Maros-Vidék, 1883 (13. évfolyam, 1-62. szám)

1883-11-08 / 53. szám

XIII-ik évfolyam. 55-ik szám. Marót-Vásárhelyit, 1888. november 8. VIDÉK. Szerkesztői szállás Szentgyörgy utcza 1005. számú háznál. A lap szellemi­ részét illető küldemények a szerkesztőséghez, pénzküldemények a kiadóhivatalhoz bérmentve küldendők. Kiadóhivatal az ev. ref. főtanodai nyomdában. KSV----------sícSÍSY-----------JOtP Előfizetési díjait: Egész évre..............6 frt — kr. Félévre....................3 frt — kr-Negyedévre.............1 frt 50 kr. Egyes szám ára 14 kr. ^ s? av--------­Marostordamegye és Maros-Vásárhely sz. kir. város társadalmi, közmivelődési, közgazdasági, közigazgatási érdekeit képviselő szépirodalmi közlöny. Megjelenik minden csütörtökön. Hirdetések dija Egy háromszor hasábozott garm. sor vagy annak térmértéke 5­ kr.­­ Sélyegdíj minden beigt. után 30 kr. Sf IJ -N­yilstor soronként 25 kr. 0 g A hird. és nyiltt. dijak előre fizetendők, 5 íj:'' TM----------'Ksnt A megyei tantestület. M.-Vásárhelytt, 1883. nov. 7. A marostordamegyei tanító-testület ez évi rendes közgyűlését nov. 7-én nyitotta m­eg a megyeház nagytermében. A közgyűlés lefolyá­sáról külön czikkben hozunk ismertetést, jelen közleményünkben a megyei tantestületet mu­tatjuk be­­, olvasóink előtt. A közoktatásügyi törvény elrendelte, hogy minden tanfelügyelőség területén az állami, községi, nép , felsőnép- és­­polgári iskolai taní­tók egy tantestületet alkossanak a nevelés- és tanításügy körébe tartozó kérdések megisme­rése vagy ismertetése, szakmunkálatok feldol­gozása, jótékony eszmecsere, vagy más idetartozó ügyek megbeszélése, tárgyalása czéljából. A ma­gas miniszteri rendeletek egymást érik a közokta­tási törvények szoros szem előtt tartása tár­gyában, s ma már az ország vármegyéinek java­részében a tankerületi tantestületek szövetkezete egész hivatásszerűen kívánja megoldani a maga feladatát, igyekszik testet adni az igének, mely a törvény rideg keretében csak a papiroson fi­gurái, nem képes előbb vinni népnevelésügyünk nagyon is megterhelt szekerét. „Népnevelés: jöjjön el a te országod!“ Hányszor, de hányszor hallottuk és halljuk ma­napság is azon forró óhajtást. Az ország, a népnevelés országa mindinkább közeleg, s ha a nevelésügy terén fokozatosan halad előre az or­szágszerte megindult üdvös mozgalom, bizony a nevelés országa — a nyugati civilisatio ha­talmas csatornáján — keleti hazarészünk bér­­ctei közé is eljuttatja a maga áldásait, s a korszellem fényes világosságának sugárszálai nálunk is megvilágítják a tudás kertjét, meg­­melegítik a termékeny talajt, melyben a neve­lésügy csíraképes termékei életre keljenek, vi­rágozzanak és jótékony gyümölcsöket terem­tenek. A marostorda megyei tanító­ testület a szer­vezkedés nehézségeit már legyőzte. A megye területén öt fiókkör alakult, úgymint: központi, mezőségi, görgényi, nyárádvidéki és kü­küllő­­menti. A rendes, alapító és pártoló tagok száma ma már elérte a 200-at, s igen örvendetes je­lenség, hogy a társadalmi körök magasabb ré­tegeiben is mind nagyobb és nagyobb érdeklő­dés mutatkozik a tanító­testület munkássága, annak lehető pártolása iránt. A megyeház gyü­­lésterme ma nyílt meg először az újabb aerá­­ban a népnevelésügy szerény munkásai előtt, s igen jól esett a nagyszámmal megjelent tagok­nak, hogy a vármegye egy pár kiválóbb tiszt­viselőjét is a gyülésteremben tisztelhette. A városról is egy pár derék tanügybarát kereste fel a népnevelésügy egyszerű képviselőinek gyü­lekezetét, mely körülmény szintén jótékony ha­tással volt a közgyűlés tagjaira, kiket együt­tesen üdvözlünk ezen népes összejövetel alkal­mából, óhajtván, hogy a mai napon észlelt ügyszeretet, tanúsított érdeklődés, hova­tovább mind szilárdabb alapot teremtsen, melyre biz­tosan építhesse a népnevelés erős várának egyik vidéki védbástyáját! Sincer. & Némely volt tanáraimnak. Hát olyan nagy szálka szemetekben multam, Hogy azt kivetni nektek nem lehet. — A mért egyszer, kétszer telt pohárhoz nyúltam Tiltott időnek zárai felett; Lerázva lelkemről ifjúi hevemben Törvény megkötő nehéz lánczait, Űzve ifjúságom tarka fellegekben Fogant ábrándos, tűnő álmait?! Elég ok néktek ez­t megragadni minden Alkalom szólni tágas tévéit, S dobolni nagy fennen — hallja ember, Isten — Ifjúságomnak néma vétkeit!? Elég ok néktek ez: hosszú éveken át Tartó üldözés lángját szítani, S törni felettem, mint kárhozottan palczát, S nekem a sárba letaszítani ? ! Mért tanítjátok hát a krisztusi­ erényt: Bocsássatok meg!. .. hogyha magatok: Elhányjátok mint egy haszontalan edényt, Színház. Szilágyi színigazgató úr jól számított, a közön­ség pedig nem csalódott: napról-napra kezd szű­külni az Apolló terem. Szilágyi úr úgy számított, hogy ha jól szervezett társulattal lépik a közönség elébe, akkor a műpártolás nem marad tárgytalan fogalom. Ezen calculus helyességét eddig mi sem zavarta meg: a színházba járó közönség készséggel elismeri, hogy műélvezetben részesül, az igazgató Belé lehelve puszta szavatok ! — Nem döbbentek-e meg templom pitvaránál A kihangzó hivő éneken, Hogy: keresztyénségem semmit se használ Ha csak szám vallja és nem életem?! Miért tanítjátok hát, hogy kétségbe esni Nem kell soha és senki se felett, Javulás útjára — ha későn is — menni Még a legnagyobb bűnnek is lehet? — Oh nem . . . nem féltek-é ? nem „hive“ csak „mondván:“ Forgatva bölcsen könyvet, bibliát: A megtérő bű­nős a Galgotha dombján Lelke kínjában hahotát kiált! Hát hogyha valaki — szavatokra hajtva — Sajnálna engem s­zúval mondaná: Ismerem az ifjút, kár hogy meg van halva Süppedvén mélyen, menthetlen alá. S aztán megforditná, szemetekbe vágná, Sajnálkozása kérdező felét: Én azt hittem róla, hogy Szép jövő vár rá: Miért hagyák el? . . . Miért engedek? . . . — Oh ne, ne higyjétek, kár hinni bölcseim ! Kárhozott, halott, lelke, élete, az ígéretei már eddig is nagy részben beváltva let­tek s ez örvendetes jelenség ha végig fenntartja magát, hivatva lesz elnémítani az „ürességtől kongó terem“ miatt fakadó panaszt s élénk ér­deklődést ébresztvén a közönség körében, a telt ház“ ingert nyújt a színészek nemes törekvésének arra, hogy képességeiket kedvteléssel fejtve ki, a közönségnek valódi élvezetet nyújtsanak s hivatá­suknak kötelességszerü szolgálatot tehessenek. A műsor ellen azonban kifogása van a közön­ségnek, mert az oly beosztás, hogy 3—4 drámai előadás egymásután kerüljön színre, fárasztó s az ebből eredő egyhangúság az élvezet és érdeklődés rovására esik. így került színre okt. 30-án „Hu­­nyady László“ tragégia; okt. 31-én „Egy katona története“ dráma; nov. 1-én „Az erdő szépe“ drá­ma s „Túri Br­csa“ közbeadásával november 6-án „Fekete orvos“ szintén dráma; tehát igen sok a jóból egy sorjában s több változatosságra tartha­tunk igényt, anélkül azonban, hogy a drámai mű­fajok leszorítását is bűnnek ne tartanék, s így csakis óhajtásunknak adunk kifejezést, hogy a műsort vál­tozatossággal igyekezzék az igazgató úr élénkíteni. Ezen drámai előadások sikeréről elismerésel kell szólanunk. „Hunyady László halála“, mint egyik hatalmas technikával alkotott magyar tragé­dia színrehozatala némi aggodalomra adott okot, előadása azonban jótékonyan c­áfolta meg azt, mert a szereplők általában dicsérettel oldották meg fel­adatukat. Szabó Anti kiváló gondossággal állította élénkbe V. Lászlót, a fogyatékos jellemű, gyanakvó magyar királyt, kinek akaratképessége és önelhatá­rozása az országnagyok befolyása alatt áll. Hubai alakításában meglep­ő erőtelj­ességben tűnt fel a his­tóriai alak — Gara nádor, a hatalmas nagy ur, míg a Hatvani Cillegje négyszázados sírjában maradt, s arról csakis egy halvány másolat lengett vissza felénk. Már a maszak­ozása sem volt kifo­gástalan Hatvani urnak : úgy tűnt fel, mintha nem nagy­bátyja, de kis öcscse lett volna V. László Ki­szegett szó, törvény, szabadult ösvényül Hangos tivornyák zaján ébrede! Láttam én már, kinek iskolátok padán Szent volt a törvény legkisebb szava, Nagyra jósolátok s igával a nyakán — Szabadság nélkül elzürt, meghala! . . . Ifjú valók! Égtem vágyaim tetején; Futottam s magam —­im kitombolám ; Sokan járjuk meg igy, tudjátok, ’sz mint én, Ifjú ember is voltatok — talán! Ki hamar kezdette, hamar is végezte, Vetett tivornya véled számadást: De ti régi, poros könyveken bécézve Nem látjátok meg rá a cáfolást! Lám, versem is olyan, milyen az életem: Tűzzel kezdi meg, aztán csendesül . . . Abban nem látjátok, s ebben hibaképen Meg is rójátok, tám, kegyetlenül. — Rajta! Döngessetek, Éle szavatoknak Megbocsátásom érzetére hull, S lelkiismeretem nyugodt szava alatt Fájó sebe is szépen begyógyul! Vásárhelyi Sz. Mátyás.

Next