Miskolczi Estilap, 1913. május (22. évfolyam, 53-68. szám)

1913-05-10 / 53. szám

2 Operaelőadások Miskolcson, Miskolcz, május 10. Midőn a kiegyezéssel visszanyer­tük önrendelkezési jogunkat, lázas sietséggel láttunk a munkához, hogy elmaradottságunkból kiemelkedjünk s a hiányokat pótolva, a nyugati kulturnépek mellett biztosítsunk magunknak helyet. E lázas, több százados mulasztásokat pótló mun­kának egyik feladata az volt, hogy fővárosunkat ne csak magyarrá, hanem a tudományok és művészetek középpontjává is tegyük. E centrali­zációnak jogosságát el nem lehet vitatni. A nemzeti életet első­sorban a fővárosból kiinduló áramlatok irányít­ják minden téren, mint a szív a vérkeringést az emberi testben. Ha egészséges a szív, a vérkeringés is rendes s ez a szervezet egészséges voltára is kedvezően hat. Ha egy ország fővárosában eleven gazdasági, tudományos és művészeti élet lüktet, ez kihatással van az egész ország fejlődésére. A mi országunk szive beteg volt. Elmaradott minden tekintetben s ami még rosszabb, idegen volt a nép, mely lakta, idegen a szellem, mely­nek uralma alatt állt minden téren. Nekünk ezt a szivet kellett erőssé, egészségessé tenni először is, hogy az egészséges anyagcserét bizto­sítsuk. Addig tehát, míg ezt a célt el nem értük, igen­is jogosult volt az a törekvés, hogy — még a vidék­nek rovására is — fővárosunk fej­lődését, megerősödését, magyarságát biztosítsuk minden téren, minden intézményében. E célt azonban nagy részben már elértük. Itt az ideje tehát, hogy minden tekintetben biztosítsuk az egészséges anyagcserét s az egész szervezetre kiterjesszük gondosko­dásunkat. Szükségessé vált tehát a decentralizáció éppen az egészséges vérkeringés, a fejlődés érdekében. A centralizációnak túlhajtása meg­gátolja a vidéki központok keletke­zését s ezzel a munka arányosabb elosztását. Ennek hátrányait sok tekintetben tapasztaljuk már most is, főleg a tudományos és a művészi törekvé­sekben. Fővárosunk kulturéletében bizonyos idegenszerű áramlatok kez­denek érvényesülni s hatalmasodnak el a magyarság rovására, mert nin­csenek életerős vidéki központok, melyeknek eleven munkálkodása a nemzeti talajból szívja közvetlenül a tápláló erőt és így ellensúlyozná az idegen befolyást. Hogy mit jelentenek ilyen kultur­­központok, elég hivatkoznunk Ná­­polyra, Firenzére, Bolognára, Ró­mára, Velenczére, amelyeknek nevé­hez fűződik úgy a képzőművészetek, mint a zeneművészetek föllendülé­sének egy-egy fényes korszaka. Né­metország virágzó zenei kultúráját és sok tekintetben vezető szerepét számos zenei központjának köszön­heti. Eltekintve minden egyébtől, főleg a zeneművészet terén érezzük ennek a centralizációnak káros hatásait. Az állam egy zeneiskolát, egy operaházat tart fönn s ezeket Buda­pesten. Az egész magyar zene­kultúra úgyszólván Budapesten van összpontosítva. Vidéki zenei életről a szó nemesebb értelmében még nem lehet beszélni nálunk. Nincs egyetlen vidéki városunk, amelyben meglennének mindazok a faktorok, amelyek egy intenzív zenei élethez szükségesek. Komolyan számbavehető zeneisko­lája csak 8—10 nagyobb vidéki városnak van; a rendelkezésre álló eszközök elégtelensége miatt azon­ban ezek sem képesek nagyobb, mélyrehatóbb munkát kifejteni. Olyan szervezetű városi zenekar, mely magasabb művészi követelmé­nyek megoldására lenne alkalmas, nincs egyetlen egy magyar városban sem. (Nem számítom ide a túlnyo­móan német lakosságú Brassó, Nagy­szeben, Sopron, Pozsony zenei éle­tét, melynek a magyarossághoz semmi köze.) Operánk csak a fő-, városban van s a vidéken egy-két nagyobb társulat kísérletezik opera­­előadások rendezésével, arra nem alkalmas személyzettel és zene­karral. Még az aránylag élénk zenei élettel bíró vidéki városokban is tág tér és bő alkalom nyílik a di­lettáns szárnypróbálgatásoknak. Ilyen sivár zenei élet mellett alig akad kiválóbb készültségi­ zenész, aki letelepednek a vidéken. Marad­nak Budapesten, a fölösleg pedig megy külföldre, főleg Németországba. Alig van Németországban színház vagy zenekar, amelyiknek ne lenne magyar tagja. Ha meg akarjuk teremteni a magyar zenekultúrát, akkor alkalmat kell adnunk képzett zenészeinknek arra, hogy idehaza, a vidéken is találja­nak megfelelő működési kört s ne legyenek kénytelenek a külföldre menni, ahol azután legnagyobb ré­szük elvész a magyarságra nézve. Azzal, ha többé-kevésbbé jó erők­kel rendelkező zeneiskolát tartunk fönn , még nem merült ki kötelezett­ségünk a zenekultúra ápolását és fejlesztését illetőleg. A zeneiskola nevel majd 30—40 év múlva alapos készültségű zene­értő közönséget, de önmagában még nem teremthet intenzív zenei életet, mert nincsenek birtokában mindazok az eszközök, amelyek ehhez szük­ségesek. A zenei élet teljességéhez még zenekar, vegyes karos opera szük­séges. Egyelőre röviden rá akarok mu­tatni arra, milyen fontos tényezők lennének a vidéki operák a magyar zeneművészet megteremtésére. Képzett énekeseink és énekesnőink legnagyobb része külföldre megy ki. Miért ? Nálunk legfölebb operatte­­énekesnőnek vagy éneklőnek szer­ződtetik el s az ilyen annyira meg­szokja a könnyebb zenét, hogy az operára nézve végkép elveszett, cse­kély kivétellel. A kezdő énekes vagy énekesnő nem juthat be két komoly műintézetünkhöz : az Ope­rához vagy a Népoperához, ha csak valami fenomenális hangja vagy ha­talmas pártfogója nincs. A komo­lyabb, ambiciózusabb elem kimegy külföldre, ahol a kisebb német ope­ráknál könnyebben kap szerződést. Az ilyen aztán vagy végkép ott marad, vagy, ha később vissza­kerül is, a magyar énekművészetre már nem lesz nyereség, mert ritka, aki künn tartózkodása alatt annyira el nem rontotta magyar szövegkiejté­sét, hogy az helyrehozható legyen. Zenészeink — mivel az akadémia oly készültségű zenészeket nevel, kiknek méltán lehet nagyobb igé­nyük annál, minthogy ők a mi vi­szonyaink között, valamelyik vidéki színház zenekarában játszók vagy dirigálják a kétes zenei értékű ope­retteket és közzenéket —, szintén külföldi szimfonikus zenekarokhoz vagy operákhoz szerződnek el és szintén a legtöbbször ott is ma­radnak. Nem tudunk tehát magyar énekes gárdát szervezni és így még ma sincs tisztázva a magyar ének­­prosódia. Nincsenek magyar kar­mestereink, nincsenek szimfonikus és opera-szerzőink. Az énekesnek nem nyújtunk alkal­mat, hogy itthon maradjon s igy a magyar énekesművészetben képezze ki magát; nincs szimfonikus vagy opera-zenekarunk, ahová az intelli­gens, képzett zenész bejuthatna s igy a zenekar és opera hiányában nincs alkalmuk fiatal karmestere­inknek és zeneszerzőinknek tehet­ségük kiművelésére, művészetük technikai részének gyakorlására, mely nélkül sem kiváló karmester, sem kiváló zeneszerző nem lehet senkiből. Ha néhány nagyobb vidéki város­ban szerveznének szimfonikus zene­karokat és ezekkel kapcsolatban rendszeres operaelőadásokat, oly­­ hatalmas lökést adnánk a magyar zeneművészet fejlődésének, hogy az néhány évtized alatt képes lenne versenyre kelni — ismerve a ma­gyar faj zenei képességeit — a nyugati nemzetek, zenei kultúrá­jával. A m­. kir. operának nem kellene külföldön kutatni énekesek, énekes­nők és karmesterek után, mert válogathatna a java magyar művé­szek és művésznők, karmesterek között. Rövidesen együtt lenne egy magyar együttes, kialakulna a ma­gyar prozódia teljesen. Fiatal zene­szerzőinknek alkalmuk nyílnék szín­padi vagy szimfonikus műveiket előadatni s így okulva, fejleszteni tehetségüket és tudásukat. Hiszem, hogy nem sok idő múlva már magyar operastílusról is beszélhetnénk, melynek Erkel Ferenc zsenije tört utat, amelyet az ő halála óta még senki sem tudott tovább építeni. A jelenségekből bátran következtet­hetjük, hogy szimfonikus zenénk is hatalmasan nekilendülne és a magyar stílus problémájának meg­fejtése sem késnék sokáig. Íme, milyen gyönyörű perspektíva nyílik meg előttünk a vidéki zenei központok megteremtésével. És váro­sunk nem érezne magában ambíciót arra, hogy ilyen szerepre vállalkoz­zék? Azt hiszem, igen, mert ami a szellemi tőkét, zenei tehetséget és földrajzi fekvést illeti, az valósággal ráutalja erre a szerepre. És ezt egy kis akarattal meg is lehet csi­nálni. Addig is, míg rendesen szer­vezett szimfonikus zenekarunk nincs, meg lehetne próbálkozni az opera­­előadásokkal olyan formán, hogy érintkezésbe lépnénk az orsz. m. kir. zeneakadémiával, a m. kir. operával s ezeknek támogatásával, esetleg kéthetenkint, rendeznénk egy­­egy operaelőadást. Azért említem a zeneakadémiát és m. kir. operát, mert ezek állami intézetek lévén, e réven a kiadáso­kat is lehetne csökkenteni a nagy­­fontosságú kulturmisszióra való te­kintettel, sőt hiszem, hogy a szim­fonikus zenekar föntartási költségei­hez is nagyobb összeggel járulna hozzá az állam s igy annak szervezé­sét is mielőbb lehetővé tenné. A színház most már a város tu­lajdona s igy joga van egyes elfo­gadható föltételeket kikötni az igaz­gatóval szemben. Akkor, amikor Temesváron, Aradon tudnak ren­dezni operaelőadásokat a társulat tagjaival, itt még inkább megtehet­jük azt, ha alkalmas módon előké­szítjük a kivitelt állami támoga­tással. Mindössze 14—15 operaelőadás­ról lenne szó egy szini szezonban és amennyire én ismerem kiváló igazgatónkat, Palágyit, hiszem, hogy készséggel nyújt a maga részéről is segédkezet arra, hogy e nagy horderejű eszme testet öltsön. Az új szezon még csak öt hónap múlva kezdődik, idő tehát lenne arra, hogy a kérdés megoldása felett ne csak gondolkodjunk, hanem a kezdemé­nyező lépéseket meg is tegyük és a gondolatot valóra váltsuk s akik ezt lehetővé tennék, bizony meg­örökítenék nevöket a magyar zene történetében. Szent-Gály Gyula: Mire szükség van a háznál.„ Azt mind megkaphatja HAÁS-nál. Bor, sör, fűszer és csemege ... Itt veszi az egész megye. Cukorkák, konzerv, likőrök ... Itt veszik a legjobb körök. Hideg húsok, kompót, sajtok... Elámul a szeme rajtok. Vásárolhat Ön más száznál. Nem kap olyan jót, mint HAÁS-nál. A Hitelintézet mellett. (Jegyezze meg jól e helyet! !!) MISKOLCZI ESTILAP Miskolc?, május 10. WEISZBURG ÉS HOLLÄNDER vízvezeték, csatornázás, gőzfűtés, bádogosmunkák vállalata Kliskolcz, Széchenyi­ utca 79. sz. Elvállalja mindennemű szivattyútelepek berendezését, vízmísmotorok felállítását, bármely vízvezetéki, légszesz-, csatornázási és gőzfűtési munkálatokat, valamint a hygiéniának legjobban megfelelő angol klozettek s fürdőszobák berendezését, továbbá bidogosmunkák készítését. Jutányos, szolid költségvetéssel díjmentesen szolgálunk. — Alapittatott 1904. — Telefon 420.

Next