Március Tizenötödike, 1949 (3. évfolyam, 1-41. szám)

1949-10-09 / 31. szám

i Csata előtt minden vezérkar elkészíti a maga haditervét, azt a haditervet, aminek alapján győzelemre vezeti hadseregét A tudomány várának ostrománál sorra be kell vennünk a tan­tárgyak bástyáját, itt is le kell győznünk a jótanulás ellenségeit. Ebben a harcban is a jó haditerv a győzelem kulcsa. A Diák­­szövetség egyik előretolt állása már elkészítette a munkatervét. Vasárnap már az egész országban összeülnek a megyei, tanár­vezetői és diáktitkári értekezletek, összeülnek, megvitatják a Diák­­szövetség munkáját, elkészítik helyi szervezeteink munkatervét, hogyan javítsuk tanulmányi munkánkat, hogyan szilárdítsuk meg iskolánk fegyelmét. Ezért fontos, hogy minden Diákszövetségi tag, minden diák elolvassa a Rákosi Mátyás gimnázium munka­­tervét, mert ez a terv lesz a megbeszélés alapja, ennek nyomán állítjuk össze saját megyénk, városunk, iskolánk munkatervét. I. A tanulási munka megindítása iskolánkban A Nagybudapesti Pártbizottság határozatát megtárgyalva, isko­­ánk Diákszövetsége eddig vég­zett munkáját a kritika-önkritika mérlegére tette, iskolánk névadó­jához, Rákosi elvtárshoz kíván­tunk méltóak lenni, mikor­­ a kö­vetkező hathetes munkatervet el­készítettük. A jó tanulás érdekében Diák­­szövetségünk ebben az évben a következő munkát végezte: osz­tálytitkáraink és tanulókör veze­tőink folyamatosan ellenőrzik a tanulók egyéni tanulmányi mun­káját, rendszeresen vezetett munkanaplójuk segítségével. A nyilvánosság előtt megbeszélik, hogyan érték el a kiváló eredmé­nyeket a diákok és mi az oka a gyengébb teljesítményeknek. tanárvezető­i tanulókörök veze­­­tőivel beind tó értekezletet tar­tott. Hibát k­övettünk el eddigi munkánkban amikor a távol­lakók tanult téri időpontját nem egyeztettük p­ontosan. A fegyelem­­ területén a követ­kezőket vak ütöttük meg, a ké­séseket felsz­ámoltuk. A második tanítási naptól kezdve nincs késés. Az első késeket az osztály vonta felelősségre. Tudjuk, hogy az órák alatti magatartás és fegyelmezettség terén még hiányosságok vannak. A fecsegés, a tanszerek kérése egymástól zavarja az órák mene­tét. A tanulmányi színvonal emelése érdekében még jobban tudatosítanunk kell a fegyelem megszilárdításának szükségessé­gét. Azokat a munkásszármazású tanulókat, akiknél az otthoni ta­nulás nehézségekbe ütközik (nagy család, több testvér, kis lakás, vagy egyéb anyagi körül­mény miatt), a fél-bentlakásos osztályba, illetve tanulószobába osztották be, ahol jól tanuló diákok és szaktanárok a tanulás­ban segítik őket. Az úttörő éltanulókat azonnal bekapcsoljuk a Diákszövetségi munkába, elsősorban a tanulás­ba, hogy rajtuk keresztül az első osztályt aktivizáljuk a ta­nulásra és a diákszövetségi munkára­ tűzött. Ezért október hónapban a tanulmányi munka terén a követ­kező feladatokat végezzük el: * Egyéni tanulás Minden munka alapja az egyéni tanulás. Evvel biztosítjuk csak a rendszeres felkészülést a tudományok alapos elsajátítását. Iskolánk diákjai és elsősorban ve­zetői ezért legalább napi 3 órát töltenek egyéni tanulással. Ezt azzal mérjük le, hogy hogyan fe­lelnek, elkészítik-e rendszeresen feladataikat, felkészülnek-e a ta­nulóköri gyűlésre? Tanulási mód­szereket adunk ki az egyéni ta­nuláshoz. Segítjük társainkat a tanulás­ban, s november 3-i első osztály­­gyűléseinken megállapítjuk azt, ki milyen eredménnyel dolgozik. Az osztálytitkárok munkanaplót vezetnek minden diákról. Az is­kola vezetősége ellenőrzi az osz­­tálytitkárokat és segíti munkájuk­ban. Tanulóköri munka A Jó tanulókör meginduláskor elkészíti a szaktanár bevonásával a munkatervét. Jó tanulókör az, amelyben 6—8 diá­k vesz részt, akik pontosan, előre felkészülve jelennek meg. A tanulókörben fegyelmezetten dolgoznak és a következő tanulóköri ülés anya­gát előre kitűzik. Biztosítjuk, hogy az iskolánkban csak annyi tanulókört szervezünk, amennyi­ben alapos, jó tanulást tudunk biztosítani, mert a rossz tanuló­kör időpazarlást, rossz tanulást, felesleges munkát »eredményez«.­ A jó tanulókörvezető az, aki a fenti szempontok figyelembe­vételével a tanár segítségével el­készíti a munkatervet, a tanuló­kör tagjait politikailag is neveli, tanulópárokat szervez, egyénileg is külön foglalkozik a tagokkal, azok munkáját segíti, de egyben ellenőrzi is. Rossz tanulókörvezető, aki a tanulás és a népi demokrácia el­lensége, aki tűri a fecsegést, a nem készülést, a lógást és a ta­gok politikai nevelésére nem for­dít gondot, így a tanulókör mun­káját szabotálja. Az ilyet azonnal le kell váltani. a) Biztosítjuk tanulóköreink tervszerű munkáját. A kidolgo­zott munkatervek szerint vala­mennyi tanulókörünk hetenként kétszer ülést tart. (X. 1-től.) b) Felkérjük tanárainkat, hogy segítsenek az iskolai vezetőség­nek ben. tanulóköreink leellenőrzése­(Szempontok: terv szerint dolgoznak-e, rendszeresen tart­ják-e az üléseket, milyen a fe­gyelem, egyéni felkészülés, a tanulókör vezetése. (X. 3-tól.) c) Az iskolai tanárvezetőből, titkárból, s a városi vezetőség egy tagjából álló bizottság meg­állapítja, melyik tanulókört java­solja jóváhagyásra, melyik ta­nulókörzetvezetőt javasolja levál­tásra a Diákszövetség. (X. 12-ig) d) A tanári kar értekezletet tart, melynek napirendje: 1. Tanulókörök munkamódsze­rei (előadó az igazgató). 2. Javaslat a tanulókörök és tanulókörvezetők jóváhagyására (előadó a tanárvezető). (X. 13-ig.) c) összevont iskolai vezetőségi osztálytitkári és tanulókörveze­tői értekezletet tartunk, melynek napirendje: 1. Beszámoló a tanulókörök ellenőrzéséről és jóváhagyásáról (előadó a titkár). 2. Tanulókörök munkamódszerei és a tanulókörök közötti verseny (előadó a tanárvezető). (Szempontjai: verseny a ta­nulókörök között a terv betar­tásában, a referátumok és ta­nulóköri viták színvonalában, pontosságban, tanulmányi ered­ményben. Egyéni versenyek a tanulókörön belül: tanulmányi eredményben, fegyelemben, pon­tosságban, kölcsönös segítség­ben stb. Verseny a tanulókör­vezetők között: egyéni tanu­lásban, tanulókörük eredményei­ben. Páros tanulás.) (X. 19-ig.) f) Tanulóköri üléseken megbe­széljük a tanulókör jóváhagyásá­nak, a tanulókörvezető esetleges leváltásának, illetve a tanulókör feloszlatásának kérdését, munkamódszereket és a verseny a kérdéseit. Megindítjuk a versenyt a tanulókörök között. (X. 22-ig.) A fegyelem megszilárdítása a) Vezetőink, Márciusi Gár­distáink példát mutatnak a tanu­lásban. b) Óra alatt mindenfajta moz­galmi munkát megszüntetünk és megmagyarázzunk ennek fontos­ságát. Szigorú fegyelmi elé állítjuk azokat, akik ezt nem tartják be. (X­­I.) c) Valamennyi iskolai vezető­ségi tagunk, s Márciusi Gárdis­tánk tanulókörvezető, vagy ta­nulóköri tag. (X­­I.) d) Leváltjuk azokat a vezetőin­ket, akiknek tanulmányi eredmé­nye S-nél rosszabb. (X. 15.) A munkaterv végrehajtásánál elsősorban a Márciusi Gárda tag­jaira támaszkodunk. Tatabánya, 1949 szeptember 28. II. Feladataink • következd hat hétre Rákosi eh­hez bennünk feladatainkat nezzük el. J dlönt meg­­ a feladatok, amelyeket a bizottság­­ a társ neve arra kötö­st, hogy a jövőben még alaposabban vé­ld­jük azt, hogy min­él­ tennünk azoknak ak a végrehajtására. Nagybudapesti hárt­­ározatában elénk ki­ Omische­ Sándor sk. titkár, Dr. Gábor Emil sk. tanárvezető. Elsősök a tatabányai Rákosi Mátyás gimnáziumban Dr. Molnár Péter sk. mb. Igazgató. A Tapa­sztalatcsere-rovathoz szeretek hozzászólni. Olvastam itt a tanul­óköri munkatervkészítésről, referátumról, amelyek na­gyon segíti­kék a mi munkánkat. Én most egy másik fontos pro­blémát szer­etnék felvetni, az egyéni tanulás kérdését. Nagyon sze­retem a sz­ótant és eléggé tudom is, ezért szeretném elmondani tapasztalati imát, hogyan tanulok számtant ebből bizto­san tanulhatnak azok a tagtársak is, akik nem barát­koztak még össze a matematikával. Első és kell emelne akarja a s­lyan hozzá hoz. Egész deni, gönc szerű péld: dönt a leg Például, hogy 3a-f! 1 rajta, hogy ményt, rr alapján. A másik csak azt a amit az is nem nagyi Persze ehi kedv. De a maternal már nagyi tapasztalta is, hogy­­ saját mag két példát, számítana iskolában leckét: ak kötelesség máskor is rétik is a Nálunk, tárni gin módszerre kát. Szabi meg azt a képleteket táblához aprc lépé mia. Olya­eg fontosabb, amit ki n, az, hogy aki tudni ámtani, annak komp­­kell fognia a tanulás­­a az elején kell kez­­jlkezni minden egy­­n, visszavezetni min­­a nemibb szabályokhoz. valahol előfordul, a=8a, gondolkozzunk kaptuk ezt az ered­­lyen meggondolások ami fontos, hogy ne példát csináljuk meg, talóban feladnak, ha­­n sokat­ gyakoroljunk, ez kedv is kell, vagy aki egyszer megértette a kát, az szereti is. (Én megszerettem!) De­­ az osztálytársaimnál a otthon nekiülnek és ők megcsinálnak egy­­akkor többet már nem : arra, hogy majd az leírják valakiéről a ;or már becsületbeli­eknek tartják, hogy elkészüljenek; és szó­­számtant. a pestszentlőrinci ál­­náziumban nagyon jó tanuljuk a matemati­­, tanár úr nem elégszik hogy bemagoljuk , hanem akit kihív a elelni, annak minden­t meg kell magyaráz­­ó keresztkérdéseket tesz fel neki a tanár úr, hogy csak az felelhet jól, aki érti, nem az, aki bemagolta. És ha figyelünk az órán, megértjük a magyarázatot. Ez a legfontosabb. Tagtársak, tudom, hogy sokan nem szeretitek a számtant. De próbáljátok csak meg egyszer, milyen élvezet, milyen öröm egy szép művelet, egy nehéz levezetés megoldása. Ne sajnáljuk a fárad­ságot! Sokan mondják, hogy a szám­tan elvont tudomány, nem hasz­nálható a gyakorlati életben. Ne higyjétek­ ezt, tagtársak! A múlt­kor például ilyen példánk volt: egy bádoglemezből hogyan tudjuk a lehető legnagyobb edényt elő­állítani? Nehéz a kérdés így, de differenciállal egyszerűen megold­­hatjuk. Ez nem gyakorlati tudo­mány? És tervgazdálkodás ho­gyan lehetséges mennyiségtan nélkül? Nagyon fontos és nagyon is gyakorlati ez a tárgy. És tagtársak, ha akarjuk tudni a számtant, akkor tudjuk is. Csak kemény munka, becsületes, lelki­ismeretes tanulás kell. Tehát ezek az én módszereim: odafigyelek az órán, sokat gya­korolok otthon és elsősorban na­gyon szeretem a számtant. Ez kell a mennyiségtan tanulásához, tagtársak. Remélem, fel tudjátok használni ezeket a tapasztalatai­mat. Tagtársi üdvözlettel: Pintácsi Imre, Pestszertlőrinc, áll. glmn. IV. o­ ­V " M M TÓTTTTíTíFÍia _ Kedves Március Tizenötödike! 6u indíto­tttok Ha új címedre kéred az újságot, (özöld régi elmédet It, amelyre az újság járt, mert az előfizetőket elmék szerint tartjuk nyilván. KérJük az adatokat pótlólag is beküldeni.) Üdvözlettel ! a MÁRCIUS TIZENÖTÖDIKE kiadóhivatala, Budapest, IV. Kecskeméten. 13. Levélcím: Bpest, Főposta, Postafiók S4. Miért üres a déli vonat diákkocsija? - Nagykálló, Nyírbátor, Máté-1 vannak?! Hol a régi fülsiketítő szalka felé beszállás a II. vágá­s indiánüvöltőzés? A kocsiban nyon! Újfehértó irányában személy­­vonat indul három perc múlva! A nyíregyházi pályaudvaron in­dulásra várakoznak a déli vona­tok, a »Csak tanulók részére« fel­iratú kocsikkal. így volt ez min­den évben, de most valami meg­változott . . . Nemsokára itt az indulás ideje és a kocsik még majdnem üresek. A vasutas az első percben nem tudja, mire gondoljon, mi ez? Hová lettek az iskolások? Már napok óta figyeli, milyen kevesen mennek haza a déli vonattal, pedig azelőtt ugyancsak zsúfolva voltak a diákkocsik. És akik itt fiúk, lányok halkan beszélnek: — Ucse... ucse ... ucsenyica! Megvan. »Ucsenyica« — betűzi az egyik »kis elsős« az orosz szót, a kerek cirill betűket. — Ucsenyica — azt jelenti: diáklány — fordul a mellette ülő­höz és együtt betűzik tovább, együtt ismerkednek az új kedves tárggyal — az orosz nyelvvel. A másik a Rajk-banda vád­iratát olvassa, a harmadik a ma­gyar nép Alkotmányát — mind tanulnak... A vasutas elvtárs csak néz, nagyon csodálkozik a diákokon, azután igyekszik felfelé a kocsi­ba, megkérdi már, mi ez. A fele nincs itt, a többiek meg komolyan tanulnak a kocsiban, pedig még a tanítás is alig indult meg... A tanter­mek, melyek azelőtt délutánon­ként üresen tátongtak — megtel­nek­ diákokkal, jegyzetekkel, tás­kákkal és ilyesfajta szavakkal: — Az első tanulóköri ülést megnyitom! Tanévkezdő ülésünket nyissuk meg a DlVSz-indulóval. »Egy nagy cél érdekében . . .« szól az ének és mind felállnak. Eszükbe jut a hatalmas Béke­találkozó. — Úgy fogunk tanulni, ahogy komszomolistáktól tanultuk! — Szeretettel üdvözlöm az új tagtársakat, — azokat, akik eddig azért nem vehettek részt a ta­nulóköri munkában, mert nem nyíregyháziak. Mert vonattal jár­tak be — üdvözli az egyik tanulókörvezető a diákokat. A válasz erre a »bejárók« ré­széről az, hogy: — Éppen járhattunk volna ta­valy is, csak elkényeskedtük! — Nem voltunk áldozatkészek! — Nem láttuk még, mit jelent a tanulókör! — Nem tudtuk, hogy tanulókör nélkül lehetetlen tanulni! A szép önkritikát a nyíregyházi diák­vezetők ki is egészítik: — Mi sem törődtünk eléggé azzal, hogy titeket is bevonjunk a tanulókörbe, de ez idén kiköszö­rüljük a csorbát! — Gyerünk a tanulókörbe! Azokon a délutánokon, amikor nincs gyakorlat, maradjatok itt. Aki rászorul, annak október else­jétől jut majd ebéd a menzán, a tanulószoba meg mindenkinek nyitva áll az iskolában is, a kol­légiumban is. A közgazdaságisták jó és rossz oldala így van ez minden nyíregy­házi iskolában, csak a közgazda­­sági leánygimnáziumban nem néztek még utána a tagtársak, mi lesz a bejárókkal. Sürgősen ki kell javítanunk a hibát, mert megeshet, hogy minden nyíregy­házi bejáró diák tanulóköri tag lesz, csak éppen a »közgázos lányok« maradnak majd le a ta­nulmányi versenyben! A fiú testvériskolájukban már a múlt héten megtartotta első ülését Dancs Karcsi tanulóköre a II. osztályban. Hatan járnak a tanulókörbe és ebből kettő vidéki. Bukolla Pista Tárcáb­ól, Debre­ceni Pista Tiszaeszlárról jár a közgazdaságiba. Az értéktöbbletről folyt a szó, amit éppen aznap tanultak. Az egyik megkérdezi: — Mi a különbség a kapitalista értéktöbblet és a szocializmusban termelő értéktöbblet között?! Dancs Karcsi kicsit gondolko­dik, hogyan is magyarázza meg. — Az a különbség, hogy azelőtt az értéktöbbletből a nem dolgozó tőkés urak építettek maguknak kastélyt Nizzában, a szocialista értéktöbbletből meg a munkások nyaralói épülnek a Kaukázusban vagy éppen a Balaton partján! A mi gyáraink épülnek fel belőle, amelyekben magunknak termelünk egyre több gépet, ruhát, könyvet. * Míg Karcsi az értéktöbbletet magyarázza, a déli vonatok el­indulnak a szélrózsa minden irányába. A vasutas elvtárs mosolyogva igazítja át a váltó­kat és visszainteget a diákok­nak: megmagyarázzák neki, hova lettek a többiek. Az esti sötétedőben már kivilá­gított jelzők között zakatolnak Kálló, Bátor, Ibrány, Eszlár felé a vonatok... — Aztán jól tanultak-e a tanulókörön? — kérd­ezi nevetve a kalauz diákutasaitól. Azok meg csodálkoznak, hogy már a vasutas elvtársak is hírét vették!?... A bejárók nem hagyják magukat A nyíregyházi középiskolások jórésze »bejáró«. Nyírbátor, Kó­­taj, Ibrány, Nagyhalász, Apagy, Semljén, Tárcái, Tiszaeszlár és még vagy húsz község fiai, lányai igyekeznek reggelente Nyíregyháza felé. Olyan is van, aki négy-öt órát utazik naponta a tudásért Tokajból..­Mikor meghirdették a tanuló­köri jelentkezéseket, kevés olyan iskola volt, ahol egy kótaji, tar­­cali vagy éppen apagyi diák fel ne állt volna: — Hát velünk, hogy gondoltá­tok? Velünk mi lesz? — Bennünket is osszatok be tanulókörbe! Inkább kétszer­háromszor hetenként az esti vo­nattal megyünk haza! A pedagógiai leánygimnázium­ban két II-es lány, Lőrinc Magda és Biró Piroska (mind a ketten apagyiak) vállalták, hogy a vo­naton, tanulópárban tanulnak. Az irodai szakiskolában a »Makarenko« tanulókörösök azt mondták: — Osszatok be hozzánk két­­három bejárót és október elsejéig, míg meg nem indul a menza ré­szükre, vállaljuk, hogy felváltva megosztjuk velük az ebédünket! A kertészetiben is minden be­járó jelentkezett a tanulókörbe. A kollégisták szívesen hívják a kör­nyékről bejáró szegény­parasztok, újgazdák gyerekeit. Jó, alapos, gondos és lelkiisme­retes levelezői munkájukért meg­dicsérjük Baji Róza, Csicsai Albin, Ka­tona Mária, Kosztolányi Mária, Kozmásl Ila, Keresztesi Bor­bála, Kovács Eszter, Kiss Al­bert, Kurka Frigyes, Pálmai József, Petrovácz István, Su­gár Péter, Szentesi Miklós, Ta­­máss Julianna ás Udvari László tagtársakat, így folytassátok to­­vább is a munkát, tag­társak! Galambosi István, Szeged.. »Fel hát, munkára, harcra fel. Tanulni, tanulni, tanulni kelti« írod hozzánk beküldött szép ver­sedben és a vers többi sora is el­­árulja, hogy látod, mi az ifjúság legfontosabb feladata. Verseid még nem eléggé kiforrottak, de azért próbálkozz máskor is. Olvasd nagy költőinket: Petőfit, Adyt, József Attilát és fiataljaink közül­ elsősor­ban Kuczka Pétert, Benjámin Lászlót és a többit. Szentesi Miklós, Vác. Jól, ugye­sem írtad meg beszámolódat a »ki­ meszelte tornateremben. végzésről«. Természetes, hogy a váci ifjúmunkások, diákok ítélete is ugyanaz, mint az egész magyar népé: halál jár a bitang gyilkosok­nak! írj nekünk máskor is. Nádasdi Gitta, Sopron. Kedves­ül tagtársunk! Nagyon örültünk őszinte hangú levelednek, örülünk, hogy az általános iskola után nem csalódtál a középiskolában, hogy az Úttörőmozgalom után máris na­gyon megszeretted a Diákszövet­séget. Reméljük, jó tanulásoddal. Jó társadalmi munkáddal beváltod az elsőosztályosok ígéretét: ti lesz­tek Sopronban is a mozgalom, az új szellem erőssége. Jó munkát. Jó tanulást kívánunk kedves tag­társnő és szeretnénk, ha máskor is felkeresnél bennünket soraiddal. Hajdubőezerményi tag­táruk! A »Miénk az Iskola, magunknak építjük« című beszámolótokból az öntudatos diákok hangját éreztük. Helyes és természetes, hogy a tag­társak ellenszolgáltatás nélkül vé­gezték a munkát, hiszen a maguk iskoláját építették. Látjuk, tudjuk, hogy a munkásdiákok feladata élenjárni, példát mutatni a tanu­lásban, ahogy ezt tanulhattátok — mint Ti Is írtjátok — »a nagy Szovjetunió Ifjúságától, példaké­pünktől, a harcos lenini Komszo­­moltól, a világ Ifjúságának nagy Találkozóján«. írjatok nekünk más­kor is.­­Reméljük, sok kellemes órát fogtok eltölteni a magatok jgq

Next