Milcovul, aprilie-iunie 1970 (Anul 3, nr. 222-297)

1970-05-23 / nr. 265

MILCOVUL pag. 2 Procedeu de consolidare a taluzurilor Publicația sovietică „Tehnika Molodioji“ preconizează un procedeu comod, rapid și ieftin de consolidare a taluzurilor de-a lungul șoselelor și căilor ferate. Revista precizează că în primul rînd trebuie pregătit „materialul de însămînțare“. In apă cu emulsie de bitum se adaugă amestec din semințe, îngrășăminte minerale și un material de acoperire fărâmițat — paie, talaș, celuloză. Soluția este turnată într-o cisternă care se deplasează la locul de taluzare. „Însămînțarea“ taluzurilor se face cu hidromonitoare. Acoperirea și bitumul formează o peliculă care ferește semințele ce nu vor fi, acum, nici spălate de apă și nici duse de vînt. Și pentru perioada ulterioară se creează condiții prielnice pentru germinarea și dezvoltarea ierburilor. Cu timpul, partea organică a peliculei putrezește servind la alimentarea suplimentară a plantelor. Suprafața taluzurilor nu necesită o prelucrare minuțioasă. Accidentele de teren rețin amestecul și semințele se consolidează satisfăcător. Operația poate fi executată cu orice mașină de stropit și spălat străzi reutilată chiar într-un atelier de reparații nu prea mare. NOI FUNGICIDE Noi substanțe fitofarmaceutice — probabil cel mai important progres în domeniul fungicidelor realizat de industria chimică în ultimii 50 de ani — au fost anunțate la cea de-a 5-a conferință britanică pentru insecticide și fungicide, ținută recent la Brighton. Aceste noi produse fitofarmaceutice din clasa fungicidelor sistemice sînt deosebit de eficiente împotriva manei cerealelor, o boală care poate cauza pierderi de pînă la 15% din recoltă. Ele se aplică prin tratarea semințelor și sunt lent absorbite de plantă în timpul creșterii, prevenind atacul în prima jumătate a perioadei de vegetație, cînd cerealele sunt cel mai frecvent atacate de agenți patogeni. Noile fungicide vor intra în producție de serie încă în cursul acestui an. Satul Năruja, datorită așezării lui, la confluența apei Nărujei cu Zăbala, se impune nu numai prin pitorescul locurilor, dominate de terase înalte, dar și ca centru de legătură cu traseele turistice ale văii Milcovului și văii Putnei și mai ales ca punct de plecare pe drumurile turistice care urcă spre crestele cele mai înalte ale munților Vrancei. Aceste trasee se deschid pe văile Zăbalei și ale Nărujei pentru a se întîlni în zona vîrfurilor Giurgiu- Gor-Lăcăut, către care se îndreaptă mai ales atenția turiștilor. Pornind pe valea Nărujei în sus de la troița ridicată în amintirea eroilor nărujeni, pe drumul care urcă panta către „podul“ Nărujei, drumețul are posibilitatea de a folosi autocamioanele ce frecventează această șosea și de a străbate întregul traseu lung de circa 35 kilometri cu mașina, privind doar prin rama parbrizului locurile și așezările acestei văi. Și, dacă pînă la Herăstrău folosirea mașinii se impune doar cu popasurile necesare cunoașterii zonelor reprezentative pentru pitorescul acestei văi, de la Herăstrău în sus numai drumul pe jos permite pătrunderea deplină în marea frumusețe a acestor locuri. Pe această vale a Nărujei, așa cum se înfățișează privirii de pe podul Nărujei, așezările străvechi ale localnicilor se înșiruie ca o statornică mărturie de continuitate tradițională în care se îmbină specificul constructiv și funcțional al locuinței cu specificul meșteșugurilor aduse din generație în generație tocmai din depărtările vremurilor dace. Și dacă „herăstraiele" de alta dată au dispărut, dîrstele în care se finisează renumitele cergi vrîncene mai pot fi întîlnite și astăzi răsărind la un cot al apei cu instalațiile lor simple în care se concentrează o anumită știință și tehnică țărănească ce te îndeamnă să te gîndești că la baza alcătuirilor cele mai complicate ale tehnicii moderne stau aceste asocieri spontane, geniale tocmai prin simplitatea lor. De pe podul Nărujei drumul coboară apoi în albia rîului pe care n-o va mai părăsi de acum înainte. Din satul Nistorești în care se intră acum, drumuri și poteci urcă pe dealul Cîrlanului din dreapta către satele din zona centrală a depresiunii Vrancei: Vrîncioaia, Hăulișca, Păulești, Spinești, Bodești. Această zonă atrage atît prin arhaismul ei cît și prin pitorescul specific. Finețe întinse pe dealuri cu rariști de copaci seculari care dau locurilor o notă de „vechime“ nezdruncinată, anterioară așezărilor umane. Din Nistorești drumul urcă prin sate care rețin atenția prin pitorescul toponimic, denumiri pe care tradiția locală le explică uneori cu umor. In Herăstrău, sat ceva mai întins decît cele prin care am trecut pînă acum, se impune un popas la biserica din lemn de o construcție originală, ridicată la începutul secolului trecut, pe o terasă ce domină din dreapta așezările de pe vale. La ieșirea din sat dealurile încep să se apropie aducînd tot mai puternic mireasma codrilor de brad ce coboară uneori pînă în albia Nărujei. Pe primul din aceste dealuri ce se apropie din dreapta se află schitul Valea Neagră așezat într-o poiană uitată în mijlocul codrilor. Un drum forestier urcă spre acest schit din dreptul cantonului pe care îl întîlnim la ieșirea din cătunul Podu Șchiopului și după 2 km ajunge în poiana schitului. Ridicat pe la 1764 de călugării de la mînăstirea Poiana Mărului de pe valea Râmnicului (Jitia) schitul și-a luat numele de la pîrîul Neagra din apropiere. Biserica de lemn înconjurată de chilii, brazii care străjuiesc poiana schitului îți dau impresia întoarcerii într-un timp care nu mai e decît al umbrelor iar florile care mai răsar încă din straturile părăsite amintind de mîinile ce le-au răsădit cîndva, te readuce la ritmul fără de oprire al vieții. Aici, la Valea Neagră un popas de o noapte în chilii în care mireasma florilor uscate în grindă încă nu s-a stins, te pregătește pentru ultima și cea mai spectaculoasă zonă a traseului : cursul superior al Nărujei. De aici înainte drumul se impune a fi parcurs pe jos pentru a putea întîrzia lingă chei și săritori, lîngă bulboane sau sub pereții verticali ai munților. După circa 2 km de la acel canton ce ne-a indicat drumul spre Valea Neagră, se deschide spre stînga, printre codrii deși de brad și finețe, valea Secăturii pe care un drum forestier urcă vreo 5 km pînă sub vîrful Lapoșului și al Secăturii oferind posibilitatea unei ascensiuni, și, pe Zboina Frumoasă unde se întîlnește unul din principalele trasee turistice de creastă ale munților Vrancei. De la confluența pîrîului Secăturii cu Năruja se intră în zona cheilor Nărujei care impresionează prin strîmtoarea lor, lăsînd uneori să se vadă deasupra doar o fîșie îngustă de cer. în această zonă a cheilor vine din stînga pîrîul Mișina strecurîndu-se printre fisurile pereților de stîncă. Pe albia acestui pîrîu, un drum forestier de 4 km urcă pînă sub vîrful Zboina Frumoasă. Și tot aici, aproape într-o confluență comună cu apa Nărujei, coboară și pîrîul Bălosu, mistuindu-și apele într-o spectaculoasă cădere în albia Nărujei. Din acest punct un drum forestier părăsește apa Nărujei pornind pe pîrîul Bălosu către șeaua care desparte vîrfurile Piestrosul (1658 m) și Zboina Frumoasă (1660 m) pentru a coborî apoi în valea Zăbalei. Zona este dominată de silueta întunecată a Pietrosului care, datorită detașării sale complete de înălțimile din jur, își sporește spectaculozitatea. In șeaua Pietrosului, la 1300 m altitudine, perspectiva spre apus este dominată de crestele Gorului (1785 m) și Giurgiului (1723 m) spre nord de silueta masivă Pietrosului iar spre răsărit privirea urmărește în toată frumusețea ei valea Nărujei, pînă dincolo de Herăstrău. Coborînd în valea Zăbalei pătrundem într-o altă zonă turistică ce ne apropie de zona Penteleu-Gor- Giurgiu, pe firul Zăbalei, pînă către izvoarele sale. De la gura Bățosului, valea Nărujei intră în zona sălbăticiei depline unde încercările omului de a domoli stihiile naturii se lovesc tot mai greu de rezistența rocii și de dușmănia apei. Năruja nu-i aici decît un pîrîu, dar nicăieri în tot cursul ei nu se frămîntă atît tăindu-și alte chei în stîncă, lovindu-se furioasă de pereții de piatră. De aici înainte drumețul se află în zona traseelor turistice de creastă care în aceste locuri se întretaie venind de la Coza (1 633 m) și Condratu (1 490 m), de la Lăcăul (1 777 m) și Pietrosul. O zonă de plaiuri înalte fără spectaculoziatea aspră a uriașelor dislocări de roci, dar plină de frumusețea senină a pajiștilor întinse ce se pierd în adîncul codrului. Prof. Emil GIURGEA Itinerarii vrîncene VALEA NĂRUJEI REBUS Orizontal: 1. Surplusul din veniturile bănești depus la C.E.C. — Dobîndă acordată la 100 lei, pe an, depuși la C.E.C. pe librete de economii cu dobîndă și cîștiguri: 2. Economiile lor bănești depuse la C.E.C. se pot restitui și părinților sau tutorilor (sing.) — Sunt înscrise economisirile; 3. Cîștigurile acordate pentru depunerile pe obligațiuni C.E.C. cu cîștiguri în valori de 200 lei — Unități socialiste din agricultură pe lingă care funcționează ghișee C.E.C. cu gestiune (abr.); 4. Traian Săvulescu — A scoate din banii depuși la C.E.C. ; 5. Privitor la cultura și civilizația unui popor (fem.) — A lua din urmă! — Noroi; 6. Scoase din portmoneu ! — Apărut — Garantează banii depuși la C.E.C. ; 7. Cîntărit (fig.) — Număr : 8. Unități C.E.C. în continuă extindere, astfel că pînă în anul 1975 vor cuprinde majoritatea comunelor din țară — A stîrpi la sfîrșit! ; 9. Uneltit — Tărăboi; 10. In spumos! — Se depune la C.E.C. de către instituții, întreprinderi etc. în contul salariaților gestionari ; 11. Totalitatea unităților C.E.C. — Albastrul cerului — Unealtă casnică; 12. Cîștiguri acordate la librete de economii cu dobîndă și cîștiguri în autoturisme . 13. La sfîrșitul fiecăruia se capitalizează dobînzile în fișele de cont ale libretelor de economii — Se dă la orice ghișeu C.E.C. privitor la operațiunile de depuneri sau restituiri — început de activitate. Vertical: 1. Unitatea care a emis libretul de economii — Obiect folosit la tragerea la sorți a libretelor și obligațiunilor C.E.C. cu cîștiaguri ; 2. Caracteristică lucrătorilor C.E.C. pentru ca populația să aibă încredere în serviciile puse la dispoziția sa — Radieră (pl.); 3. Instituție cu care colaborează Casa de Economii și Consemnațiuni în vederea acordării cîștigurilor pe noul instrument de economisire : libretul de economii pentru turism — A ștanța libretele cu numere de ordine; 4. Tină — în tranzit! — Din Europa! ; 5. Ceasuri — Obiecte acordate de C.E.C. depunătorilor prin trageri la sorți 6. Operațiunile de depuneri sau restituiri sunt scutite de impozite sau taxe (sing. fem.) — Vas de lut; 7. Nume masculin — Din restituiri — Plăți eșalonate lunar în vederea construcțiilor de locuințe prin C.E.C. cu împrumuturi acordate de stat (sing.); 8. Pronume — Soldul minim în lei pe libretul de economii pentru turism — Picat; 9. Ciomag — Mijloace de transport; 10. Dezvoltarea continuă a acțiunii de economisire are loc ca urmare a creșterii nivelului acestuia . Acțiunea de economisire vine atît în sprijinul populației prin dobînzile și cîștigurile acordate, cît și în sprijinul acesteia, prin punerea în circulație a banilor 11. Una din operațiunile C.E.C. (pl.) . 12 Sfîrșit de libret — Omenesc — Frică. 13. Azi, mîine — Un „schimb“ la unitățile C.E.C. care lucrează cu program continuu — Casa de Economii și Consemnațiuni (abr.). Tili GAVRILA La C.E.C. SISSIMI Of MAȘINI PilimiNVATAMIOIT Firma „A.S.E.A.“ din Suedia a proiectat un sistem de mașini pentru invatămint denumit „Teach-eyed“ care urmează să fie folosit in instituțiile de învățămînt mediu și superior, precum și in școlile profesionale. Acest sistem, bazat pe un calculator electronic miniatural, asigură posibilitatea alcătuirii graficelor și curbelor care ilustrează anumite procese dinamice. In afară de minicalculatorul electronic, sistemul de instrucție „Teach-eyed" se compune dintr-un dispozitiv de imprimare cu claviatură, un dispozitiv de citire rapidă a informațiilor înregistrate pe bandă perforată și un dispozitiv de reproducere pe ecran de televiziune, care indică rezultatele respective. La acest sistem pot fi adaptate televizoare obișnuite, ceea ce permite folosirea lui simultană în mai multe clase. Sistemul „Teach-eyed" poate fi folosit în combinație cu mai multe minicalculatoare electronice. El este adoptat pentru conectarea la calculatoare electronice mari de tip diferit, ceea ce oferă posibilitatea executării unor operațiuni de calcul cu programare specială. Pentru sistemul „Teach-eyed“, firma „A.S.E.A.“ a elaborat citeva programe la unele materii de predare, în principal matematica, fizica, teoria electricității și teoria sistemelor de comandă automată. Sistemul de mașini de instrucție „Teach-eyed“ se remarcă prin manipularea simplă, ceea ce permite cadrelor didactice și cursanților să alcătuiască singuri programe speciale după ce cunosc mai bine sistemul respectiv. Folosirea sistemului de mașini de instrucție „Teach-eyed“ face posibilă reducerea considerabilă a cheltuielilor de timp neproductiv al cadrelor didactice în ceea ce privește îndeplinirea unor sarcini secundare. Un alt avantaj al acestui sistem constă în aceea că datorită lui cursanții se vor familiariza de la început cu tehnica de calcul. Ceapa ca remediu al trombozei Ceapa crudă, fiartă sau prăjită poate împiedica formarea chiagurilor de singe care produc apariția trombozei și moartea a numeroși oameni de vîrstă înaintată. Aceasta este concluzia remarcabilă la care a ajuns, după un studiu de 2 ani, medicul indian dr. I. Sudhakaren Menon, care a lucrat în cadrul serviciului universitar de medicină de la „Royal Victoria Infirmary“, Newcastle-upon-Tyne, în nordul Angliei. Sîngele unei persoane sănătoase posedă propriul său sistem de protejare (acțiunea fibrinolitică), care poate împiedica formarea chiagurilor de sînge. Dacă, dintr-un motiv sau altul activitatea fibrinolitică dispare sau se diminuează, unul din compușii sîngelui se transformă într-o substanță denumită fibrină, care formează o rețea fină în jurul căreia se dezvoltă chiagul. El împiedică circulația sîngelui și poate bloca una din arterele coronare, caz în care se declanșează o periculoasă criză cardiacă (tromboză coronariană). Chiagul poate produce, de asemenea, obstrucția veneelor membrelor inferioare, producînd afecțiune foarte dureroasă denumită tromboflebită, sau alte boli primejdioase care pot împiedica activitatea normală a diverselor organe. Există în prezent mai multe medicamente anticoagulante care însă nu dau satisfacție. Principalul lor dezavantaj este că, deși ele împiedică formarea de noi chiaguri în sîngele bolnavului care a supraviețuit unei obstrucții, nu distrug chiagul deja format. In ultima vreme, au fost puse la punct două medicamente care au proprietatea de a dizolva chiagurile: streptokinaza și tirokinaza, dar ambele pot produce serioase consecințe nedorite și sunt prea scumpe pentru a putea fi aplicate în tratamente regulate. Studiul doctorului Menon a dovedit experimental că ceapa consumată sub orice formă mărește activitatea fibrinolitică sprijinind sistemul defensiv al sîngelui împotriva formării de chiaguri și capacitatea sa de a le dizolva. Proprietățile cepei nu sînt diminuate de căldură sau apă. Pînă în prezent, nu s-a descoperit elementul care conferă efectul curativ, dar se întreprind cercetări intense în această direcție atît la „Royal Victory Infirmary", cît și în laboratoarele unor firme producătoare de medicamente, în momentul în care se va putea izola elementul activ, va fi făcut un pas important în tratamentul tuturor bolilor cauzate de chiagurile de sînge. Astfel se va putea produce un medicament dizolvant al chiagurilor care ar fi mai ieftin și nu va produce efecte secundare indezirabile. Efectul plantelor medicinale WANG KOW-CHOUBI, medic intr-un sat din R.P. Chineză studia, de mai multă vreme efectul plantelor medicinale autohtone In grefarea degetelor. Temindu-se de accidente, el nu făcuse pînă acum decît experiențe pe animale, obținînd rezultate foarte bune. Recept, fetita să,în vîrstă de cinci ani, umblind cu un cuțit de bucătărie și a retezat arătătorul mîinii stingi. Medicul s-a hotărît atunci să face prima experiență. El a luat bucata de deget retezat, a sterilizat-o, a pus-o la locul ei, apoi a aplicat în jurul rănii o cataplasmă de plante medicinale și un pansament. Degetul rănit a încetat imediat să sîngereze, iar durerile s-au alinat. Cataplasma și pansamentul au fost schimbate de cîteva ori. După șase zile, oasele retezate s-au sudat perfect. Fetița putea mișca degetul, iar mai târziu l-a putut folosi ca și înainte de accident. Cercurile medicale chineze apreciază foarte mult contribuția medicului Wang Kou-chouei la medicina și farmacologia sării. Nevinovăția florilor de mai FILME SUPRASENSIBILE Un colectiv de chimiști din R. F. a Germaniei, sub conducerea prof. W. Thiele din Kiel, a elaborat un nou procedeu pentru fabricarea de filme suprasensibile. Conform precizărilor făcute de prof. Thiele, de mai mulți ani lucrează la cercetări, cunoscute în întreaga lume, care urmăresc crearea artificială a structurii moleculelor organice mari. La o experiență făcută cu săruri de aur s-a constatat formarea unui lichid roșu aprins, în care aurul pur era dizolvat în particule extrem de fine. O cercetare mai atentă a arătat că s-au format, pe cale sintetică, coloizi care, din punct de vedere tehnologic, sînt mult superiori gelatinei naturale. Ei prezintă și calități distributive deosebite. Astfel, cu coloizi sintetici se pot prepara soluții cu un conținut de aur sau de bromură de argint de patru ori mai bogat decît cu gelatina folosită pînă în prezent. Noul coloid sintetic protector, avînd și o granulație mult mai fină, oferă posibilități net superioare pentru fabricarea de material fotografic intens sensibil la lumină. PE MERIDIANE REGIZORUL grec M. Kakoianis, autorul celebrului film „Electra", după drama lui Euripide, se întoarce din nou la acest tragedian, alegînd de astă dată piesa „Ifigenia". Rolul principal va fi interpretat, ca și în Electra, de către Irene Papas, într-unul din principalele roluri masculine a fost distribuit James Mason. Exterioarele vor fi turnate în Alger. REGIZORUL italian Bernardo Bertolucci va turna un film intitulat „Conformistul“, după o nuvelă a lui Alberto Moravia. Principalul rol feminin va fi interpretat de Stefania Sandrelli, care va avea ca parteneri pe cei doi populari actori francezi —Jean Louis Trintignan și Pierre Clementi. REGIZORUL Zbigniew Hmelewski (Polonia) a început realizarea filmului „Fata îngerului", în care sunt prezentate tragicele peripeții ale unei fetițe închise într-un lagăr de concentrare hitlerist pentru copii. Doi foști deținuți din acest lagăr își dau contribuția în calitate de consultanți. Amintirile unuia dintre ei au servit ca bază pentru elaborarea scenariului, scris de regizorul Hmelewski și operatorul S. Lot. INSTITUTUL francez pentru studierea opiniei publice a publicat rezultatele unei anchete despre popularitatea starurilor în cinematografia franceză. Contrar așteptărilor, pe locul întîi nu s-a clasat Brigitte Bardot, ci Michèle Morgan, cu toate că de doi ani aceasta din urmă nu a jucat în nici un film. Pe locul al doilea s-a situat Brigitte Bardot, iar pe al treilea — Jeanne Moreau. Urmează apoi Catherine Deneuve, Annie Girardot ș.a. Dintre actori, de cea mai mare popularitate se bucură Jean Gabin. Pe locurile următoare s-au clasat Fernandel, Bourvil, Belmondo, Alain Delon, Louis de Funds, Jean Marais, Lino Ventura ș.a. ARTISTA spaniolă Sărută Monties va interpreta rolul principal în filmul istoric al lui Vittorio de Sica „Spionul din Castilia“, pe care acesta va începe să-l turneze după terminarea coproducției sovieto-italiene „Floareasoarelui". REGIZORUL cuban Pastor Vogue a terminat filmul artistic „Pentru războiul american“ în care înfățișează procesul de maturizare a conștiinței revoluționare a tineretului cuban în timpul luptei de eliberare națională împotriva ocupanților americani de la începutul secolului nostru. REGIZORUL mexican Abel Salazar turnează filmul antirasist „Trandafiri albi pentru sora mea neagră". Eroina principală este o femeie albă căreia i s-a transplantat inima unei negrese. Rolul este interpretat de cunoscuta cîntăreață peruviană Roberta. REGIZORUL P. Szász lucrează la coproducția sovieto-ungară „Ține-te de nori", care se turnează după un scenariu semnat de el împreună cu I. Semionov. LA STUDIOUL „Mosfilm", Vera Stroeva a început turnarea filmului „Inima Rusiei", după un scenariu de A. Kaplanian și D. Vasiliu. Va fi o cronică dramatică a evenimentelor revoluționare petrecute la Moscova în octombrie 1917. CUNOSCUTUL scriitor danez Hans Scherfing este eroul unui film documentar de lung metraj, pe care regizorul Ole Henning Jenssen îl realizează în Danemarca. CELEBRUL actor și regizor englez Lawrence Olivier a început ecranizarea piesei „Trei surori" a lui Cehov. ★ ANOUK AIME și Catherine Deneuve interpretează rolurile principale în filmul lui Jacques Demy „Urechi de măgar" — o ecranizare a basmului lui Charles Perrault. REGIZORUL sovietic Ilia Frez lucrează la o comedie în culori pentru ecran lat, intitulată „Aventurile valizei galbene". Il 11 E11 HFm IOVDE CINEFIL I Sîmbătă 23 mai 1970 Judo — un sport pentru toate virstele La vernisajul unei expoziții de pictură deschisă în Franța, pe fondul fracurilor negre purtate de înalții oaspeți se contura costumul alb, cam ciudat al autorului tablourilor expuse — Picasso, în vîrstă de 85 de ani își primea admiratorii îmbrăcat în costum de... luptător judo Ce fel de sport este judo 2 începuturile istoriei lui se pierd în negura veacurilor... Cu peste 2 500 de ani în urmă, în anticul Egipt era răspîndită arta de autoapărare după principiul învingerii adversarului mai puternic de către unul mai slab, dar acesta din urmă mai sprinten și mai îndemînatec. Ulterior „sistemul” a constituit arma secretă a călugărilor din unele mănăstiri din India și Tibet. în secolul al VI-lea e. n., această „armă invizibilă" pătrunde în Asia, o dată cu răspîndirea budismului. Tehnica autoapărării ajunge la o adevărată înflorire cu un secol mai tîrziu în Japonia. Arta de a face adversarul inofensiv sau de a-l lichida, fără a recurge la arme — jiujitsu (luptă în stil liber, bazată pe agilitatea mișcărilor), era cunoscută numai de samurai (membri ai castei militare privilegiate din Japonia). Secretul era păstrat cu strictețe, și trădarea lui se pedepsea cu moartea. Autoapărarea se baza pe observația că atunci cînd se stîrnește un vînt puternic, crengile tari de cireș se rup, iar cele subțiri și mlădioase rezistă. ..nconvoaie-te ca să învingi!", acesta era principiul de bază al jiu-jitsului. Pentru a învăța judo este nevoie de o bună condiție fizică, ani de zile de exerciții și răbdare. Judo nu se învață în citeva săptămîni. Este cunoscut principiul : „Ca să înțelegi o încleștare este necesar s-o execuți de 1 000 de ori, ca s-o înveți — de 10 000 de ori, și ca s-o perfecționezi — de 100 000 de ori". Judo atrage în special tineretul, dar principiile pe care se bazează — minimum de efort, maximum de rezultat,— fac din el un sport accesibil și bătrînilor. în judo și femeile au găsit un sport care le subliniază suplețea, grația și agilitatea... E. H. Originea indienilor americani Indienii din America imigraseră cu circa 15 000 ani în urmă din Asia, trecînd strîmtoarea Bering. Această veche teorie este confirmată astăzi de o nouă metodă de cercetare științifică, care anulează alte teorii privind originea indienilor. Medicul și antropologul brazilian dr. Joao Paulo Botelho Vieira Filho, cu „concursul Facultății de medicină" din Sao Paulo, a adunat un mare număr de amprente de palmă ale membrilor diferitelor triburi de indieni. Este un lucru stabilit astăzi că liniile palmei constituie un indiciu de diferențiere a raselor, prezentînd mari deosebiri între mongoli, negri și albi. S-a constatat, astfel, că toți indienii americani, de la eschimoșii din Alaska pînă la băștinașii din Țara de Joc, au aceeași conformație a liniilor palmei. Nu fac excepție nici indienii din Brazilia, rupți încă astăzi de orice contact cu civilizația, în mijlocul cărora dr. Vieira a desfășurat cercetări timp de câteva luni. El a stabilit că dermatoglifele (amprentele palmei) luate indienilor, coincid aproape sută la sută cu cele ale locuitorilor din Tibet și Buthan, precum și cu cele ale unor populații de rasă mongolă din India. In schimb, nu există nici o asemănare cu dermatoglifele altor rase de pe glob. O dată cu aceasta sunt confirmate și rezultatele cercetărilor asupra grupurilor sanguine — după care toți indienii apartin grupei 0; în concluzie, arată Vieira, printre numeroasele triburi mongolice care s-au deplasat in era preistorică în America au existat oameni de pe teritoriile asiatice, care în cele din urmă s-au așezat în Brazilia de astăzi. Cercetările dermatoglifice ale lui Vieira infirmă, printre alte teorii, și pe cea după care America ar fi fost colonizată de populații din Polinezia. El a ajuns ferm la această concluzie, deoarece dermatoglifele polinezienilor și cele ale indienilor americani nu prezintă nici cea mai mică asemănare. Al. A. BLOCKHAUS BRUT, DE DECOFRAJ, PENTRU SALA DE CONFERINȚE Arup and Partners) cu o capacitate la parter de 300 locuri și ua balcon de 140 locuri. Sala este destinată diferitelor spectacole și a fost construită independent de alte edificii, în centrul unui complex școlar. La exterior, edificiul amintește de cazematele uriașe din timpul ultimului război mondial ale căror forme au constituit deja o temă de inspirație pentru arhitecți. La interior ca și la exterior predomină betonul brut care prezintă același aspect, turnat în cofraje compuse din panouri a căror rugozitate și-a pus amprenta pe material pentru a-i da o textură care, în concepția autorilor, ar trebui să-i permită să îmbătrinească în mod onorabil. Volumul impunător, zidurile groase, iată tot atîtea atuuri menite să asigure clădirii o rezistență încununată de succes la tentativele de a o degrada pe care ar putea eventual să se întreprindă școlarii. Revista „Bath" semnalează realizarea la ford a unei săli de conferințe în cadrul unei școli (arhitect: Trevor Dannatt; ingineri consilieri: Ove Ce sunt pulsarii? In afară de încetinirea generală a pulsației pulsarilor, observațiile au scos în evidență un fenomen neobișnuit — fluctuația mică a pulsarului NP 0532 și creșterea neașteptată a frecvenței de pulsație a pulsarilor NP 0532 și PSR 0833. Unii astronomi explică modificarea frecvenței de pulsație a pulsarului NP 0532 prin aceea că în jurul său se rotește o anumită planetă. Teoreticienii sunt de părere că pulsarul ia naștere în cazul cînd vreo stea ajunge in mod brusc la colaps și expulzează o parte din substanța sa. Dacă aceasta este adevărat, substanța expulzată trebuie să formeze o planetă care evoluează pe o orbită eliptică foarte alungită cu pulsarul într-un focar. De fiecare dată cînd planeta trece în apropierea pulsarului, frecvența de pulsație a acestuia crește. Dr. Michael intenționează să facă observații asupra acestor fenomene la intervale de timp regulate. („Science News", 28. II. 1976, pag. 222). HDD I MOLECULA hemoglobinei este foarte complexă . Ea conține 3 032 atomi de carbon, 4 816 atomi de hidrogen, 872 atomi de oxigen, 780 atomi de azot și 4 atomi de fier. PRIMUL patent de invenție din lume a fost acordat in Anglia în anul 1449 unui meșter care a fabricat sticlă colorată pentru geamurile colegiului Eaton ? UN HECTAR de pămînt consumă într-o perioadă de vegetație 3 500 000 litri de apă, in timp ce, într-un an întreg, un hectar cu cactuși dintr-o regiune de deșert nu are nevoie decît de 2 750 litri? S-A DOVEDIT că plante superioare, cum sînt castraveții, secara, porumbul, orezul, pot trăi cu cantități mici de oxigen ? La o lipsă totală de oxigen au rămas în viață 10 la sută din plantele experimentate. PE CONTINENTE, scoarța pămîntului are o grosime de 30—75 km, alcătuită pe jumătate din granit și gnais ; în depresiune de pe fundul oceanelor, acest strat lipsește, și grosimea scoarței este acolo de 3—15 km. ÎN ORAȘUL Keren din Etiopia există o fermă în care se cresc peste 1 500 de șerpi, dintre care 160 de cobre. Veninul obținut de la aceștia este utilizat pentru prepararea serului împotriva veninului de șarpe. UN GRUP de medici cehoslovaci au constatat că persoanele care mănîncă de trei ori pe zi suferă mai des de afectiuni cardiovasculare decît cele care mănîncă de cinci ori pe zi ? O CENTRALĂ termoelectrică cu o putere de 3 milioane KW consumă în 24 de ore circa 23 000 tone de cărbune ? Aceeași cantitate de căldură se poate obține din dezagregarea a 10 kg de combustibil nuclear. MARI porțiuni din fundul oceanului sunt presărate cu formații minerale sferice, a căror greutate totală este de 500— 1 000 miliarde tone . Ele reprezintă un valoros minereu, conținînd 45 la sută mangan, 1 la sută cobalt, 1,4 la sută nichel și 1,8 la sută cupru.