Katolikus Gimnázium, Máramarossziget, 1879
A piaristák alsóbb iskoláinak vázlatos tanmenete és módszere a »Ratio educationis“ előtt. Dubitare plane non potest, qum munera Magistri multis circumsepta sint difficultatibus, neque ea quemquam probe, et cum Reipublicae utilitate obire posse, nisi sibi rectam docendi rationem longo tempore, magnoque usu, et assidua exercitatione collegerit. Stephani Pállya Oratio I. p. 18. A magyar tanügy emelkedésében több mint egy század óta vajúdik, s napjaink valóban a kísérletek és rendszerek feszegetése, foldozása között múlnak el anélkül, hogy egy életrevaló, újabb eszme diadalmaskodhatnék. Rendelet rendeletre jön, mig azt egy hó múlva a módosítás ki nem forgatja végleg értelméből. Rendszer a lelke mindennek, hangzik a Rendtartás, s mig egyik szóval a módszeres utasítást éveken át ígérik, addig a másikkal nyakra-főre sürgetik ugyanazon módszert, mely még talán csak a jámbor óhajtás. Kapkodunk fűhöz-fához, hogy a több békét élvezett nyugati népeket műveltségekben egy óriás lépéssel beérjük, mig a magunk törpeségét idegen nemzetek elhányt tarkabarkaságaival takargatjuk, hogy nagyoknak látszassunk. Évenkint a tanügy érdekében dús ösztöndíjakkal ellátva többen fordultak meg s járnak ma is külföldön, kik közél mindegyiknek — számadás terhe alatt — érdekében áll oly külintézményt látni s szivvel-lélekkel ajánlani itthon, mely az újság ingerével hasson. Dús talaj e szegény haza, meglehet rajta próbálni. S azon növény, mely idegen nemzet ege alatt saját természete-