Magyar Jövő, 1931. április-május (13. évfolyam, 74-121. szám)
1931-04-01 / 74. szám
Szerda, 1931 április hó 1. Nagy tavaszi keztyűvánápmerőnél fűzök, statikö*tők, sérvkötők legolcsóbban Szemeres u. 7. Forgóhíd után Gondolatok a Zeppelinről -----------------fie, — ________ Mit álmodhattak a Zeppelin alvó utasai? — Egy orvos- professzor sztetoszkóppal nézte, hogy hányat ver útitársainak szive az út alatt — Blériot miskolci szereplésétől a Zeppelinig Miskolc, márciuíí 31 Mégis csak különös teremtmény a nagy mindenségben ez ember. Azon nem csodálkoztam, hogy Lehmann kapitány — aki több, mint ezerszer kelt már útra a légi szörnyetegen— és társai tinidkor szolgálatuk ie telik és eljön az ideje — álomra hajtják fejüket, ők talán már akkor érzik magukat valóban embernek, amikor nekivágnak a nagy bizonytalanságnak, hiszen minden egyes légi útjuk egy nagy birkózás az elemeikkel. És van-e annál fenségesebb érzés, amikor tudjuk azt, hogy most magunk alá gyűrtük azt, amivel addig senki emberfia nem mert szembeszállni. Az azonban mégis csak valószínűtlenül hangzik, hogy annak a tizennégy utasnak a többsége, akik a Priedriehshafenlből az elemek féktelen tombolása közepette tették meg Budapestre az ezerkilométeres utat, Vogy éjféltájban gondoltak egyet és lefeküdtek. Lefeküdtek? Azt mondják, hogy nyugodtan aludtak. Ez már aztán több a soknál. Az ember, ahol a robogó gyorsvonaton kínzó fáradtság közepete sem tudja álomnál zárni szemeit, az ember, aki idegen helyre kerülve nyugtalanul fészkelődik a ágyában, ez az ember éppen 01 felhők felett, éppen akkor, amikor a parancsnoki fülkében pattanásig feszülnek az edzet idegek, amikor minden perc újabb és újabb veszedelmeket rejteget magában, akkor tudna a legédesebben aludni? . . . * Álmairól egyetlen utas sem számolt be. Pedig milyen érdekes lett volna, ha elmondják, hogy mi mindent lehet álmodni a levegőóceánon hajókázva. Én azonban azt hiszem, hogy ezekaz alvó utasok rendkívül nagy zavarba jöttek volna, ha valakinek eszébe jut megkérdezni tőlük: Hát hogy is állunk azokkal az álmokkal... ? Azaz utas, aki először került a Graf Zeppelin fedélzetére,alighanem csak hitte, hogy édesen alszik. Amikor a hálókabinba lépett, annyira kimerültek idegei, annyira kimerült a leküzdhetetlen nagy drukktól, hogy mély tompultságba esett. Idegei felmondták a szolgálatot és jó ideig nem reagáltak a történésekre, a külső behajtásokra, ellenben rémlátásai azok voltak. Már a magyarországi körrepülés alkalmával történt, hogy egyik kiváló professzorunk finom műszerrel l a szív ütemeit mérte utastársain. Az egyik elárulta, hogy az ő szíve bizony kilencvenszer lüktet percenként, de (nyomba®, hozzá is tette, hogy ez csak az elfogyasztott bornak az eredménye. Még önmaga előtt sem merte bevallani, hogy milyen szorongó érzés ejtette rabul. Ez pedig jelentkezett minden utasnál Annál is- aki valahol az osztrák városkák felett ágyra roskadt. Az is bizonyos, hogy agysejtjeit kegyetlenül kalapácsolta a vér. És láthatta magát a nagy szörnyeteg gyomrában elevenen megsülni, avagy a békés családi körben uzsonnázni. Életének nagy filmje is lepereghetett előtte. Minden eszébe juthatott, de aludni... ? Amikor a csepeli repülőtéren leszállottak az utasok, arcukra, volt, írva, hogy mégis csak jobban érzik magukat a földön ... Az a tíz és egynéhány utas, aki részt, vett a nagy körépülésen. Alighanem először volt abban a helyzetben, hogy egy nap alatt megláthatta ennek a szülőreszabott, országnak csaknem minden részét. Az újságírók hűségesen beszámoltakarról, hogy milyen félelmetes volt a ihóförgetegben haladni, mi volt a déli menü, milyen vicceket mondogattak egymásnak az utasait, hogy nyilatkoztak t a szakértők és a lírikusok erről a technikai csodáról. Ellenben arról, hogy mi ment végbebennük akkor, amikor elhaladtak a méltóságteljesen hömpölygő Duna, a szeszélyesen kavargó Tisza, a városok kőrengetegei- a gyártelepek kormos házóriásai és a tavaszt váró áldott magyar föld felett; s akkor, amikor észrevették, hogy Miskolcinál, Debrecennél el kelllett fordulni, nehogy túlmladjannak a frissen, mázolit határjelző oszlopokon — nem esett egy szó sem. Vagy talán a Gráf Zeppelin fedélzetén történtek olyan élményt jelentettek számukra, hogy taizok minden egyéb érzést elnyomtak bennük és kikerültek a magyar föld varázsos légköréből .. .? * A miskolciak már megszokták azt, hogy ha itt valami nagy esemény játszódik le, ia az időjárás sohasem kedvező. Amikor a világháború előtt Blériot, a mai fogalmak szerint kezdetleges repülőgépén leszállt a Sajótulsó partján, ezrek és ezrek zarándokoltak a gépmadár megszemlélésére. Akkor még Blériot sárkányszerű repülőgépe volt a techniikia legnagyobb csodája s a láz nem volt kisebb, mint most, a német légmonstrum megjelenésekor. A leszálllátággyönyörű napsütésben fürödtek a gép szárnyai, de rövid percek alatt ítéletidő sepert végig a repülőttéren. Órákig tartott a felhőszakadás. A természet a Graf Zeppelinnel szemben sem volt elnézőbb. Egyenesen hőförgeteget zúdított a vele szembeszálló szörnyeteg nyalkába. Mintha meg akarta volna mutatni, hogy mennyire haragszik, ha az ember nem veszi észre a veszedelmet, amely a Graf Zeppelin feltűnésével már előre vetette árnyékát ... — sk — A Graf Zeppelin megérkezése Csepelre. Három és egynegyed százalékos francia kölcsönajánlatokat kapnak a budapesti nagybankok Budapest, március 31 .A M. J. Indftsitea. A negyedévi zárlat következtében a márciusi ultiméra a külföldi pénzpiacokon a kamattételek kissé megdrágultak. Londonban és Newyorkban emelkedett a papírpénz ára, Berlinben is mutatkozott kisebb feszültség. Bécsben pedig a magánleszámítolási kamatláb elérte a négy és egynegyed százalékot. Ezzel szemben nálunk ezeknek a jelenségeknek semmi hatásuk sincsen. A hiteligénylés semmivel sem haladta túl a normális kereteket, a külföldről pedig annyi pénzajánlat érkezik a bankokhoz, hogy legnagyobb részt nem is használhatják. A dollárkölcsönöket három hónapra, általában három és fél-négy százalékért kínálják a budapesti nagybankoknak, sőt a legutóbbi napokban, Parisból francia kölcsönajánlatok is érkeztek még olcsóbb feltételek mellett. A franciák a dollárkölcsönöket háromhónapos lejáratra három és egynegyed százalék mellett ajánlják. Figyelembe kell venni, hogy a dollár reportdíja csak háromnyolcad százalék, ami annyit jelent, hogy a külföld a pengőértékű kölcsönt mindössze háromnyolcad százalékkal adja drágábban, mint a dollárkölcsönt. Legolcsóbbak Legjobb minőségűek Ezért közkedveltek a „NOR-COC“ dzsup női harisnyát! „HOR-COG“ shanymárkás női harisnyái! „NOR-COC“ Különlegesség női Egyszázötvenes ,HOR-CQC, elsőrendű flór női Ha M fí£OC harisnyát vesz (törv. védve) Családija sohasem lesz Jobb divatdru üzletekben szerezhető be 3 Eckener szerint két év múlva megindul Amerikába a rendszeres Zeppelinközlekedés ■' 00i ■ 0— 800—1000 dollár lesz a menetjegy ára Newyork, március 31 Eckener, aki az Európa fedélzetén újra útnak indult Németország felé, szenzációs nyilatkozatot tett amerikai útjának eredményéről. Eckener a többi között a következőket mondotta: — Gondosan megvizsgáltuk mindazokat a technikai és gazdasági kérdéseket, amelyek az Atlanti-óceánt áthidaló állandó léghajóforgalommal kapcsolatban felmerülnek és arra az eredményre jutottunk, hogy az óceánon át való menetrendszerű Zeppelin-közlekedés igenis lehetséges. — Ha előre nem látható akadályok nem borítják föl terveinket, úgy 1933 tavaszán, vagy nyárelején megindítjuk a rendszeres Európa—Amerika Zeppelin-szolgálatot. Egyelőre csak két léghajó fogja ellátni a közlekedést, ezeket azonban hamarosan újabbak fogják kiegészíteni. Valószínűen heétériként kétszer fog Európából, il■■*wpmp0*^*np0t****tmp0**0*f**0mletve Amerikából elindulni egyegy léghajó. A menetjegy ára előreláthatóan 800—1000 dollár lesz. — A légijárat hangárait Amerikában valahol Baltimore vidékén fogják elhelyezni, a leszállási és indulási hely azonban Newyorkban lesz. Eckener azt hiszi, hogy két éven belül a léghajók áttérnek a Diesel-motorokkal való hajtásra, ami által nemcsak a léghajózás biztonsága növekednék, hanem egy-egy óceánrepülésnél 7—8000 kiló fűtőanyagot is lehetne megtakarítani. Ha a léghajók mintegy 80 mérföldnyi átlagsebességgel haladnának, úgy Amerikából két nap alatt jutnának át Európába, vissza pedig két és fél nap alatt. Végül kijelentette Eckener, hogy Európába megérkezése után azonnal tárgyal iletékes párisi körökkel, hogy Franciaország területén közbeeső kikötőhelyet lehessen létesíteni. Letartóztatták Schreiber egyik megjutalmazott kézrekerítőjét Budapest, március 31 (A M. J. tudósítása.) A kofferes gyilkosság utolsó fejezete tegnap játszódott le a főkapitányságon. Betegh-Huszágh Miklós rendőrfőkapitány döntött a jutalom kiosztása tekintetében s a lefolytatott nyomozás alapján úgy határozott, hogy Veleczki Ferenc ügynök és Dergács Mihály tisztviselő 600—600 pengő jutalmat kapnak, mert elsősorban is nekik köszönhető, hogy Schreiber Tamás József rendőrkézre került. A rendőrség, mint minden esetben, most is régi tapasztalatok alapján a jutalomért jelentkező emberek előéletét is megvizsgálta, így most is a Schreiber-féle jutalmak kiosztásával megbízott rendőrfőtisztviselő intézkedésére elsősorban Veleczki Ferenc előéletére vonatkozó adatokat gyűjtötték össze. Ez az adatgyűjtés csakhamar érdekes eredménnyel járt, mert mint ma déleltt kiderült, a jutalomért jelentkező ügynököt apró bűncselekmények miatt a hatóságok régebbi idő óta körözik. Elfogatóparancs is volt ellene kiadva, mert a nyomozó detektívek nem tudták megtalálni. így történt, hogy Veleczki Ferencet kedden reggel detektívek állították elő a főkapitányságra, ahol a kiadott elfogatóparancs alapján előzetes letartóztatásba helyezték és átkísérték az ügyészség Markó utcai fogházába. Húsvéti ajándéknál) fényképezőgépet, fotócikkeket, látcsövet legolcsóbban az Obuláriumban szerezhet be. Miskolc, Széchenyiutca 12. - Tel. 3-43. *Bl rss*— * * /Cl m ^ ■!). Megnyílt a KALMAR cipőáruháza Széchenyi u. 14.» Löfler-féle helység NOS és férfi jó minőségű cipők P 12m50-től m.