Magyarság, 1921. január (2. évfolyam, 1-24. szám)

1921-01-14 / 10. szám

1921. január 14. péntek­ Budapest, II. évf. 10. (24.) szám ~ ............................. SSKffa !!S korona £ korona FelelOS SZer­teSZtO ! MILOTAY ISTVÁT^y XVII. kerület, Miksa­ utca 7. Telefon,­­rözeel 68-92 Egyes szám ára 2 korona Megjelenik hétfő kivételével mindennap. Követe és lelteek Irtat Len-Ivai István Budapest utcái fölé háromszinü lobogók szöktek. Vájjon mely nemzeti öröm elé dalolnak a januári szélben? Az ország ha­rangjai mind megszólalnak va­sárnap délelőtt. Vájjon micsoda ünnepet ujjonganak? Lobogók és harangok négy kőtömbnek szólnak, amelyekből művészke­­zek Magyarország keleti, nyugati, északi és déli területeinek jelké­peit hasították szobrokká. Lobo­gók, harangok, kövek, lelkek: beszéljünk egymással egy kicsit ama vasárnap előtt. Nem aka­runk ünnepet rontani, nem aka­runk képeket rombolni. De a magyar ünnepek és kövek mintha ttílontul elhatalmasodnának a lelkeken s mintha túlságos ha­rangszóval tompítanék lelkiisme­retünk szavát, amely nem lobo­gókért és szobrokért, nem ha­rangzúgásért és szónoklatokért dörömböl mellünk hasán, hanem hősi lélekért, amely cselekszik és cselekedetért, amely után aztán lenghet lobogó, zúghat a ha­rang, föltorpanhat az érc és a kő. A Szabadság-tér szobrai lehet­nek művészi alkotások s a kö­vek néma nyelve hirdethet ma­gasztos eszméket. De mi lesz, ha a kövek lemondást jelentenek és ha a kövekkel elintézettnek véljük a lelkek dolgát is? A szobrok felállításának ötletét nyilván Strassburg szobra su­gallta, amely a francia harag, fá­jdalom és bosszú hirdetője volt Parisban. Ám az a szobor akkor állott föl, amikor Strassburg egy becsületes, nyílt háborít végleges döntésével Németországé lett, olyan könyörtelenül, hogy vissza­szerzésének gondolatát csak egy győzelmes revansháború távoli reménye táplálhatta. A mi Erdé­lyünket, Felvidékünket és déli megyéinket egy fegyvertelen nép­től lopták el halottfosztogatók. Nyugati megyéinket még azok sem tudták elragadni. A mi terü­leteink rablását olyan világhely­zetben követték el, amely folyton lángol, örökké nyugtalan, s amely­ben egész országunk közeli, bé­kés vagy fegyveres visszaszerzé­sének gondolata nem agyrém, hanem folytonos lehetőség. Mi lesz velünk, ha a szobrok a bele­nyugvási lemondás még olyan ha­­lovány visszfényét is csillogtatják s a könnyes gyászbeszédek mögött akaratlanul is az­ a tudat húzódik meg, hogy a haló® valóban meg­halt, hogy egyáltalán halottról van szó, hogy a föltámadás — legjobb esetben — még lehetsé­ges, de nem ma, de nem holnap, hanem soká, nagyon soká ? A négy szobor veszedelmesen hasonlít négy sírkőhöz s hát elvesztek-e már a mi területeink? Lehet és kell-e végképpen temetnünk s emléket emelnünk? A vasár­napi lobogók megdöbbentően emlékeztetnek a hírhedt gyász­lobogókra, amelyek akaratlanul is azt prédikálták világgá, hogy itt gyászos, reménytelen, síró em­berek járnak, nem fogukat vicso­rító, öklüket szorító és ölhetetlen hitet hivő férfiak és honleányok. Távoztassuk e sötét képet. Té­telezzük föl, hogy ezekkel a szob­rokkal és ünnepségekkel csak emlékeztetőt akartunk odaállí­tani Mammon vásári temploma elé. A fölszabadulásig emlékez­tessenek arra, hogy egy szent kötelesség katonái és a soha bele­­nem nyugvás fanatikusai vagyunk,­­ azután majd arra, hogy volt itt egy nemzedék, amely elvesz­tette az országot azért, mert az aszfalt városában nem állott lelke előtt az ország olthatatlan képe. A szobrok ünnepének ez volna egyetlen célja, értelme és ereje. De jaj,­ magyar voltunk komor távlatokkal fenyeget. Annyit szó­nokoltunk, lakomáztunk, ünne­peltünk, lelepleztünk, táncoltunk már testvéreink felszabadulásáért, de olyan édeskeveset cseleked­tünk! Az ünneplő küldöttségek, fekete ruhák, jelvények és gyönge versek mögött vagonlakó mene­kültek dideregnek és keseregnek. Annyi a jelszó, jelmondat, ötlet s olyan kevés az önérzetes, fér­fias megmozdulás, még annyi sincs, amennyit maga Páris elvárna tőlünk. Olyan ször­nyen fenyeget az a lehetőség hogy szépen temetünk,pompázato­san sírunk, rímekben esküdő­­zünk és dörgünk, s aztán a Szá­vak és könnyek melegével ki­­fürdöttük lelkünkből a haragot és kötelességet, izmainkból az erőt, és megyünk sírvavigadni Olyan keservesen valószínű, hogy lobogóktól, harangoktól és szob­roktól nem látjuk meg az or­­szágveszejtő szellemet, amely a becstelen országbolondítás után még maradék országocskánkban is tov­ább fertőz, tovább pusztít! Olyan baljósan erős az a sejtel­münk, hogy a sok tiltakozás közben megfeledkezünk a ma­gyar Szokolról, a magyar erköl­csök gyógyításáról, minden erőnk­nek egyetlen cél delejességébe való röpítéséről s a gambettai szóról: »soha nem szólni róla/ — mindig gondolni rá!« Mi már rettentő sokat szóltunk róla. Váj­jon gondoltunk-e annyit? A kö­vek álljanak, de a lelkek el ne aludjanak a szobrok tövében, mert akkor inkább zúzzuk össze Erdély szobrai után az itthonia­kat is, vegyük ki a harangok szivét és dobjuk padlás porába a lobogóinkat. A siller Barlay, a szobrász, letette a min­tázó pálcikát, mellyel még apró si­mításokat végzett hatalmas aktján. Mélyen felsóhajtott s a lábujjától a görögös kontyáig végigfutott tekin­tete a puha test gyönyörű formáin. A szeme belülről, mélyről csillant meg s a művészi kielégülés áhítatá­val selymezte körül alkotását, mely lelkéből az anyagba s a térbe bukkant. Az izzólámpa fehér gömbje vilá­gított műtermében, mert kinn már este volt. Barlay a műterem nagy, a művésztelep kertjére nyíló ajtaját föltárta s valami végtelen lelki ölel­kezéssel bámult bele az est mámoros, kék párázásába, így tett mindig, amikor a késő estig tartó művészi elzárkózás után felszabadult. Néha fájdalmas, tört leborulás volt ez a csillagokkal tele­rakott magasztos firnamentum alatt, az anyaggal gyötrődő művész fáradt kétkedése, mely ámultan s félénken hajol meg az örök szépségek előtt, de Barlay most boldog volt. Érezte, hogy a legtökéletesebb művét fejezte be. Egész nap dolgozott, de most nem fáradságot, hanem valami boldog terhet érzett a lelkén, amit szeretett volna valakivel megosztani. Még egy pillantást vetett a szobrára, azután benyitott a tervező szobájába.­­ Pár pillanatig álldogált a félho­mályban. A szomszéd szobából a fele­sége hangját hallotta, majd egy má­sik női hangot, Barlay ■ lehajtotta a fejét. Elszo­­­­mazodot­t. Négy hónapja, hogy­essen a szobrán dolgozik, de a felesége még egyetlen egyszer sem kukkant be hozzá a műterembe. Pedig úgy vágyott néha a munka kétségeiben és küzdéseiben egy-egy felfrissítő, bátorító szóra. A feleségét azonban a szobrai csak a tárlaton érdekelték, amikor új toalettjében ízléssel és stílusosan éreztette, hogy a művész felesége is osztozik a sikerekben. Barlay lelke mélyén még lappan­gott egy kis fájdalmas, emlékező ér­zés, ami kínlódva fel-fel akart törni, de az asszony közömbössége s min­­dennapiassága visszariasztotta. Figyelt. Hallotta, hogy az asszo­nyok az előszoba felé közelednek, távolodó hangokat hallott s a fele­sége magános, visszatérő lépéseit. Hirtelen feltárta az ajtót, megállt az ajtóban s benézett a kivilágított szobába. A tekintete összeakadt a felesége tekintetével, s valami két­kedő, sajgó vágy szorongatta hirte­len a lelkét. Ha a felesége észre­venné most az arcán, hogy befejezte az alkotását, ha kiérezné a szeme csillogásából a rajongó kiáltásban kitörni készülő boldogságát! Ha kérdezné. Talán felcsillantaná még egyszer szerelmüket, mely rég a megszokottságba, az unalomba s anyagiságba hamvadt? De az asz­­szony hűvös közömbösséggel pillan­tott vissza rá. — Vacsorázni akarsz? Barlay szinte elcsodálkozva né­zett rá. — Ha nem, még átszaladnék va­csora előtt Emmickhez, hazahozták az uj kosztümjét. Barlay fájdalmasan mosolyogva bó­lintott s befordult a szobájába. A sze­mébe könyek szöktek s halkan susogta : —­És itt élünk egymás mellett. Miért? A műterméből halk motoszkálás hallatszott. Barlay hirtelen föltárta az ajtót Ebben a pillanatban akart kisurrani az ajtón egy karcsú fehér­ruhás női alak. Barlay elébe állt s elcsodálkozva mondta : — Ki az? Fiatal leány volt, fekete, elomló, lágy fürtökkel, égő nagy szemmel. Az arcát elöntötte a pir. A tekintete ijedt kéréssel röppent föl Barlay arcába. — Bocsánat... Ne haragudjon, többé nem teszem. Csak a szobrot néztem meg ... Máskor is belopóz­­tam egy pillanatra, mikor a műte­­remajtót kinyitotta s bement a la­kásba, mert itt leskelődtem. Barlay ámultan nézett rá. — Hát,kicsoda ön? A leány lesütötte a szemét. — Azt nem mondom meg... — És mit akar? A leány rányitotta nagy, bárso­nyos szemét. — Szeretem a szobrait s nagy kí­váncsiság fogott el, mert tudtam, hogy dolgozik. A szeme megcsillant. — Ugy­e befejezte? Barlay bólintott. A leány egy­szerűen, őszintén mondta: — Gyönyörű! A tekintete még rálobbant Bar­­layra s elfutott. Mint egy fehér szárny röppent bele a sötétségbe. Barlay utánalépett, kiáltani akart, de az ajkai csak megmozdultak. Né­zett hosszan a feketeségbe, mely a fehérruhás leányt elnyelte. Végig­­simította a homlokát, mosolygott. — Mi volt ez ? Talán az ifjúsága, a szerelme, a rajongása, ami most visszaröppent a lelkébe? A szobra elé állt s csordultig telve, életörömmel nézett szembe vele. A vacsoránál ráesett pillantása a feleségére, aki a jólét megszokott biztonságával ült az asztalnál. Barlay lassan evett s amíg az asszony arcát nézte, eltűnődve gon­dolta : •— Megmondjam-e neki, hogy már nem szeretem ? " Hogy az emlékek utolsó parazsa is kialudt a szivem­ben. . De aztán bort töltött magának , kiitta az egész poharat. — Minek — gondolta. — Mind­egy-Másnap bekukkantak hozzá kolle­gái. Nagy hangon, gyanús őszinte­séggel lelkesedtek, amig Barlay a sarokban állt s mosolyogva szívta a fapipáját. A szoborról előre sokat írtak, be­széltek s mikor a megnyitás volt, a kultuszminiszter — aki különben a művészethez semmit sem értett —­­fél perccel tovább időzött a szobor előtt. Barlay felesége kedves előkelő­séggel bólongatott s mindenki cso­dálta az uj, zöldselyem ruháját. Csak a Barlay lelke repdesett az ünnepi, kavargó sokaságból másfelé. Hálával telten, szem­behunyva kere­sett egy önfeledt, őszinte hevülettől csillogó szempárt,­­mely az erő és a siker aranykorát a lelkére szórta. Pásztor József

Next