Hofer Tamás (szerk.): Népi kultúra és nemzettudat. Tanulmánygyűjtemény - A Magyarságkutatás Könyvtára 7. (Budapest, 1991)

A népi kultúra képének megszerkesztése

csoportosított történetének felvázolásáig, s ezzel megírja az ókori képírás történetének egy fejezetét. E sokoldalú, gazdag életmű sokat veszít értékéből, jelentőségéből, ha az egészből kiemeljük a csak szépírói oeuvre-t. Olyan sokat, hogy a szinte utolérhetetlen magasságot képviselő Jókai és Mikszáth mellett, s az éppen ekkor színre lépő Krúdy és Móricz pályatársaként ő még a magyar próza másodvonalából is kiszorul, abból a másodvonalból, amelyet éppen az ő kortársai (a szintén az 1860-as években születettek) alkotnak: Ambrus, Bródy, Herczeg, Justh, Gárdonyi, Szomory, Thury, Tömörkény. A korszak értő irodalomtörténésze, Halász Gábor pl. fölényes határo­zottsággal mond ítéletet fölötte, s meg nem bocsátható bűnéül rója fel, hogy - Pekár Gyulával együtt - Justh tanítványaként nem folytatta a justhi örökséget.­ Pedig az indulása reményteljes volt, tehetsége sokra jogosított, s az életpálya, mint látjuk, nem volt fukar a szerencsés fordulatokban. Elvégezvén a kolozsvári egyetem magyar-francia szakát, rövid ideig Kolozsvárott tanárkodon. Ambiciózus tudós-tanár voltára következtethetünk abból a tényből, hogy pályakezdőként, gyors egymásután­ban két tanulmányt is megjelentetett: Vörösmarty drámáiról (1891) és A francia encik­­lopédistákról (1892). Egyidejűleg íróként is színre lépett, ugyancsak gyors egymásu­tánban két elbeszéléskötettel (Pipacsok 1890, Tanulmányfejek 1891). A korabeli kritika kedvezően fogadta e köteteket, s kiemelte az írások mértéktartó realizmusát.­ Ezen nyilván azt kell értenünk, hogy nem érezték rajta a realizmust mindenáron überelni akaró nautralizmus divatjának a hatását, s ez már szinte önmagában elég volt ahhoz, hogy bizamat szavazzanak az írónak. A naturalizmust elsősorban azért támadta a korabeli kritika, mert irodalmunk elnemzetietlenedését látta benne. (Gondoljunk csak Arany és Reviczky kozmopolitizmus-vitájára, ill. a Bródy föllépése körüli, a naturalizmust és a francia hatást támadó hírlapi csatározásokra). Pedig egy ilyen hatás "veszélyének" igen csak ki volt téve Malonyay is. Egyéni karrierje szem­pontjából kétségtelen sikeres, ám az írói fejlődés szempontjából nem egyértelműen pozitív fordulat következett: a 90-es években jól fél évtizedet külföldi utazásokkal töltött, megfordult Egyiptomtól Franciországig sokfelé. A döntő élmény természete­sen Párizs; ennek hatására ő is "franciás" író lett, mint Ambrus Zoltán, Szomory Dezső, Justh Zsigmond, Pekár Gyula. Természetesen óriási lehetőség volt ez számára. Hogy tudatosan élt is ezekkel a lehetőségekkel, arról árulkodik pl. Justh két naplóbejegyzése is,­ mely szerint sokat voltak együtt, s Malonyay el volt ragadtatva azoktól az eszméktől, melyeknek Justh propagátorául szegődött. A sok számba jöhető eszmei hatás közül a legkarakterisztikusabban a Czóbel István nevével fémjelzett agráriánus eszmekör körvonalazódott, s hogy ez mélyen beivódott - Justh nyomán - Malonyayba, azt egy egészen késői, sem stílusában, sem témájában nem "franciás" regényével, az 1915-ben keletkezett A virtus cíművel lehet bizonyítani. Ha van jókais regénye, akkor ez az. Mint a címéből is kiderül, egy magyar nemes virtus­kodásairól szól; természetesen az öncélú virtuskodásról, amellyel egész ifjúkorát és férfiéveinek első felét tölti, de őszülő halántékkal - s ez az igazi nemesi virtus - képes egy gyökeres fordulattal változtatni korábbi életformáján, s - igaz, külső segítséggel - fölismeri osztályának nemzetmentő hivatását. "Íme, itt a nyitja, itt a perspektívája annak a gazdasági fényes jövendőnek, mely a magyar Alföld talaját, értékében és

Next