Modellezés, 1976 (18. évfolyam, 1-12. szám)

1976. január / 1. szám

Somoskői Ernő: ÖNJÁRÓHAJÓ-MODELLEZÉS (II.) 2 ábra A hajóváz elkészítése, összeállítása, palánkozás Az elkészített sablonok alapján — aszerint, hogy mekkora mérető lesz hajónk — 1 vagy 10 mm-es (az utóbbi lehet IXS mm), réteges lemezből kivágjuk a bordákat és a gerincet (ez lehet több darabból, több rétegből átlapolva). Majd megcsiszol- Juk és ha több rétegű a gerinc, a *. ábra szerint megfelelő (3—5 cm) vastagságú gyalult deszkán összeállítjuk, összerak osztjuk és erős szögekkel csavarodásmentesen rögzítjük. Isak, ha a réteges lemez kiadja, lehetőleg egy darabból ké­szítsük el a gerincet. Csiszolás után hozzáfoghatunk a hajóváz összeállításához. Ehhez szükség van az előbb említett megfelelő hosszú és vas­tag deszkára, az úgynevezett sójára, ami nem deformálódhat, nem csavarodhat el. Ezen ragasztás nélkül összeállítjuk a hajó vázát. A bordákat és a gerincet lehetőleg erős (kb. 0.8—1 mm 0) réz- vagy vasdróttal (3. ábra) leszögezzük a deszkára. Esetleg szükség szerint a bordákat alátámasztjuk és pontosan, méret szerint beállítjuk. A gerincet ellenőrizzük, hogy egye­­nes-e, nincs-e esetleg benne görbeség. Ez az összeállító művelet igen fontos, mert ettől függ a pon­tos és jól megépített hajótest, illetve később az egyenes, szép úszás is. Majd a bordákat összeragasztjuk a gerinccel, sőt né­hány helyen a sójadeszkával is, hogy a palánkolás során ne mozdulhassanak el. Ha a ragasztások megszáradtak, elkezd­hetjük megfelelő méretű fenyőfalécekkel a palánkolást (4. ábra). Abban az esetben, ha a bordák kontúrvonalait egyenesek alkotják, alkalmazhatunk a hajótest burkolására megfelelő vastagságú réteges lemezt is (1—1,5—3 mm-es). Így gyorsabbá válik hajónk építése. (Folytatjuk)

Next