Modellezés, 1963 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1963-01-01 / 1. szám

Új sportminősítés, válogató versenyek Az Országos Modellező Szakbizottság’ M®*­ dec. 2-án megtartott ülé­sén, a sportmunkával kapcsolatban is lényeges módosítás bevezetését javasolta a Modellezési Osztálynak. , ■ , , A javaslatokat a dec. 5—7-i munnkaértekezleten, a modellező klub­vezetők is megtárgyalták A modellezési osztály a beterjesztői javaslatokat megvizsgálta, és az alábbi határozatot hozta: 1963. jan. 1-vel a pontverseny megszű*n*k* A modellezés területén is bevezetik a TST sportminősítési rendszert*­A minősítést elért versenyzők „Minősítik* igazolvány”-t kapnak. Az új minősítési rendszer értelmében, a sportolóknak minősítésüket éven­ként meg kell védeni. Ennek érdekében, az or?1**08 megye* bajnok­ságokon kívül, minősítő versenyek is rendezhető*1’ A határozat kimondja, hogy azokat a sport!!*“**?*» a*5*** 1962-ben valamelyik minősítési szint feltételeit teljesítették, n­yilvántartásba kell venni, és minősítésüket az új feltételek szerint, 1963. okt­. 1-ig — a ki­képzési év végéig — meg kell védeniük. Azokat a spor***“*jat, akik mi­nősítésüket nem védik meg, eggyel alacsonyabb osztályon sorolják vissza. A minősített versenyzők átigazolását okt. 1. és nov. 1­ közötti időben kell megejteni. Az érdemes és I. oszt. sportolók átig180*88“ csak az osztály előzetes engedélye alapján történhet. A II. és III- osztályú spor­tolók átigazolásához a klub engedélye szükséges. Az új minősítési rendszer bevezetése kapcsán, 1963. jan 1.­­-től a ka­tegóriák szintjei az alábbiak szerint módosultak: Repülőmodellezésben: Kategóriák: érdemes: I. oszt. II. oszt. III. oszt. A/2 vitorlázó­­ gumimotoros l 900” 800” 600­’ 450” mechanikai motoros 1V 2,5 cm'-es sebességi 205 km/ó. 180 km ó. 160 km/ó. 140 km ó. 5 cm­’-es sebességi 220 km/ó. 200 km/ó. 170 km/ó. 15° A 10 cm’-es sebességi 240 km/ó. 220 km/ó. 190 km/ó. 170 knVa* Hőlégsugaras sebességi 240 km/ó. 220 km ó. 200 km/ó. iso ‘f16■ Túra (Team-Racing) 4*50” km ó. 5*20” 6*30” 7’3° Műrepülő 2000 p 1500 p 1000 p 500 P Zárttért 26 p 18» 10’ 6» Távirányítás: Vitorlázó 1000 p 800 p 600 p 400 p Mech. motoros 1100 p 900 p 700 p 500 p Megjegyzés: A műrepülő kategóriában 1963.jan. 1-től a versenyzőknek az AMA műsort kell repíteni.A végezhető három startból, a két legjobb start eredménye adja a minősítés pontszámát. A távirányítású kategóriában a végezhető két start összpontszáma alapján teljesíthetők a szintek. Hajómodellezésben: Kategóriák: érdemes: I. oszt. n. oszt. m. oszt. 2,5,1-es vizes. (A—1) 110 km/ó. 95 km/ó. 80 km/ó. 60 km/ó. 5 cm1-es vizes. (A—2) 120 km/ó. 110 km/ó. 90 km/ó. 70 km/ó. 10 cm3-es vizes (A—3) 130 km/ó. 115 km/ó 110 km/ó 80 km/ó. 2,5 cm3-es légcs. (B—1) 130 km/ó. 115 km/ó. 90 km/ó. 70 km/ó. Vitorlás hajó „L—M” 108 p 72 p 48—59 p 37—47 p önjáró (makett E) 120 p 100 p 85 p 70 p Távirányítás: Sebességi hajó (F—1) 20 km/ó. 15 km/ó. 10 km/ó 8 km/ó. Navigációs hajó (F—4) 180 p 160 p 145 p 120 p Megjegyzés: A vitorlás hajómodellek kategóriában (L—M) a III., II. és az I. osz­tályú minnősítési szintekhez a szükséges pontokat két versenyen, az érdemes minősítéshez csak három versenyen lehet megszerezni. Az 1963. évben a világbajnokságra küldendő csapatok összeállítása céljából válogató versenyek megrendezésére kerül sor, tájegységek sze­rint, az alábbi helyeken: Dunántúli terület I. forduló A/2-es kategória Dunaújváros Gumis kategória Győr Mechanikai mot. kategória Szombathely Tiszántúli terület I. forduló • A/2-es kategória Szolnok Gumis kategória Kiskunfélegyháza Mechanikai mot. kategória Hajdúszoboszló 1963. ápr. 14. 1963. ápr. 21. 1963. ápr. 28. A válogató versenyek első fordulóján, mely nyolc startos lesz, szint megkötés nélkül minden MHS tagkönyvvel rendelkező modellező részt vehet. Az elvégzett nyolc start alapján, tájegységek szerint (Dunántúl— Tiszántúl) az A/2-es kategóriában, az indulók 10%-a, a gumis és a mechanikus kategóriában az Indulók 20%-a vehet részt a válogató ver­seny II. fordulóján. Az 1962. évi országos bajnokok (A/2-es, gumis, mechanikus) és az 1961. évben világbajnokságot nyert mechanikus csapat tagjai az előválo­­gatón nem indulnak, csak a II. fordulón kapcsolódnak be a versenybe. . A válogató verseny II. fordulóját a modellezési osztály rendezi meg, 1963. június 1—2-án dunakeszi—alagi repülőtéren. A résztvevők előző eredményeiket nem hozzák magukkal, tehát 0-val kezdenek, és 10 startot végeznek el. A végrehajtott 10 start alapján, ka­tegóriánként az 1—6 helyezettek kerülnek a válogatott keretbe, de csak abban az esetben, ha az A/2-es kategóriában 800, a gumimotoros és a mechanikus kategóriában, a 850 mp-es átlagot teljesítik. A keret tagjai további repítéseket végeznek még, de közülük a legjobb formát muta­tók jutnak a nemzeti csapatba. A területi válogató versenyek kiírását a rendező klubok kötelesek 1963. január 31-ig az ország valamennyi klubjának megküldeni. Neve­zési díj címén kategóriánként maximálisan 10 Ft kérhető, mely összeget a nevezéssel együtt, a rendező klub részére előre kell megküldeni. Nemzetközi versenyen való részvétel esetében a versenyzőknek az alábbi szinteket kell teljesíteni: Repülőmodellezésben: 2,5 cm 3-es seb. kát. 200—210 km/ó. között. Túra kategória 4’50”— 5* között. Műrepülő kategóriában, két start alapján 2000 pont. Autómodellezésben: 1.5 cm’-es kategória 130 km 6. 5 cm’-es kategória 185 km/ó. 2.5 cm’-es kategória 165 km/ó. 16 cm'-es kategória 200 km/ó. A hazánkban megrendezésre kerülő nemzetközi hajómodell verseny­re, az A és B csapatot — a 2,5, 5, 10 cm’-es vízcsavaros, valamint, a rá­dióirányítású sebességi és navigációs kategóriában — az országos baj­nokságok első három helyezettjéből választják ki, további válogató ver­senyek alapján. Végül ismertetjük a modellezés 1963. évi országos, EB és viágbaj­­nokságainak időpontjait: Május 26 Június 29—30. Július 25—26—27. Zárttéri modellek OB, Debrecen. Autómodellek OB. Budapest. Szabadonrepü­lő és rádióirányítású modellek OB. Dunakeszi—Alag. Önjáró hajómodellek OB. Budapest. Rádióirányítású hajómodellek OB. Budapest. Vízcsavaros sebességi hajómodellek OB. Bu­dapest. Légcsavaros sebességi hajómodellek OB. Bu­dapest. Vitorlás hajómodellek OB. Balatonfüred. Autómodellek Európa-bajnoksága, Svájc. Szabadonrepülő modellek világbajnoksága, Bécsújhely. Rádióirányítású modellek világbajnoksága, Genk Körrepülő modellek Európa-bajnoksága, Genk Műrepülő modellek OB. Budaörs. Sebességi körrepülő modellek OB. Budaörs. Túra (Team-Racing) modellek OB. Budaörs. Hajómodellek válogató versenye, Miskolc- Tapolca. Nemzetközi hajómodell verseny, Miskolc- Tapolca. (Frigyes) Július 28. Július 29. Július 30. Július 31. Augusztus 2—3. Augusztus 4. Augusztus 12—16. Augusztus 21—25. Szeptember 1. Szeptember 8. Szeptember 15. Szeptember 20—21. Szeptember 22—23. Szeptember 25—26—27— 28—29—30. Autómodellezésben: Kategóriák: érdemes: I. oszt. I. oszt. III. oszt. 1,5 cm’-es seb. 125 km/ó. 115 km/ó. 95 km/ó 80 km/ó. 2,5 cm’-es seb. 160 km/ó. 145 km/ó. 120 km/ó. 100 km/ó. 5 cm’-es seb. 185 km/ó. 170 km/ó. 150 km/ó. 130 km/ó. 10 cm’-es seb. 200 km/ó. 185 km/ó. 165 km/ó. 150 km/ó. 1963. ápr. 14. 1963. ápr. 21. 1963. ápr. 28. Csúcsült­e MAKETTEKET ! A kis gépeiről jól ismert amerikai Cessna gyár egy lökhajtású gyakorlógépét, a Cessna T—37-et ismertetjük Csehszlovák laptársunk, a „Kridla Vlasti” nyomán. A Cessna T—37 típus fő alkalmazási területe a nagy sebességű gépekre való elő­képzés. Két kis méretű gázturbinája a szárnytö­vekben van elhelyezve. A szárny előtti utaskabin minden irányban remek ki­látást biztosít. A 600 km/ó. körüli sebesség még nem tette szükségessé a szárny nyilazását. Continental J 69 T—25 hajtóműveket a francia Turboméce „Mar­­boré” licenc alapján gyárt­ják, tolóerejük egyenként 465 kg. A Cessna T—37 technikai adatai: Fesztávolság 10,3 m, hossz 8,93 m, magasság 2,8 m, repülősúly 2982 kg, maximális sebesség 684 km/ó, leszállósebesség 137 km/ó, emelkedő sebesség 17,2 m/mp, hatótáv 1400— 1500 km, starthossz 817 m. S. F.

Next