Katolikus Gimnázium, Máramarossziget, 1882

vésnek — megvalósítsa, érvényesítse magát tehetségeivel földi életének végczélja érdekében. Boldogság után való törekvés mindenkinek természettől nyert ösztöne, de nincs szánandóbb teremtés annál, ki állati mó­don élve az any­agi elvek pillanatnyi kyönyörével megelégszik, kinek vágyai a puszta valón túl nem tudnak terjedni, kinek ke­bele az eszmék és ideálok nagyszerűségét nem érzi, s ki mindent a mit cselekszik a rideg Utilitarismus nyomása alatt teszi. Absolut boldogság a földön nem létezik. Azon relativ boldogság, mely a létküzdelemben kifáradt léleknek enyhítő vigaszt és belső gyö­nyört nyújt, nem az anyagi kincsekben található, hanem a szív és elme műveltségének azon harmóniájában, melyet csak folytonos tökéletesedés tud számunkra megszerezni. Ebben mutathatja be az ember igazi értékét, s csak ennek megszerzése után tudja önma­gát saját tűzhelyének falain túl milliók jólétének előmozdítására érvényesíteni, szentelni. Ember! mily nagy szó a létezők kiaknázhatlan szótárában s mily nagy talánya örökké az emberiség kutató szellemének. Egy lény, kihez legközelebb állunk, s mégis csak annyira ismerjük, mint az égbolt azúr világának titkait, egy örökös problémája a kifürkészhetlen isteni gondviselésnek, mely hogy ez óriási talányt megfejteni megkísérelhessük, két iránytűt adott kezeinkbe: a bűn­beesést, mint nemünk boldogtalanságának s földi szenvedéseinek ősforrását, s az isteni megváltás nagy tényét, mely az Isten ke­gyelméből kiesett emberiséget abba ismét visszavezette. Ez az ember, az Isten képmására teremtett lény egyedül képes arra, hogy magasztosabb világot éljen, s hogy a föld porán túl keresse boldogságát. Csak ő lehet az öntudatos haladás, a rendszeres töké­­lyesülés alanya, más földi teremtmény arra nem képes, s mondjuk ki, miszerint ez az igazi, nemes értelemben vett ember és semmi­képen sem érthetjük­ az anyagelviek theóriája által produkált em­bert. Eszményi világa van az embernek s erre szüksége is van. Midőn Büchner azt mondja, hogy mindennel, a mi itt él és virág­zik, osztja az ember a közös eredetet és közvéget (Kraft u. Stoff 234. 1.) midőn Vogt azt mondja: az ember ép úgy mint az állat csak egy gép (Bilder aus dem Thierleben 419. 1.) midőn Wirchow azt állítja, hogy a lélek nem egyéb, mint a magasabb szervezetű

Next