Mohács és Vidéke, 1886 (5. évfolyam, 1-52. szám)

1886-02-14 / 7. szám

V. évfolyam. 7. szám. Mohács, 1886. február 14-én. MOHÁCS ÉS VIDÉKE. Tár­­sad­a­l­m­i h­eti l­ap. Megjelen minden vasárnap. Szerkesztőség : Hová & mnj. «Kellem­i részét illető közlemények kUldnii lók • német-ntcH 81/ Kézir'Htok­ vímmzk nem küldetitek. / 74 Kiadó hivatal : Eferá * iHpfi­egr­endelések 4« hr h­­letések küldendők : Brandl János könyvnyomdájában. Előfizetés Ejfész évre 4, félévre 2, negyedévre 1 frt. Egyes szám 10 kr. Egyes példányok Hihihis János !›‚­›tyvnyom­dájáb«n kaph­at­ók. Hirdetések ára : Egy 3 hasábos« petit sor egyszeri megjelenéséért f· kr szőri 4, tizszeriért 3 ka. fizetendő. Bélyegdij. külön 30 kr. A nyiltbér egy petit noth 10 kr. báron­ ­!.b­ácsi viszonyok. — Szükmarku városatyáink ügyelmébe. — Fölöttébb nagy sárban*) épen legsze­­zonszerű­bb, hogy széttekintsünk idehaza, nemzeti nagy létünk sártem­etőjében, s el­csevegjünk olyasfélékről,amik egy város kul­­turviszonyaira tartoznak. Az utcákon járva , látva a módit a sárhoz módosulva, azt hinné az ember, hogy Mohácson az lesz az izlés kulminációja, ha sarkat­tyús klumpákban járnak az emberek. Sár, mindenütt sár, s az ízléstelen öltözés a csirizes keblű anyaföldhöz legfeljebb a klumpa divat kultusára ad reményt. Hol a főtér Mohácson? kérdi az idegen. Ott van ahol van. Úgy készült pedig ez a tér, mint az egyszerű ágyú, hogy vettek hozzá először egy semmit s azt hengeresen körül­öntötték bronzzal. Itt is vettek elő­ször egy puszta sártengert, amelynek a fe­neke Amerikában lehet, s azt, körül építet-­ ték házakkal. Ez a főtér, rajta akkora sár­ral, hogy külön városi jutalmat kellene ma holnap fizetni az olyan — először is adó­­mentesített — atlétának, a­ki rajta keresz­tül hatolni tud. Sár és mindenütt sár. És éppen tán ez a sár lehet oka annak, hogy Mohácson a közszellem oly tespedt.. A közlekedési viszonyok oly nehézkesek, hogy örül, akinek járnia nem kell az ut­cákon s hozzá még az a körülmény, hogy ret­tentő szerte van építkezve e város, valóban méltán tartható a közszellem pangásának okául. A­ki különben társaságok után vágya­koznék, az első lépés az utcára már csak a szomszédhoz utalja szórakozásra. És ha embernyi emberek is akkor indulnak el hazulról, ha már éppen szükséges, mily fá­rasztó, ronda utat kell tenniük azoknak az apró gyermekeknek, a­kiket messze lakások­ból az iskolába parancsol a törvény ! *) E cikk lapunknak a mostani hideg idő előtt külde­tett be, midőn tehát utcáinkon feneketlen sár volt. Sajátságosan széttágított építkezési rend­szer és ki mondja meg, hol a voltaképem­ központja? A belváros élénksége elhúzódik a Dunától, el a német­ utca vidéke felé, ott a posta, távirda, kaszinó a belvárostól félóra járásnyira. S amott, a vasúti és ha­józási állomások a piactól félórányira és a temetők, — no ezek akár Lancsukhoz is tartozhatnának, oly messze esnek a város szétzilált épitkezése miatt a templomokhoz. Volna ugyan valami kövezetféle is itt­­ott, melyben amennyire lehetett, sarkaival állították fel a girbe-görbe kőtörmeléket és éppen arra, a hova a kegyelet évente soka­kat vezetne ki, a­ temetők felé vannak a leg­rosszabb utak. S kivált ha a reformátusok tömbjéből indul ki az ember az úgyneve­zett, temető utcán, mily­­keblet rázók a je­lenetek, midőn a kátyúk felett a koporsók puffanásaival eldőlni készül lépten-nyomon a szekér, s midőn a zokogva kísérőket em­berbaráti szeretettel úgy kell a sárból ki­duzgálni. Ki menne jó szántából, csupán a ke­gyelettől buzdítva ilye­n bikán a temetőbe? Senki. S igy a kegyelet szent ihleté­ben vész a kebelben, a halottak iránti tisztelet nem fl­y­er­het nyilván m­­­ás­t. Sokan vannak, a­kik ily körülménynek pszichológiai hatását nem mérlegelik kellő­leg, s nem mérlegelik azt, hogy a kegyelet érzetének ily elfásítása mily megmérhetlenü­l káros eredményt szik­ a közerkölcsiségre. Pedig talán nem igen állhat Mohács vá­rosának érdekében, hogy a közerkölcsöket jobban lazítsa. Ott van különben is a szi­get, a Riha vadon vidéke, mely még most is ős tanyája az emberek vad tenyészetének, ahol a társas élet kötelékein kívül most is meg van a Sodomája Mohácsnak. Ez a sziget is a rendszeres közlekedés miatt oly vadon, mert hiába, a Duna ladi­kon száz mértföld. Általában azt mondhatjuk tehát, hogy kémszemlét tartott Nagykáta felé, s midőn sehol sem látott ellenséget, szintén megpihent. Klapka, ki reggeli 6 órakor indult el had­testével Jászberényből, Nagykáta közelében ér­tesült róla, hogy a bán az éjjel elhagyta Tápió- Bicskét, szekerészetének egy része azonban cse­kély fedezettel még ottan van. Ez a jelentés helytelen volt, minthogy Jellasich szekerészete már jó előre haladt Szecső felé s a T. Bicskén pihenő két dandár által fedezve akadálytalanul vonulhatott tova.­­ Egyébiránt Klapka intéz­kedései azt mutatják, hogy nagyobb ellenállásra voltak számítva, mint a minő egy gyenge sze­kerészet fedezettől várható. Mert Klapka egész hadtestét kifejlődtette, miután a parasztok be­szédére nem hallgatott s általában el kellett ké­szülve lennie rá, hogy valamely nagyobb csa­pattestre is bukkanhat. Klapka a következő in-in­tézkedéseket tette. A Desservity hadosztályát­­ képező két dandár közül Dipold alezredesének,­­ mely a 6., 26. és 52. honvédzászlóaljakból, 1. század Lehel-huszárból és egy 6 fontos ütegből 8­­ ágyúval állott, kellett mint elővéddandárnak a támadást megkezdeni, Bobick­ dandárénak pe­dig támogatóul kellett amazt követnie. Ez a 28., 46. és 47. honvédzászlóaljakból, 1 század Lehel-huszárból és egy 6 fontos ütegből 8 ágyu­val állott. Azonn­ivül a Mesterházy lovas dandárából 4 század Koburg-huszár volt eme dandárhoz hozzáadva. —■ Máriássy hadosztálya 8 század császár huszárral a lovas dandárból és Mohácsnak legnagyobb átka a közlekedés nehézségében áll. Vasúttal, gőzhajózási gócponttal, postá­val és távirdával hol kellene már ennek a városnak állnia műveltség tekintetében? — és hol áll ? Ott­ áll, hogy a közönség egy kasztját, illetve egy csoportját, mely a mű­velődési eszközöket vagy a kaszinó vagy az olvasó kör által vagy épen privatis­ ál­dozatok árán is sie­t megszerezni, mondjuk intellektuális elemnek, az ötvenszeres, vagy százszoros többségben levő köznépet pedig még mindig nyers elem­nek kell ismernünk. Nincs kellő érintkezés a kétféle elem kö­zött , s kézzel fogható vagy apró pénzre felváltható előnyök nélkül rostél mindenki mászkálni ily sáros utakon. Hogy Mohács összes közönsége a kor színvonalára emel­kedjék értelmi f­elődés tekintetében, nem másra, csak jó közlekedési viszonyokra volna szükség. Hisz most egész városrészek van­nak, melyekben az intelligenciából egy szál sem lakik s vannak zugok, a­hol esztendőn át sem látnak „úri“ embert, hacsak vég­rehajtót nem. Azért hát ki is menne „úri“ emberek közül lakni a távoli zugokba, hogy ott esetlen­ családi körével műveltséget sugároz­­zon szét; ki menne a feneketlen sárfészekbe szét, hogy tán kín­apákban kelljen evickél­­nie a sárhullámokon? Nem volna pedig rosz csere, ha Mohács városa követ adna a műveltségért. Kalma István: — Észrevételeinket „az első mohácsi nő­­egyletről“ cím alatt lapunk múlt számában meg­jelent cikkre — bár azok kiszedésre már a nyom­dába adattak — a nagy anyaghalmaz miatt mai számunk sem hozhatja , miért is a nőegylet vezetőinek elnézését kérjük azon ígérettel, hogy jövő számunkban a cikkező téves értesülésének helyreigazitása által védelmükre fogunk kelni a pazarlás és a tőke kamatai könnyedén való el­­vesztegetésének vádja ellenében. TÁHQ4. A tápió-bicskei ütközet.*) — 1849. ápril 4-án. — Az osztrák­ hadtest Jellaschich alatt ápr. 4-én három dandárral elhagyta T.-Bicskét s dél­tájban Kókára és Szecsére ért. A hadtest zömé­­től egy napi menetre eső Raztich és Sternberg dandárok T--Szeléről, T.-Bicskén át voltak azt követendők. Sternberg lovas dandára 14 század­dal és egy üteggel délelőtt 10 órakor ért T.­­Bicskére. Nem sokára megérkezett oda a Razu­ch dandár is 4 zás­zlóaljjal. Ez a dandár és hat lo­vas század itt pihent meg, m­ig Sternberg gr. tábornok dandárának többi részével, 8 századdal *) Mint lapunkban már többször felemlítettük, Gelich Ri­­khárd, 1848—­49-ki honvédtábornok -Magyarország füg­­getlenségi harca 1848—49-ben“ cím alatt nagy történelmi munkát irt, melynek főfeladata sok évi tanulmá­nyozás és kiadatlan források gondos feldolgozása alapján Magyarország fegyveres ellenállása valóban bámulatos szer­vezésének történelmi leírását nagyban és egészben — adni. A kitűnő szerzőnek Aigner Lajos könyvkereskedő kiadásá­ban (Budapest, IV. városház tér) megjelenő művéből a 19. és 20. kettős füzet a napokban küldetett be szerkesztősé­günknek s mi az által véljük a kitűnő munkát a közönség­nek leginkább ajánlhatni, ha belőle mutatványul a tápió-bics­kei ütközet leírását közöljük. — (A műből havonként két füzet jelenik meg. Előfizetési ár negyedévre — 6 füzetre — 2 frt 40 kr.) A w*rk. ’ a tüzérségi tartalékkal Nagykáta T.-Bicske közt maradt tartalékul. Dél felé járt az idő, midőn Dipold T.-Bicske elé ért dandáréval. Klapkának az ütközet kezde­tére vonatkozó leírása után fel kell tennünk, hogy Dipold anélkül, hogy előbb néhány lovas­­őrjárat által átkémleltette volna a helységet, megszállotta a helység előtti dombokat, fel­állíttatta ütegeit s támadásra sorakoztatta zászlóalj­át. Ki ellenében és mi módon történjék a támadás a helység ellen, úgy látszik nem tudta, mert semmi kémszem­lét nem tartott. Dipold beeresztte tá­madó hadoszlopait a faluba, hol mély csend lát­szott uralkodni s akadálytalanul beért egész an­nak közepére és csak itt tűnt ki, hogy kelep­cébe került. A falut Raztich dandára szállotta meg, mely az ottocs­ini határőrvidéki ezred két zászlóal­jából, egy színit­ö­ró­­dóaljból és az első bánsági ha­tárőrezred egy zászlóaljából s egy 6 fontos üteg­ből 6 ágyúval állott. A két ottocsáni zászlóalj hirtelen és hevesen vetette magát rejtekállásából Dipold gyalogságára, mely a meglepetés benyo­mása alatt a legnagyobb rendetlenségbe jött, a faluban nem volt helye a kifejlődésre s ágyúinak hátrahagyásával igyekezett onnan kijönni. A hor­­vát zászlóaljak, melyek nagy veszteségeket okoztak a Dipoldéinak, nyomban követték őket. Dipold egy közeli cserjésben igyekezett ismét ös­szeszedni futó zászlóaljait, de eredmény nél­­kül. Bodich, ki szintén elősietett dandáréval.

Next