Mohács és Vidéke, 1895 (14. évfolyam, 1-52. szám)

1895-11-24 / 47. szám

XIV. évfolyam. 47. szám. Mohács, 1895. november 24-én. / / / Társadalmi heti­lap­. Meg­jelen minden vasárnap. Szerkesztőség : Hová­k lap szellemi részét illető közlemények küldendőd KoMUth-utcA 8*/74- Kéziratok vissza nem küldetnek. Kiadó hivatal : Hová m­eh­• megren­delének én hirdetések küldendők: Hlandl János könyvnyomdájában. '‘tzy* Előfizetés Egész évre 4, félévre 2, negyedévre I frt Fgyes szám 10 kr. példányok Mland! János könyvnyomdájában kaphatdk Hirdetések ára : H hRHáhoH petit sor egyszeri megjelenéséért f0 kr., három szeri 4, tizszeriért 3 kr. fizetendő. Bélyegdij külön 30 kr. A nyilttér egy petit sora 10 kr. Mohács jövője érdekében. A jó hazafinak elengedhetlen és szent, köte­lessége minden erejével, minden tudásával ha­zája javára közremunkálni és e közremunkálás első fázisa az, ha a községnek, a melynek la­kója, fel­virágozását igazán szívén hordja, szem elöl soha nem téveszti, mint legmagasabb célt ernyedetlen munkássággal elérni törek­szik. Mindenkinek nem lehet országos ha­tásköre, de mindenki lelkiismeretesen betölt­heti azt a szűkebb működési kört, mely kinek-kinek kijelölve van. Herékre nincs szüksége sem az államnak, sem a község­nek , kötelességünk tehát a közjót akarni és azt erőnktől kitelhetőleg megvalósítani. Ilyen közjó: Moh­ács vasúti ügye. Ez az ügy közjó a legkiválóbb értelemben. Szegényt, gazdagot, földmívest, iparost, ke­reskedőt, tanult és tanulatlan embert a leg­közelebbről és a legközvetlenebbül érdeke­­ egyaránt. Kell, hogy egyaránt, érdekeljen, mert a modern kornak oly tényezője a vasút, mely a legkiválóbb fontosságra tett szert. Emelője a közvagyonosodásnak, a közkényelemnek, elengddetetlen tárgya a közszükségletnek, eszköze nemcsak a tér­beli, de valójában inkább a szellemi „ha­ladás“ nak, egyik hatalmas rugója a mű­veltség és felvilágosodásnak. Ütött immár az óra valahára, midőn Mohács vasúti ügyéről is beszélhetünk. Megjött végre valahára az a várva várt idő, midőn Mohácsért,, városunkért, szülőföldün­kért ismét tehetünk valami nagyot és ma­gasztosat, mert hosszú évtizedek mulasztá­sát hozhatjuk helyre . . . elmaradt, vissza­taszított városunk igazi közérdeke, haladása, felvirágozása érdekében. Szent az ügy, a­melyről szólok, hall­gassátok meg azért szavaimat ti, városunk polgárai, mind, hallgassátok meg és maga­tokba szállva gondolkodjatok az ügyről, a­mit szóvá tettem. Legyetek okosak, mint a szent­­írás kigyója, mert, ha elmétekre a közöny, a tudatlanság vagy a kishitűség jellege rá­­borul most, úgy Mohácsot — lehet — évtize­dekre dobtátok hátra. Arról van hát szó, hogy Mohács közvagyonosodásának eveiben már most— midőn csak a véletlent kell fel­használnunk — megindítsuk e a lüktető életfolyamot, hogy lerakjuk-e azokat a fun­damentumokat, melyeken a jövő idők gaz­dag, szép és számottevő Mohácsa épü­l fel. V­­agy ne tegyünk semmit se a saját ma­gunk jóvoltára, de ne tegyünk semmit a biztató, az önként kínálkozó fényes, gazdag jövő érdekében sem? A felelet rá könnyű és egyszerű. Nincs józan eszű ember, ki erre a kérdésre a fe­leletet meg ne tudná adni. És nem hiszem, hogy édes mindnyájunk felelete egy­érte­lmil­­leg ne úgy hangzanék :Tenni és cselekedni akarunk a magunk, vár-os vnk és a jövő idők érdekében is. Ne legy­enek most, előttünk holmi mel­lékérdekek faragott képei; akarjunk már egyszer valami igazán nagyobb szabásút, ne maradjunk a szűk látókör kicsinyességében, az egymásra való oktalan irigy­kedés zsibba­dást, a jóra való restséget termő talaján. Vi­lágítson már be a mi koponyáinkba is en­nek a jelmondatnak az igaz fénye: „Hass, alkoss, gyarapíts s a haza fényre derül!“ Örök mozdáitlanságra kárhoztatják e saját polgárai Mohácsot? Butáknak, élhetetlenek­nek akarunk-e mondatni jövő ivadékaink ál­tal ? Nem és ezerszer nem. Mohács egy polgára se maradhat közö­nyös, tétlen akkor, midőn városának igazán vitális érdekeiről van szó. Az pedig, hogy Mohács a világközlekedés utainak egyik gócpontja legyen, valóban egyik legfonto­sabb érdeke ennek a városnak. Arról van ugyanis szó, hogy Mohács vas­úttal legyen összekötve Bátaszékkel s ez­által Szegzárdon át Budapesttel. Vagyis, hogy az eddigi hosszú út Budapestig egy­­harmad részszel megrövidít­tessék utasaink­nak, kereskedelmünknek, gazdáinknak és iparunknak. Méginkább pedig az is a kér­dés, hogy közremunkáljunk e arra, mikép városunk a sokáig nem késhető ama fölöt­tébb nagy fontosságú vasút által érintessék, mely Budapestet Boszniával a legrövidebb irányban összekötni lesz hivatva? Budapesttel Szegzárd és Báttaszék az­zal az egyenes irányú vasúttal már össze van kötve, melynek csupán folytatását képezné a báttaszék-mohácsi vonal. Itt tehát nem csupán papiroson levő vasútról beszé­lünk, hanem olyanról, melyet komoly aka­rat szándékszik megvalósítani. Ennek a komolyan megvalósítandó vasút­nak építői fordulnak hozzánk, hogy segít­sük őket nagy munkájukban; felhívják fi­gyelmünket a saját nagy érdekeinkre, me­lyek ebből a vasútvonalból okvetetlenül ránk fognak háramlani. Okosan és világosan mond­ják meg mindezt; kell, hogy szavuk vissz­hangra találjon nálunk. Nem zárkózhatunk el e ránk kiválóan fontos vasúti kérdés elől, midőn Leopold TÁRCA. Magyarország millenniuma. Irta: Bársony István. I. A jövő, 1896 ik évben ezer esztendeje lesz már annak, hogy a magyarok ősei Árpád vezér­rel az élükön, elfoglalták a Duna Tisza mentét s ezen a tejjel-mézzel folyó Kánaánon megalapí­tották Magyarországot. Sok dicsőséget aratott a magyar nép ez alatt az ezer év alatt a harcme­zükön ; sok viszontagságon is ment keresztül; de jó és balsorsban egyaránt megmaradt mindenkor magyarnak, szabadságszerető, büszke népnek, a melynek Árpád óta van már alkotmánya s a mely az ő alkotmányának a védelmében páratlan példát adott a világ minden szabadságszerető nemzetének. Ezer éves dicső múst után, a melynek oly sötét időszakai is voltak, minek a tatárjárás, a mohácsi vész s a török hódoltság, ma is fennáll az aránylag kis magyar nemzet s ámbár sokáig védőbástyája volt egész Európának a pogányság inváziója eljen, pótolni tudta nagy nemzetközi előőrsi szolgálatában szenvedett hátramaradását, utol tudta érni a civilizáció magaslatai felé ha­ladó népeket; beállott azok előre törő soraiba s most nemes bizonyítékot készül adni annak, hogy elfoglalt helyét a fejlődés minden képességével s a haladáshoz szükséges erővel állotta meg. Ezt í­rt, bizonyítékot a jövő évi budapesti millennáris kiállítás sorozatán s az ezzel kapcsola­­latosan elkészülő nagy nemzeti alkotásokkal együtt fogja Magyarország a művelt világ ítélete alá bocsátani. A­mit a magyar állam mai területén 322310­­ kilométeren az ország tizennyolc millió főnyi lakossága a magyar haladás és műveltség doku­mentumaiként összehordhat egy nagyszabású nem­zeti közkincstárba, azt mind látni fogjuk a mil­­leniumi kiállításon. A­mi a magyar nép és a magyar föld nemzeti sajátsága, érdekessége, termelése, az együtt lesz egy rendszeres, óriási gyűjteményben, hogy örvendhessenek neki azok, a­kik mindazt magukénak vallják s hogy rokon­­szenvet és barátságos indulatokat keltsenek az életre való magyar nép iránt azokban az idege­nekben, a­kik a külföldről jönnek majd hozzánk, mint kedves vendégeink. Ha idegenek is ők ne­künk vérük, faji származásuk törvénye szerint, de édes testvéreink mindnyájan a humanizmus alapján s az emberiség közös nagy érdekének a szolgálatában Ám azt, a­mit Magyarország a mai napon mint haladásának fokát felmutatni képes, meg­találhatnék részletekben itt-ott, ünnepies kiállí­tás nélkül is, hisz a műveltség félreérthetetlen nyomokat és jeleket hagy mindenen, a­mit ma­gasztos hatalmába kerít; s a fejlődés egyik nagyerejű harcosa, a nemzeti ipar ezer meg ezer változattal zárja ki produktumait, bármerre for­duljon is a kiváncsi szem. De a múlt idők érdekes maradványai, egy nemzet ezredéves történelmének a fennmaradt emlékei, némely esetben a fenyegető semmivé válástól szerencsésen megmentett ereklyéi nem kínálkoznak úton-útfélen, hogy gyönyörködjünk bennük, vagy hogy a tanulságokat levonván be­lőlük , épüljünk általuk. A múló esztendők elvi­szik magukkal a bennök fogantatott aktualitás s a mit az uj idők kívánalma immár múzeumokba valónak ítél, ám kerül az, többé különös ok nélkül a maga egykori fényével a nyüzsgő ele­­venen világba. Arra, hogy az ily letűnt érdekes­ségek ismét felszínre kerüljenek s a nagykőésült­ség érdeklődésének a középpontjává tétessenek, csakugyan ritka alkalom kell, olyan, a amint a mi ezredéves kiállításunk lesz. S ez a történelmi nevezetességű, a magyar nemzet életében örökké páratlan fontosságú kiállítás teljesíteni fogja, e részben is hivatásit, elénk fogja tárni mindazt, a­mi a honfoglalás óta mint jellegzetes magyar alkotás ismeretes; az ősmagyar honfoglaló, har­cos földi maradványairól átröpülhet majd Iste­ni tétünk az első keresztény magyar királytól ránk maradt örökségre, végignézhetjük emlékeikben a letűnt századokat s kronologikus sorrend szerint tűnődhetünk el azon, hogy mily fokozatokban fejlődött Magyarország oda, a­hol ma van. Ezért lesz a jövő év május második® (a millenniumi kiállítás megnyitásának a napja) igazi nagy ünnep a magyar nemzet tör­ténetében minden időkön át. Már ezért is érd­­­mes lesz az egész műveit külföldnek elfáradni hozzánk, a mi barátságos, vendégszerető magyar fővárosunkba, hiszen ezer év történelmének a kézzel fogható jelei, megelevenült maradványai ily nagyszabású csoportosításban túltehetnek ér­dekesség dolgában minden képzelhető fajtáj­án a múzeumok rendszerint egyoldalú s a mellett min­dig temetőjellegű gyűjteményeinek. Avagy hol van a világon állandó gyűjtemény,a­melynek ötszázhúszezer négyszög­méter terület kiír­lene a befogadására,mint a­hogy kell a jövő évi, ma­­gyar millennáris kiállításnak,amely területnek®k be­építése ötödfélmillió forintnál jóval többet nyelt el? Tudtunkkal nem volt még sehol a világon orszá­­gos kiállítás, a­melynek ily területre lett volna szü­sége, de Bem­­e volt még ország, a melynek

Next