Metropolis, 1999 (3. évfolyam, 2-4. szám)

1999-06-01 / 2. szám

Teresa de Lauretis A konok késztetés Az, hogy az ösztöntörekvés veleszületett, a szexu­alitás azonban nem, abból is világosan látszik, hogy a szexuális ösztön egyik sorsa a szublimáció. Az ösztön­sorsok az ösztöntörekvésekkel szembeni védekezés módozatai, a szublimáció pedig pontosan az ösztön­törekvés eltérítését jelenti a kevéssé szexuális tárgyaktól és céloktól. Laplanche megfogalmazása szerint a szexu­alitás egészében az ösztöntörekvés átalakítása, „egy folyamat, ami eltéríti az ösztönt, metaforizálja annak cél­jait, áthelyezi és internalizálja annak tárgyait, majd végül egy minimális területen, az erogén zónán egyesíti annak forrásait... Ezek a területek gyűjtik össze a szülői fantá­ziákat, elsősorban az anyai fantáziákat. Ez az a folyamat, melynek során, Freud szavaival, „a kielégülést lehetővé tevő tulajdonsága miatt"'’0 egy tárgy rendelődik az ösztönkésztetéshez [Trieb]. Más szóval a - tudatos és tudattalan - fantázia az a lelki folyamat, ami strukturálja a szubjektivitást. A kielégülés első tár­gyának elvesztése sarkallja. Kezdetben a szülői fantáz­iák formálják, később pedig egy dinamikus hálózatként működik, melyen keresztül a lelki valóság átalakítja vagy átdolgozza a külső valóságot. „A személy életének az egésze az, ami egy - hogy a strukturálódás folyamatát hangsúlyozzuk - fantazmagó­riának nevezhető folyamat segítségével alakul és szerveződik. Ezt nem kell feltétlenül egy egyszerű tematikus jelenségként felfognunk - még akkor sem, ha minden egyes személy esetén egy megkülönböztető, sajátos jegy jellemzi -, mert megvan a maga dinamikája, mely során a fantázia­struktúrák önkifejezésre törekszenek és folyamatosan új alakot öltenek.”1’1 Mivel az új alak a külvilág eseményeit és reprezen­tációit foglalja magába, elmondhatjuk, hogy a fantázia lelki mechanizmus, ami a társadalmi reprezentációk­nak a szubjektivitásba, illetve az én reprezentációba 49 50 51 52 való fordítását irányítja. Ennek során a társadalmi imaginárius személyes fantáziákká alakul vagy dolgo­­zódik át. Ezt úgy is megfogalmazhatnám, hogy a szexu­alitást a fantázia eltérő - tudatos vagy tudattalan­­ formákban, a nappali álmodozások és ábrándozások, vagy az elsődleges fantáziák segítségével hozza létre vagy strukturálja dinamikusan; ebből a freudi listából Laplanche különös súllyal emelte ki a szülői fantá­ziákat, én pedig hozzátenném a közösségi fantáziákat. Közösségi fantáziák alatt én a kulturális narratívákat, a mítoszokban kifejeződő populáris képzelet forgatókönyveit, a szakrális szövegeket, a reneszánsz elbeszélést , és annak modern meg­felelőjét, a regényeket, filmeket, a televíziót, az Internetet stb. értem. Ahogyan ezek a közösségi fantáziák részt vesznek a tásadalmi imaginárius megformálásában, anyagokat, fogatókönyveket vagy tartalom- és kifejezésformákat szolgáltatnak a képzelgés szubjektív aktusához. Gramsci azok közé a század eleji gondolkodók közé tartozik, akik először mutattak rá a populáris kultúra politikai erejére és találták meg a politika és az egyes kifejezési formák kapcsolatát, melyet minden ország meghatározó kulturális narratívaként tart számon. Börtönjegyzeteiben például azt állítja, hogy az opera olasz és a népszerű regény (feuilletons, folytatásos regényrészletek) XVIII. és XIX. századi francia és angol sikere egybeesett „a nemzeti-populáris de­mokratikus erők európai térhódításával”. Az opera virágzása­­ az egyes művészek megnyilvánulása helyett inkább a kulturális termékek egy formájaként — a regényéhez hasonlóan egy „historikokulturális” esemény volt — mindkettő a „népszerű elbeszélés”­ egy megjelenése. És bizonyossággal állíthatjuk ugyanezt századunk mozijáról is. 49 Laplanche, Jean: Life and Death in Psychoanalysis. Baltimore: 1976. pp. 23-24. Ahogyan Hayden White leszögezi: „az ösztön­ törekvés annak a lelki kapacitásnak a terméke, ami újra megjeleníti az organikus erőket, vagyis egyszerre jeleníti meg és alakít­­ ja át őket”. White, Hayden: Bodies and Their Plots. In: Foster, S. L. (ed.): Choreographing History. Bloomington, Ind.: 1995. p. 230. 50 Freud: Instinct and Their Vicissitudes, p. 122. [Magyarul: Freud: Ösztönök és ösztönsorsok, p. 48.] 51 Laplanche, lean - Pontalis, Jean-Bertrand: The Language of Psycho-Analysis. New York: 1973. p. 317- [Magyarul: Laplanche - Pontalis: A pszichoanalízis szótára] 52 Gramsci, Antonio: Selections from Cultural Writings. Cambridge, Mass.: 1985. p. 387. [Magyarul: Gramsci, Antonio (Rózsa Zoltán-Sallay Géza szerk.): Marxizmus - Kultúra - Művészet. Válogatott írások. Budapest: Kossuth, 1965. pp. 297-298.]

Next