Modellezés, 1963 (5. évfolyam, 1-12. szám)
1963-01-01 / 1. szám
Új sportminősítés, válogató versenyek Az Országos Modellező Szakbizottság’ M®* dec. 2-án megtartott ülésén, a sportmunkával kapcsolatban is lényeges módosítás bevezetését javasolta a Modellezési Osztálynak. , ■ , , A javaslatokat a dec. 5—7-i munnkaértekezleten, a modellező klubvezetők is megtárgyalták A modellezési osztály a beterjesztői javaslatokat megvizsgálta, és az alábbi határozatot hozta: 1963. jan. 1-vel a pontverseny megszű*n*k* A modellezés területén is bevezetik a TST sportminősítési rendszert*A minősítést elért versenyzők „Minősítik* igazolvány”-t kapnak. Az új minősítési rendszer értelmében, a sportolóknak minősítésüket évenként meg kell védeni. Ennek érdekében, az or?1**08 megye* bajnokságokon kívül, minősítő versenyek is rendezhető*1’ A határozat kimondja, hogy azokat a sport!!*“**?*» a*5*** 1962-ben valamelyik minősítési szint feltételeit teljesítették, nyilvántartásba kell venni, és minősítésüket az új feltételek szerint, 1963. okt. 1-ig — a kiképzési év végéig — meg kell védeniük. Azokat a spor***“*jat, akik minősítésüket nem védik meg, eggyel alacsonyabb osztályon sorolják vissza. A minősített versenyzők átigazolását okt. 1. és nov. 1 közötti időben kell megejteni. Az érdemes és I. oszt. sportolók átig180*88“ csak az osztály előzetes engedélye alapján történhet. A II. és III- osztályú sportolók átigazolásához a klub engedélye szükséges. Az új minősítési rendszer bevezetése kapcsán, 1963. jan 1.-től a kategóriák szintjei az alábbiak szerint módosultak: Repülőmodellezésben: Kategóriák: érdemes: I. oszt. II. oszt. III. oszt. A/2 vitorlázó gumimotoros l 900” 800” 600’ 450” mechanikai motoros 1V 2,5 cm'-es sebességi 205 km/ó. 180 km ó. 160 km/ó. 140 km ó. 5 cm’-es sebességi 220 km/ó. 200 km/ó. 170 km/ó. 15° A 10 cm’-es sebességi 240 km/ó. 220 km/ó. 190 km/ó. 170 knVa* Hőlégsugaras sebességi 240 km/ó. 220 km ó. 200 km/ó. iso ‘f16■ Túra (Team-Racing) 4*50” km ó. 5*20” 6*30” 7’3° Műrepülő 2000 p 1500 p 1000 p 500 P Zárttért 26 p 18» 10’ 6» Távirányítás: Vitorlázó 1000 p 800 p 600 p 400 p Mech. motoros 1100 p 900 p 700 p 500 p Megjegyzés: A műrepülő kategóriában 1963.jan. 1-től a versenyzőknek az AMA műsort kell repíteni.A végezhető három startból, a két legjobb start eredménye adja a minősítés pontszámát. A távirányítású kategóriában a végezhető két start összpontszáma alapján teljesíthetők a szintek. Hajómodellezésben: Kategóriák: érdemes: I. oszt. n. oszt. m. oszt. 2,5,1-es vizes. (A—1) 110 km/ó. 95 km/ó. 80 km/ó. 60 km/ó. 5 cm1-es vizes. (A—2) 120 km/ó. 110 km/ó. 90 km/ó. 70 km/ó. 10 cm3-es vizes (A—3) 130 km/ó. 115 km/ó 110 km/ó 80 km/ó. 2,5 cm3-es légcs. (B—1) 130 km/ó. 115 km/ó. 90 km/ó. 70 km/ó. Vitorlás hajó „L—M” 108 p 72 p 48—59 p 37—47 p önjáró (makett E) 120 p 100 p 85 p 70 p Távirányítás: Sebességi hajó (F—1) 20 km/ó. 15 km/ó. 10 km/ó 8 km/ó. Navigációs hajó (F—4) 180 p 160 p 145 p 120 p Megjegyzés: A vitorlás hajómodellek kategóriában (L—M) a III., II. és az I. osztályú minnősítési szintekhez a szükséges pontokat két versenyen, az érdemes minősítéshez csak három versenyen lehet megszerezni. Az 1963. évben a világbajnokságra küldendő csapatok összeállítása céljából válogató versenyek megrendezésére kerül sor, tájegységek szerint, az alábbi helyeken: Dunántúli terület I. forduló A/2-es kategória Dunaújváros Gumis kategória Győr Mechanikai mot. kategória Szombathely Tiszántúli terület I. forduló • A/2-es kategória Szolnok Gumis kategória Kiskunfélegyháza Mechanikai mot. kategória Hajdúszoboszló 1963. ápr. 14. 1963. ápr. 21. 1963. ápr. 28. A válogató versenyek első fordulóján, mely nyolc startos lesz, szint megkötés nélkül minden MHS tagkönyvvel rendelkező modellező részt vehet. Az elvégzett nyolc start alapján, tájegységek szerint (Dunántúl— Tiszántúl) az A/2-es kategóriában, az indulók 10%-a, a gumis és a mechanikus kategóriában az Indulók 20%-a vehet részt a válogató verseny II. fordulóján. Az 1962. évi országos bajnokok (A/2-es, gumis, mechanikus) és az 1961. évben világbajnokságot nyert mechanikus csapat tagjai az előválogatón nem indulnak, csak a II. fordulón kapcsolódnak be a versenybe. . A válogató verseny II. fordulóját a modellezési osztály rendezi meg, 1963. június 1—2-án dunakeszi—alagi repülőtéren. A résztvevők előző eredményeiket nem hozzák magukkal, tehát 0-val kezdenek, és 10 startot végeznek el. A végrehajtott 10 start alapján, kategóriánként az 1—6 helyezettek kerülnek a válogatott keretbe, de csak abban az esetben, ha az A/2-es kategóriában 800, a gumimotoros és a mechanikus kategóriában, a 850 mp-es átlagot teljesítik. A keret tagjai további repítéseket végeznek még, de közülük a legjobb formát mutatók jutnak a nemzeti csapatba. A területi válogató versenyek kiírását a rendező klubok kötelesek 1963. január 31-ig az ország valamennyi klubjának megküldeni. Nevezési díj címén kategóriánként maximálisan 10 Ft kérhető, mely összeget a nevezéssel együtt, a rendező klub részére előre kell megküldeni. Nemzetközi versenyen való részvétel esetében a versenyzőknek az alábbi szinteket kell teljesíteni: Repülőmodellezésben: 2,5 cm 3-es seb. kát. 200—210 km/ó. között. Túra kategória 4’50”— 5* között. Műrepülő kategóriában, két start alapján 2000 pont. Autómodellezésben: 1.5 cm’-es kategória 130 km 6. 5 cm’-es kategória 185 km/ó. 2.5 cm’-es kategória 165 km/ó. 16 cm'-es kategória 200 km/ó. A hazánkban megrendezésre kerülő nemzetközi hajómodell versenyre, az A és B csapatot — a 2,5, 5, 10 cm’-es vízcsavaros, valamint, a rádióirányítású sebességi és navigációs kategóriában — az országos bajnokságok első három helyezettjéből választják ki, további válogató versenyek alapján. Végül ismertetjük a modellezés 1963. évi országos, EB és viágbajnokságainak időpontjait: Május 26 Június 29—30. Július 25—26—27. Zárttéri modellek OB, Debrecen. Autómodellek OB. Budapest. Szabadonrepülő és rádióirányítású modellek OB. Dunakeszi—Alag. Önjáró hajómodellek OB. Budapest. Rádióirányítású hajómodellek OB. Budapest. Vízcsavaros sebességi hajómodellek OB. Budapest. Légcsavaros sebességi hajómodellek OB. Budapest. Vitorlás hajómodellek OB. Balatonfüred. Autómodellek Európa-bajnoksága, Svájc. Szabadonrepülő modellek világbajnoksága, Bécsújhely. Rádióirányítású modellek világbajnoksága, Genk Körrepülő modellek Európa-bajnoksága, Genk Műrepülő modellek OB. Budaörs. Sebességi körrepülő modellek OB. Budaörs. Túra (Team-Racing) modellek OB. Budaörs. Hajómodellek válogató versenye, Miskolc- Tapolca. Nemzetközi hajómodell verseny, Miskolc- Tapolca. (Frigyes) Július 28. Július 29. Július 30. Július 31. Augusztus 2—3. Augusztus 4. Augusztus 12—16. Augusztus 21—25. Szeptember 1. Szeptember 8. Szeptember 15. Szeptember 20—21. Szeptember 22—23. Szeptember 25—26—27— 28—29—30. Autómodellezésben: Kategóriák: érdemes: I. oszt. I. oszt. III. oszt. 1,5 cm’-es seb. 125 km/ó. 115 km/ó. 95 km/ó 80 km/ó. 2,5 cm’-es seb. 160 km/ó. 145 km/ó. 120 km/ó. 100 km/ó. 5 cm’-es seb. 185 km/ó. 170 km/ó. 150 km/ó. 130 km/ó. 10 cm’-es seb. 200 km/ó. 185 km/ó. 165 km/ó. 150 km/ó. 1963. ápr. 14. 1963. ápr. 21. 1963. ápr. 28. Csúcsülte MAKETTEKET ! A kis gépeiről jól ismert amerikai Cessna gyár egy lökhajtású gyakorlógépét, a Cessna T—37-et ismertetjük Csehszlovák laptársunk, a „Kridla Vlasti” nyomán. A Cessna T—37 típus fő alkalmazási területe a nagy sebességű gépekre való előképzés. Két kis méretű gázturbinája a szárnytövekben van elhelyezve. A szárny előtti utaskabin minden irányban remek kilátást biztosít. A 600 km/ó. körüli sebesség még nem tette szükségessé a szárny nyilazását. Continental J 69 T—25 hajtóműveket a francia Turboméce „Marboré” licenc alapján gyártják, tolóerejük egyenként 465 kg. A Cessna T—37 technikai adatai: Fesztávolság 10,3 m, hossz 8,93 m, magasság 2,8 m, repülősúly 2982 kg, maximális sebesség 684 km/ó, leszállósebesség 137 km/ó, emelkedő sebesség 17,2 m/mp, hatótáv 1400— 1500 km, starthossz 817 m. S. F.