Magyartanítás, 2008 (49. évfolyam, 1-5. szám)

2008 / 4 - László Emese: A retorika alapműve. Quintilianus: Szónoklattan

szettől fogva fontosabb és jelentősebb: derék férfi. Nemcsak azért, mert ha a szólás erejével a go­noszságot vértezzük fel, semmi sem veszélyesebb a köz- és magánügyekben az ékesszólásnál, mi magunk pedig, akik megpróbálunk erőnk szerint hozzáadni valamit a szónoki tehetséghez, a leg­rosszabbat tesszük az emberiségnek, ha egy útonállót látunk el ezekkel a fegyverekkel, nem pedig egy katonát.” (12, 1, 1; idézve az 56. oldalon) A szónoknak tehát nemcsak a beszédben jártasnak, hanem - s Quintilianus nem véletlenül ezt említi első helyen - derék férfinak is kell lennie. A további tájékozódást segítő, jól összeállított bibliográfia után, mely kiterjed az Institutio oratoria mérvadó kritikai kiadásaira, a kétnyelvű kiadásokra, a kommentárokra, a Quintilianusról szóló tanulmányokra, sőt, az antik szónoklattant, pedagógiát és nyelvészetet tárgyaló művekre is, következik a könyv fő része, vagyis a több mint 750 oldalt kitevő Szónoklattan, melyet a fordítók bőséges jegyzetanyaggal adnak közzé. Nagyon szerencsés döntés volt, hogy a kötet szerkesztője a mű címét szó szerint ültette át ma­gyarra. Quintilianus nagy munkája ugyanis nem egyszerűen tudományos mű, hanem valóban szó­noklattan, mely bemutatja, hogyan lehet tökéletes szónokot képezni. Quintilianus maga is gyakor­ló nevelő, szónoklattanár volt, s mint ilyen ő kapott először állami fizetést. Bár először feltehetően magániskolát működtetett, Vespasianus császár, látva sikeres oktatói működését, nyilvánossá tette iskoláját, és magas fizetésben részesítette. Talán meglepő, hogy a Kr. u. első században alkotó Quintilianus igazi modern, humanista pe­dagógusként vall a gyermeknevelésről, így ír a tanár jelleméről és kötelességeiről: „Tápláljon ta­nítványaival szemben atyai érzelmeket, és gondolja azt, hogy azok helyére lépett, akik a gyereket gondjaira bízták. Ő maga se hibázzon, de mások hibáit se nézze el. Szigorúsága ne legyen rideg, és nyájassága se legyen korlátlan, nehogy az egyik gyűlöletet, a másik lekicsinylést szüljön. Mi­nél gyakrabban beszéljen arról, hogy mi a tisztességes és mi a jó, hiszen minél sűrűbben figyel­meztet, annál ritkábban fog büntetni.” (2, 2, 4-5, 150. oldal) De a szerző nemcsak a tanár köteles­ségeit veszi számba, hanem - néhány alfejezettel később - a tanulókét is. „Miután kissé sokáig időztem a tanárok kötelességeinél, a tanulók lelkére egyedül azt kötöm, hogy mind tanulmányai­kat, mind tanáraikat szeressék, s ha nem is vér szerinti, de lelki szüleikként tiszteljék őket. Ez az alázat sokat segít a tanulásban, mert így szívesebben hallgatják az oktatót, hisznek a szavainak, s hozzá hasonlatossá akarnak válni; végül szíves örömest és jókedvvel fognak iskolába járni, nem fognak haragudni, ha kijavítják őket, örülnek, ha dicséretet kapnak, s iparkodni fognak, hogy mindinkább elnyerjék a tanár minél nagyobb szeretetét. Mert ahogy a tanár kötelessége, hogy ok­tasson, a tanulóé, hogy tanulékonynak mutatkozzék, másként egyik sem megy sokra a másik nél­kül, mint ahogy az ember létrejötte is mindkét szülő nemzőképességének függvénye, s hiába hin­tesz magot, ha az előkészített talaj nem fogadja magába, úgy az ékesszólás sem szökkenhet szárba a tudást nyújtó és a tudást befogadó összhangja nélkül.” (2, 9, 1-3, 170. oldal) Azt hiszem, soha nem voltak időszerűbbek ezek a sorok, mint manapság. De nézzük meg egy kicsit részletesebben, miként épül fel az első két könyv, melyekben a szerző a gyerekek nevelésével, a retorikán kívüli tantárgyak oktatásával foglalkozik, s melyek a művet az antik nevelési irodalom egyik legfontosabb darabjává teszik. Quintilianus olyan, ma is nagyon fontos kérdéseket vesz számba, hogy melyik a megfelelőbb, a magánoktatás vagy az isko­la; hogy miként lehet bánni a különböző képességű gyerekekkel. Ezután rátér a hangok, a szófa­jok tanítására, a nyelvhelyesség, a barbarizmus és a szolecizmus kérdésére, majd a szavakat föl­osztja a latin és az idegen, illetve az egyszerű és az összetett szavak csoportjára. A helyes beszéd alapelveiként az analógiát, az etimológiát, a régiséget, a tekintélyt és a nyelvszokást nevezi meg. Külön fejezetet szentel a helyesírással kapcsolatos problémáknak. Nagyon fontos az első könyv nyolcadik fejezete, melynek tárgya az olvasás. Quintilianus itt megkülönbözteti a kisgyerekek olvasástanítását és az érettebb korosztályok gyakorlatait. Rámutat arra, hogy az olvasást kizárólag a gyakorlatban lehet elsajátítani; legfontosabb feltételének azt tartja, hogy a tanuló értse meg a szöveget. A hangos olvasás előadásmódját illetően a szerző kö­zéputat javasol. „De elsősorban legyen az olvasás férfias, és­­ némi kedvességgel ugyan­­, mégis komoly, éspedig ne a prózához hasonlítson, mivel költészet, a költők pedig maguk tanúsítják, hogy énekelnek, mégse oldódjék dallá, és ne tegye nőiessé a mesterkéltség, ami ma annyira diva-

Next