Modellezés, 1966 (8. évfolyam, 1-12. szám)

1966. június / 6. szám

MOTOROS MODELLEK EMELKEDŐ REPÜLÉSE Ez a legkényelmesebb ál­láspont. Lemond a nagy emelkedősebességről, ezért a motoros repülést aránylag könnyű beállítani. Túl sok meglepetés nem éri, hacsak az nem, hogy termikus idő­ben indításnál kifog egy „air­­windet”, és csodálkozva lát­ja, hogy a motor ugyan megy, de a gép mégsem haj­landó emelkedni. Ezzel már vége is a 3 percnek. Ilyen elgondolások szerint modellt, — egy két kivétel­től eltekintve — Magyaror­szágon nemigen építettek, külföldön sem népszerűek. A másik véglet így fest: a modell méretei aránylag ki­sebbek, mint előbb, gazdájá­nak szemei előtt egyetlen cél lebeg: minél magasabbra „fellőni” a gépet a rendel­­kezésre álló rövid idő alatt. Nagy magasságban könnyeb­ben fog termiket is, azonkí­­vül, amíg onnan lejön, halad az idő. Elég sok ilyen stílusú mo­dell épült nálunk is. Szédü­letes iramban emelkedtek, nemegyszer jóval 200 méter fölé, viszont jöttek is lefelé, mint a balta. A 3 perc átla­got ezekből is ki lehetett hozni, de csak kockázat árán: a gyors gépek minden­féle elcsavarodásra, elállí­­tódásra, gyakran még a mo­tor fordulatszám ingadozá­saira is rendkívül kényesek, nagyon könnyen, sokszor egészen érthetetlenül men­tek bele a földbe, rendsze­rint igen súlyos töréseket szenvedve. A jelenleg érvényes sza­bályzat egyik végletnek sem kedvez: a megnövelt felüle­ti terhelés (20­0 dm­­) az el­érhető legkisebb merülőse­bességet, a nagyobb gépsúly (300 g/cm3) pedig az emel­kedősebességet korlátozza, így az utóbbi években egy­re inkább a kompromisszu­mos, középutas megoldások kerültek előtérbe, mert azok látszanak legcélravezetőb­beknek. A magyar verseny­zők is leginkább ezt az utat követik. Meg kell, hogy állapítsuk: a szabályzat igen komoly feladat elé állítja mindazo­kat, akik motoros modellel foglalkoznak. Ma már ke­ményen meg kell dolgozni a 3 percért, bár 4 perc átlag sem látszik elérhetetlennek, amint ezt a holtversenyek el­döntésénél a hatodik-hetedik startok igazolják. Mint köztudomású, a mo­dellek repülőtulajdonságai (adott szárnyszelvény eseté­ben) erősen függnek a szárny állásszögétől. Nagy emelke­dősebességet csak kis felhaj­tóerőtényezővel (vagy ami ezzel egyenértékű, kis állás­szöggel), kis merülősebessé­get pedig csak aránylag na­gyobb felhajtóerőtényezővel (állásszöggel) lehet elérni. Ha fix állásszöggel építjük a gépet, már erősen mérlegel­ni kell a motoros emelkedés és a siklás ellentétes követel­ményeit. Egyes modellezők olyan megoldásokat kerestek és találtak, melyekkel meg­oldható az állásszögváltozta­tás a motoros repülés és a siklás közötti átmenetnél. Hank Cole amerikai mo­dellező a gép szárnyát végig ívelőlapokkal építette, me­lyeket az autokrips mozga­tott, így a szárny íveltsége és állásszöge egyszerre vál­toztatható (1. ábra). Az emel­kedés teljesen függőlegesen történt. Hans Neelmeijer NDK- versenyző gépében a szárny állásszögét a repülés külön­böző fázisaiban az autoknips által vezérelt bonyolult eme­lőszerkezet mozgatta követ­kezőképpen : (folytatjuk) 5. ábra VERSENYHÍREK BUDAPESTI VERSENYNAPTÁR Június—július—augusztus Június 24—25. Körrepülő válogató verseny TV. fordulója, Budaörs. 26. A/2-es vitorlázó repülőmodell Budapest-bajnokság, Dunakeszi 26. Meghívásos EH, EK, F1E 30 F3E hajómodell a Mech, Labor rendezés, Városliget Július 3. Szabadonrepülő motorosmodellek Budapest-bajnoksága, Du­nakeszi 3. Vitorlás hajómodell válogató verseny I. és II. fordulója, Bala­­tonföldvár 8—10. önjáró és rádiós hajó Országos Bajnokság, a válogató I. for­dulója, Abaliget 9 10. Budapesti Modellező Klub nemzetközi hajómodell versenye, Abaliget. Együtt az OB-gal. 16—17. Körrepülő modellek Országos Bajnoksága, a válogató I. for­dulója, Budaörs 17. Meghívásos rádiós repülőmodell-verseny, a Bp-­ Klub ren­dezésében, Győr Július 22—23. Sebességi hajó Országos Bajnokság, Válogató I. for­dulója, Városliget 26—27. Vitorlás hajómodell Országos Bajnokság és a Válogató I. ford., Balatonszemes 31. Autómodellek Budapest-bajnoksága, Budaörs Augusztus 7. Rádiótávirányításos repülőmodell Budapest-bajnokság Győr 14. Meghívásos szabadonrepülő-verseny, a SORVAS rendezésé­ben, Dunakeszi 20. Meghívásos önjáró hajómodell-verseny, a Dinamó rendezé­­zésében. Városliget 21. Meghívásos szabadonrepülő egyéni és csapatverseny, Csepel rend., Dunavarsány Április 17. (Baranya megyei körrepülő bajnokság, Pécs) 2,5 cm­-es seb. kategória 1. Molnár László 171 km/ó 2. Mohai István 166 km/ó 3. Molnár Elek 163 km/ó 5 cm3-es seb. kát. 1. Kassai Tibor 156 km/ó 2. Molnár László 146 km/ó Április 24. (Zala megyei szabadonrepülő válogató- és minősítő-ver­seny) A/2-es kát: 1. Kovács István 699” 2. Matkó Ferenc 670” 3. Laurencsik László 516” Gumimotoros kát. 1. Hársfalvi István 645” 2. Császár Csaba 583” 3. Habuda László 539” Mechanikus, kát. 1. Hársfalvi István 900” 2. Kovács István 651" (Folytatás a 7. oldalon) Csapatverseny: 1. Budapesti Dózsa 2597 pont 2. Dorogi József A. Művelődési Ház 2570 pont 3. Szegedi Építők 2443 pont 4. Soroksári Vasöntöde 2403 pont 5. Magyar Pamutipar 2390 pont 6. Bp-­ Modellező Klub Központi Műhely 2244 pont 7. Ganz—MÁVAG Modellező Klub 2183 pont 8. Budapesti MÁV. 2134 pont 9. Budapest V. ker. 2074 pont 10. Csepel Csőgyár 2072 pont A/1-es egyéni: 1. Berényi Ferenc, XVII. ker. 426 2. Pesák Tibor, V. kér. 374 3. Szabados István, V. kér. 328 4. Vitkovszky József, III. kér. 313 5. Lendl László, V. kér. 307 6. Debreczeni Oszkár, XX. kér. 295 7. Vajda János, XVII. kér. 295 8. Both Gábor, I. kér. 277 9. Jancsó András, V. kér. 276 10. Molter László, xvI. kér. 274 11. Bánhhidi László, XVII. ker. 261 12. Gallai István, XVII. kér. 228 13. ifj. Tóth Ferenc, Szegedi Építők 167 14. Hancz Márton, IV. kér. 155 15. Varga Miklós, XVII. kér. 118 16. Bukta Attila, XVII. kér. 114 A/1-es, 6 fős csapat 1. XVII. kér. Derkovits Gyula Úttörőház 1602 pont 2. V. ker. Úttörőház 1462 pont ír 6

Next