Református gimnázium, Máramarossziget, 1893

a szenny és a lustaság". A léhaság, a rendetlenség, a tunya­ság velünk született nagy, nehéz tulajdonságaink; ezek le­győzésén dolgozunk életünk legnagyobb részében. Ezekre nem kell senkit tanítani. Minden fiatal gyermek tudja jól. Mi embernevelők, tanárok és szülők ismerjük azt igazán, mit tesz egy ferde ifjút emberré nevelni s odaadni emberi rendeltetésének. És mennyi ügye, baja, ellensége van e nemes szép mun­kának ! Mennyi külön figyelem, óvatos szigor, előre látó okos­ság kell ahhoz, hogy czért érjünk! A növényvilág kertésze egy módon bánik el száz meg száz virággal, és czélját éli, vi­rágzását látja. Nekünk a­hány gyermekkel és ifjú emberrel van dolgunk, annyiféleképen kell alkalmazkodnunk. A szelíd természetűt szépen, a durva makacsot szigorral, az egyiket édesgetve, a másikat ijesztgetve ; ennek elég az utat megje­lölni, amazt kézen fogva kell vezetni; van ambitiósus, van bla­­zirt, akad piperkeez és akad ronda. Szóval, ez az iskolai há­rom-négyszáz ifjú olyan kaleidoszkóp, a­mely a legtarka-bar­­kább színű naturákat mutatja. Ember legyen, a­ki itt a lát­szat által félre nem vezettetik. A jó példaadás, a tiszta erkölcs, a tisztelet, a jog és igazság, a becsület és vallásosság azok az eszközök, a­me­lyek által nekünk dolgozni, hatni, embert nevelni kell. Miképen sáfárkodtunk, mit értünk el, mi volt ez aláh­a­­nyatló iskolai év története , azokról fogok a következőkben beszámolni. Főiskolánk főőréről, a Kor­m­á­n­y­z­ó­ t­a­n­á­c­s­r­ó­l, nagy elismeréssel kell megemlékeznem. Összesen 12 gyűlésben folytatta azt a nemes, szép munkálkodást, a­mely iskolánk fenmaradását, fejlődését és boldogulását idézi elő és temette meg. A Kormányzó tanács a mi világító tornyunk, melyre mi feltekintünk s mely minket mutat. Az elfolyt iskolai évben következő nevezetesebb intézkedései vannak. A báró K­e­m­é­n­y G­­y­ö­r­g­y-féle zátonyra futott ha­gyomány megnyeréséért illetékes helyen, az örökösöknél, ké­relmező lépéseket tett. Néhai K­i­s Pál pelei volt lelkész könyvtára iránt, melyet végrendeletileg iskolánkra hagyott, az átvételre és elhozatalra nézve intézkedett. III.

Next