradó reménységben, friss termé­szetörömben, mint Balassa végvári vitézei a pünkösdi mezőn. Ez a halál ismét mindent fölszakított bennem. Miért hagyta abba Gombos Albin ezt a munkát? Talán tőle, a katolikus tudóstól meghallgatták volna bűneink magyarázatát, melyet a mi pro­fán ajkunkról nem akartak meghall­gatni. De hová lett ez a könyve? Egy éve jártam nála s akkor elmondotta, hogy folytatni szeretné a Budai Nagy Antallal megkezdett magyar histó­riát. Miért nem folytatta? Miért vál­lalt kisebb feladatokat? Minderre a magyar életnek kellene felelnie. Egyelőre csak belenézünk a »titokba« és tovább égünk, tovább építjük a talán soha meg nem való­suló magyar szellemi birodalmat. R­­CUIUX K­ana Ji, A m­in dragée. Biztos. Olcsó!

Next