Katolikus Gimnázium, Máramarossziget, 1879

A piaristák alsóbb iskoláinak vázlatos tanmenete és módszere a »Ratio educationis“ elő­tt. Dubitare plane non potest, qum­ munera Magistri multis circumsepta sint difficultati­bus, neque ea quemquam probe, et cum Reipublicae utilitate obire posse, nisi sibi rectam docendi rationem longo tempore, magnoque usu, et assidua exercitatione col­legerit. Stephani Pállya Oratio I. p. 18. A magyar tanügy emelkedésében több mint egy század óta vajúdik, s napjaink valóban a kísérletek és rendszerek feszegetése, foldozása között múlnak el anélkül, hogy egy életrevaló, újabb eszme diadalmaskodhatnék. Rendelet ren­deletre jön, mig azt egy hó múlva a módosítás ki nem forgatja végleg értelméből. Rendszer a lelke mindennek, hangzik a Rendtartás, s mig egyik szóval a módszeres utasítást éveken át ígérik, addig a másikkal nyakra-főre sürgetik ugyanazon módszert, mely még talán csak a jámbor óhajtás. Kapkodunk fűhöz-fához, hogy a több békét élvezett nyugati népeket műveltségekben egy óriás lépéssel beérjük, mig a magunk törpeségét idegen nemzetek elhányt tarka­­barkaságaival takargatjuk, hogy nagyoknak látszassunk. Évenkint a tanügy érdekében dús ösztöndíjakkal ellátva többen fordultak meg s járnak ma is külföldön, kik közé­l mindegyiknek — számadás terhe alatt — érdekében áll oly külintézményt látni s szivvel-lélekkel ajánlani itthon, mely az újság ingerével hasson. Dús talaj e szegény haza, meglehet rajta próbálni. S azon növény, mely idegen nemzet ege alatt saját természete-

Next