Moldova Socialista, 1969 (XLV/229-255)

1969-10-18 / nr. 244

ПРОЛЕТАТЬ ЛИН ТО АТЕ иЭРИЛЕУ. УНИЦИ-ВЭ} ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУИ ЧЕН'ТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУИ К10МУНИСТ АЛ МОЛДОВЕИ. А>Л СОВЕТУЛУИ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУИ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДО'вЕНЕШТЬ ▲нул де едицие 46, No 244 (11008). Сымбэтэ, 18 октомбрие 1969 Прецул 2 коп. ПАШЬ ВИКТОРИОШЬ АИ КОСМОНАУТИЧИИ СОВЕТИЧЕ Комуникате але Аженцией ТАСС Зборул навелор космиче „Союз-7“ ши „Союз-8“ континуэ Ла 17 октомбрие, ора 6 ши 07 минуте, ора Московей, навеле космиче «Союз-7» ши «Союз-8» ау ынтрат ын зона радиовизибилитэций пунктелор де мэсурэторь але Униуний Советиче. Пынэ ла ачел момент нава космикэ «Союз-7» а фэкут 76 де ротаций ын журул Пэмынтулуй, яр «Союз-8» — 60 де ротаций. Команданций навелор товарэший Филипченко ши Шаталов ау стабилит пе рынд радиолегэтура ку Пэмынтул ши ау рапортат, кэ екипажеле с’ау одихнит бине. Дупэ сомн, космонауций ау фэкут екзерчиций физиче ши ау луат микул дежун. Дупэ дателе информациилор телеметриче ши рапортуя команданцилор навелор, системеле де борд функционязэ нормал. Тоць космонауций се симт бине. Пресиуня, температура ши умезяла релативэ ын компартиментеле де локуит але навелор се афлэ ын лимителе проектате. Дупэ контроларя системелор де борд ши верификаря времий екипажеле навелор ау ынчепут сэ ындеплиняскэ програмул зилей куренте де збор ын космос. Се термина о ноуэ зи де лукру ын космос. Дупэ атеризаря ку сукчес а навей «Союз-6» екипажеле навелор космиче «Союз-7» ши «Союз-8» ау кон-тинуат, стрикт дупэ програм, ефектуаря черчетэрилор технико-штиинцифиче ши медико-биоложиче. Ла ротацииле 49 ши 51 командантул навей «Союз-8» В. А. Шаталов а фэкут доуэ корекций мануале але орбитей ын скопул де а експеримента системул де дирижаре аутономэ. Екипажул навей космиче «Союз-7» а континуат сэ черчетезе атмосфера ши ынвелишул де норь ал Пэмынтулуй. Трекынд ын збор пе де асупра емисферей судиче космонауций ау обсерват унеле феномене де фуртунэ. Параметрий микроклимей ын компартиментеле навей се афлэ ын лимителе нормей: пресиуня—790 милиметри колоана де меркур, температура — 20 де граде Челсиус, умезяла релативэ — 40 проченте. Космонауций се симт бине. Ей сынт бине диспушь. Фреквенца пулсулуй космонауцилор се афлэ ын лимителе а 60—76 бэтэй пе минут, фреквенца респирацией — 18—22 пе минут. Радиолегэтура навелор космиче ку Пэмынтул есте стабилэ. Ла 16 октомбрие, ора 20 ши 11 минуте, навеле ау ешит дин зона радиовизибилитэций пунктелор терестре де мэсурэторь, ситуате пе териториул Униуний Советиче. Дупэ ынскриеря ын журналул де борд ал дателор кечесаре космонауций вор луа чина ши се вор одихни. Ла 17 октомбрие, пынэ ла ора 10 ши 30 де минуте, ора Московей, навеле космиче «Союз-7» ши «Союз-8» ау ефектуат респектив 79 ши 63 де ротаций ын журул Пэмынтулуй. Екипажул навей космиче «Союз-7» а континуат сэ перфекционезе методеле де навигацие аутономэ ши де ориентаре мануалэ а навей. Товарэший Шаталов ши Елисеев, каре пилотязэ нава «Союз-8», ау ефектуат черчетэрь медикале, ау фотографият ши филмат сектоаре жеолого-жеографиче апе супрафецей Пэмынтулуй ши ыивелишулуй де ноурь ал Пэмынтулуй. Тоате системеле навелор функционязэ нормал. Де ла бордул лор се примеск информаций телеметриче, каре дау посибилитате де а апречия функционаря тутурор апарателор навелор ши де а кэпэта дате комплекте деспре старя организмулуй космонауцилор. Ын тимпул шединцей ординаре де легэтурэ, ла ора 10 ши 40 де минуте, космонауций ау трансмис де ла бордул навелор космиче «Союз-7» ши «Союз-8» калде феличитэрь попорулуй украинян ын легэтурэ ку чя де-а 25-я аниверсаре а елиберэрий У крайней дин жугул котропиторилор фасчишть. Зборул комун ал навелор космиче «Союз-7» ши «Союз-8» континуэ. Екипажул навей „Союз-7“ се афлэ пе Пэмынт Астэзь, 17 октомбрие 1969, ла ора 12 ши 26 минуте, ора Московей, дупэ ындеплиниря експериментулуй, трасат де програм, нава космикэ «Союз-7», пилотатэ де екипажул формат дин космонауций товарэший Филипченко Анатолий Васильевич, Волков Владислав Николаевич ши Горбатко Виктор Васильевич, а атеризат ын режиуня престабилитэ а териториулуй Униуний Советиче, ла 155 километри норд-вест де орашул Караганда. Дупэ атеризаре космонауций се симт бине. Пентру ынфэптуиря коборырий пе Пэмынт ла ора стабилитэ прин калкул, ау фост ефектуате ориентаря навей ши конектаря инсталацией пропулсоаре де фрынаре. Дупэ ынчетаря функционэрий пропулсорулуй, с'а продус десприндеря компартиментелор навей ши апаратул де коборыре, ку екипажул ла борд, с'а пласат пе о траекторие спре Пэмынт. Дупэ фрынаря аеродинамикэ ши коборыря дирижатэ ын атмосферэ а фост пус ын функциуне системул де парашуте. Мо(Сфыршитул ын паж. 2). Т О А М Н А НЕ ГРЭБЕШТЕ Тоамна чырзие ыл грэбеште пе плугар. Ын фиекаре диминяиэ ел се уйтэ ымпрежур ку ынгрижораре: н’а кэзут оаре брумэ? Ачастэ грижэ а луй с у шор де ынцелес, доар ам ынтрат ын чя май гря ши де рэспундере периоадэ. Ын кымп, ын вий, ливезь ши легумэрий май сстс ынкэ мулт де лукру. Оаменин мунчий агриколе ау реушит сэ кряскэ ын ачест ан о роадэ бунэ ла тоате културиле. А реколта тстул фэрэ пердерь е о даюрие дечинсле а фиекэруй плугар. Ять де че ын ачесте зиле хотэрытоаре ын колхозурь ши совхозурь се десфэшоарэ о мункэ организаторикз паре ын скопул де а се фолоси пе деплин тоате ресурселе материале ши техниче. Ачесте ефортурь, фэрэ ындоялэ, се фак снмците тот май мулт. Анализынд мерсул реколтэрий сфеклей де захэр пе републикэ, констатэм урмэтоареле: пе дата де 13 октомбрие се реколтасе песте 54 проченте дин чея че преведе планул. Графикул стрынсулуй а фост депэшит ку май бине де о сутэ де мий де тоне. Ачастэ лукрарс декурже бине ын райоанеле Флорешть, Рыбница, Лазо, Резина. Г.кспериенца фрунташилор аратэ, кум требуе фолоситэ фиекаре зи ши орэ пентру а термина реколтаря. Ын господэрииле дин ачесте райоамс се респектэ графичеле де лукру. Пе плантаций рэмыне пря пуцинэ сфеклэ нетранспортатэ. Тотул че се реколтязэ имедиат се транспортэ ла базеле де речепцие. Меритэ атенцие фаптул, кэ ын ачест ан ын райоанеле Рыбница ши Лазо се аиликэ о ноуэ техноложие ла реколтаря сфеклей — технология ын флукс прин трансбордаре, предынд сфекла ла фабричнле де захэр, фэрэ ка еа сэ фие курэцитэ суплиментар ын мод мануал. Техника ши мижлоачеле де транспорт се експлоатязэ рациоиал. Мулте браце де мункэ, каре авяу сэ фие окупите ла курэцитул суплиментар ал сфеклей, сынт ынтребуинцате ла алте мунчь тот атыт де арзэтоаре. Астфел ын ачесте райоане с'а реколтат де акум май бине де о жумэтате дин кантитатя, превэзутэ де план. Деши, ын тотал пе републикэ кам 150 мий де тоне де сфеклэ рэммне ын кымп нетранспортатэ, ынтр’о серие де колхозурь е организат рэу транспортул сфеклей. Шоферий лукрязэ ынтр’ун сингур скимб. Ынкэркатул мануал е организат прост, рецине мижлоачеле де транспорт. Нич комбайнеле ну се експлоатязэ пе деплин. Ын ачесте зиле се чер ефортурь марь пентру а грэби реколтаря пэпушоюлуй. Ын тотал пе републикэ с’а стрынс май бине де 71 црочецте фацэ де план. Фрунташий ыитречерий се евиденциязэ ши ла ачастэ мункэ. Аша, де пилдэ, плугарий дин районул Глодень шь-ау луат ангажаментул сэ термине ын зилеле апропияте реколтаря пэпушоюлуй. Ши ей се цин де кувынт. Ачаста се датореште ши фаптулуй, кэ организация районалэ де партид а луат суб контролул сэу мерсул реколтэрий. Комитетул районал де партид а ынтзрит ла анумите сектоаре де рэспундере кыте ун мембру ал бироулуй. Ын урма уней мунчь организаториче кибзуите тоате комбайнеле ау фост коммлектате ку мижлоаче де транспорт. Дин урма фиекэруй комбайн стружений мэрунциць се транспортэ ши се ынсилозязэ. Тотуш, о ынгрижораре сериоасэ пентру соарта роадей трезеште фаптул, кэ ын мулте господэрий зак пе огоаре марь кантитэць де продукцие, каре урмязэ сэ фие транспортатэ. Деч, претутиндень требуе мобилизате тоате ресурселе ши мижлоачеле техниче ши де транспорт, яр лукрул — астфел организат, ка тоате вехикулеле сэ фие пусе ын мишкаре зиуа ши ноаптя. Ла фиекаре машинэ сэ фие ынтэриць кыте дой шоферь, каре сэ лукрезе ын доуэ скимбурь. Ын ачесте зиле де маре ынкордарс плугарий аштяптэ о мынэ де ажутор ши дик партя оаменилор мунчий де ла ораше. Ла транспортаря роадей ын колхозурь лукрязэ мулте камиоане, тримисе дин орашеле републичий. Ачестя требуе фолосите господэреште, креынду-се тот одатэ кондицинле нечесаре де мункэ пентру шоферий каре ле кондук. Мобилизынд тоате путеряле ши мижлоачеле ла терминарл реколтэрий културилор тырзий, сэ ну уйтэм ши де роада анулуй виитор. Е нечесар, ка ын зилеле апропияте сэ фие терминат прстутиндень семэнатул културилор де тоамнэ. Май есте мулт де арат де зэбле. Нич ынтр’ун каз сэ ну се адмитэ ынтрерупере ынтре реколтаре ши арат. Ындатэ че с’а елиберат кымпул, требуе сэ фие арат, ынтродукынду-се конкомитент ынгрэшэминтеле нечесаре. Ачаста е гаранция роадей вннтоаре. Трудиторий кымпулуй дин Молдова, ка ши тоатэ цэрэнимя дин Патрия ноас1рэ, се прегэтеск актин де чел де-ал трейля конгрес унионал, кыт ши де конгресул републикан ал колхозничилор. Организацииле де партид де ла сате, кырмуириле колхозурилор, дирехцииле совхозурилор сынт датоаре сэ фолосяскэ ачест прилеж пентру а ориента активитатя родникэ а тутурор лукрэторилор дин агрикултурэ ла терминаря кыт май репеде а мунчилор де реколтаре ши вынзаря продукцией ла стат. Ачеста ле ва фи приносул ын ынтречеря сочиалистэ пентру о ынтымпинаре дестойникэ а чентенарулуй наштернн луй В. И. Ленин. ЫН ЧИНСТЯ ЖУБИЛЕУЛУЙ ЛЕНИНИСТ ВУЛКЭНЕШТЬ. Оамений мунчий агриколе дин районул Вулкэнешть, ынтрекынду-се ын чинстя слэвитулуй жубилеу, ау ынфэптуит ынтрегул комплекс .де лукрэрь ла ун ыналт нивел агротехник ши ын скурт тимп. Ачаста а дат посибилитатя де а мэри ку мулт ын анул курент роада ла хектар ши реколтеле глобале де череале, рэсэритэ, поамэ, де а лики да рэмынеря ын урмэ фацэ де сарчиниле чинчиналулуй ын че’ привеште продукция де череале ши семинце олеажиноасе. Тоате ачестя ау дат путница де а ындеплини ку сукчес плаиуриле колектэрилор де стат ла ачесте продусе. Пе дата де 16 октомбрие колхозуриле ши совхозуриле районулуй ау депус ын хамбареле Патрией 22,2 мий тоне де череале, планул фиинд де 17,2 мий де тоне, депэшинд сарчина ануалэ ку 5.000 де тоне. Авынд ла рэсэритэ планул де 13 мий де тоне, с’а выйдут де акум статулуй 13.260 тоне, яр поамэ с’а выйдут 52.000 тоне, планул фиинд де 43.050 тоне. О маре контрибуцие ла ындеплиниря планурилор де колектаре а поамей адук колхозуриле «Гигант», каре, авынд планул де 5.850 тоне, а вындут де акум статулуй 6.764 тоне, «Димитров» ши «Советский пограничник», каре ау выйдут респектив 3.380 ши 3.470 тоне, планул лор фиинд де 2.300 ши 2.550 тоне. Вынзаря кэтре стат де череале, рэсэритэ ши поамэ песте план континуэ. Ын анул курент господэрииле районулуй вор май винде статулуй 5.000 тоне де череале ши астфел вор депэши сарчина чинчиналулуй ку 8.000 де тоне. Сарчина чинчиналулуй привинд вынзаря де поамэ есте де акум депэшитэ ку 7.100 тоне. КОМРАТ. Ын ачесте зиле мунческ ку мултэ ынсуфлецире оамений мунчий дин агрикултура районулуй. Прегэтимд о ынтымпинаре дестойникэ чентенарулуй наштерий луй В. И. Ленин, ей шь-ау ындеплинит ангажаментале сочиалисте привинд вынзаря де поамэ кэтре стат. С’а вындут ын контул милионулуй молдоаенеск 36.342 тоне де поамэ, инклусив 7.180 де тоне песте план. Колхозул «Россия», авынд планул де 3.850, а вындут 6.860 тоне де стругурь. Пе о супрафацэ де 670 де хектаре с’а крескут аич ын медие кыте 100 центнере де поамэ ла хектар. Шь-ау ындеплинит ангажаментеле привинд вынзаря стругурилор колхозуриле «Авангард», «Маяк», «Правда», «50 лет Октября». Вынзаря поамей песте план континуэ. (АТЕМ). ПРИН ЕФОРТУРЬ К0МУНЕ Реалнзэрнле космонаутичий советиче ынтрукипязэ ын сине мунка а милиоане ши милиоане де оамень. Ной штим, кэ ши прин мунка ноастрэ ам контрибуит ла стрэлучителе сукчесе але Цэрий Советиче. Бригада ноастрэ обцине ал зечеля ан ла рынд чя май маре роадэ де легуме ын районул Тираспол. Кяр ы« анул де фацэ ын кондиций климатериче неприелниче не-ам ындеплинит ку чинсте ангажаментул. Ам стрынс о роадэ де пэтлэЖеле роший де кыте 523 чентнере ла хектар пе о супрафацэ де 30 де хектаре. Ам вындут Патрией доуэ мий тоне де легуме, ын лок де 1.100 тоне, кыт ера превэзут ын план. Сынтем пэтруншь де хотэрыря де а мунчи ку ефортурь дубле, ка сэ букурэм Патрия ку мой сукчесе ын чинстя чентенарулуй нашгерий луй В. И. Ленин. Н. НАФТАЛИЕВ, бригадир ын колхозул «Мичурин», районул Тнраспол. Ынкееря ку сукчес а експериментелор, ефектуате де космонауций кис о ноуэ етапэ ын експлораря спациулуй космик. Космонауций Г. С. ШОНИН (ла стынга) ши В. Н. КУБАСОВ ындатэ дупэ атеризаре. Тепефото де В. Черединцев. (ТАСС). со а Ынтылниря луй Л. И. Брежнев ку ДО. Цеденбал Ла 17 октомбрие тов. Л. И. Брежнев, Секретар Женерал ал Комитетулуй Нейтрал ал ПКУС, а авут о ынтылнире ку тов. Ю. Цеденбал, Прим- Секретар ал Комитетулуй Чентрал ал ППРМ, Прешединте ал Консилиулуй де ЛТшшштри ал РИМ. Ы«тре Л. И. Брежнев ши Ю. Цеденбал а авут лок о конворбире калдэ, приетеняскэ, ын курсул кэрея ау фост дискутате проблемеле дезволтэрнй ы« континуаре а релациилар фрэцешть динтре ПКУС ши ППРМ, прекум ши а колаборэрий созето-мопголе мултилатерале. Сэрбэтоаря попорулуй украинян КИЕВ, 17 октомбрие. (ТАСС). Астэзь а авут лок аич, ла Палатул Октомбрие, о шединцэ солемнэ а Комитетулуй Чентрал ад Партидулуй Комуниет ал Украиней ши Советулуй Сулрем ал РСС Украинене, консакратэ челей де-а 25-я анивереэрь а елиберэрий Републичий дин жугул котропиторилор Жермано-фасчиштъ. П. Е. Шелест, мембру ал Бироулуй Политик ал Комитетулуй Нейтрал ал ПКУС, прим-секретар ал Комитетулуй Чентрал ал ПК ал Украиней, а презентат ун репорт. Сукчеселе штиинцей ши техничий советиче ын черчетаря спациулуй космик ый ындямнэ пе оамений мунчий де пе огоаре, де ла узине ши фабричь ла ной фапте, ла ной реализэрь. Ей сынт мындри де мэреция гындирий у майе, каре пуне штиинца ши техника ын служба челор май фрумоасе идеалурь але оменирий, ын служба пэчий ши пропэширий. Деачея оамений советичь, прин мунка лор ынарипатэ, ышь депун тоате ефортуриле пентру а креа белшугул, пентру а контрибун ла ынтэриря потенциалулуй Цэрий Советелор. Аша, зи ла зи... Комуниста Елизавета Кириловна Носатая а девенит куноскутэ ын ынтрег районул Дондушень. Пентру мунка ку жертфире де сине мулгэтоаря дин колхозул «Маяк» а фост декоратэ ку ординул Ленин. Крескэтоаря фрунташэ де анимале ышь ымпэртэшеште ку плэчере експериенца де мункэ тинеретулуй, прегэтинд ун скимб дестойник. ЫН ФОТОГРАФИЕ: Е. К. НОСАТАЯ ку тинереле мулгэтоаре Юлия ши Мария БУГА. Фото де Е. Мечник. Фотокроника АТЕМ. Роадэ-рекорд Меканизйторий дин совхозу л <гЧимишлия», районул Чимишлия, ау ынгрижит пилдуитор семэнэтуриле де рэсэритэ. Ынаинтя семэнатулуй ау арат бине солул, л-ау афынат. Пуцин май тырзиц фиекаре хектар де семэнэтурь а фост тратат суплиментар ку кыте 300 килограме де ынгрэшэминте минерале: суперфосфат, саре де калиу, азотат де амониу, Роада обцинутэ е минунатэ — де пе фиекаре дин челе 194 хектаре, ынсэмынцате ку ачастэ културэ, с’ау стрынс ын медие кыте 27 чентнере де рэсэритэ. Ши май маре есте роада ын секция а доуа де продукцие а совхозулуй, унде меканчзаторий дин бригада луй Николай Турку ау кэпэтат де пе фиекаре хектар кыте 32 чентнере де семинце. Е о роадэ-рекорд пентру ынтрег районул, И. ЧУМЕЙКА, кореспондент волунтар. ИНФОРМАЦИЕ деспре реколтаря културилор агриколе» семэнатул културилор де тоамнэ ши аратул де зэбле ын колхозуриле, совхозуриле ши челелалте господэрий дин РСС Молдовеняскэ пе дата де 13 октомбрие 1969 ИНФОРМАЦИЕ деспре мерсул прегэтирий' си* лозулуй ын колхозуриле, совхозуриле ши челелалте господэрий де стат дин РСС Молдовеняскэ пе дата де 13 октомбрие 1969.