Enyedi Nagy Mihály et al. (szerk.): Magyarország Médiakönyve 2003. Első kötet

1. Bevezető tanulmányok - Kéri László: Nyilvánosság az új évtized elején

Nyilvánosság az új évtized elején teljesítményre, az átlagos színvonalat meghaladó produkcióra... A média mindig is képes volt a sztárfaragásra, de ezúttal valami különleges és gyökeresen új történt. Részint azál­tal, hogy hónapokon keresztül, a nap bármely pillanatában át lehetett élni a játékot”, ré­szint azért, mert a hetenkénti választások, szavazások a műsor alakításában legitimálták a folyamatos néprészvételt, és végre át lehetett élni a szavazatoknak nemcsak négy évre, de a következő fordulóra gyakorolt hatásait is. (Bármilyen paradox is, de éppen ez a vo­nás tulajdonképpen rejtetten, de a demokratikus-döntőképes attitűdök megerősítésében talán hatékonyabb tanítási-tanulási modell volt, mint az elmúlt évtized direkt politikai nevelési kísérletei­­ együttvéve.) A záróműsorokban megmutatkozott össznépi részvétellel pedig valóban csak a parla­menti választási aktivitás vehetné fel a versenyt, így képes eggyé olvadni közügy és szó­rakozás, így válik rendkívül hatékonnyá a modern kommunikációs technika; százezrek szavazhatnak, akár egy óra leforgása alatt is. Nem célunk elgúnyolódni az új valóság nyilvánvalóan hazug konstrukcióin, hiszen ezek végül is ugyanolyan fikciók, mint az állampolgári egyenlőség, avagy a szólásszabadság - leg­feljebb a „valóság” álságossága ezekben az esetekben könnyebben és közvetlenebbül érhető tetten, mint egyéb­­ fontosabbnak tartott - társadalmi konstrukciók esetében. Az azonban kétségtelen, hogy a kereskedelmi tévék valóságshow-i, a párhuzamosan futó szappanoperák tucatjai, a rádiós-betelefonálós közéleti szappanoperák, a kora délutáni talkshow-k, a színes sztorimagazinok együttesen mind-mind ahhoz járulnak hozzá, hogy a politikai élet se le­gyen képes kivonni magát az új narratívák hatásmechanizmusai alól. Sőt, a politikai-hatal­mi szféra is előbb-utóbb kitermeli a maga speciális szappanoperáit. (Na jó, szappan­operettjeit.) A legelső s azonnal grandiózusra sikeredett kísérlet 1996-97-ben a Tocsik-ügy volt, s ennek tabloidizációja minden várakozást felülmúlóan sikerült, olyannyira, hogy a négyéves Fidesz-korszak telis-tele volt kisebb-nagyobb szappanklipek szüntelen ismétlései­vel. 2002 nyarán majd’ kilenc hétig kötötte le a közönség figyelmét az ügynök­saga, 2003 nagy leleménye és újdonsága, a brókerbotrány már megérte - és túlélte - a századik adásna­pot is. Ami azért is érdekes, mert ennyi adásnap után sem tudjuk egyetlen lényeges kérdés­re sem a választ - viszont megismerkedhettünk ezeregy érdektelen mozzanattal, s a politi­kai elit is képes volt három hónapig lekötni a közönség figyelmét. Ez is több, mint a politi­kai monoszkóp. A napirenden maradás dramaturgiai fogásait a politikai riválisok a bulvármédia szo­kásaiból lesték el, s ma már elmondható, hogy ez az egy terület, ahol is a pártelitek számottevő professzionalitást tudtak felmutatni. A botránypolitizálás az elmúlt évek rendszeres kísérőjévé vált, soha sincs idő egyetlen eset végigkövetésére sem, mert állan­dóan a nyakunkra hozzák az újabbakat. Első látásra van valami visszataszító és kisszerű e cirkuszokban, mégis érdemes odafigyelni azon kutatók meglátásaira, akik szerint e bot­ránypolitizálás részben szerves része a modern demokráciáknak, részben pedig ez a je­lenség elengedhetetlenül következik az újkori politika médiához láncoltságából. A bot­rány lehetősége ugyanis fontos és garanciális jelentőségű elem arra nézve, hogy semmi­lyen hatalmi tényező ne legyen képes elhallgatni bármiféle visszaélést, törvénytelenséget, sötét stiklit. A demokratikus és versengő közéletben a küzdő felek állandóan látszani sze­retnének, ezért minden más foglalkozási csoport letéteményeseihez képest sebezhetőb­bek is. A láthatóság csapdája abban rejlik, hogy minden érintett elemi módon igyekszik

Next