Magyartanítás, 1997 (38. évfolyam, 1-5. szám)

1997 / 1 - Széplaki György levele

2 PÁRBESZÉD Kedves cbarátom! Először is hadd kívánjak neked minden jót a most kezdődő új évben! A minden jóba én való­ban beleértek mindent: azt, amit elgondolni én vagyok képes, de azt is, amit te tartanál jónak. Azt mondják, az irodalmárok szeretik a szót szaporítani; most én is ezt teszem, készséggel vállalom: a jót szaporítani talán nem bűn. Mi lehet jó egy tanárnak 1997-ben? Például, ne legyenek hiányai. Hosszú lenne ezek listája mindnyájunknak: az anyagiak, a munkakörülmények, a biztonság, a megbecsülés, a tanítás legalapvetőbb személyi feltételei... S ha már hiányai vannak, legyenek ellensúlyul pozitív megtapasztalásai, afféle kapaszkodók, amiért még érdemes... Köznapi kis sikerek, egy-egy reménytelennek látszó tanítványunk előbbre jutása, apró örömök, a szavak nélkül kimondott hála a gyerm­ekszemekben, az élményért, a megértésért, az emberi hangért, a közös nagy kalandért, játékért, amit irodalomtanításnak titulálunk. Kívánom, legyenek ilyen megtapasztalásaid! Hogy örömet találj a köznapi csodában: tanítani annyit jelent, közünk van valakikhez, azoknak hozzánk, beszédes viszonyban vagyunk, van mondaniva­lónk egymásnak... Hogy meg ne szakadjon közted és a tanítványaid között a párbeszéd. Mert ennek is fennáll a veszélye! Ha beletörődöm a helyzetem reménytelenségébe, ha hiábavalónak tartom már m ma­­gam is minden erőfeszítésemet, és csak a legszükségesebbet végzem el, akkor maradozik el — legelső­nek — a párbeszéd. Ne engedd! Inkább teljesedjék ki az a párbeszéd. Találjon újabb formákat is, fedezzük fel ott is, ahol eddig elsiklottunk felette. Mert mi a párbeszéd lényege? Valakit megszólítanak, válasz következik, kapcsolat jött létre, s a kapcsolat tartalmáért már a „beszélgetők” felelnek. Egyszerű alkalmait mindnyájan jól ismerjük, napi munkánkban megteremtjük helyzeteit a tanórán és azon kívül is. Felfedeztetjük tanítványainkkal a művekben, olvassuk, megjelenít­jük a párbeszédeket, talán nem is mindig tudatosan arra gondolva, hogy így személyesebb, tartalmasabb lesz a mű­ üzenetének közvetítése. Ugyanez a szándék vezet minket, amikor dramatizáljuk a művek egyes jeleneteit. A párbeszédbe átírás, a bábjátékká, hangjátékká formálás módszereit sokan alkalmaz­zák, nem beszélve az önálló nevelési­, didaktikai tevékenységformává vált drámapedagógiáról. Kell ezt még fokozni, szaporítani? Hiszen a körülöttünk lévő valóságban is folyton ezzel, a már tolakodó párbeszédigénnyel találkozunk. Személyesen akar megszólítani a reklám, a mindenféle hirdetési szöveg. Intimre formált hangvételével betolakodik magánéletünkbe, tudni véli megoldásra vá­ró problémáinkat, vágyainkat. Nem erre gondoltam. Ne sajnáljuk a fáradságot felfejteni a rejtettebb párbeszédeket, például az író és olvasó, a mű és olvasója, befogadója közötti intim párbeszédet. A művek közös olvasása, ér­telmezése közben felfedezni, felfedeztetni: személyesen engem szólít az író, a mű, tehát választ is vár. Úgy hiszem, elfogadod, a fentiek értelmében esetleg újra kell gondolni tanítási elveinket. A személyes megszólítottság érzését senkinek nem lehet bebeszélni, ahhoz körülmények, értelmező olva­sás, nyelvi szintű megértés kell a minimális szinten. Tehát a tanítás aprómunkája. Azután türelem, amíg kiben-kiben a kis tanítványok közül megfogalmazódik a válasz, amikorra tényleg létrejön a párbeszéd. Ennél a születésnél kell bábáskodnia a tanárnak, erre való a szaktudása, embersége, gyermekszeretete, érzékenysége... De hisz tudod. .. sokat „műveltük" együtt is: „te néked magyarázzam?”... Talán nem veszed tolakodásnak, segítségül a régen tervezett tankönyvet ajánlom. Szándéka­ink szerint is ilyen tartalmas párbeszéd megvalósítására írtuk tanszéki kollégáimmal. Most jelent meg „Világjáró” címmel az ötödik osztályos irodalomtankönyvünk. Az országos tankönyvlistában megtalá­lod, de neked küldök tiszteletpéldányt. Folytassuk mi is párbeszédünket, várom leveledet! Baráti üdvözlettel: Széplaki György

Next