Magyartanítás, 1997 (39. évfolyam, 1-5. szám)

1998 / 1 - Széplaki György levele

2 MILYEN A JÓ FELADAT? ST kedves CBarátom/ Köszönöm kedves leveledet, az elismerő és bíráló szavakat, amelyeket a tankönyveinkről írtál. Nekünk, tan­­könyvíróknak a leghitelesebb vélemény a felhasználó tanáré és természetesen a gyerekeké. (Milyen jó lenne őket is meghallgatni élőben!) Leveledből az öröm és az aggodalom hangjait egyaránt kihallom. Látom, örömet okoz a megbecsülés, hogy részt vehetsz az iskola tantervének a kialakításában. Ám itt érzek némi aggodalmat is, hogy meg tudsz-e felelni az igen felelősségteljes, összetett feladatnak. Hadd biztassalak: felkészültséged, amit régről ismerek, a tapasztalat, amit azóta szereztél, elegendőek lesznek a megoldáshoz. A többi úgyis szorgalom és hozzáállás kérdése. A témához kapcsolódó részletkérdésed, a feladatok szerepe az irodalomtanításban nem szorosan a tantervírás része. Mégis igazad van, a sokféle megvalósítandó követelmény a konkrét feladatokban ölt testet, azokon belül is a hogyan oldjuk meg kérdése a legfontosabb, ezen áll vagy bukik a tanterv teljesítése, vagyis a műveltség megszerzése, a készségek kialakulása. Feladatokat pedig elsősorban a tanár ad, ő tudja, melyik a legmegfelelőbb az adott helyzetben. Tanárai feladatainak forrása a saját ötlet, lelemény, de a tankönyvek és munkafüzetek is segítenek. Ezért merülhet fel, milyen a jó feladat? Mielőtt ezt, a teljesség igénye nélkül, taglalnám, megjegyezném: nem hiszem, hogy akár neked, akár az olvasó kollégáknak csupa újdonságot mondok. Csak meg szeretném erősíteni, amit a tanári gyakorlatban tapasztalhatnak, biztatni szeretnék a tu­datos, alapos válogatásra. A tankönyvek feladatairól: Lenni kell olyan feladatnak, amelyik a szöveg pontos értelmezését segíti, ellenőrzi. A cselekményes művek eseménysorát, a lírai alkotások témáját, gondolatmenetét idézteti fel a jó fel­adat. Persze nemcsak mechanikusan, hanem gondolkodtató műveletsorba ágyazottan. Ösztönöz a figyelmes olvasásra, késztet a többszöri újraolvasásra. A jó feladat megoldása közben döntéseket kell hozni az olvasónak, választania kell a lehetőségek kö­zül, ki kell emelnie a szándéka, véleménye szerinti legjobb megoldást. (Ez is újabb olvasgatást jelent!) Fel kell ismernie az újonnan tanult jelenségeket, el kell tudnia választani őket a hasonlóktól, rendszert, sorozatot kell belőlük alkotnia, régebbi ismeretekhez kell kapcsolnia (Tulajdonképpen gondolkodási mű­veletek végzéséről van szó.) Megoldásukban a közös megbeszélés, a vita, az egyéni válaszadás, a szóbeli és írásbeli munka és ezek kombinációi egyaránt elképzelhetők. Abban viszont a tanárnak kell döntenie, hogyan használja fel a rendel­kezésre álló feladatokat. A fentiekből kitetszik, jó tanári és tankönyvi feladatokkal, egy rendszeresen vezetett füzettel ma sem lehetetlen eredményes, mélységi munkát végezni, a tantervi követelményeket teljesíteni. Ám vannak, mert igény is van rájuk, munka- és feladatfüzetek, s ezek újabb segítséget adnak tanárnak és diáknak. A munkafüzetekben található feladatokról: Javarészt itt is érvényesek a fentebb kifejtettek egy megjegyzéssel, kérdéssel: Mi indokolja a költséges nyomtatást, a kötöttebb formát? Bár nem kívánok vitát nyitni a munkafüzet kedvelői és ellenzői között, az előbbi kérdést mindkét félnek végig kell gondolnia. A jó munkafüzeti feladat elsősorban a gondolkodási műveletek végzésében segít. Előnyomtatja a rendszert, a példák, az idézetek sorát Megoldásában éppúgy döntéseket kell hozni, éppúgy újra kell olvasni a művet vagy részletét, de lennie kell egy többletnek. A megoldott feladat nemcsak tartalmában, hanem szerkezetében is látható, tehát szemléletes formában is mutatja az összefüggéseket, példázza az új és régebbi fogalmakat. A jól megoldott munkafüzeti feladat tökéletes vázlat, amelyben nem kellett a tanulónak lekör­­mölnie a vizsgált jelenségek mindegyikét. A vázlat tehát ismétléskor, összefoglaláskor kitűnően használható segédeszköz lesz a közös munkában és az egyéni tanulásban. A téma bősége miatt most talán ennyi is elég lesz. Várom a véleményedet, a tapasztalatokból eredő ötleteidet A most induló új évben kívánom reményeid teljesülését! Baráti szeretettel: Szép/a/zi ^~ziznrrjij

Next