Református Gimnázium, Máramarossziget, 1859

AZ ÉLETTUDOMÁNYOK GYMNÁSIU­MAINKBAN. Ki közelebbi időkben a nevelés ügyét hazánkban figyelemmel kisérte, szinte lehetlen, hogy észre ne vette légyen azon habozást, melyet gyerme­keik sorsán komolyan aggódó szülők, azok taníttatási rendszerének és jövő pályájának megválasztásában tanúsítottak. A kor intő szelleme, mely homlokán a gyakorlati irányt viseli, a legnagyobb részt megdöbbentő, s növendékeink nagy része özönölve tó­dult a hazánkban felállított néhány idegen szellemű reáliskolába, hogy ott megszerezze azt, mit gymnásiumainkban többé elérni nem remélt: a kor­gyakorlati irányával párhuzamosan haladást. Mások, kik a „ne légy különb apádnál-féle elv mellett buzogtak, megelégedtek hajdani kormos iskoláink szűk körével, s alig gondoltak egyébre, mint gyermekeiknek azon általános miveltséget megadni, mely nemzetünk egykori alkotmányos életével, — hol, ezen élet részesének az ország politikai ügyeitől kezdve a megyeház fedeleztetéséig mindenhez kellett értenie, — annyira egybevágott. Ugyde az idő kereke döczczent, s azok, kik az újkor szellemében, de nem a nemzet szellemével megegyezőleg neveltettek, ép oly idegen kör­t

Next