Moldova Socialista, 1970 (XLVI/26-49)

1970-02-21 / nr. 43

I пынэ ЛА ЖУБИЛЕУ АУ МАЙ РЭМАС 60 ДЕ ЗИЛЕ АНУЛ ЖУБИЛЙАР-АН ДБ РОАДЕ ЫМББЛШУГАТЕ «Скимбэрь профунде ау лок ын агрикултурэ. Продукция агриколэ капэтэ тот май мулт ун карактер индустриал, креште градул ей де ынзестраре техника. Се ынфэптуеште ун програм де лунгэ дуратэ де амелиорэрь, де ынтродучере а кимией, де ридикаре а нивелулуй лукрэрий пэмынтулуй ши крештерий анималелор. Совхозуриле се ынтэреск дин пункт де ведере економик. Креште нивелул де сочиализаре а проприетэций кооператист-колхозниче прин мэриря фондурилор индивизибиле але колхозурилор ши прин дезволтаря легэтурилор де продукцие де стат-колхозниче ши интерколхозниче. Партидул фаче тот че есте нечесар пентру дезволтаря ын континуаре а агрикултурий»!. (Дин Тезеле Комитетулуй Чентрал ал' Партндулуй Комунйст ал Униуний Советиче. «Ын легэтурэ ку чентенарул наштерий луй Владимир Ильич Ленин»). ГЛОРИЯ ПЭРИНЦИЛОР, ГЛОРИЯ ФЕЧОРИЛОР Яэмынтул таче, одихнинд ын тихнэ суб плапома субцире де зэпадэ. Так ымпрежуримиле, торкынду-шь сомнул дулче де ярнэ. Е линиште- Демулт е линиште. Ши кяр де е спартэ ачастэ линиште, апой доар де рысете зглобий, де кынтече, де рокот де трактоаре ши вует де машинь пашниче. Ачест згомот е тот о линиште. Е ун експонент ал лэчий. Ал пэчий ши ал мунчий либере, креатоаре, каре ау фост добындите дин греу, ку прецул сынжелуй, ку прецул атытор вець оменешть. Ш’ау фост апой апэрате ашиждерь ку прецул сынжелуй ши а милиоане де вець. Штафста с’а трансмис дин мынэ ын мынэ, де ла пэринте ла фиу. Душманул либертэций ши феричирий тотдяуна а фост плин дс крузиме. Ел а девенит ши май хаин, кынд а вэзут, кэ ын чуда тутурор кэтушелор, ын чуда тутурор рспресиилор ши рэфуелилор сэлбатиче, ын чуда тутурор аменинцэрилор ши кримелор, сэвыршите де ел пентру а ыннэбуши порнириле мулнимин трудитоаре, пе глоб а рэбуфнит вулканик кулоаря Рошие. Кулоаре, каре се ридикэ тот май сус ши фылфые тот май триумфэтоаре. Мулць ау фост ачей, каре ау нэрэвит с’о добоаре, с’о фрэмынте ын пичоаре, с’о ефышие, с’о факэ скрум. Дар брацеле, каре ау ридикат-о, ерау де крицэ ши инимиле, дни вылвэтая кэрора цышнисе, ерау длине де маря драгосте Де оамень, ши тоате бэтяу ын унисон ку а челуй май бун ши май маре приетен ши ындрумэтор ал трудиторилор дин лумя ынтрягэ — Владимир Ильич Ленин- Ынкэерэриле ау фост крынчене. Мулць, таре мулць ау кэзут сечераць де глоанцеле ынвенинате але душманулуй ынрэит. Ынсэ. драпелул ридикат сус ын ачя зи де Октомбрие ну с’а клэтинат нич пе о клипа. -Кэч ын локул челор кэзуць веняу чей вий. Рындуриле се консолидау тот май мулт. Ын локул пэринциДор веняу фачорий. Ын локул бунеилор — непоций. Веняу ши вин ку ачеяш драгосте нецэрмуритэ фацэ де Патрия Советика, фацэ де жениалул ей фечор Ильич. Штафета плинэ де глорие се трансмите дин мынэ ын мынэ, дин татэ ын фиу. Ши е пуртатэ ку ачеяш мындрие ши крединцэ, ку ачелаш девотамент ши жертфире де сине, ку ачелаш патриотизм ши драгосте немэржинитэ. Глориоасе сынт фаптеле бунеилор ши пэринцилор ноштри. Еле ау ынтрат пентру тотдяуна ын история оменирий- Еле ау фост, сынт ши вор фи перманент урмате ку крединцэ ши адынк респект де кэтре фечорь ши непоць. Газета «Молдова Социалиста» публика ын нумэрул де азь о серие де материале, каре вин сэ илустрезе о дата ын плус ыналтул патриотизм советик, манифестат де репрезентанць ай челор май диферите женераций, патриотизм, нэскут дин ынцеляпта политика ленинистэ а фрэцией динтре попоаре ши трансмис, ка о ефынтэ моштенире, дин женерацие ын женерацие. Е- линиште прин ымпрежуримиле Минжирулуй. Пэмынту-й тэкут, де парка нич одатэ н’а фост хэрцуит де експлозий ши ефыртекат де бомбе. Де парка акум доуэзечь ши чинч де ань ши чева зэриле н’ау фост сфэрымате ши н’ау фост аместекате ку метал, ку пэмынт, ку вець оменешть. Дар ын музеул глорией милитаре ши де луптэ де ла шкоала дин сат, музеу, организат ши ынгрижит де шефул де студий Фьодор Семьонович Мардарь, е анймацие. Черчеташий роший адунэ експонате, студиязэ ку атенцие орьче обьекте, гасите пе кымпул де луптэ. скриу рэваше челор че-ау луптат пе ачесте локурь, ругынду-й сэ повестяскэ амэнунцит деспре луптеле, че ау авут лок аич ын вара луй 1944, скриу руделор челор кэзуць ын грелеле ынкэерэрь ку фасчиштий, каутэ нумеле ши адреселе челор анонимь, комплектязэ музеул ку фотографий, обьекте персонале але осташилор, се стэруе сэ реконституе таблоул ынвершунатей бэтэлий, ын каре внтежий осташь советичь с’ау акоперит де немуритоаре глорие. Музее де фелул ачеста сынт ын мулте сате дин републикэ. Тынэра женерацие ын крештере есте едукатэ ын спиритул ыналтелор фапте де ероизм але пэринцилор ши бунеилор, ын спиритул драгостей нецэрмурите фацэ де Патрия Советика ши а партидулуй луй Ленин, организаторул ши ынсуфлециторул тутурор викториилор попорулуй советик. Яр фапте де ероизм, бируйнце глориоасе авем дин бёлшуг. Де-а лунгул анилор, фиянд пушь ла диферите ынчеркэрь, оамений советичь ау ынскрис ын картя Историей пажинь де аур, пажинь, че ну се вор штерже нич одатэ. Котовский, Чапаев, Лазо, Камо. Чине саре н’а висат ынкэ дин фражедэ копилэрие сэ се асамене ку ей, сэ фие тот атыт де куражошь ши де дыржь ын лупте, тот атыт де неынфрикаць (ян фаца душманулуй, тот атыт де девотаць ку труп ши суфлет Патрией лор скумпе, нородулуй трудитор! Й-а ындрэжит ла время лор ши Матросов, ши Солтыс, ши Космодемянская, ши Главан. Й-ау ындрэжит ши ле-ау прелуат ындрэзнила ши ероизмул. Ши кынд Патрия а черут-о, ей ау девенит Котовский ши Чапаевь. Ау девенит ка ши атыця алций, штиинд сэ лупте ку врэжмашул, кум ау штиут пэринций лор, авынд.ка девизэ ынфлэкэрателе ши патриотичеле кувинте але пэмынтянулуй ностру Сергей Лазо, ростите департе де мелягул сэу натал, ын Екстремул Ориент: «Пентру ачест пэмынт русеск, пе каре стау акум, ной вом мури, дар ну-л вом да иимэнуй». Ш’ау девенит ши ей ерой де лежендэ, алэтурь де чей, фапта кэрора ау урмат-о ку ачеяш крединцэ ши тоталэ дэруире. Акум копиий вор сэ самене ну нумай ку Котовский ши Чапаев. Вор сэ самене ши ку Солтыс, ши ку Кошевой, Фи ку Карбышев ши ку топь ачей, че-ау штиут сэ апере Патрия де ла нэвэлиторь, че-ау штиут сэ дэруяскэ либертате ши алтор попоаре дин алте цэрь, че-ау штиут сэ лупте ши сэ моарэ, пентру ка Доапелул Рошу сэ фылфые мереу пе болта, нестингерит ши либер. Ши дакэ ымпрежурэриле ле чер, ей доведеск дин плин крединца лор ефынтэ фацэ де демнитатя предечесорилор лор. Деспре ачаста ворбеште тэрия де гранит а Арматей Советиче ши а Флотей Маритиме Милитаре, зиуа кэрора вом сэрбэтори-о ку топий ла 23 фебруарие. Ачастэ штафетэ е ун лукру фиреск. Глория пэринцилор е дусэ ку дестойничие май департе де кэтре фечорий лор- Кэч атыт уний, кыт ши чейлалць ау фост ши сынт едукаць ын спиритул ыналтелор идеалурь ленинисте, ын спиритул патриртизмулуй советик ши интернационализмулуй пролетар, ын спиритул драгостей фацэ де попорул трудитор ши ал урий нестэвилите фацэ де душмань. Глория фечорилор е глория пэринцилор ши бунеилор. Е глория Патрией Советиче. Е глория триумфулуй ленинизмулуй пе ынтряга планетэ. * Деспре фапте де ероизм, витежие, славэ... «Ленин а фост чел май маре кондукэтор де ошть дин история рэзбоаелор. дусе де маселе мунчитоаре пентру елибераря лор де суб жугул асуприторилор, ел а пус базеле арматей регулате советиче, базатэ пе принчипииле штиинцей ши техничий модерне». Ачесте кувинте але луй М. И. Калинин префацязэ експозиция де кэрць «В. И. Ленин ши штии-нца мадитарэ», дескисэ ын чинстя челей де-а- 52-а анивереэрь а Арматей Советиче ши а Флотей Маритиме Милитаре ла Библиотека републиканэ «Н. К. Крупская». Аич сынт презентате лукрэриле луй Ленин деспре нечеситатя , студиерий артей милитаре ши а техничий де луптэ, деспре ынсемнэтатя ши фолосиря армаментулуй ши резервелор де оамень ын рэзбой, модуриле ши формеле луптей армате, але организэрий арматей. Кэрциле унея дин секцииле експозицией рефлектэ активитатя луй В. И. Ленин ка персоналитате милитарэ маркантэ. Ын чинстя зилей Арматей Советиче ши а Флотей Ма-. ритиме Милитаре ла клубуриле мунчиторешть ши студенцешть дин Кишинэу се организязэ сэрь тематиче. Сьшт консакрате славей бстэшешть ынтылнириле ку ветерань ай рэзбоюлуй чинил ши ай Марелуй рэзбой пентру апэраря Патрией. Читеск лекций Ероий Уинуний Советиче П. 3. Шамардин, В. М. Шугаев, И. Е. Середа, фощтий осташь С. А. Вутылин, И. К. Свиридов. Ла Кае а офицерилор . а гарнизоаней Кишинэу а авут лок о ынтылнире а, трей гйенераций, ла каре ау луат парте ветерань ай доуэ рэзбоае ши осташь дин тынэра комплектаре а Арматей Советиче. Ын ачесте зиле ла школь, институций де ынвэцэмынт супериор ши ынтреприндерь дин републикэ пот фи аузите адеся мелодий, пе каре ле кынтэ солдаций. (Кор. АТЕМ). ШШМНТШ СОЧНЯЛИСТЕ МЕ КОЯХОЗУЯУЙ „50 ЛЕТ ВЕЛЛОЮ Ш1No1“„ ГЯЙОНУЛ ФЭЛЕЦТЬ, ПЕ ЛНУЛ 1970 Се ва ынкея ши анул згрикол ’70 ши оамений мунчий вор фаче тоталуриле ындеплинирий планурилор чиннинале, Дар де пе аку^л е лимпеде, кэ тотул че с’а скицат де ной дин тимп ну нумай ва фи ындеплинит, чи ши депэшит. Ынкадраць ын ынтречеря сочиалистэ прежубилиарэ, оамений мунчий дин колхозул ностру «50 лет Великого Октября» ау обцинут сукчесе ремаркабиле. Ла продукция де череале, сфеклэ де захэр, лапте, карне, оуэ господэрия а атинс де акум нивелул планификат пентру ефыршитул чинчиналулуй. Ку сукчес се ындеплинеск ши планурилекомандэ де вынзаре а тутурор продуселор агриколе ла стат. Деши анул агрикол 1969 а фост фоарте компликат дин пункт де ведере метеороложик, авынтул ыналт де мункэ ал колхозничилор ноштри а пермис сэ ынрежистрэм урмэтоареле резултате ын летописецул анулуй прежубилиар. С 'ау обцинут ла хектар: 30,4 чентнере де грыу де тоамнэ, 56,2 чентнере де пэпушой, 451 чентнере де сфеклэ де захэр, 20 чентнере де тутун, 19 чентнере де рэсэритэ. Лукрэторий секторулуй зоотехник ау кэпэтат ла 100 хектаре де теренурь агриколе кыте 125,7 чентнере де карне ши 298 чентнере де лепте, яр ла 100 хектаре де через ливре — кыте 27,8 мий де оуэ. Ачештя-с индичь медий ай господэрией ноастре. Дар ной авем резерве, ле гэсим де фиекаре датэ ын тоате. Авем ын колхоз фрунташь, каре обцин резултате ку мулт май буне декыт челе медий пе господэрие. Аша, де-о ворбэ, бригэзиле ши звеноуриле, кондусё де Михаил’Андриеш, Тоадер Безуцкий, Мария Зубрицкая, Василе Яровой, Георге Мартин ши алций, ау реушит сэ обцинэ роаде де сфеклэ де захэр, тутун ши пэпушой ку мулт май марь декыт челе медий пе колхоз. Кырмуиря колхозулуй ши организация де партид фак тотул пентру а ридика нивелул медиу де продукцие ал господэрией ла чел ал фрунташилор. Ам трас конклузий практиче дин хотэрыриле Конгресулуй III унионал ал колхозничилор ши Пленарей дин дечембрие а Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, хотэрырь, каре не кямэ сэ спорим ефикачитатя агрикултурий, сэ дэм Патрией май мулте продусе агриколе. Тоате ачестя не-ау импус ной планурь ши ангажементе пентру ултимул ан ал чинчиналулуй. Скопул ностру принчипал есте сэ кэпэтэм анул ачеста резултате май буне декыт ын тоць чей патру ань пречеденць ай чинчиналулуй. Колхозничий де акум с'ау ынкадрат ын ынтречеря сочиалистэ жубилиарэ пентру а обцине ын медие ла фиекаре хектар кыте 30 чентнере де грыу, 50 чентнере де пэпушой, 380 чентнере де сфеклэ де захэр, 22 чентнере де рэсэритэ, 80 чентнере де поамэ ши 120—де фрукте. Шь-ау пречизат ангажаментеле ши лукрэторий секторулуй зоотехник: сэ се продукэ ла фиекаре сутэ де хектаре де теренурь агриколе кыте 300 чентнере де лапте ши 126 чентнере де карне, яр ла сута де хектаре де череалиере — кыте 30 мий де оуэ. Пе че се базязэ ангажаментеле ноастре? С’ау скицат мэсурь конкрете практиче пентру фиекаре културэ, фиекаре ферма, ка сэ се апличе ку чя май маре ефикачитате ын продукцие реализэриле штиинцей ши експериенца ынаинтатэ, сэ се фолосяскэ ку чел май ыналт рандамент техника агриколэ, ынгрэшэминтеле, сэ се ымбунэтэцяскэ организаря мунчий. Аша, де екземплу, вом винде ын тотал ла стат 350 тоне де карне, яр песте преведериле ачестуй план — ынкэ о сутэ де тоне. Резерва ноастрэ принчипалэ е крештеря порчилор. Ам плэнуит сэ мэрим ку мулт нумэрул де капете. Нумай пурчей вом авя 4,5 мий. Аша мештерь ла ынгрэшаря порчилор ка Григоре Крецу, Тоадер Сынчук, Ион Романчук обцин кяр акум, ын тимп де ярнэ, кыте 450—550 граме де спор ын греутатя вие а фиекэруй пурчел дин групеле лор де порчь. Ын урма ынтэририй базей де нутрецурь. вом спори кантитатя медие де лапте ла фиекаре вакэ пынэ ла 2.650 литри пе ан, чея че не ва пермите сэ виндем статулуй 500 тоне де лапте песте преведериле планулуй. Спориря продукцией ши вынзэрий продуселор агриколе, тот одатэ, не ва да посибилитатя сэ ынтэрим симцитор економия господэрией, сэ ымбунэтэцим старя материалэ а колхозничилор. Дупэ че се ва термина конструкция клэдирий ку трей етаже а школий медий, вом ынчепе ынэлцаря комплексулуй комерчиал дин сат, вом реконструи ферма де лапте-марфэ, вом да ын експлоатаре ной граждурь пентру порчь, депозите пентру техника ши кимикале. Сперэм, кэ тоате ачесте ангажементе ле вом реализа ку сукчес, адукынд астфел кадоул ностру модест марелуй жубилеу. А. ЖДАНОВ, прешединтеле колхозулуй «50 лет Великого Октября», районул Фэлешть. МЫНЕ, ПЕ ЕКРАНУЛ УНИОНАЛ МОЛДОВА СОВЕТИКЭ Ын луне януарие а анулуй курент а фост инаугурат фестивалул републичилор унионале, консакрат жубилеулуй де 100 де ань де ла наштеря луй В. И. Ленин. Девиза фестивалулуй есте: «Униуне де нездрунчинат». Де атунч ын фиекаре думиникэ ла фестивалул телевизат партичипэ кыте уна дин челе чинчспрезече републичь але цэрий ноастре. Ау авут лок зилеле РСС Бетоне, РСС Туркмене, РСС Армене, РСС Таджиче, РСС Киргизе, РСС Летоне. Ла 22 фебруарие ва фи Зиуа телевизатэ а РСС Молдовенешть. Емисиуниле телевизиуний молдовенешть вор ынчепе ла ора 17.45. Примул секретар ал КЧ ал ПК ал Молдовей тов. И. И. Бодюл ва комуника телеспектаторилор дин Униуня Советикэ деспре уриашеле реализэрь ын дезволтаря економией ши културий Молдовей ын аний Путерий Советиче, деспре сукчеселе, ку каре вине ын ынтымпинаря жубилеулуй ленинист. Дупэ ачея телеспектаторий вор фаче куноштинцэ ын мод детайлат ку трансформэриле радикале, каре ау авут лок ын републикэ ка резултат ал традучерий ын вяцэ а индикациилор ленинисте, кум а фост креатэ индустрия ку мулте рамурь, кум с’а дезволтат агрикултура републичий, штиинца ши култура нородулуй ностру. Прин тоате емисиуниле ва грече ка ун фир рошу идея уриашей мунчь, каре се депуне ын републикэ ын домениул едукацией тинеретулуй. Ынтр’ун мод май конкрет деспре ачаста се за повести ын еми- Сиуня: «Ын етер е тинереця», каре ва авя лок ын ажунул Зилей молдовенешть ла телевизиуне, ла 21 фебруарие, ла ора 12 ши 45 де минуте. Програмеле музикале вор фи презентате ын доуэ кончерте: ла ора 18.30 — кончертул маештрилор ын артэ дин Молдова ши ла ора 20.15 — кончертул де музикэ популарЭ молдовеняскэ. Ла примул кончерт вор партичипа маештрий артей музикале републикане Мария Биешу, Тамара Альошина, Людмила Ерофеева, Виктор Курин, Розита Потехина, Михаил Кафтанат, Марк Зелцер. Ку ажуторул «Клубулуй кэлэториилор чинематографиче» телеспектаторий Униуний Советиче вор путя фаче о екскурсие интересантэ прин Молдова, вор адмира натура ей минунатэ, вор ведя оамений цинутулуй ностру, резултателе мунчий лор ши вяца лор феричитэ. Ла ынкееря Зилей телевизате а Молдовей, пе лынгэ булетинул спечиал «Новости» («Тимпул») ва фи демонстрат филмул артистик, продус де студиоул «Молдова-филм» — «Густул пыний» (ауторь В. Гажиу ши В. Лысенко). Дражь приетень телеспектаторь, вэ инвитэм ла екранеле азурий! С. ЛОЗАН, прешединтеле Комитетулуй де Стат ал Советулуй Миништрилор ап РСС Молдовенешть пентру радиодифузиуне ши телевизиуне. Ау ьшчепут а се иви тот май дес граурий, ачешть превеетиторь ай примэверий. Яр ачест анотимп пе мелягул иостру молдав ышь я ьшчепутул де ла Кахул. Господэрииле дин судул районулуй ымпреунэ ку вечиний лор вулканештень ынчеп яримий ын републикэ, ку кытева зиле май девреме декыт алций, лукрэриле де нримэварэ ши семэнатул. Господэрииле дин районул Кахул се май карактеризязэ ши прин алць кыцьва факторь проприй нумай лор: супрафеце ынтинсе де легуме ши ербурь де мулць ань, култивате пе мий щи мий де хектаре де пэмынт де луцка иригабилэ ну демулт ынсушит, чея че, десигур, креазэ анумите греутэць. Тоате ачестя ый фак пе агрикулторь сэ грэбяскэ прегэтириле де примэварэ, сэ лупте пентру о ыналтэ калитате а семинцелор, а репарацией машинилор ши инвентарулуй агрикол. Аша ар требуй сэ фие. Май алее ьщ ултимул ан ал чинчиналулуй, ан. кынд ынтряга омецире сербязэ чентенарул наштерий луй Владимир Ильич Ленин. Спре регрет, ынсэ, контролу л, ефектуат де мембрий редакцией ын депласаре, аратэ, кэ плугарий дин Кахул сынт ынкэ департе де а фа прегэгиць сэ.ынтымпине лукрэриле де примэварэ. Де кынд е лумя ши пэмынтул агрнкулторул штие, кэ уяа дин приячипалеле кондиций пентру обцинеря роаделор марь есте сэмьшца де бунэ калятате. Ну дейсяба се спуне ын попор: «Сэмьтнца бунэ род адунэ». Оамений май ын вырст.э цин бине минте, кум пе тимпурь цэранул алейся ын сериле лунйсь де ярнэ сэмынца фи» ку фир, боб ла боб, курэцвнд-о де негинэ, де семанцеле алтей културь. Пынэ ын примэварэ ел о пэстра ла лок ускат. бине аериеит ка пе чя май скумпэ комоарэ. Ын кондицииле господэриилор марь, крлективе, плугарий диспун де диферите меканизме пентру курэциря семинцелор, калибпаря ши траиспортаря лор. Ши семэнэм акума нумай ын каз.ул, дакэ семинцеле кореснунд коядициилор нечесаре ши сынт де класэ супериоарэ. Кум ау поегэтит агрикулторий дин Кахул сэмынца пентру ы.нсэмъшцэриле де примэварэ? Ку ачастэ ынтребаре партичинанций ла райц с’ау адресат товарэшулуй Чекулаез, локциитор ал шефулуй дирекцией агриколе а комитетулуй ексекутиз районал. — Ын йсенерал, —а спус думнялуй, — господэрииле ноастре сынт асигурате ку семанце де културь де варэ, ку ексчепция лучерней. Авем невое де 355 чентнере де лучернэ, дар диспунем деокамдатэ нумай де 55 чентнере. Дателе лаборат о р у л у й районал де контроларе а семинцей ау конфирмат спуселе товарэшулуй Чекулаев ын че привеште калитатя семинцей — мажоритатя фондулуй е де класеле а доуа ши а трея, ку ексчеиция пэпушоюлуй, пе каре колхозуриле ши совхозуриле ыл вор прими де ла фабричнле де калкбраре дин републикэ. Марь кантитэць де семинце концип ынктэ мулте импуритэць, сынт атакате де боль, ну кореснунд кондициилор де семзнат ши дин пункт де ведере ал ынколцирий. Колхозуриле «XX съезд КПСС», «Бируинца», совхозуриле «Заря коммунизма», «Трцфешть», «Цыганка» ши «Котовский» н’ау сэмынца де овэс кондиционатэ. Господэрииле районулуй ынсэмынцязэ супрафеце марь де рэсэритэ. Дар колхозуриле «1 Май», «Карл Маркс», совхозуриле «Молдова», «Баймаклия», «Ромашка» ау сэмынцэ де рэсэритэ, 1саре ну кореспучде черинцелор де семзнат. Дар тимпул ну аштяптэ — примэзара бате инсистент ла ушэ. Ун шир ынтрег де колхозурь ши совхозурь ау депозитате семинце де класэ инфериоарэ, прин урмаре яу вор пугя нич де кум обцине реколте марь. О ситуацие деосебит де гря с’а креат апроапе Ы!Е тоате челе 27 де господэрий дин район ын че привеште семинцеле де лучернэ. Аич се ынсэмынцязэ супрафеце марь де лучернэ, районул девенинд уника база ын републикэ де прегэтире а фэиний де лучернэ, атыт де нечесаре пентру дезволтаря секторулуй зоотехник. Афарэ де ачаста, именселе супрафеце де лункэ,. абя валорификате, чер, ка ын примий ань сэ фие семэаате ербурь де мулць ань. Кум вор еши дин имше, кум ва фи резолватэ ачастэ проблема, дакэ господэрииле ну диспун де семинце де лучернэ? Ла ачастэ ьгатребаре кондукэторий дирекцией районале агриколе ну пот да рэспунс. Е дрепт, кэ о парте де теренурь, дестинате пентру ’ (Сфыршнтул ын пай. 4). ЧИТИЦЬ, АСКУЛТАЦЬ ШИ ПРИВИЦЬКАХУЛЕНИЙ ШИ ПРИНЭВАРА Райдул комун ал Комитетулуй контролулуй нородник дин РСС Молдовеняска, радиоулуй ши телевизиуний молдовенешть ши газетей «Молдова Сочиалистэ» ЫН СПИРИТУЛ РЕСПЕКТУ ЛУЙ ФАЦЭ ДЕ ЛЕЖЬ Ла конферинца-семинар уиионалэ а лекторилор-журишть «Ыивэцэтура ленинистэ деспре стат, демокрацие, дрепт ши коитемооранеитате» ау фост дискутате принчишшле ленинисте але ыитэририй легалитэций ши пропагаря ларгэ а куноштинцеяор журидиче ын рындуриле •популацией. Еа шь-а ынкеят лукрэриле ла Моск-ова, ла 20 фебруарие. Партичипанций ла ынтылнире ау диокутат проблемеле пропагандей кунонгтиицелор журидиче. Ораторий ау ворбит деспре ролул луй В. И. Левин ын формаря ши дезволтаря лейислацией советиче, ау сублиният импортанца моштенирий теоретиче ленинисте ши а индикациилор практиче але ■кондукэгорулуй, каре ау дрепт скоп ындеплиниря ку стриктеце а лейшлор шиасигураря дрептурилор четэценилор. (Кор. ТАСС). Спутникул де телекомуникаций „Молния-1" Ла 19 фебруарие 1970 а фост лансат ын Униуня Совстикэ ун ноу спутник де телекомуникаций — «Молния-1». Спутникул де телекомуникаций «Молния-1» есте менит сэ асигуре експлоатаря системулуй телефоно-телеграфик де легэтурэ радио ла марь депэртэрь, прекум ши трансмитеря програмелор Телевизиуний чентрале а Униуний РСС ын пунктеле рецелей «Орбита», ситуате ын режиуниле Екетремулуй Норд, Сиберией, Екстремулуй Ориент ши Асией Мижлочий. Спутникул есте пласат пе о орбитэ ыналтэ елиптикэ ку апожеул де 39.175 километри ын емисфера нордикэ ши ку перижеул де 487 де километри ын емисфера судикэ. Потривит дателор речепционате, апаратура инсталатэ ла бордул спутникулуй функционязэ нормал. Легэтурэ прин спутникул «Молния-1» се ва цине ын конформитате ку програмул превэзут. (ТАСС). I СЭ СЕ ПУНЭ ФРЫУ АГРЕС0РИЛ0Р ИЗРАИЛЕНЫ ОамеЕшй советичь ау ынтымпннат ку индигнаре штиря деспре ноуа кримэ а кличнй милитаристе израилене — бомбардаря барбарэ а комбинатулуй металуржик дин Абу-Заабал, ын апропиере де Каиро. Ла 20 фебруарие колекти., вул: узиней де маши.нь електриче «Динамо», каре поцртэ нумеле луй С. М. Киров, дда Лескова, а черут ынкадрул унуй митинг сэ се пунэ капэт акциуний агресиве а. ийпериалиштилор ын Оривнтул Апропият. — Ын челе дин урмэ политика: провокатоаре .а ИзраилуЛуй ши а протекторилор луй се ва ынкея ку ун ешек тотал,-—а спус секретарул комитетулуй де партия ал узиней Е. П. Иванов. — Цара ноастрэ, челелалте стате юбитоаре де паче конд&мнэ ку мыние унелтириле империалиштилор дин ачастэ рейшуне ши чер хотэрыт сэ фие рестабилит.э кыт май курылд пачя ьш Ориентул Апропият, сэ фие евакуате трупеле израиленё де пе. териториияе котропите. Ероул Мунчий Социалисте . •В. А. Телегин, майстру ын Секция де машинь, а спус: — Чея че с’а продус ла Абу-Заабал ну есте чева ьштымплэтор, кум ынчаркэ сэ презинте черкуриле гувернанте але Иаранлулуй. Ачаста есте о провокаре бине кибзуитэ а шшериалиштилор ымпотрива попоарелор арабе. Де ачастэ кримэ поартэ вина з&енералий дин Тел- Авив, фурниеорий американь де армамент ши снонизмул интернационал. Ыя резолуция митингулуй крлективулуй се менционязэ, кэ оимпатннле ши сприжинул оаменйлор советичь се афлэ ын ынтрейсиме де партя нопорулуй Републичий Арабе' Уилте, а оаменйлор мунчий дин тоате цэриле арабе. Колективул узиней «Динамо» сприж'шэ ын тотул политика Комитетулуй Чентрал ал ВКУС ши а Гувернулуй Совешк, каре аре дрепт скоп акордаря унуй ажутор ,мултилатерал попоарелор арабе ын лупта лор дряпгэ. Ун митинг де протест ымпотрива полигиний криминале а агресорилор шраилень а авут лок ерь ла узина де машинь полиграфиче дин Ленинград. — Ын ынчеркэриле де а зэдарничи солуционаря пашникэ ын Ориентул Апропият,— а сггус локцииторуил прешединтелуй комитетулуй синдикал ал узиней А. Мулихин, — клика мйлитаристэ израилянэ ну се дэ ынапой де ла нич о кримэ, калкэ гросолан ын пичоаре нормеле дрептулуй интернационал, ьшчаркэ сэ кнтимидезе попоареле арабе юбитоаре де либертате. Ын резолуция адоптатэ ын унанимитате де кэтре чей презенць есте сприжинитэ ын ынтрейшме политика екстернэ а Гувернулуй Советик, каре аре дрепт скоп стабилиря уней пэчь трайниче ши екитабиле ын Ориентул Апропият, сынт кондамнате ку мыние унелтириле агресорилор израиленъ ши жомпличилор лор империалишть. Колективул узиней а аоигурат Партидул ши Гувернул Советик, кэ ва депуне тоате путериле, тоатэ енерйсия пентру ындеплиниря ку сукчес а сарчшшлор пусе де Патрие. Марь митингурь де протест ымпотрива кримелор кличий милитаристе иораилене ау авут лок ерь де асеменя ла узина «Волшевик» ши ла Институтул де черчетэрь щтиинцифиче ын домениул епидемиолойсией ши микробиолойшей «Пастер». ❖ * * Акциуниле барбаре але кличий милитаристе израилене ын Ориентул Араб сынт ынферате ку хогэрыре де петролиштий Мэрий Каспиче. — Прин провокэриле лор, — а спус ерь ла митингуя лукрэторилор организацией «Наримановнефть» Исеолотул-шеф А. Султанов, — агресорий дин Тел-Авив ынчаркэ сэ интимидезе попоареле арабе. Бомбардаря узиней металур:&иче де лынгэ Каиро а доведит ынкэ о датэ, кэ черкуриле гувернанте але Изранлулуй сынт департе де додшнца де а трэи ьш паче ши цриетение ку вечиний лор. *1 Ла трибуна — мунчиторул Т1. Айрапетов. — Ну гэсеск кувинте, — а Спус ел, — ка сэ-мь екоприэд мыния ши иняигнаря фацэ де кримеле кличий милитаристе израилене, каре есте сприжинитэ де черкуриле империалисте дин СУА. Атакуриле пиратерешть, але кэрор виктиме сынт фемей, бэтрынь ши копий, ну не пот лэса индиференць. Ыякувиинцез кэлду/рос хотэрыря Гувернулуй Советик де а акорда попоарелор арабе тот ажуторул ьш лупта лор дркптэ. (ТАСС).