Milcovul, iulie-septembrie 1970 (Anul 3, nr. 298-375)

1970-09-26 / nr. 372

7 X > AMĂNUNTE ÎN PAG. A II- A ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN VRANCEA AL P.C.R. $1 AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL III NR. 372 SÎMBĂTĂ 26 SEPTEMBRIE 1970 4 pagini — 30 bani MILCOVII MAGAZIN O nouă sesiune de examene în învățămîntul superior LA OBILEȘTI, BORDEASCA $1 SLOBOZIA-CIORASTI PIILI PE LOC INDESFASURARE aI LUCRĂRILOR DIN CAMPANIA AGRICOLA DE TOAMNA Pentru că pe total județ, desfășurarea campaniei agricole de toamnă, în general, și pregătirea terenului pentru semănatul griului, în special, nu sunt de natură să ne mulțumească, ne-am propus în raidul-anchetă întreprins, prin cîteva unități amplasate tocmai într-o zonă cu pondere agricolă vegetală, să vedem modul în care se execută aceste lucrări. Un prim popas l-am făcut la C.A.P. Obilești. Aici, președintele unității, tovarășul Vasile Grigorescu, ne informează că pînă la data vizitei se recoltaseră 70 hectare de floarea-soarelui din suprafața de 180 hectare aflată în cultură și 10 hectare din cele 400 cultivate cu porumb. Peste 250 hectare, din totalul celor 350 hectare prevăzute a se cultiva cu grîu de toamnă, erau pregătite. Premergătoarele stabilite pentru cultura griului provin din culturi de mazăre, borceag, furaje pentru masă verde, grîu anul I, porumb și 40 hectare de islaz. Dacă președintele cooperativei agricole din Obilești se declara, în general, mulțumit de stadiul lucrărilor agricole, din această ultimă campanie anului, nu același lucru putem spune a și noi. In primul rînd, operația de recoltare a prășitoarelor și, în special, a fiorii-soarelui nu decurge intr-un ritm normal. Ne aflăm la o dată cind, in mod obișnuit, la floarea-soarelui trebuia să se termine această lucrare, dr, în condițiile în care la Obilești s-a motivat de către diverși factori de răspundere lipsa brațelor de muncă, comparativ cu necesarul unității, la Nicolae SOARE (Continuare în pag. a II-a) Balastiera Doaga. Conducta de refulare a hidromasei (balast amestecat cu apă), în acțiune. Foto : N. MOLDOVEANU o nouă bază pentru reparația și întreținerea autovehiculelor în cadrul Unității de mecanizare și transporturi — Focșani, a început, nu de mult, execuția unei noi și importante baze de întreținere și reparații pentru autovehicule. Noul obiectiv va avea în final o capacitate anuală pentru reparații curente și întreținere de 400 mașini, cu posibilități de efectuare a reparațiilor capitale pentru motoare și agregate de schimb și va fi dotat cu linii tehnologice moderne, cu utilaje de înaltă productivitate, printre care mașini de alezat, rectificat arbori cotiți, instalații de înnobilare a oțelurilor și de gresare, elevatoare și alte mașini care vor asigura o întreținere corespunzătoare a autovehiculelor. Electrificarea la sate în ziua de 23 septembrie a.c. s-a terminat electrificarea totală în satele Izvoarele și Vîlcele din comuna Corbița — ajungîndu-se ,la cel de al 225-lea sat electrificat din județul nostru. Întelegînd importanta acțiunii de electrificare, cetățenii din aceste sate și-au adus contribuția cu materiale și efectuări de lucrări în valoare de peste 30 000 lei. Pînă la sfîrșitul anului 1970 se vor mai termina de electrificat încă 16 sate. Contribuind cu sprijin efectiv, cetățenii fac eforturi pentru a îndeplini angajamentul înainte de termen. Ion CÄLINESCU instruire a economiștilor din serie Pe 20 septembrie, la Casa agronomului din Panciu au început cursurile de instruire cu economiștii fermelor de producție vegetală și animală din județele Vrancea, Galați și Brăila, care vor dura pînă pe 22 octombrie. Timp de o lună, cursanții vor fi instruiți cu probleme economico-financiare, aparținînd fermelor de producție ale C.A P., lectorii fiind economiști și specialiști ai direcțiilor agricole din județele susamintite. Cursurile Instruirii cuprind probleme legate de organizarea, normarea și retribuirea muncii, probleme de producție cooperatistă și probleme de protecție și securitatea muncii. Concomitent, se vor face aplicații practice și vizite cu caracter de schimb de experiență la C.A.P. Panciu — ferma viticolă , și C.A.P. Movilița — ferma zootehnică. a încheierea vizitei in Austria a tovarășului MAE CEAUȘESCU Vizita la Agenția Internațională pentru Energia Atomică Cea de-a cincea zi a vizitei în Austria a președintelui Nicolae Ceaușescu, a soției sale, Elena Ceaușescu, și a persoanelor oficiale care-l însoțesc pe șeful statului român a început cu vizitarea Agenției Internaționale pentru Energia Atomică din capitala Austriei. Viena este sediul a două organizații specializate ale O.N.U.: Agenția Internațională pentru Energia Atomică (A.I.E.A.) și Organizația Națiunilor Unite pentru Dezvoltare Industrială (C.N.U.D.I.). Congresszentrum, o monumentală aripă a palatului Hofburg, găzduiește în aceste zile sesiunea anuală a Conferinței generale a A.I.E.A. Frontispiciul palatului este împodobit cu steagurile țărilor participante. Astăzi, în mod deosebit, intrarea la Congresszentrum este flancată de drapelul României, care flutură alături de drapelul Națiunilor Unite și de cel al Austriei în cinstea președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, oaspete de onoare al conferinței. A.S.E.A. are ca obiectiv esențial stimularea cooperării între state în diferite domenii ale folosirii energiei nucleare în scopuri pașnice, inițiind, pe baza unui program diversificat, acțiuni de colaborare între țările membre ale organizației, cu respectarea principiilor egalității și avantajului reciproc. A.I.E.A. încurajează formarea de cadre specializate, acordarea de asistență tehnică, prilejuiește schimburi utile de experiență și, prin centrul internațional de documentare, facilitează tuturor membrilor săi cunoașterea a ceea ce se realizează în domeniul vast al cercetării și aplicării energiei nucleare în scopuri pașnice. In aceste eforturi, A.S.E.A. se bucură de sprijinul larg al Republicii Socialiste România, țara noastră acordînd o deosebită atenție marilor progrese ce se înregistrează în epoca contemporană știința și tehnica. Vineri ora 10,00... coloana de mașini pătrunde în incinta Hofburgului și se oprește la monumentalul portal de la Congresszentrum, devenit în ultimii ani sediul a sute de reuniuni internaționale științifice. Președintele Consiliului de Stat și soția sa sînt întîmpinați la sosire de dr. V. Sarabhai, președintele actualei sesiuni a Conferinței generale A.I.E.A., președintele Comisiei de energie atomică din India, și de dr. S. Eklund, directorul general al A.I.E.A., împreună cu soția. Președintele Ceaușescu și persoanele oficiale care-i însoțesc sînt conduși pe scara de marmură în biroul președintelui conferinței generale, unde dr. S. Eklund prezintă pe colaboratorii săi din conducerea organizației și pe funcționarii internaționali români care lucrează aici. Arătînd că participanții la sesiunea anuală a Conferinței generale a A.I.E.A. se simt onorați de faptul că au ocazia să se întîlnească cu președintele Nicolae Ceaușescu, directorul general al organizației a relevat, contribuția eficientă a României la realizarea obiectivelor Agen(Continuare în pagina a IV-a) Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU DOMNULE PREȘEDINTE, DOAMNELOR ȘI DOMNILOR, îmi este deosebit de plăcut să folosesc prilejul oferit de vizita oficială care o fac în Austria, pentru a saluta pe participanții la Conferința Generală a Agenției Internaționale pentru Energia Atomică. Conferința dumneavoastră care reunește iluștri reprezentanți ai științei din peste 85 de țări membre ale Agenției se înscrie ca un eveniment de seamă în viața internațională, polarizînd larg interesul și atenția opiniei publice mondiale. Importanța ei este determinată de faptul că dezbate problemele unui compartiment esențial al științei contemporane, cu profunde implicații pentru progresul societății omenești, pentru pacea și securitatea popoarelor. Fizica nucleară, descifrarea tainelor atomului a deschis omenirii calea unor mari realizări în dezvoltarea forțelor de producție, în amplificarea și perfecționarea creației materiale și spirituale, în ridicarea nivelului de civilizație și bunăstare. In același timp, este cunoscut că fizica nucleară este aceea care a contribuit la realizarea celor mai teribile mijloace de distrugere — bomba atomică și cu hidrogen. Misiunea fundamentală pe care statele membre au încredințat-o Agenției Internaționale pentru Energia Atomică este tocmai aceea — stipulată expres în însuși statutul agenției — de a încuraja și facilita în lumea întreagă utilizarea în scopuri pașnice a energiei atomice. Știința nu se poate dezvolta, nu poate înflori decit în condiții de pace, intr-un climat de încredere și colaborare între popoare. Oamenii de știință sunt, prin însăși natura activității lor, profund interesați ca atomul să servească păcii, vieții, să vegheze ca roadele creației lor să fie folosite pentru progresul și bunăstarea popoarelor. Este evident că dacă mijloacele materiale și uriașele fonduri absorbite în prezent de producerea armelor atomice și de cercetările pentru perfecționarea lor ar fi îndreptate spre realizarea, cu ajutorul energiei nucleare, a unor obiective pașnice, s-ar putea asigura un considerabil pas înainte în ameliorarea condițiilor de viață ale umanității. A împiedica transformarea acestei uriașe cuceriri a geniului uman în instrumentul unui dezastru al planetei noastre, a-i conferi în mod exclusiv menirea de generator al progresului și prosperității — acesta este un măreț ideal al epocii noastre, căruia toți oamenii de bine îi închină eforturile și energia lor. Acționînd în acest spirit, savanții și cercetătorii atomiști pot găsi limbajul comun care să le permită ca — indiferent de convingerile lor filozofice și politice, de apartenența la un sistem social-politic sau altul — să-și aducă, împreună, contribuția la promovarea țelurilor nobile pe care agenția și le-a propus și care răspund dezideratelor întregii omeniri iubitoare de pace. România s-a pronunțat și se pronunță în mod consecvent în favoarea unor măsuri ferme de dezarmare generală, și îndeosebi de dezarmare nucleară, considerînd că singura modalitate de a elibera omenirea de coșmarul războiului nuclear este oprirea producției acestor arme, distrugerea stocurilor existente, interzicerea definitivă a folosirii energiei atomice in scopuri militare. Ca urmare a intrării în vigoare a Tratatului de neproliferare, Agenției Internaționale pentru Energia Atomică îi revine misiunea de a organiza controlul asupra realizării prevederilor lui, nn așa fel nicit să se împiedice proliferarea armelor nucleare și, în același timp, să se asigure tuturor statelor accesul liber la folosirea energiei nucleare în scopuri pașnice. Agenția Internațională pentru Energia Atomică poate contribui prin activitatea ei ca marile avantaje pe care le oferă aplicarea fizicii nucleare să intre cit mai larg în circuitul mondial de valori, să contribuie la înlăturarea subdezvoltării, la ridicarea nivelului de civilizație al tuturor popoarelor. O importanță deosebită are în acest sens activitatea agenției pentru dezvoltarea cooperării pe planul cercetării și folosirii energiei nucleare în scopuri pașnice, pentru intensificarea schimbului de informații și de experiență, pentru sprijinirea eforturilor țărilor membre care luptă pentru recuperarea rămînerii în urmă în acest domeniu. Pe această cale, Agenția Internațională pentru Energia Atomică poate contribui din plin la destinderea internațională, la înțelegerea între popoare, la cauza păcii în lume. România, conștientă de importanța notăritoare pe care fizica atomică o are în viața societății contemporane, face eforturi considerabile pentru dezvoltarea cercetării nucleare și utilizarea energiei atomice în diferite domenii ale producției și vieții sociale — dintre care aș menționa în special construcția unor centrale atomoelectrice — pentru folosirea acestei uriașe forțe în vasta operă pe care o înfăptuiește — de făurire a unei orinduiri noi. De aceea, țara noastră este profund interesată să dezvolte colaborarea și cooperarea cu toate statele, să-și intensifice participarea la acțiunile și schimburile ce se desfășoară în cadrul Agenției Internaționale pentru Energia Atomică, în calitate de membră fondatoare a Agenției, pe deplin conștientă de importanța atribuțiilor și misiunii ce revin acestei organizații în orientarea cercetărilor atomice spre scopuri pașnice și în generalizarea în lume a rezultatelor acestei ramuri primordiale a științei contemporane. România va acorda și în viitor întregul său sprijin activității desfășurate de Agenția Internațională pentru Energia Atomică. Doresc din toată inima ca lucrările conferinței dumneavoastră să deschidă noi perspective de colaborare și cooperare fructuoasă pe planul cercetării și aplicării pașnice a energiei nucleare în folosul tuturor statelor pe care le reprezentați, ai progresului și securității internaționale. Vă mulțumesc, domnule președinte, pentru posibilitatea ce mi-a fost oferită de a mă adresa celei de-a XIV-a sesiuni a Conferinței generale a A.I.E.A. Vă mulțumesc dumneavoastră, tuturor, pentru atenție. Carnet sportiv . Echipa de juniori a asociației sportive ..Automobilul“ Focșani, va susține duminică 27 septembrie a.c., pe stadionul „23 August“, cu începere de la ora 13, în cadrul campionatului republican de juniori, un dificil examen fotbalistic, în compania formației „Rulmentul" Bîrlad. " în cuplat cu partida de juniori, la ora 11, pe același stadion, mult încercații suporteri focșăneni vor avea posibilitatea să urmărească în cadrul etapei a V-a a Campionatului național de fotbal, divizia C, partida dintre „Automobilul" Focșani și „Unirea Tricolor“ Brăila. • Astăzi, pe stadionul „23 August", în cadrul etapei a IV-a a Campionatului județean de fotbal, la ora 15:30, va avea loc întîlnirea dintre „Constructorul" Focșani și „Luceafărul" Focșani. ANCHETA • ANCHETA • ANCHETA • ANCHETA • ANCHETA • ANCHETA • ANCHETA • ANCHETA JOCUL DE-A INVENTARELE (CUM A FOST FURAT UN SFERT DE MILION) (II) Modul de viață al gestionarului Vacea a trezit nu o dată dezaprobarea celor din jur, a oamenilor cinstiți, datorită, mai ales, aspectelor sale scandaloase. Cum era firesc, „ieșirile" trebuiau să fie reținute de conducerea cooperativei din Paltin, conducere care, între alte îndatoriri, o avea și pe aceea de a veghea și asupra integrității avutului obștesc. Probitatea profesională a gestionarului trebuia să intereseze un cerc foarte larg de salariați din cadrul cooperativei. Chefurile sale trebuiau să polarizeze atenția președintelui Vasile Tătaru și a contabilei Niculina Râpa, ca de altfel și a revizorilor care i-au făcut în repetate rînduri asemenea controale.. Or, toate aceste controale au avut ca numitor comun superficialitatea. Dacă reviziile s-au... „efectuat" cu maximă atenție, cu „spirit de răspundere" și cu „respectarea" instrucțiunilor Centrocoop, atunci cum se explică faptul că revizorii au semnalat de fiecare dată, în loc de minusuri, plusuri ? ! Pe data de 1 februarie, de pildă, din dispoziția expresă a conducerii U.J.C.C. (care fusese sesizată de faptul că gestionarul de la bufetul din Nereju era incorect) se efectuează un inventar. Revizor . Dumitru Bălescu, care găsește un plus în gestiune de 1 557 de lei, cind, în realitate lipsa, așa cum avea să se dovedească ulterior, se cifra la însemnata sumă de 70 328 lei! Cum să nu găsească plusuri în loc de minusuri, de vreme ce inventarul s-a făcut „cu aproximație"! Stocul de mărfuri a fost dictat de gestionar, în așa fel ca lipsa să fie, scriptic, acoperită. Impresia asupra modului, cum era efectuat inventarul va fi și mai completă dacă vom arăta că s-a mers pînă acolo, încît s-au înlocuit chiar și membrii comisiei. Pop". Vasile, unul din membrii care figurau pe hîrtie, a fost înlocuit pentru ca să se evite eventualele dificultăți pe care comisia le-ar fi putut avea de întîmpinat cu un om cinstit. Titula- Mircea LAZĂR (Continuare in pag. a II-a) MINUSURI“ SAU... crărilor, al recoltării plantelor și cerealelor. Dar prima vizită totdeauna am făcut-o la sediul întreprinderilor vizate. Pe unele le-am descoperit mai ușor, după firmă. Pe altele însă, mai greu. A trebuit să străbatem șoseaua sau străzile în lung și în lat pentru a le afla, în sfîrșit, așezarea. Pentru că nicăieri, pe nici un perete, nu exista măcar un simplu indiciu care să vestească pe cei neavizați că „aici ființează cooperativa agricolă de producție..." N-am fi vrut să spunem neapărat cea din comuna Vulturu. Dar așa s-a întîmplat. Dacă vrei să mergi la sediul acestui C.A.P., atunci e necesar să întrebi pe foarte mulți oameni sau să te descurci cum poți. Pentru că „dispariția" firmei, care de fapt se află rezemată în spatele clădirii, de un perete, cam încurcă adresele. „Ei, asta nu-i o problemă esențială, tovarășe.sa, un minus, acolo..." Adică, mai avem și noi greșeli... Dar la fel se întîmplă, în aceeași comună și cu firma căminului cultural, care a... dispărut. Și cu firma școlii generale din satul Obilești, comuna Tătăranu. Cel puțin, în ziua raidului nostru, aceste firme nu existau. Să fie ele numai simple „minusuri"? Sau... I. PANAIT Am fost zilele trecute intr-un raid prin mai multe sate și comune ale județului. Ne-am oprit, firesc, la cîteva adrese AMĂNUNTUL cotidian pentru documentare, pentru informație. Am aflat oamenii în campanie, mulți erau pe teren, preocupați de bunul mers al lu Acțiuni patriotice ale tineretului însemnări Tv Memento fagnxo, ll-a LUNTREA DE PAPIRUS VA ÎNVINGE OCEANUL (VII) Norman se așează iarăși la vîsle. La jumătatea zilei el s-a uitat spre soare, comunicîndu-ne o veste încurajatoare ! dacă vom pluti în acest mod nebunesc tot vom ajunge în America. ..Sunt convins că, spuse el, chiar într-o barcă fără cîrmă, cum este acum a noastră, se poate naviga, în derivă, din Africa spre America". La asfințit, deasupra noastră zbura un albatros , se îndrepta spre America Latină. 21 iunie. Marea continuă să fie zbuciumată. Zgomotul ei era deosebit de asurzitor în timpul nopții , parcă erau cutremure sau cascade care se prăvăleau peste noi la intervale egale. Valurile erau foarte înalte, dar Ra II se ținea bine. Pe înserat, am auzit o exclamație a lui Norman care a făcut să ne înghețe sîngele în vene : puntea!“ Ne-am aruncat la pentru a nu contrabalansa, i-am chemat înapoi pe toți cei care nu aveau nici o treabă acolo. Madam și Rei alergau cu instrumentare că vîslele de la cîrmă au ros frînghiile cu care au fost prinse cele patru scînduri ale punții. Prin dibăcia lui Carlo și, „măiestria tehnică" „S-a rupt pupă, dar excesiv, a lui Norman, avaria a fost înlăturată, în timpul nopții, marea s-a liniștit. 22 iunie, în zori, marea era calmă; curind s-au stîrnit însă valurile. Am redus la jumătate rația de apă potabilă pentru 24 de ore; astăzi a fost o zi grea. Ne-a fost imposibil să ne (Continuare în pag. a III-a)