Medvetánc, 1983/4 - 1984/1
Lengyel László: Korporativ vállalat korporativ államban. Az olasz korporativ irányítás
AZ OLASZ KORPORÁCIÓK I. Szabadfoglalkozások 22. országra kiterjedő szindikátus: 1. orvosok, 9. kereskedelmi szakértők, 17. újságírók, 2. gyógyszerészek, 10. vegyészek, 18. okleveles ápolók, 3. állatorvosok, 11. ügyvédek és ügyészek, 19. gazdatisztek, 4. szülésznők, 12. közjegyzők, 20. írók és színpadi 5. mérnökök, 13. törvényes gondnokok, szerzők, 6. építészek, 14. hivatásos közgazdák, 21. zenészek, 7. földmérők, 15. könyvelők, 22. képzőművészek, 8. ipari szakértők, 16. magán oktatók, II. Munkaadók Mezőgazdák Iparosok Kereskedők Pénz- és bizt. konfederációja konfederációja konfederációja intézetek konfederációja 4 federáció 45 federáció 37 federáció 13 federáció III. Munkavállalók Mezőgazdasági Ipari munka-Kereskedelmi Pénz- és bizt. munkavállalók vállalók munkavállalók intézetek munkakonfederációja konfederációja konfederációja vállalóinak konfederációja 4 federáció 20 federáció 5 federáció 4 federáció Ehhez a táblázathoz két megjegyzést kell hozzáfűzni. Az egyik az, hogy a munkaadói és munkavállalói szervezetek számszerűleg nem fedik egymást. Az élet túltette magát a mértani elképzelésen, s a munkaadók, a mesterségek differenciáltságánál fogva jobban széttagozódtak, mint a munkavállalók. A másik megjegyzés az, hogy a legalsó fokon az egyes szakmáknak a legtöbb esetben nincsenek külön szindikátusaik, hanem vagy több rokonszakmát vontak össze egy szindikátusban, vagy több közeli község ugyanazon szakmája egyesült egy szindikátusban, hogy életképes alakulást tudjon fenntartani. Itt is az élet erősebb volt a formális elképzelésnél.”„ A korporációk szervezete először iparági volt, majd átalakult és az úgynevezett termelési ciklusra épült fel. A korporációknak e szerint három fő típusa jelent meg: a) mezőgazdaság, ipar és kereskedelem termelő körére kiterjedő; b) ipar és kereskedelem termelő és forgalmazó körére kiterjedő;e) szolgáltatás jellegű tevékenységekre kiterjedő. A korporáció állami szervezet, a közigazgatás része. Feladata nem a munkaviszony szabályozására épül csupán, mint a reform előtt, hanem a gazdasági viszonyok szabályozására, így: a munkaviszony 117