Modern Filológiai Közlemények, 2000 (2. évfolyam, 1. szám)

Irodalomtudomány - Sándorfi Edina: A történelem írás-szövetének retorikus újragombolyítása (Theodor Fontane és Günther Grass)

Modern Filológiai Közlemények 2000. II. évfolyam, 1. szám 37 csalódni látszik az elmúlt évtizedek irodalomtudományi diskurzusában újra és újra előtérbe kerülő narratív igazság és megismerés illetve fikcionálás és referencia problematikákhoz, amely a történetírás, pontosabban történelem­­elbeszélés vs. irodalmi (fiktív) elbeszélés között húzódó határvonal kimozdítá­sának, feloldásának irányába mutat. Eszerint a történeti események láncolatából konfigurálódó történet, azaz a néma világot körülíró, még viszonyba nem lépett történésekkel szembeni, már hangot kapott, elbeszélt, tudottan megtörtént (Tatár 1989), vagyis ma­ga az írott, könyvekben „tárolt” történelem mint olyan valójában nem átél­hető, nem megtapasztalható, csupán meta-nézőpontból interpretálható, pontosabban történelemmé olvasható, újra­olvasható és újjáírható. „Én azonban túlságosan jól ismerem az ilyen ,nagy történelmi pillanatokat’, és tudom, hogy ebből csak a lökdösés, az összevissza nyomogatás biztosan a miénk, az viszont már kétséges, látunk-e valamit [...] .A tudósítás jobb, mint maga az ügy.’ (a kiemelés Fontanétól - S.E.). Milyen durván folynak le a históriai pillanatok, és milyen jól festenek a leírásban!” írja már Fontane is (levél Mete Fontanenak 1888. március 9. In Illés 1962, 211. Kolozs Pál for­dítása). Ahogy a korszakváltásoknak sincsenek szemtanúi, legfeljebb kortársai, a határok kijelölése, a határtudat sokkal inkább szemantikai jelként, narratív sémaként értelmeződik­, úgy a történelem egésze is narráció, már minden­kor elbeszéltként jelenvaló adottság, idő és elbeszélés egymásra vonatko­zása. Nem az esemény ragadható meg igazán, hanem a róla való beszéd. Hayden White-nak a mintegy alapszöveggé vált Metahistory-hoz­­ koncep­ciója, miszerint a történeti mű, a történelem mindig elbeszélésként olvasható, mindenkor egy már olvasott-értelmezett történelemmel szembesülhetünk, azaz a történész - az íróhoz hasonlóan — poétikai-retorikai prefigurációs ak­tust, nyelvi-fikciós tevékenységet hajt végre, illetve a Paul Ricoeur által fel­vetett „újjáírás mozzanata”, amelynek kapcsán a figuratív forma dinamikus­folytonos jelentés-konstituálásáról beszélhetünk, amikor „a történetmondás valójában az újjáírás folyamata, ahol az elbeszélő szerkezetnek valóságfel­táró szerepe van, s ahol az újjáírás jelentettje maga a cselekvés” (Ricoeur 1996) - szinte a fontanei implicit tudás mai elméleti megfogalmazóiként foghatók fel. Theodor Fontane számára ugyanis a kultúra, azaz az irodalom, a képző­művészet, a történelem nem Realhistorie-ként értett, hanem eleve prefor­mált entitásként, szövegköziségként. Szerinte minden szövegként hagyomá­­nyozódik, mindent szövegekből ismerünk, melyek az újból és újból felidéz­hető alaplehetőségek repertoárját alkotják, a valódi ábrázolás alapját hozzák létre. „Hiszen először is már a ködös múltban körülszimatolgattuk a vilá­got, másodszor és főként: mindent amit tudunk, azt inkább történelmileg tudjuk, mint személyes élményből. A , tudósítás’ majdnem minden. Minden tudást - még a legintimebb kérdésekben is - aktákból, könyvekből vagy új-

Next