Magyar Jövő, 1927. július-augusztus (9. évfolyam, 146-196. szám)

1927-07-01 / 146. szám

MAGYAR JÖVŐ. kező drótnélküli jelentését fogta fel: Az „America“ félúton van Cape Rod és Fairmouth (Új Skócia) kö­zött. Az időjárás tiszta. A tartalék benzinkannák zavarokat okoznak az iránytűnél, de reméljük, hogy csak hamar sikerülni fog a zavarokat ki­küszöbölni, ha az aknákat kidobhat­juk.“ Röviddel 9 óra után (amerikai idő) Halifaxban Byrd következő drótnél­küli jelentését fogták fel: Földet meg nem láttunk. Körülbelü félmérföld magasságban repülünk. Az idő erő­sen lehűlt. Bodfordi jelentés szerint délelőtt 11 óra 30 perckor látták az Americát. Louisbourghi közlés szerint pedig délután 1 óra 30 perckor repültek Byrdék a város felett. A repülőgép igen alacsonyan szállt és Ujfounland irányában tűnt el. Az eSs© nehézségek Kábeltávirat közli Newyorkból, hogy a legutóbbi híradások szerint Byrd este átrepült Ujfounland fe­lett. Az időjárás kedvezőtlen. A ten­geren köd uralkodik és északkeleti irányú szél fút. Az „America“ fedélzetéről jelentet­ték, hogy a tartalékbenzinkannák za­varják a kompaszt és a rádiót. Le­hetséges, hogy a kannák anyagában olyan idegen anyag van, amelyről a készítés idején és a startkor nem tud­tak. A rádió jelezte, hogy a kannákat ki fogják üríteni és ennek a műve­letnek tartamára szünetelni fog a rá­dió táviratozás. órák múlva jelentették, hogy a­ művelet megtörtént, a kannákat, mi­után tartalmukat átöntötték, kidob­ták a repülőgépről. Az egyidejű rá­diózás a benzin felrobbanását idéz­hette volna elő, ezért szüneteltették a rádióhíradásokat. Későbbi jelentés szerint a repülő­gép váratlanul esőbe került. Sűrű ködben, felhők felett... Newyork jelenti, hogy a kedvezőt­len szelek tetemesen csökkentették Byrd sebességét, amikor Ujfoundlan­­dot elérte. Délután 5 óra 35 perckor Byrd Cape Racétól északnyugatra mintegy 120 mérföldnyire átrepült a sziget felett. Idáig körülbelül 900 mérföld légiutat tett meg. Chatam (Massachusetts) rádióállo­mása ma reggel 2 óra 32 perckor Byrd következő drótnélküli jelentését fogta fel: „Tegnap délután 4 óra óta nem látunk sem szárazföldet, sem vi­zet, mert az idő ködös és sűrű felhők fekszenek alacsonyan, nagy kiterje­désben.“ Az óceán közepén későbbi newyorki sziklatávirati je­lentés szerint az „America“ fedélze­téről részint az amerikai partokra, ré­szint a kanadai partokra érkező hí­rek mind bizakodóan szólnak. Az idő­járás nem igen kedvező, az út mégis incidens nélkül folyt le. Az America nemcsak a parti készülékekkel, ha­nem nagyobb óceánjáró gőzösökkel is érintkezésben áll. Más newyorki szikratávirati jelen­tés szerint Byrd a 43.28 fok északi szélesség és a 42.46 fok nyugati hosz­­szúság találkozásának pontján van délben, vagyis a megteendő út felén. Esetleg Németországban száll le az America Az első ezerkétszáz mérföldet 95— 100 mérföldes sebeséggel tette meg. Ez jóval nagyobb sebességet jelent, mint amilyent előre kiszámítottak, úgy, hogy az érkezés Párisba nem hajnali három órakor, hanem körül­belül éjszaka fél tizenegykor fog meg­történni. Más jelentések szerint azonban a repülőgép kénytelen volt irányát megváltoztatni és erősen dél felé ka­nyarodni. Byrd már a partnál utalt erre a lehetőségre, ha a kanyarodás igen erős lesz, akkor nincs kizárva, hogy Párist elkerüli és Délnémetor­szágban száll le. Párisból jelentik: Le Bourget re­pülőterén minden előkészületet meg­tettek Byrd fogadására. A rendőrség óvintézkedéseket tesz, nehogy olyan jelenetek játszódjanak le, mint Lind­bergh érkezésekor. Byrd érkezését éj­szaka várják. Este meggyújtják a Mont Valerian-hegyen elhelyezett ha­talmas fényszórót, melynek tüze Lon­donig és Brüsszelig látható és az óceánrepülőknek kitűnő tájékoztatá­sul szolgál. Egész éjszaka inspekciót tartanak, mert egyes hírek megerősí­teni látszanak azt a feltevést, hogy Byrd a hajnali órák helyett már az éjszaka megérkezik Párisba. Paris felveszi Byrdék első üzenetét Este 7 órakor a párisi szikratáviró­­állomás az óceán felől hullámokat vett fel, amely Byrd üzenete volt. A rá­diótávirat szövege a következő: „Legkésőbb egy órán belül látjuk a szárazföldet. A repülőgépen min­den rendben van.“ A Havas Iroda este 10 órakor le­adott jelentése szerint a tengerészeti kerületi hivatal főnöke közölte, hogy a bocairti szikratáviróállomás ismét vett fel Byrdéktől eredő rádióközle­ményt. Éjjel 1 órakor jelentik Párisból. Egész Franciaországban megtörtén­tek az előkészületek Byrdék fogadá­sára. Este 8 órától kezdve az összes tengerparti világítótornyok működés­be léptek. Maitland és Hegenberger repülő­főhadnagyok szerdán délelőtt megér­keztek 25 óra 42 perces út után Oak­­landból Honoluluba, így átrepülték a Csendes-óceánt. Francia föld felett Éjel 2 óráig nem érkezett meg a jelentés, hogy Byrdék leszálltak a le bourgeti repülőtéren, az azonban bi­zonyosra vehető, hogy ez megtörtént legkésőbb fél háromig, feltéve, hogy kényszerleszállás nem következett be, vagy pedig ha úgy határoztak volna az óceánrepülők, hogy tovább repül­­n­­ek Németország felé. Este 7 órakor már csak 500 kilo­méterre voltak az angol szigetek felett Paristól, 9 órakor pedig már francia föld felett szállottak. A le bourgeti repülőtéren Cham­ber­­inek is ott voltak a várakozók között, akik ugyanis este érkeztek meg Zürichből Párisba a Columbiáé. Páris felett Éjjel 2 óra 10 perckor jelentik, hogy Byrdék francia Páris felé tar­tanak és az üdvözlésére kilőtt raké­ták és reflektorok fényében folytat­ják útjukat. E pillanatban nem tud­ják, hogy le fognak-e szállani, vagy­ tovább repülnek. A párisi lapok külön kiadásokban j­lentik, hogy Byrdék megérkeztek és hogy útjukat rakétákkal jelzik. Éjjel 2 óra 20 perckor jelentik,­­ egy Byrdék rádiójukon új leszólási helyet kértek, mert az iránytűjük el­romlott és így nem tudnak pontosan tájékozódni. Letartóztatták az Action Francaise szerkesztőjét Páris, június 30 Leon Daudet rejtekhelyét még mindig nem találta meg a rendőrség. Az Action Francaise helyiségében tit­kos telefonállomásokra bukkantak, amely megmagyarázza, hogy miként beszéltek a fogházigazgatóval. A lap szerkesztőjét, Pujot letartóztatták. Péntek, 1927 július 1. Péter-Pál napján ezerkétszáz abaúji levente versenyzett a szikszói sportpályán — Bódvaszilas leventéi vitték el a versenyek első díját — Szikszó, június 30 Abaúj-Torna vármegye testneve­lési bizottsága Péter-Pál napján dél­után 3 órai kezdettel a szikszói sportpályán Szent-Imrey Pál alispán, Farkass Géza kir. kamarás és Vitéz Győző orsz. képviselők védnöksége mellett vármegyei leventeünnepéllyel egybekötött atlétikai versenyt ren­dezett, amelyen a vármegye összes községeiből 1200 levente vett részt. Délután 3 órakor vonultak fel a miskolci leventezenekar hangjai mellett a vármegye leventéi oktatóik vezetése mellett. Különösen feltűn­tek a bódvaszilasi járás jól kikép­zett csapatai, valamint Orbán Ká­roly oktató vezetése mellett a Kom­­játi lövészcsoport. Szép látványos­ságot nyújtottak a nagy fejedelem, II. Rákóczy Ferenc színeiben, piros­kék dreszben az encsi járás leven­téi, az abaújszántói és felsődobszai csapatok, valamint Szikszó, Aszaló, Alsóvadász, Homrogd, Gönc és Felsővadász leventéi. Lelkes ová­cióval fogadta a közönség a vitéz Váraljai József oktató által vezé­nyelt boldogkőváraljai leventéket és a nemzeti viseletben megjelent boldogkő­váraljai női leventecsapatot, mely csupa kisgazdaleányból állott. A levente-ünnepélyen nagyszámú és díszes közönség jelent meg, úgy, hogy a nagy és hatalmas tribün zsúfolásig megtelt. Ott voltak : ifjú Mikszáth Kálmán, Miskolc főispánja, Farkass Géza, Vitéz Győző orsz. képviselők, Szent-Imrey Pál alispán vezetésével a vármegye tisztikara és főszolgabírói, Juhász László al­tábornagy, Téglássy Ferenc, Vitéz Attila, Vitéz Árpád, Platthy Mihály, Jakabfalvy Gyula, vitéz Szalay László, vitéz Platthy Mihály, Koz­­máry László, Szilágyi Pál, valamint szép és előkelő hölgyközönség. Zenés szabadgyakorlatok bemu­tatása után kezdetét vette az athle­­tikai viadal a következő ered­ménnyel : Száz méteres síkfutás. Első az encsi járás. Egyénileg első Lenkei Bertalan. Magasugrás. Első az encsi járás. Egyénileg első Makkay Kálmán. Buzogánydobás. Első a bódvaszilasi járás. Egyénileg első Szepessy András. Távolugrás. Első a bódvaszilasi járás. Egyénileg első Markovics János. Kötélhúzás. Első a bódvaszilasi járás. 300 méteres síkfutás. Első a szikszói járás. Egyénileg első Somlyai Gyula. Súlydobás. Első a gönci járás. Egyénileg első Jóczik Gábor. Diszkoszvetés. Első a bódvaszilasi járás. Egyénileg első Hucsok László. Stafétaverseny. Első az abaújszántói járás. Céllövészet. Első a bódvaszilasi járás. Az athletikai verseny után a já­rások külön mutatványai következ­tek, amelyek közül nagy hatást keltett a boldogkő váraljai levente lányok és ifjak magyar palotás tánca és nemzeti imája, valamint a Kálnay Bertalan karnagy által ve­zényelt fáji dalárda közreműködése mellett az encsi járás szabadgyakor­latai, amelyek az elszakadott or­szágrészek visszahódítását jelké­pezték. Igen jól sikerültek az on­­gai leventék szabadgyakorlatai is. A verseny befejeztével Szent­­imrey Pál alispán buzdító szavak kíséretében nyújtotta át az első díjat a győztes bódvaszilasi járás csapatának, a 11-ik díjat pedig az encsi járás leventéinek. A leventeverseny alkalmából nagy elismeréssel kell nyilatkoznunk az abaúji leventeoktatókról, akik annyi fáradsággal és munkával olyan szép eredményt értek el s a magyar nemzeti irányzatnak érdekében hasznos és sikeres munkálkodást fejtettek ki. Elismerés illeti első­sorban a derék szolgálatkész taní­tói kart, de elismerés illeti a köz­­igazgatás vezetőit is, valamint mind­azokat, akik az intézmény iránt érdeklődve, előmozdítják az ifjúság­nak nemzeti szellemben való mun­kálkodását és tevékenységét. A verseny bírája Beke Gyula főispán­ titkár volt. Fifsik Árpád Tizenkét milliárdnyi illegitim hasznot vág zsebre a Villamos rt.-mondották a közgyűlésen Szenvedélyes viták a villamoskérdésről — Miskolc, június 30 A városi törvényhatósági bizott­ság csütörtöki közgyűlésének egyik legfontosabb pontja az áramegység­árak megállapítása volt, mely fon­tosságához mérten, a várakozásnak megfelelően igen heves, hosszadal­mas vitát váltott ki. Végeredmény­ben is a törvényhatósági bizottság a villamostársaságnak a városhoz nemrégiben intézett beadványához hozzájárult és a városi tanácsnak ebben az ügyben hozott javaslatát olyan módosításokkal fogadta el, hogy a mostani túl magas áramegy­ségáraknak további egy évre való érvényben tartását a villamostársa­ság a városi haszonrészesedés meg­felelő emelésével rekompenzálja. A vitatkozásnak legérdesebb ré­szei kétségtelenül Hodobay Sándor dr. polgármester válaszai voltak, melyeket az egyes felszólalókhoz in­tézett. Válaszaiban tényeket tárt a polgármester a törvényhatósági bi­zottság, jobban mondva az egyes­ felszólalók elé, olyan tényeket, me­lyeket az ügy nagy fontossága és Miskolc közönsége érdekében már a múltban is módjában lett volna nyil­vánosságra hozni, így például a köz- Egy évre elfogadták a mai egységárakat gyűlésen örömmel értesültünk az eddig hallgatag polgármestertől hogy tárgyal azokkal a társaságok­kal, amelyek Miskolc árammal való ellátására ajánlatot tettek , hogy egyelőre nem gondol arra, hogy vé­get vessen e tárgyalásoknak. Érte­sültünk továbbá arról is hogy a pol­gármester lelkiismeretesen tanul­mányozta az egész villamosügyet, így, mint a közgyűlésen is ismer­tette, adatokat szerzett a győri és a debreceni városi villamosn­emektől, melyek, mert városiak, olcsóbbak a magánvállalatoknál. A szerzett ada­tokból mindezek dacára azt mutatta ki a polgármester a termelési költ­séget illetőleg, hogy a miskolci vil­lamostársaság még ezeknél is ol­csóbb. Eg­yet azonban elfelejtett el­mondani: a győri és a debreceni üzemeknél sokkal kisebb a termelés mint a miskolci társaságnál s amíg Miskolcon 7 millió kilowatton felül, addig Győrben például csak 4 millió kilowatt áramot termelnek, minek következtében az áramegységár ma­gasabb. A miskolci villamostársaság bead­ványát, és a városi tanács javaslatát egyébként Csontha Dezső tanácsnok

Next