Mohács és Vidéke, 1883 (2. évfolyam, 1-52. szám)

1883-06-03 / 22. szám

II. évfolyam. 22. szám Mohács, 1883. junius 3-án. MOHÁCS ÉS VIDÉKE. Társadalmi hetilap. Heg jelen minden vasárnap. Szerkesztőség: Hot. a lap szellemi részit illető közlemények intézendője német-utca 80. — Kéziratok viasza nem küldetnek. Kiadó hivatal: Hové a lap megrendelének és h­irdetések küldendők: német utca 44. Előfizetés: Egész évre 4, félévre 2, negyedévre 1 frt. Egyen azámi 10 kr. / Egyes példányok Miamii János könyvnyomdájában kaptatók. Hirdetések ára: így 3 h­anádon petit aor egyszeri megjelenéseért is azori 4, tizazeriért 3 kr. fizetendő. Mélyegdij külön 30 kr. A nyilt.t.ér egy petit apra 10 kr. Az agrárius kérdés. i­. 1848. óta 35. év múlt el. Nagy idő ! — Ugyan nézzük mennyire haladt e 35 év óta az a régi jobbágyos, az uj korszak fel­szabadított kisbirtokosa ? — felfogta-e álta­lában az újkor követelményeit, szerzett-e nem általános, hanem csak kis részben fo­galmaz egyéni kötelességeiről, társadalmi ál­lásáról, avagy megismerkedett-e e hosszú idő alatt, a gazdaság legprimitívebb rendszerével, ábc-jével, a föld mikénti művelésével; feltá­madt-e benne az önfenntartás ösztöne; élesz­­tő-e munkakedvét, gyarapodott-e erkölcsileg, felébredt-e benne a takarékosság hajlama stb. stb?? — Sajnos, de konstatálnunk kell, hogy haladásról szó sincs, ellenkezőleg min­den téren csak visszaesést észlelünk. A parasztgazda — kivételével azoknak, kikben az önfentartás ösztöne felébredt, kik kis hajlékukba be tudták vinni a takarékos­ság eszméjét, gazdasági önállás után töre­kedtek, a munkától vissza, nem riadtak s 10, 20, 30, 40 vagy 50 holdnyi birtokukban intenziv gazdálkodást követtek — semmit sem javult, ellenkezőleg süllyedt, azon a lej­tőn, honnan vajmi kevés a remény a me­nekülésre. Mintha bizony a szabadság haj­nali pírja, mely a­ jobbágyság felszabadítá­sával, függetlenségével köszöntött be, arra ébresztette volna fel hosszú álmából az igá­­hoz szoktatott jobbágyot, hogy a piros haj­nal hasadtával pincékben, korcsmákban, to­rok s murikban az újkor legszebb vívmá­nyát,­ szabadságát, függetlenségét, bor s pi­paszó mellett zengedezze csak ! ? A soha fen­ségesebben kelő nap sugarai nem-e azért melegítették, hevitették át, egész valónkat, hogy az igát, lerázva, felocsúdjunk tespedé­­sü­nkből s megragadjuk függetlenségünket azzal a férfiúi elhat­ározzással, hogy elköve­tünk mindent, annak fenntartása érdekében s ha­bár véres verejtékkel szűnni nem akaró munkakedvvel fejlesztjük, —áhítattal őriz­zük, hogy nemes gyümölcseit ne csak mi élvezhessük, hanem késő unokáink is? Nem-e osztály kü­lönbség nélkül fogadtuk ama ne­mes hévben, hogy szabadságunkat, függet­lenségünket mint szent ereklyét hi­ven — ha kell életünk, vérünk árán is megőrizzük s mint legdrágább kincsünket fel nem adjuk? S mégis mire ébredtünk?! Függetlenségünk egyik alap­oszlopát, a szabad földet, e 35 éven keresztül úgy megingattuk, hogy elszorul szívünk annak a, láttára, mint pusztulunk, mint, vésztünk, nem a­z idege­n á­r­m­á­n­y­k­o­d­á­s­a, h­a­n­­e­m édes magunk élhetetlensége, tehetetlensége föly­tán. Vagy önállóságunk első éveiben nem-e úgy kezdettük a gazdálkodást, hogy ha föld­jeinket, úgy a hogy felszántottuk­­— jobban mondva: fel­vakartuk — elvetettük — a jó Istenre bíztuk. Ha megáldott, learattuk, padlásra, hordtuk, dicsérve az ég urát a jó termésért. Éltünk vígan, gond nélkül, mert mindegyik azt hitte, hogy ha, poreióját, le­rótta, papja, tanítója, jegyzője, kis birája, harangozójának járó termesztményeket, ki­szolgáltatta s egyéb községi tartozásának is eleget tett,­­ teljesítette emberi, honfiúi kötelességét. Arra, hogy a legközelebbi év rész esztendő is lehet, ki gondolt? Jó az isten! Ez volt a jelszó. Takarékoskodni, he­lyes gazdálkodást űzni, a földet, megismerni tanulni, annak termő­képességét emelni — ugyan hánynak jutott eszébe? — így ment ez éveken keresztül s megy ma is kevés változtatással. — Hogy ily gazdálkodás vagy jobban mondva slendrián mellett a föld termő­képessége nem jön emelve, csak ki­aknázva, a­ gazdasági önállás nem fejlesztve, hanem mélyen aláásva, azt hisszük hossza­sabban fejtegetnünk, nem szükséges. Vagy ha gazdasági íróink figyelmeztették gazdáinkat a hely telen gazdálkodásra,— nem az volt-e a, vá- T A R O A. Óh, ne ígérj!... Oh, ne ígérj hit szerelmet ! Oh, ne ígérj boldogságot! . . . Tudom én, hogy boldog veled Soha, soha nem lehetek ! . . . . . . Tűnnek már a bűvös álmok . . . Inkább mondd meg, hogy te enyém Soha, soha nem fogsz lenni ! — Ölj ki minden reményt bennem ! . . . Eh boldog lesz árva lelkem, Ha oda lenn fog pihenni . . . Petrikás Mór: Holdas est volt... Holdas est volt, amikor ő Elzengé a bucsu­szót; Lelkem minden szép reménye Követé a búcsúzót. Mélái­nísan fénylett a hold, — Látta felhős homlokom — Ki emlékül sápadt fényét lm’ itt hagyta arcomon ! Petrikás Mór. 33. lap esti levél. (A Wagner cyrvlus. A „Fütty“. A lóversenyek. Az írók po­zsonyi kirándulási­. Csángók. Óriás. Országgyűlés.) Ma már mindenki úgy van vele, hogy ha nagyot vár az estétől, az előadásról, melyre él­vezni megy, rendesen csalódik. Ily csalódással ér föl az én esetem, mely sok időmbe, főfájásomba és busás pénzembe került. Zenéért­ vagyok, de nem affektálom azért a klasszikus zene iránti imá­dattal, azon egyszerű oknál fogva, mert mi tű­rés-tagadás nincs érzékem h­ozzá. Fülem sincs. No nem konkrét, de abstract fogalomban. De divat mindenhová elmenni a mi újdon­ság, mint divat az uj gúnya, az uj kalap és mint nem­sokára divat lesz a krinolin, a tyúkborító módi. Elmentem tehát a 30 frton vett drága jegyre én is a német színházba. Harminc pénz, nagy összeg. Jézus Krisztust se becsülte Júdás többre, vagy­is oly nagy összeg volt a harminc forint, hogy egy megváltót adott érte. Én is azt hittem, mikor az előadásra a kürt­szó (ez volt a jel a bemenet­i kezdetre) behívott, hogy az én Wagner zenében hinni nem akaró füleim megváltatnak és szeretni, tisztelni fogom a fárasztó „jövő“ zenéjét. Csalódtam. A „Nie­­belungen“ trilógia engem nem lepett, nem kapott meg. A társaság silány, kivéve Friedrich­­ Mat­­terna asszonyt, a zenekar kicsiny, ha összevág­ta,sz innen is onnan is, hogy ki az ördög­e,ha, hogy a szánkást,­vetést,, a parasztgat­­got, az ember a könyvből tanulja, beszélh­etőek, írhatnak — mondogatták, ha, az isten nem akarja, mindhiába az a, sok szó. — Sajnos, — hiába is volt! — Mint a gyermek játé­kával úgy tetszelgett magának a kisbirtokos az ő függetlenségével. Nem parancsolt neki senki, úrrá lett, távolról sem sejtve, hogy léhasága a tönk szélére juttatja s hogy ön­maga tör rést, függetlenségén s önmagát ta­szítja oda, honnan való szabadulását Mes­siásként várta századokon keresztül. Vagy talán jobb a mai — kisbirtoko­sokból lett — napszámosok helyzete a volt jobbágyénál?! — Nem jobb, ellenkezőleg sokkal roszabb, mert új urasági és függési viszonyok keletkeztek, melyek épen oly kiáltó ellentmondásban állanak a jogi állam lényegével és céljaival, mint a jobbágyság rendszere, de még veszélyesebbnek mond­hatnák, mert míg a­ jobbágy osztálybeli el­lentétet, nem ismert, addig ma, a­ nép er­kölcsi s anyagi bukásából eredő függő vi­szony megszüli az osztály­gyűlöletét. Kisbirtokosainkat több osztályba kellene soroznunk azért, hogy külön-külön kitüntet­het,nők, minden osztály tönkre jutásának, nagy mérve eladósodásának indító okát. — Szerény lapunk szűk tere nem engedi azon­ban a bármily fontos kérdés bővebb per­­traktációját, s azért nem bocsátkozunk rész­letekbe. Tény az s ezt végre be kell ismer­nünk, ha a, való előtt szemet hunyni nem akarunk, hogy kisbirtokos osztályunknak ma már nem segít a jó tanács, a, helyes gazdálkodási módot illetőleg, az a, sok jó tanács t. i., hogy a földet, nay meg amúgy műveljük, ezt meg azt, tegyük értékének s járadékainak emelésére. — Ezek a jó taná­csok, mint voltak a múltban, piumi deside­­riumnál ma, sem egyebek, palliatió szerek, melyek ha ideig-óráig követhetnének is — a meglevő bajt nem orvosolják. De hogy is van játszik is, a dec­oratiok silányak és magva, a zene oly fárasztó, hogy a 7 órától éjfélig tartó szakadatlan ártat­lan zene nem elégített ki. — Nekem kaviar volt.­­—■ Az olasz zenét nem adom érte. S hozzá még elég hangtalanul adták elő az erős hangot igénylő dalszerepeket. Játékuk az már elég jó volt. S igen érthe­tően deklamálták azt a magas hoch­-deutsch­ stylis szövegűt, mely szöveget különben jó magain s nagy része a publikumnak megvett, hogy a tár­gyat, az eseményeket megértse. — Lássák —­­lássák — klasszikus fülek, rajta kaptam, í­gy a fű­ növését nem érthetik meg, mivel úgy böngész­tek, mint jó magam a szövegben, hogy hát tu­lajdonképen ez mit akar most jelenteni. — Már pedig az olasz operák általam imádott dallamai­hoz szöveg nem kell. Valóságos „Lieder ohne Worte“-k azok. Megérti a páholy közönsége úgy, mint fi kakasülöé. Ezzel nem azt mondom, hogy Wagner „Tann­­h­auser“ és „Lohengrin“-je nekem nem tetszik, de csak azt, hogy én egy 4 estét betöltő Niederingen trilógiát fárasztóbbnak találok, mint élvezetet a mennyit nyújt. He a m­ennyire csalódtam a Wagner „Nie­­belungen cyklusában“ úgy lepett meg várakozá­somon felül kellemesen a „Fütty“ című­ népszín­mű, melyre úgy indultam, hogy hát hiszen majd kifütyülik szegény ismeretlen Nyirő szerzőt. S találtam friss, egészséges poézistól hemzsegő szó-

Next