Medvetánc, 1983/4 - 1984/1

Lengyel László: Korporativ vállalat korporativ államban. Az olasz korporativ irányítás

AZ OLASZ KORPORÁCIÓK I. Szabadfoglalkozások 22. országra kiterjedő szindikátus: 1. orvosok, 9. kereskedelmi szakértők, 17. újságírók, 2. gyógyszerészek, 10. vegyészek, 18. okleveles ápolók, 3. állatorvosok, 11. ügyvédek és ügyészek, 19. gazdatisztek, 4. szülésznők, 12. közjegyzők, 20. írók és színpadi 5. mérnökök, 13. törvényes gondnokok, szerzők, 6. építészek, 14. hivatásos közgazdák, 21. zenészek, 7. földmérők, 15. könyvelők, 22. képzőművészek, 8. ipari szakértők, 16. magán oktatók, II. Munkaadók Mezőgazdák Iparosok Kereskedők Pénz- és bizt. konfederációja konfederációja konfederációja intézetek konfederációja 4 federáció 45 federáció 37 federáció 13 federáció III. Munkavállalók Mezőgazdasági Ipari munka-Kereskedelmi Pénz- és bizt. munkavállalók vállalók munkavállalók intézetek munka­konfederációja konfederációja konfederációja vállalóinak konfederációja 4 federáció 20 federáció 5 federáció 4 federáció Ehhez a táblázathoz két megjegyzést kell hozzáfűzni. Az egyik az, hogy a munkaadói és munkavállalói szervezetek számszerűleg nem fedik egy­mást. Az élet túltette magát a mértani elképzelésen, s a munkaadók, a mes­terségek differenciáltságánál fogva jobban széttagozódtak, mint a munkavál­lalók. A másik megjegyzés az, hogy a legalsó fokon az egyes szakmáknak a legtöbb esetben nincsenek külön szindikátusaik, hanem vagy több rokon­szakmát vontak össze egy szindikátusban, vagy több közeli község ugyan­azon szakmája egyesült egy szindikátusban, hogy életképes alakulást tud­jon fenntartani. Itt is az élet erősebb volt a formális elképzelésnél.”„ A korporációk szervezete először iparági volt, majd átalakult és az úgyneve­zett termelési ciklusra épült fel. A korporációknak e szerint három fő típusa jelent meg: a) mezőgazdaság, ipar és kereskedelem termelő körére kiterjedő; b) ipar és kereskedelem termelő és forgalmazó körére kiterjedő;e) szolgáltatás jellegű tevékenységekre kiterjedő. A korporáció állami szervezet, a közigazgatás része. Feladata nem a munkaviszony szabályozására épül csupán, mint a re­form előtt, hanem a gazdasági viszonyok szabályozására, így: a­ munkaviszony 117

Next