Magyar Jövő, 1931. április-május (13. évfolyam, 74-121. szám)

1931-04-01 / 74. szám

Szerda, 1931 április hó 1. Nagy tavaszi keztyűvánápmerőnél fűzök, statikö*­tők, sérvkötők legolcsóbban Szeme­res u. 7. Forgóhíd után Gondolatok a Zeppelinről -----------------fie, — ________ Mit álmodhattak a Zeppelin alvó utasai? — Egy orvos- professzor sztetoszkóppal nézte, hogy hányat ver útitár­sainak szive az út alatt — Blériot miskolci szereplésétől a Zeppelinig Miskolc, márciuíí 31 Mégis csak különös teremtmény a nagy mindenségben ez ember. Azon nem csodálkoztam, hogy Lehmann kapitány — aki több, mint ezerszer kelt már útra a légi szörnyetegen­­— és társai­ tinidkor szolgálatuk i­e telik és eljön az ideje — álomra hajtják fejüket, ők ta­lán már akkor érzik magukat való­ban embernek, amikor nekivágnak a nagy bizonytalanságnak, hiszen minden egyes légi útjuk egy nagy birkózás az elemeikkel. És van-e annál fenségesebb érzés, amikor tudjuk azt, hogy most magunk alá gyűrtük azt, amivel addig senki emberfia nem mert­ szembeszállni. Az azonban mégis csak valószínűt­­lenül hangzik, hogy annak a tizen­négy utasnak a többsége, akik a Pried­riehshafenlből az elemek fék­telen tombolása közepette tették meg Budapestre az ezer­­kilométe­res utat, V­ogy éjfél­­tájban gon­doltak egyet és lefeküdtek. Le­feküdtek? Azt mondják, hogy nyu­godtan aludtak. Ez már aztán több a soknál. Az ember, ahol a ro­bogó gyorsvonaton kínzó fáradtság közepete sem tudja álomnál zárni szemeit, az ember, aki idegen hely­re kerülve nyugtalanul fészkelődik a ágyában, ez az ember éppen 01 fel­hők felett, éppen akkor, amikor a parancsnoki fülkében pattanásig feszülnek az edzet idegek, amikor minden perc újabb és újabb vesze­delmeket rejteget magában, akkor tudna a legédesebben aludni? . . . * Álmairól egyetlen utas sem szá­molt be. Pedig milyen érdekes l­ett volna, ha elmondják, hogy mi min­dent lehet álmodni a levegőóceá­non hajókázva. Én azonban azt­ hiszem, hogy ezek­­a­z alvó utasok rendkívül nagy zavarba jöttek volna, ha valakinek eszébe jut megkérdezni tőlük: Hát hogy is állunk azokkal az álmokkal... ? Az­­az utas, aki először került a­ Graf Zeppelin fedélzetére,­­alig­hanem csak hitte, hogy édesen al­szik. Amikor a hálók­abinba lépett, annyira kimerültek idegei, annyi­ra kimerült a leküzdhetetlen nagy drukktól, hogy mély tompultság­ba esett. Idegei felmondták a szol­gálatot és jó ideig nem reagáltak a történésekre, a külső behajtások­­ra, ellenben rémlátásai azok vol­ta­k. Már a magyarországi körrepü­lés alkalmával történt, hogy egyik kiváló professzorunk finom mű­szerrel l a szív ütemeit mérte utas­társain. Az egyik elárulta, hogy az ő szíve bizony kilencvenszer lüktet percenként, de (nyomba®, hozzá is tette, hogy ez csak az elfogyasztott bornak az eredménye. Még ön­maga előtt sem merte bevallani, hogy milyen szorongó érzés ejtette rabul. Ez pedig jelentkezett min­den utasnál Annál is- aki valahol az osztrák városkák felett ágyra roskadt­. Az is bizonyos, hogy agy­sejtjeit kegyetlenül kalapácsolta a vér. És láthatta magát a nagy szörnyeteg gyomrában elevenen megsülni, av­agy a békés családi körben uzsonnázni. Életének nagy filmje is lepereghete­tt előtte. Min­den eszébe juthatott, de aludni... ? Amikor a csepeli repülőtéren le­szállottak az utasok, arcukra, volt, írva, hogy mégis csak jobban érzik magukat a földön ... Az a tíz és egynéhány utas, aki részt, vett a nagy körépülésen. Alighanem először volt abban a helyzetben, hogy egy na­p alatt megláthatta ennek a szülőresza­­bot­t, országnak csaknem minden ré­szét. Az újságírók hűségesen be­számoltak­­arról, hogy milyen félel­metes volt a ihóförgetegben halad­ni, mi volt a déli menü, milyen vicceket mondogattak egymásnak az utasait, hogy nyilatkoztak t a szakértők és a lírikusok erről a technikai csodáról. Ellenben arról, hogy mi ment végbe­­bennük akkor, amikor elhaladtak a méltóságtel­jesen höm­pölygő Duna, a szeszélye­sen kavargó Tisza, a városok kő­­rengetegei­- a gyártelepek kormos házóriásai és a tavaszt váró áldott magyar föld felett; s akkor, amikor észrevették, hogy Miskolcinál, Deb­recennél el kelllett fordulni, nehogy túlmladjannak a frissen, mázolit ha­tárjelző oszlopokon — nem esett egy szó sem. Vagy talán a Gráf Zeppelin fedélzetén történtek olyan élményt jelentettek számuk­ra, hogy taizok minden egyéb érzést elnyomtak bennük és kikerültek a magyar föld varázsos légköré­ből .. .? * A miskolciak már megszokták azt, hogy ha it­t valami nagy ese­mény játszódik le, ia az időjárás so­hasem kedvező. Amikor a világ­háború előtt Blériot, a mai fogal­mak szerint kezdetleges repülőgé­pén leszállt a Sajó­­t­ulsó partján, ezrek és ezrek zarándokoltak a gépmadár megszemlélésére. Akkor még Blériot sárkányszerű repülő­gépe volt a techniikia legnagyobb csodája s a láz nem volt kisebb, min­t m­ost, a­ német légm­on­strum megjelenésekor. A leszálllátág­­gyö­nyörű napsütésben fürödt­ek a gép szárnyai, de rövid percek alatt íté­letidő sepert végig a repülőttéren. Órákig tartott a felhőszakadás. A természet a Graf Zeppelinnel szemben sem volt elnézőbb. Egye­nesen hőförgeteget zúdított a vele szembeszálló szörnyeteg nyalkába. Mintha meg akarta volna mutatni, hogy mennyire haragszik, ha az ember nem veszi észre a veszedel­met, amely a Graf Zeppelin fel­tűnésével már előre vetette árnyé­kát ... — sk — A Graf Zeppelin megérkezése Csepelre. Három és egynegyed százalékos francia kölcsönajánlatok­at kapnak a budapesti nagybankok Budapest, március 31 .A M. J. Indftsit­ea.­ A negyedévi zárlat következté­ben a márciusi ultiméra a külföldi pénzpiacokon a kamattételek kissé megdrágultak. Londonban és Newyorkban emelkedett a papír­pénz ára, Berlinben is mutatko­zott kisebb feszültség. Bécsben pe­dig a magánleszámítolási kamat­láb elérte a négy és egynegyed százalékot. Ezzel szemben nálunk ezeknek a jelenségeknek semmi hatásuk sincsen. A hiteligénylés semmivel sem haladta túl a normális kere­teket, a külföldről pedig annyi pénzajánlat érkezik a bankokhoz, hogy legnagyobb részt nem is használhatják. A dollárkölcsönö­­ket három hónapra, általában há­rom és fél-négy százalékért kí­nálják a budapesti nagybankok­nak, sőt a legutóbbi napokban, Pa­risból francia kölcsönajánlatok is érkeztek még olcsóbb feltételek mellett. A franciák a dollárkölcsö­­nöket háromhónapos le­járatra há­rom és egynegyed százalék mellett ajánlják. Figyelembe kell venni, hogy a dollár reportdíja csak há­romnyolcad százalék, ami annyit jelent, hogy a külföld a pengőér­tékű kölcsönt mindössze három­nyolcad százalékkal adja drágáb­ban, mint a dollárkölcsönt. Legolcsóbbak Legjobb minőségűek Ezért közkedveltek a „NOR-COC“ dzsup női harisnyát! „HOR-COG“ sh­anymárkás női harisnyái! „NOR-COC“ Különlegesség női Egyszázötvenes ,HOR-CQC, elsőrendű flór női Ha M fí£OC harisnyát vesz (törv. védve) Családija sohasem lesz Jobb divatdru üzletekben szerezhető be 3 Eckener szerint két év múlva megindul Amerikába a rendszeres Zeppelin­­közlekedés ■' 00­i­­­ ■ 0— 800—1000 dollár lesz a menetjegy ára Newyork, március 31 Eckener, aki az Európa fedélze­tén újra útnak indult Németor­szág felé, szenzációs nyilatkozatot tett amerikai útjának eredményé­ről. Eckener a többi között a kö­vetkezőket mondotta: — Gondosan megvizsgáltuk mindazokat a technikai és gazda­sági kérdéseket, amelyek az At­lanti-óceánt áthidaló állandó lég­­hajóforgalommal kapcsolatban fel­merülnek és arra az eredményre jutottunk, hogy az óceánon át va­ló menetrendszerű Zeppelin-köz­lekedés igenis lehetséges. — Ha előre nem látható akadá­lyok nem borítják föl terveinket, úgy 1933 tavaszán, vagy nyárele­jén megindítjuk a rendszeres Európa—Amerika Zeppelin-szol­gálatot. Egyelőre csak két léghajó fogja ellátni a közlekedést, ezeket azonban hamarosan újabbak fog­ják kiegészíteni. Valószínűen heé­tériként kétszer fog Európából, il­­■■*wpmp0*^*np0t****tmp0**0*f**0m­letve Amerikából elindulni egy­­egy léghajó. A menetjegy ára elő­reláthatóan 800—1000 dollár lesz. — A légijárat hangárait Ame­rikában valahol Baltimore vidé­kén fogják elhelyezni, a leszállási és indulási hely azonban Newyork­ban lesz. Eckener azt hiszi, hogy két éven belül a léghajók áttérnek a Diesel-motorokkal való hajtásra, ami által nemcsak a léghajózás biztonsága növekednék, hanem egy-egy óceánrepülésnél 7—8000 kiló fűtőanyagot is lehetne megta­karítani. Ha a léghajók mintegy 80 mérföldnyi átlagsebességgel haladnának, úgy Amerikából két nap alatt jutnának át Európába, vissza pedig két és fél nap alatt. Végül kijelentette Eckener, hogy Európába megérkezése után azonnal tárgyal iletékes párisi kö­rökkel, hogy Franciaország terü­letén közbeeső kikötőhelyet lehes­sen létesíteni. Letartóztatták Schreiber egyik meg­jutalmazott kézrekerítőjét Budapest, március 31 (A M. J. tudósítása.) A kofferes gyilkosság utolsó fe­jezete tegnap játszódott le a fő­­kapitányságon. Betegh-Huszágh Miklós rendőrfőkapitány döntött a jutalom kiosztása tekintetében s a lefolytatott nyomozás alapján úgy határozott, hogy Veleczki Fe­renc ügynök és Dergács Mihály tisztviselő 600—600 pengő jutal­mat kapnak, mert elsősorban is nekik köszönhető, hogy Schreiber Tamás József rendőrkézre került. A rendőrség, mint minden eset­ben, most is régi tapasztalatok alapján a jutalomért jelentkező emberek előéletét is megvizsgálta, így most is a Schreiber-féle jutal­mak kiosztásával megbízott rend­­őrfőtisztviselő intézkedésére első­sorban Veleczki Ferenc előéletére vonatkozó adatokat gyűjtötték össze. Ez az adatgyűjtés csakhamar érdekes eredménnyel járt, mert mint ma déleltt kiderült, a juta­lomért jelentkező ügynököt apró bűncselekmények miatt a hatósá­gok régebbi idő óta körözik. Elfo­gatóparancs is volt ellene kiadva, mert a nyomozó detektívek nem tudták megtalálni. így történt, hogy Veleczki Ferencet kedden reggel detektívek állították elő a főkapitányságra, ahol a kiadott elfogatóparancs alapján előzetes letartóztatásba helyezték és át­­kísérték az ügyészség Markó­ utcai fogházába. Húsvéti ajándéknál) fényképezőgépet, fotócikkeket, látcsövet legolcsóbban az Obulárium­ban szerezhet be. Miskolc, Széchenyi­­utca 12. - Tel. 3-43. *Bl rss*— * * /Cl m ^ ■!). Megnyílt a KALMAR cipőáruháza Széchenyi­ u. 14.» Löfler-féle helység NOS és férfi jó minőségű cipők P 12m50-től m.

Next