Magyarság, 1935. szeptember (16. évfolyam, 198-222. szám)

1935-09-01 / 198. szám

ELŐFIZETÉSI ÁRAK! FÉLÉVRE 24 PENGŐ, NEGYEDÉVRE 12 PENGŐ, EGY HÓRA 4 PENGŐ, EGYES SZÁM ÁRA HÉTKÖZ­NAP 16 FILL. VASÁRNAP 32 FILL. AUSZTRIÁBAN HÉTKÖZNAP 30 GARAS, VASÁRNAP 40 GARAS MEGJELENIK HÉTFŐ KIVÉTELÉVEL MINDEN NAP FOSZTIZESZTOI PETHŐ SAN FŐMUNKATÁRSI." AJTAY JÓZS SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATALI VL KERÜLET ARADI­ UTCA 8. SZÁM. TELEFON: *278—99 SZ. (25 MELLÉKÁLLOMÁS). LEVÉLCÍM* BUDAPEST 62. POSTAFIÓK 129. UTAZÁSI OSZ­TÁLY: IV. KER. ESKÜ-UT 6. TELEFON: *888—66. POSTATAKARÉKPÉNZTÁRI CSEKKSZÁMLA: 28990. XVI ÉVFOLYAM: 198 (4332) SZÁM BUDAPEST, 1935 SZEPTEMBER 1. VASÁRNAP Ami mindnyájunké írta: Pethő Sándor Szörnyű volna, ha csak egy mor­zsányi igazság lenne is abban, hogy az alkotmányvédelem valójában nem egyéb, mint a reakciós, feudális és nagykapitalista erőcsoportok kitérő és átkaroló hadmozdulata a NEP-rend­­szerben végre hússá és vérré vált re­formpolitika ellen. Ha a magyar alkot­mányt — minden fogadkozás ellenére is — nem fenyegetné szívós és merész hatalmi becsvágyaknak taktikai fondor­lata, nem hiszem, hogy a legügyesebb és legfortélyosabb csáklyás-propagan­­dának is sikerült volna bizonyos aggo­dalmak és félelmek csíráit elszórni a magyar közvéleményben. Ez az egyik igazság. A másik pedig az, hogyha az alkotmányos rendszer fenntartásának és megvédésének egyre szélesebb kö­rökre áthullámzó gondolata kibékíthe­tetlen és feloldhatatlan konfliktusba sodródnék a magyar társadalomnak ugyancsak széles rétegeit átható re­formakarattal, akkor, létünknek bár­mily értékes talizmánja volt is a múlt­ban az alkotmányosság, el kellene dob­nunk magunktól, mint egy megunt és terhes haszontalanságot, mint egy pom­pás, nehéz, antikvárt történelmi kosz­tümöt, amely kényszerzubbonyként ta­pad testünkre. Az az ügyeskedő rossz­hiszeműség és dialektikai cigánykodás, amelyet azért vettek bérbe, hogy az al­kotmányosságnak és a reformgondolat­nak egymást kizáró alternatíváját hir­desse és hogy a reformpolitika és az ősi alkotmány összeférhetetlenségének csináljon propagandát, úgyszólván adatszerűen bizonyítja, hogy bizonyos hatalmi körök nem állnak egészen tá­vol a német maszlag rendszeres adago­lásától és a magyar alkotmány kompro­­mittálásától. Nem tagadhatjuk meg az elismerést a jeles barna hangászoktól és fekete rigóktól, akik ezt a nótát húz­zák, cifrázzák napról-napra, hogy azután gazdáik az ő tányéraikra hul­lassák csengő napi borravalóikat. Ezeknek a praktikáknak szövevényén n­em könnyű áthatolni. A magyar tár­sadalom egy része ma is könnyen el­­vakítható szellemi tűzijátékokkal. Ma is inkább hajlamos a cigánymuzsiká­ban, mintsem a kamarazenében való elgyönyörködésre és elandalodásra, gyújtó és színes jelszavak szopogatá­­sára, mintsem rendezett és világos esz­mék felfogására. Kész megbarátkozni azzal a gondolattal, hogy ha az alkot­mány csakugyan nem egyéb, mint egy óriási bűnszövetkezet szimbóluma az elodázhatatlan reformok ellen, hát ak­kor pokolba az egész ősi konstitúcióval, hadd égjenek el annak utolsó foszlá­nyai és ócska babonái is a lángokban. Végtére is hol van az megírva, hogy egy nemzet 1935-ben is olyan gúnyá­ban járjon, mint 1867-ben vagy 1790-ben, vagy akár az aranybulla ide­jében? Hiszen a fegyverek sem ugyan­azok, amelyekkel valaha jámbor eleink viaskodtak az alkotmányos szabad­ságért. Miért kellene hát nemzeti éle­tünket ma is olyan liturgiák, dermedt ■jogszabályok és elhajt normák közé préselni, amelyekből rég elszállott már a korszellem életelixirje, nem hagyva maga után mást, mint mocsaras ürege­ket, mint üres, rozsdás hüvelyt, vagy nem bánom, egy elaggott történelmi köntösön lötyögő diszkardot, amivel le­het ugyan parádézni, de ütni, véde­kezni és támadni, egyszóval mindazt végbevinni, ami létünk megóvása és fenntartása érdekében szükséges, — azt már igazán nem lehet. így okoskodik és így érvel ma egy reform-intellektuel. így próbálja be­­nyálazni és elrágalmazni az ősi alkot­mányt, a sötét maradiságnak, a meg­halni nem akaró feudalizmusnak és a profitkapitalizmusnak ezt a rozzant tornyát, amely körül már csak denevé­rek röpködnek az éj sötétjében, ezt a lapis refugii-t, amire a régi Magyaror­szág összes hajótöröttjei iparkodnak felkapaszkodni az újvilág teremtő víz­­özöne elől. A magyar társadalom egy­­része talán nem is veszi észre, hogy mikor a nemzet alkotmányos jogát és szabadságát szembeállítják a haladás eszméjével s a népjóléti és szociális tö­rekvések irányzatával, majdnem ugyan­olyan romboló és pusztító ideológiának kábítószerét kapja jobbfelől, mint aminő­vel Jásziék és Kunfiék kínálták balol­dalról a század első két évtizedében. Ha sikerül a nemzeti társadalom egy részének hitét megrendíteni a magyar alkotmány életrevalóságában és minden pártpolitikai divattól független és im­manens értékében, akkor ledöntötték a diktatórikus vágyak elé vont sorompó­kat és azután már aligha lehet akadályt gördíteni az importeszmék szálláscsiná­­lói munkájának. A nemzet lassanként elveszíti önmagával való személyazo­nosságának és politikai egyéniségének öntudatát. Tehetetlen szolgájává és esz­közévé süllyed egy idegen kultúreszmé­­nek. Menthetetlenül bekövetkezik az az állapot, amikor saját magunkat is csak a német szellemiség színképelemzésén át látjuk és magunk fosztjuk meg ma­gunkat politikai életformánk eredetisé­gétől, önálló­­és önsúlyú jellegzetessé-­ geitől. Egészen bizonyos, hogy a nemzet életösztöne az értelmesebbekben és a jobbakban a végsőkig tiltakozni fog az ősi alkotmány és a reformgondolat ilyen mesterkélt antitézise ellen. De könnyen kialakulhat az a helyzet is, hogy ez a nemzeti társadalom a várt, remélt és sürgetett reformokat is in­kább elutasítja majd magától, semhogy azoknak megvalósításáért maga rakjon fahasábokat a máglyára, melynek tü­­zén ezek a modern inkvizitorok nem-­­csak a saját pecsenyéjüket akarják megsütni, hanem a magyar alkotmányt is a lángok martalékává vetni. Nem tudjuk elképzelni, hogyan lehetne, eleve megfontolt szándékkal is, nagyobb kárt okozni a nemzetnek, mint azzal az álnoksággal, amely homályos, kétér­­telmű és zagyva célok érdekében kom­fliktust szít a nemzet alkotmányos joga és szabadsága és az újvilág ref­formgondolata között. Ez a konfliktus kétségbeesett meghasonlásba kergetné azokat a lelkeket, akik mind az alkot­mányt, mind a reformot igenlik, de akik nem tudják elképzelni az egyiket a másik nélkül s akik mindenkép el akarják kerülni, hogy vagy csak az egyiket, vagy csak a másikat válasszák. Ez a nemzet már többször jutott olyan helyzetbe, amikor egy új világrend dai naida ajándékait kénytelen volt vissza­utasítani. kínálta légyen azokat akár II. József felvilágosult abszolutizmusa, akár Martinovicsék páholy-jakobinizi­musa, akár Jásziék és Kunfiék zsidó radikalizmusa. S amikor választania kellett a nemzet alkotmányos jogai, másrészt az úgynevezett népjogok kö­­zött, a magyar társadalom zöme ügyi szólván minden habozás és tétovázás nélkül szavazott a konzervatívok és a Örökségem­, a vér írta: Farkas István Hogy ma szegények vagyunk és saját két kezünk munkájából kell megélnünk, annak egyesegyedül az én nagyapám az oka. Előrebocsátván, hogy nem kártyán, sem itókán úszott el a családi vagyon, a gasztonyi, kastélyszámba menő udvar­ház s a muraközi vadvidék irdatlan er­deiben bemohosodott ősi birtok, mégis úgy esett, hogy nagyapa, a földkerek­ség legtitokzatosabb embere, nevünk­höz méltó hirtelenséggel változott egyik napról a másikra jómódú birtokosból földönfutóvá — egy lány miatt! Mi magyar urak teletömtük emléke­zéseinket a múltban, bankót égető, ti­­vornyázó ősökkel, de kihagytuk azokat, akiket ennél sokkal súlyosabb életpro­blémák tettek tönkre. A mi családunk múltjában például évszázadok óta döntő szerepet játszott a szerelem! Muraközi farkasok erőszakával ragaszkodni va­lakihez, aki soha nem lehet a miénk s ezért a nagy játékért odaadni mindent, ami ezen a sáros földtekén üdvöt je­lent: ez az, amit mi, késői utódok a régiek rovására írunk! Az én nagyapám hires ember volt akkoriban. Nem mondom, szívesen kós­tolgatta a pincevizet ő is, sőt volt úgy, ahogy föl-fölruccant a városba némely apróbb kártyacsatározásokra. Megteszi ezt a világon bármilyen nemzet fia, ha van rá pénze. Sőt akkor is, ha nincs és ez a dologban a szomorú végzet. Csak­hogy az én déli nagyapám olyan kár­tyás hírében állt, akinek a közeléből ré­mülten menekült mindenki, ha egyszer beleadta magát a festett képek forgatá­sába. Mindig nyert, mint ahogy min­denben nyert, amihez hozzányúlt! Csak éppen a Barcsay Katónál vesz­tett sokat. Egész­ önmagát elvesztette, birtokával együtt, mert Barcsay Kató asztalánál bizonytalan érzésekkel kár­tyázott s mire rájött, hogy amannak jobb lapja jár, késő volt... Az ügy legapróbb részletét is ismer­jük nagyapám öccsének feljegyzéséből; igy hát hadd lássuk, mi is történt Kató nemzetes ifiasszonyom körül, ami miatt nekünk, utódoknak szegénység a sor­sunk ... Mikoriban nagyapám hazatért a hu­szároktól, hogy kardforgatás helyett immár Itáliában szerzett sebeit gyógyít­­gassa: összeismerkedett egyik szomszéd birtokossal, nemes Barcsay Ábrahám úrral, akinek a lányába egy szép nyári napon beleszeretett. Másnap ünneplőbe öltözött, felkereste az apát és karakán­röviden kijelentette, hogy Kató pedig a felesége lesz, ha előbb, ha utóbb, de jobb, ha előbb, mert asszonyra immár nagy szükség volna a házban, ahol nagyapám távolléte alatt csudára elka­nászkodtak a béresek, meg a háznép. Barcsay uram megvakarta a tarkóját, letette a tajtpipát s igy szólt: — Hát isten én szívesen odaadnám kigyelmednek a lányomat örökbe, in­gyen! Csakhogy bajos dolog az! A baj ott kezdődik, hogy Katát immár elje­gyezte egy német dragonyoskapitány s ott a vége, hogy a kapitány urnak már ki is fizettem a hozomány nagy részét bizonyos becsületügyek rendezésére. Ke­ressen hát uramöcsém más portán asz­­szonyt magának, mert ide ezentúl csak kvaterkázni, vagy vadászni járhat! — Nem addig lesz az — felelte nagy­apám. — A sűrűbe tévedt ezért szívesen megyünk a bozótba és tépjük el ruhán­kat! A kigyelmed lánya az enyém lesz akkor is, ha ezer dragonyoskapitány szedi el a kigyelmed pénzét! A vesztesé­get majd bepótolják a gulyáim, a kapi­tányt pedig saját személyem­ így esett, hogy az én nagyapám be is váltotta fogadalma első részét és beve­szett a másodikba. Lágypihegésű alko­nyokon nem egy csók csattant Barcsay uram udvarának nagy gesztenyés tövén, vagy a kövér magyar mezők zöldjében. Kató ifiasszony szívesen követte volna nagyapámat a világ végére is, azonban egy szép napon megjelent a dragonyos és tízezer forintot kért Barcsay uramtól, mint a hozomány utolját. Kellett, mivel Bécsben sok az uzsorás s jól forog a kártya. És a magyar úr, aki nem akarta, hogy előzőleg kiadott pénze veszendőbe menjen valami bolond golyóbis miatt, ami pontot szokott tenni minden nép minden eladósodott katonatisztjének élete végére. Odaadta a tízezer forintot, másnap pedig kitessékelte házából nagy­apámat. Ettől a naptól kezdve senki sem látta a déli legényt Barcsay uram házatáján. Bevette magát a végtelen erdők mé­lyébe s dühében a kóbor vadakat ölte bosszús szenvedéllyel. Néha-néha hal­lották csak messzireható kiáltását. Az­tán saját házába zárkózott és nem en­gedett a közelébe senkit. Tört szívét így gyógyítgatta, de a seb gyógyíthatatlan­nak bizonyult! Már-már úgy volt, hogy nagyapámmal elvégzi földi hivatását családunk, amely pedig igen nagyon számított akkor az országban! Nagy­apám csak arra várt, mit hoznak az idők s mivel az idők sohasem igazság­talanok, meg is hozták azt az órát, melyben a vad farkas kitölthette bosz­­szúját a Barcsay-házon. Néhány év múlva híre ment, hogy Bécs városából nagy­ hirtelen hazatért Kató ifiasszony, mégpedig egyedül. Fér­jét, a dragonycs őrnagyot eltemették, mert mégis csak a homlokának szaladt valami oktalan fegyvergolyó. Roppant adósságok maradtak utána s ezek az összegek egytől-egyig Barcsay, uramat terhelték, lévén a neve ott azo­­­kon az irkafirkákon, amiket már akko­riban is fölötte szigorúan vettek!"A ma­gyar úr tehát fizetett s nagyapám nem­sokára arról értesült, hogy a szomszéd kastélyra, a szomszéd minden ingó és ingatlan vagyonára kitűzték az árverést. Aki azt hitte, hogy nagyapám a mar­kába nevet, aztán tovább bujkál a vai­d­ónban az tévedett. Mert az árverezés napján igenis megjelent a Barcsay­­kúrián, ahonnan egyszer oly röviden ki­tessékelték. Mire odaért, már tele volt az udvar zsidókkal és nemes urakkal, akik inkább nézegetni mint vásárolni jöttek. A német bírósági kiküldött meg­kezdte a szomorú aktust és mindenek­előtt a Barcsay-lovakat — egész mé­nesre valót — próbálgatta eladni. Ára a képes melléklettel együtt 32 fillér

Next