Magyarság, 1925. június (6. évfolyam, 123-143. szám)

1925-06-07 / 126. szám

1925 junius 7, vasárnapi Ara 3000 korona nTHtil/HarfrVtvért. 120. (1304.)szt . 1 1 — 1 ........ ■ " Előfizetési érakt Félévre 340*000 korona. Negyedévre 120.000 kor. Egy hóra 40.000 korona* Egyes szám ára hétköznap 2000 korona* Vasárnap 3000 korona. Ausztriában hétköznap és vasárnap 2500 osztrá­k. Felelős szerkesztő: Milotay István Szerkesztőség és kiadóhivatal , Budapest, VII. kerület* Miksa­ utca 8. szám* Telefonszámok : József 08-00, József 08-91, József 08—92. Levélcím : Budapest 741, Postafiók 19. Megjelenik hétfő kivételével mindennap.­ ­ Fuimus... Irta: Áfra Nagy János Békés megyében, pusztaszente­­tornyai magános sírjában, szinte mindenkitől elfelejtve nyugszik a Fuimus prófétalelkű írója, Justh Zsiga s a pusztuló ősi parkban egyetlen szó hirdeti csak az arra­­­vetődőnek, hogy: Volt. Most, Trianon ötödik évforduló­ján, meg kell állani egy percre , mint az elfeledett sírnál, mert ebben a »Full«-­ban annyi szemre­hányás, annyi keserű vád hir­deti az utókornak, hogy voltak itt ebben az országban messzire­­látó, mélylelkű váteszek, akik a 67 utáni »roppant fejlődés« meg­tévesztő méretei között sem vesz­ítették el aggódó magyar lelkük józan ítéletét, mert a látszatok mögül megdöbbentő reménytelen­séggel bontakozott ki előttük az elkerülhetetlen tragédia minden körvonala ,— és mégis hiába voltak! Mikor 1895-ben a Kiválás gene­zise című ciklus első köteteként megjelent a Furmus, még senki­­sem értette meg, vagy nem akarta megérteni az akkor már halott poétának kétségbeesetten félre­vert harangját. Pedig akkor már mindennek vége volt, mint egy­kor a pusztuló Trója fellegvárá­ból menekülő főpap Aeneasnak, akképp hirdette e regény rémült szava az egész magyarságnak: »Fuimus Troes, fuit Ilium et ingens gloria Teucrorum...« — csak voltunk magyarok, csak volt Magyarország, elmúlt már a magyarok roppant dicsősége! Most 30 éve, éppen negyed­századdal Trianon előtt, jelent meg ez a messzelátó regény és a benne megrajzolt túlnnomult tár­sadalmi kör csupán izgalmakat kereső, akaratra képtelen alak­jainak tragikus sorsában a ha­nyatló nemzet képe tükröződött. Justh meglátta a pusztuló felső­magyarországi oligarcha-világban már akkor, hogy­­ elvesztettük a csatát, mert minden látszat da­cára csak voltunk az uralkodó faj a tót vidéken. Trianon már akkor ott nyugtalankodott a lelkében, tudta, hogy így lesz, mert így kell hogy legyen. Egyik hőse, Czobor Ádám, azt is megmondja, miért: a nemzetségek, a családok állandó egymásba házasodása, az »Innzuckt«, a téves irányba indult ambíciók s az elszlávosodás miatt, azért, mert »férfiaink gyöngék, nincs akaraterejük, szőrszálhaso­gatók«, a nagyok »udvarai« miatt, s hogy a gazdasági rendszer min­denütt ósdi volt, csak úgy, mint az életmód, a gondolkodásmód, mint minden, s aki reformokat kezd is, a legmellékesebb dol­gok építésével kezdi meg... — ... hiúság, visszavonás, hivalko­dás dúlt mindenfelé, mintha vég­képp életképességét veszítette volna a faj. S ebben a kilátástalan vegetá­lásban —a­mennyire igaza volt! — úgy látta Justh Zsiga, egyetlen remény van csak, — azóta, saj­nos, egyetlen mód is — a magyar Alföld népe, úgy hitte és úgy hirdette, hogy azoké a jövő, mert magyar a világnézetük, magyar az érzésük. És Márfay Gábor, mint a magyar nemzeti állam­­eszme hőse, az egyetemes és mély vereség után — odahagyja a Vág­­vidéket, meg sem kísérli már a reménytelen harcot az ősi bűnök következményeivel szemben s visszahúzódik a Duna—Tisza­­közére, mert úgy érzi, hogy »ez a darab föld, ez a végtelen síkság, ez az otthona, ez az igazi hazája, ebben bízik, erre épit«. — »Haza­térve amoda a tótvilág közepébe, úgy érezte, mint oltalmazó jött; ide más érzések hozták... itt vé­delmet talált, ide tanácsért jött akkor, ha megingott alatta a talaj, ideiért, midőn fáradtnak érezte magát, pihenni; ide, midőn el­szorult a szive, vigasztalásért...« Talán egy sincs a 67 utáni, de a XX. századi íróink között sem, akinek lelki szemei előtt oly tisz­tán merült volna fel majd egy emberöltővel a trianoni szerződés előtt az elkövetkező pusztulás árnya, — de már a kibontakozás útja is —­ mint Justh Zsigmond előtt. Ma — Trianon után — oly tra­gikusan egyszerűnek találjuk megdöbbentő igazságait, de ak­kor, a végenyészet küszöbén, senki sem hitte Kassandra­ jóslatait. S ha hitte volna is,­­ ma már meddő dolog lenne azon vitázni, hogy útját lehetett volna-e még állani a közeledő katasztrófának. Hiszen maga Justh Zsigmond is úgy látta, hogy »ezt egy erősebb, egy hatalmasabb törvény paran­csolja igy...« s a végzet ellen küzdeni nem tartotta ő sem taná­csosnak. Hősének, mint egykor Aeneasnak, menekülnie kellett arról a földről, melyért annyit tettek, annyit véreztek ősei, de — s ebben van Justh elgondolásának is magasztos célkitűzése — magá­val kellett vinnie ősi isteneit, ezer­éves eszményeit, hogy ezeknek odalenn a Duna—Tisza-közén uj oltárt emeljen s nehéz küzdelmek, hányattatások után régi dicsősé­gében ragyogtassa fel a magyar nevet. Lehet-e hibáztatni, vagy fele­lősségre vonni hát azt a 67 utáni nemzedéket, amely erőtlen volt az elhatalmasodott bajokkal meg­küzdeni? Abban talán hibás ez a — Szabó Dezső szerint — »infámis generáció«, hogy jóhiszeműen, talán félrevezetve, elkápráztatva, nem látta meg a földalatti akna­munkát s ha próbált is, oly erőtle­nül próbált az asszimilációs teória hitével ellene küzdeni, hogy sikere semmi esetre sem lehetett. Hiszen ha meghallgatja a Justh Zsigm­on­­dok vészharangjait, úgy láthatta volna, hogy a helyzet már nem támadó, de védekező eljárásokat kíván a nemzetiségi aspirációkkal s hódításokkal mindenfelől ostro­molt magyar állameszme védel­mében. Az eredmény­­- úgy lehet - - igy sem változott volna sokat. Ír harc azóta eldőlt s most itt állunk öt évvel sorsunk megpecsételése Az örök­ szőnyeg A világ ésfás, dtis szőnyegén Örök egy­kedvűn dolgozik az Úr. Zöld réteket sző barna alapon S fölöttük végtelen derűs azúr. Fehér mezőket is hagy, csillogó Fehér mezőket, majd sző csillagot És napokat aranyból, holdakat Ezüstből, hogy az éjsímn is ragyog. Virágok­at sző, sárgát, violát. Égő virágot és bús haloványt, Tenger virágot s dudvát, mérgeset, Tavaszmezőben kígyót s ifjú lányt. És szürke, sárga vhercet térit a magyar mezőkön szőke vizeket És néha, száz vagy ezer év után Nyugodt kezében a szál megremeg És vöröset sző, véres vöröset És feketét, halálos feketét És maga is borzadva nézi, nézi, Csak nézi, nézi szörnyű szőnyegét ! Juhász Gyula — — i - • • n­ A bolondos Molnárné Iria: Majthényi György ■(Utánnyomás tilos) Mikor Va­nayt, mint a járásbíró­ság vezetőjét, a nagy Alföld legdé­libb csücskéből Véghalomba he­lyezték át, a Garam-völgyének ebbe a bájos, elhagyatott zugába, zöld bóbitás fenyvesek, a borókás hegy­oldalak, amelyeket gyerekkora óta nem látott, valami mélységesen jól­eső nosztalgiával édesítették meg az Alföldtől való elválását. A csa­ládja azonban csak nehezen törő­dött bele a megváltozhatatlanba és az új és idegen környezet nehéz atmoszféráját alig tudta meg­szokni. De végre is Pista, a fia, csak tizennégyéves volt és rövide­sen átkerült a szomszédos megye­székhelyre, ahol az iskolát folytatta és az ifjúság minden áttörő hajlé­konyságával simult ut életébe, Zsenka pedig már néhány hónap­pal az ideköltözésü­k után, férjhez ment. A két öreg igy egyedül maradt s a rájuk szakadt egyedüllét, a kö­rülöttük terpeszkedő némaság, egy­másra préselte az ajkukat s ar­cukra valami kínos merevség kö­­rült. Vanay, akit hivatala mindun­talan eltérített a fájdalmas tűnő­désektől, hazaérkezve, ugyan jó­kedvet erőszakolt magára és har­sogó nevetéssel mondott el jelen­téktelen apróságokat, hogy vidám­ságra biztassa a feleségét. De ami­kor az asszony szemébe nézett, ki­hunyt ez a csöppnyi hangosság is . No, csak ne busulj, lelkem — mondta aztán — és ne emlegesd mindig azt a régi »otthont«. Elég bajunk volt ott is. Én nagyon jól érzem magam itt és te is meg fo­god szokni. Majd meglátod. Persze, kicsit hirtelen szakadtunk el a gye­rekektől. De hiszen jól vannak azok is... azt írják, no. És csak nem­­ maradhattak itt, velünk, örökké, ez előrelátható volt. És szó, ami szó, most legalább rokon is van a közelben. Itt van mindjárt János is. De még ha kedved kere­kedik, hát átmehetsz Körmöcre, vagy akár föl Túróéba is... De a sok beszéd, az erőltetett könnyűség, mind nem használt semmit. Belül ő is másként érzett. És a honvágy már őt is épp úgy nyomta, mint a feleségét. Az új környezet, a lakásmizériák, az ide­gen ajkú és idegen szokású embe­rekkel való szokatlan érintkezés megriasztotta őket és a tiszta al­földi kisvárosból kitépett gyöke­reikkel most már nehezen tudtak Véghalomban új életet kezdeni. Ott jó barátaik, régi jó ismerőseik vol­tak, évtizedes kapcsolatok, benső meghittségek. Itt csak nyájas ar­cok néztek­­feléjük, de ezek mögött vájjon mikor és milyen szívet fog­nak találni? Hiszen elég hamar vették észre, hogy az embereket itt valami kölcsönös bizalmatlanság tartotta távol egymástól és néhá­­nyan épp a viszonyok sajátságos egészségtelensége folytán klikkekbe tömörültek, a kisvárosok e különle­ges véd- és dacszövetségébe, hogy önmagukat, vagy tán a becsülésü­ket, a társadalmi pozíciójukat, te­kintélyüket, vagy mijüket védhes­­ék és szolgálhassák. A társadalmi érintkezést az asz­­szony tapintata irányította. Va­­ry, a maga becsületes őszinteségé­ben mindenkit őszintének tartott és mindig teliszájjal harsogta az igazságot s mindenütt ajtóstul von­­ott a házba. A felesége hiába fgyelmeztette: — Te, vigyázz, kérlek. Ezek, vagy amazok nem őszinte emberek. Válogasd meg, hogy kivel mit be­szélsz. Itt nincs egy­ barátunk se­m és könnyen lehet mindenki az el­lenségünk. — Nevetséges! — válaszolta az­­ öreg és a maga igazát igyekezett bizonyítani, holott tudta, azaz csak most és máris későn tudta, hogy a feleségének van igaza. És eddig figyelmen kívül hagyott apró je­lenségek jutottak hirtelen az eszébe, zavart lett és dühös, mint a tetten ért gyerek és mindjárt szemrehányásokkal illette a felesé­gét, amiért nem előbb figyelmez­tette már. Pistát legtöbbször csak az ün­nepek, a hosszabb vakációk hoz­ták haza. Ő is észrevett valami változást az öregeken, amit az ilyenkor túláradó szülői szeretet se tudott sokáig titkolni. A hirtelenül rájuk tört öregség azelőtt eltitkolt panaszokat, bajokat terített eléje. Nyugtalanul nézte meghervadt ar­cukat és félelem töltötte el, amikor látta, hogy apja néha órákig jár föl-alá a szobában és érthetetlen dolgokat mormog magában, min­den jelentéktelen apróságokon bosz­­szankodik. Észrevette, ha a reggeli kávéja mellől hiányzott a pohár víz, vagy ha a pipáját nem jól tömte meg, ideges türelmetlenség fogta el. Ha valahol egy elszórt papírdarabot talált, már azon pa­naszkodott, hogy neki kell takarí­tania! És közben elfutotta a vér az arcát s ha valaki ellentmondani próbált, éktelen düh sistergett ki belőle. A legszörnyűbbek azonban azok az éjszakák voltak, amikor arra ébredt, hogy a szomszéd szo­bában alvó apja kísértetiesen vi­­csorgatja a fogait álmában. Ilyen­kor hosszú ideig nem tudott el­aludni. Fantáziája rettentő képeket lobogtatott feléje, míg fogvacogva gyűrte a párnáját. Később meg is

Next