Moldova Socialista, 1970 (XLVI/258-281)

1970-11-22 / nr. 275

2 Думиникэ, 22 ноембрие 1970 А доуа витезэ! (Сфыршит). мулт тимп. Акум ей ку Цудтэ виртуозитате ьшдеплинеск ачайгэ операцию ын декурс де кытева я и Шуте. Ынаинте де шединца де легэтуре радио, каре с’а ынчепут екзакт ла мезул нопций де 19 ноембрие, ам авут прилежул сэ урмэреск аша зиса «репетицие жеяералэ» а екипажулуй селеномобилулуй советик. Ку о орэ ынаинте де а стабили легэтура радио космикэ ку апаратул советик «Луноход-1» ынтр’о микэ ши конфортабилэ салэ,г ымпынзитэ де апарате, екипажул терестру ал луноходулуй шь-а окупат локуриле де мункэ. Ын чентрул сэлий се афлэ таблоул командантулуй аиаратулуй «Луноход-1». Ын дряпта луй — навигаторий. Ын фацэ — шоферий, алэтурь де ей инжинерий де борд, яр ын спателе лор—ла дерете—се афлэ локул кондукэторулуй штиинцифик ,ал екипажулуй. Ын тимпул «репетицией женерале», динспре дряпта, кяр ын колцул сэлий, ун труп де медичь ын халате албе урмэряу атент индикатоареле диспозитивелор медикале. Фиекаре мембру ал екипажулуй «Луноход-1» есте превэзут ку сезисорь спечиаль, каре урмэреск ын мод аутомат пулсул, тенсиуня артериалэ, температура ши чейлалць индичь де активитате кардио-васкуларэ. Ши дакэ фиекаре партичипант ла мунка, легатэ де «Луноход-1», есте окупат ын тимпул шединцей де легэтурэ радио де резолваря проблемелор космиче, медичий урмэреск ку ун интерес тот атыт де маре индикатоареле диспозитивелор лор. Ей черчетязэ старя сэнэтэций ши капачитатя де мункэ а инжинерилор-експериментаторь, каре алкэтуеск екипажул селеномобилулуй советик. С’а констатат, ын спечиал, кэ ла унул дин шоферий селеномобилулуй, ла прима шединцэ де легэтурэ радио, кынд апаратул «Луноход-1» пэрэся трептеле де алунизаре але стацией «Луна-17», фреквенца п^леуЛуй луй а фост де... 120 бэтэй пе минут. Ноаптя трекутэ, деши волумул де мункэ ал шоферулуй а спорит си.мцитор, ел с’а адаптаг паркэ, конформынду-се ачестей соличитэрь. Тнмл де апроапе 5 оре де мункэ ынкордатэ пулсул луй ера егал ку ,80 де бэтэй пе минут. Есте карактеристик, ау мениионат медичий, кэ старя орькэруй мембру ал екипажулуй поэте фи верификатэ ынкэ ын периоада «репетицией женерале», ку апроксиматив о орэ ынаинте де ынчеперя шединцей де легэтурэ радио. Ачест лукру есте фоарте импортант, деоарече фиекаре дин ей аре ун дублор ал сэу, каре е гата сэ ынлокуяскэ ын орьче клипэ пе прие тенул сэу ла таблоул де команда... Аша дар, репетиция а ынчепут, Нумэрэтоаря се фаче ын секунде. Обсервынд екипажул, те симць, фэрэ сэ врей, каптиват де ритмул калм ши тот одатэ интенс ал активнтэций луй. Те уймеште репезичуня, ку каре се ориентязэ шоферий ши навигаторий ын пейзажеле селеней, ку кытэ * виртуозитате околеште луноходуд, ын урма комензилор лор, петреле, кратереле ши крэпэтуриле дин кале. Де алтфел, .песте кытева оре, ын курсул шединцей де легэтурэ радио ку апаратул «Луноход-1», екипажул луй а требуит.сэ факэ донадэ де ун ексчепционал «симц ал Лунин», де репезичуне,/реакцие моментанэ, сынже рече ши кураж, пентру а околи ун,кратер мик, дар примеждиос, дескоперит де камереле де телевизиуне але луноходулуй кяр суб роциле дУй. Ситуация ачаста неаштептатэ се експликэ прин фаптул, кэ Сойреле, ын 'зона де активитате а, селеномобилулуй, стэ ынкэ дестул де сус ын мер ши мичиле адынчитурь дин солул Мэрий Плоилор «се аскунд» ын кондицииле луминозитэций спечифиче. Селеномобилул, кондус де о мынэ ынчеркатэ, с’а оприт де одатэ ла маржйня кратерулуй, а фэкут ун вираж де 20 де граде сире дряпта ши а околит ку бине обстаколул непревэзут. Конструкторул принчипал ал стацией «Луна-17» есте пынэ ын презент конвинс, кэ примеждиосул кратер ын реалитате ну презента ун перикол пентру селеномобил, каре ын експеримеитсле, фэкуте пе пэмынт пе ун лунодром артифичиал, се депласа "пе ун трасеу ку мулт май компликат. Ынтр’о конворбире ку кореспондентул Аженцией ТАСС савантул а дат о ыяалтэ апречиере активнтэций колежцлор сэй,, каре ау ефектуат аселенизаря линэ а «Луний-17». Ей ау реушит сэ алягэ ун сектор дестул де ьштине ая_ супрафецей, де фапт нете- Де, а Мэрий Плоилор. Ши ачест лукру а ынлеснит фоарте мулт ын примеле фазе сарчина челор, каре дири- Жа3э: апаратуд. «Луноход-1» пе трасеу. Атеризаря линэ пе супрафаца Луний, ефектуатэ "де стация «Лу- На-17», прекум ши де о серне де стаций лремергэтоаре ей, а спус конструктору." принчипал. есте о’ довадэ, кэ штиинца ши техника советикэ сынт ын старе сэ асигуре алунизаря ку сукчес а челей май вариате техничь ши апаратурь ын орьче пункт ал емисферей визибиле а Луний. Ворбинд деспре прогресул рапид ын студиеря натурий глобулуй лунар ку ажуторул м.ижлоачелор аутомате, савантул а сублиният, кэ апаратул «Луноход-1» есте капабил, сэ екзекуте о сферэ де черчетэрь ши експерименте мулт май ларгэ декыт тоате типуриле де апарате лунаре премергэтоаре луй. Астфел, бунэоарэ, кынд «Луна-13» а ефектуат експериментул де детерминаре а денситэций ши а градулуй де солидитате меканикэ а солудуй лунар, ачест лукру а конституит ун маре сукчес ал космонаутичий. Апаратул «Луноход-1» а ефектуат Ый декурсул кыторва шединце де легэтурэ радио ’ мэсурэторь анадоаже де апроксиматив 10 орь. Пе .лынгэ ачаста, ын тимпул шединцелор де легэтурэ радио де ла 20 ноембрие, ла бордул селеномобилулуй советик, с’а детерминат, ку ажуторул спектрометрулун Рентген, композиция кимикэ а субстанцей стратулуй де супрафацэ ал Мэрий Плоилор. Пунктеле, унде с’ау ефектуат ачесте ексв перименте, се афлэ ла о депэртаре де зечь де метри унул де алтул, чея че фаче ка ачастэ активитате сэ фие екстрем де прециоасэ пентру штиинцэ. Де ла унеле «пробе пунктате» системул селеномобилулуй дэ посйбилитате де а се трече ла черчетаря унор режиунь ыитинсе але Луний. Експериментул ку апаратул «Луноход-1» есте о мэртурие конвингэтоаре а посибилитэцилор ларжь ши мереу крескынде, пе каре ле оферэ аутомателе ын студиеря космосулуй, натурий Луний ши а планетелор, а спус ын ынкееря конворбирий сале конструкторул принчипал ал стацией «Д уна-17». Шединца курентэ де легэтурэ радио ку апаратул «Луноход-1» я сфыршит. Тимп Де 4 оре ши жумэтате аутоматул аутопропудсат а екзекутат дочил ком'ензиле конструкторилор луй, експлорынд супрафаца Мэ* рйй Плоилор. Активитатя штиинцйф:!!кэ а селеномобилулуй континуэ. Д. ДМИТРИЕВ. (Кор. спеч. ТАСС). Чентрул пентру комуникаций космиче ла маре дистанцэ. Ын легэтурэ ку ымплиниря а Кум с‘а пэстрат Архива чентралэ де партид а Институтулуй де марксизмленинизм де пе лынгэ Комитетул Нейтрал ал ПКУС есте уникул чентру дин цара ноастрэ ши чел май маре дин луме, ын каре се пэстрязэ документеле луй К. Маркс, Ф. Енгелс ши але Аениалулуй континуатор ал каузей лор —• Владимир Ильич Ленин. Кореспондентул АЖенцией ТАСС В. Князев с’а адресат луй А. А. СОЛОВЬОВ, шеф ал Архивей чентрале де партид, локциитор ал директорулуй Институтулуй де марксизм-ленинизм, ку ругэминтя де а релата кум с’а креат ачест тезаур ши кум с’а реушит сэ се пэстрезе пентру урмашь маря моштенире, лэсатэ де ынтемееторий номунизмулуй штиинцифик. Примул кустоде ши пропагандист ал мануснриселор луй Марне Моштениря литерарэ ши де манускрисе, лэсатэ де Карл Маркс ши Фридрих Енгелс, се афла ын курсул веций лор ши рэмыне ши ын зилеле ноастре ын чентрул уней ынвершунате лупте де класэ, а спус А. А. Соловьов. Компликате ау фост дестинеле ачестей моштенирь литераре пынэ ын моментул, кынд документеле ынтемеетори'лор комунИ'Зм.улуй штиинцифик ау фост кончентрате ын орижи,нал сау ын фотокопий ла Москова. Омениря есте рекуноскэтоаре ын примул рынд луй Фридрих Енгелс пентру фаптул, кэ а пэстраг ку грижэ ши а дат публичитэций мулте дин челе май импортанте опере але луй Карл Маркс, каре ну вэзусерэ лумина типарулуй ын тимпул веций луй. Дупэ моартя луй Маркс ел с'а окупат персонал де триеря ши студиеря архивей луй, пэстрынд ку тоатэ грижа лукрэриле ши скрисориле приетенулуй сэу. Енгелс арэта ку мындрие кондукэторилор мишкэрий мунчиторешгь, каре веня/ ла ел ын кэсэ, манускрисе, кончепте, фотографий, прекум ши унеле обьекте але луй Маркс, каре се афлау ын пэстраря луй. Локуинца луй Енгелс а фост, дакэ се поэте спуне аша, примул музеу ал луй Маркс. Енгелс а депус о мункэ уриашэ пентру едитаря мултор лукрэрь фоарте импортанте але марелуй сэу ынаинташ, инклусиз опере атыт де фундлментале, кум сынт волумул ал дойля ши волумул ал трейля але «Капиталулуй». Ау ажунс пынэ ла ной тестаментул ши комплектаря ла тестаментуп луй Ф, Енгелс, ынтокмите де ел ку пуцин ынаинте де а ынчетё дин вяцэ. Ел а дат диспозиция, ка чя май маре парте дин архива луй Маркс, каре се афла ла ел, ши дин архива луй Енгелс ынсушь сэ фие пусэ ла диспозиция чепуй май маре партид мунчитореск дин ачя периоадэ — Партидул Сочиал-Демократ дин Жермания. О парте дин мэнускриселе луй Маркс ши дин скрисориле луй, каре се афлау ла Енгелс, ау фост ремисе, ын база ачестуй тестамент, фийчей май мичь а луй Маркс — Елеонора. Мулте скрисорь, фотографий ши алте материале се афлау ши пынэ атунч ла фийчеле луй Маркс. Май тырзиу, ачесте материале ау трекут ын проприетатя непоцилор ши стрэнепоцилор луй. Мулте скрисорь але луй Маркс ши Енгелс ау рэмас ын архивеле редакциилор де газете ши ревисте, ла дифериць едиторь ши персоане, ку каре се афлау ын кореспонденцэ. Документеле с'ау доведит а фи ымпрэштияте прин мулте цэрь але лумий. Архива ПСДЖ, ын моментул Револуцией дин Октомбрие, ера ун маре чентру де пэстраре а документелор манускрисе але луй Маркс ши Енгелс, прекум ши а материалелор де историе а мишкэрий мунчиторешть интернационале. Дар опэртунизмул л и дер ил ор сочизп-демокрацией жермане, игнораря де кэтре ей а принчипиилор ынвэцэтурий револуционаре н'ау контрибуит ла едитаря пе скарэ ларгэ а оперелор ынтемееторилор комунизмулуй штиинцифик, ла публикаря материалелор екстрем де валороасе, каре се пэстрау ын ачастэ архивэ. Мултэ време манускриселе уней серий де лукрэрь де маре импортанцэ рэмыняу аскунсе, Принтре еле се афла ши манускрисул оперей класиче а луй Ф. Енгелс «Диалектика натурий», оперэ, едитатэ пентру прима оарэ ын цара ноастрэ. Ла индикара луй Ленин О ынсемнэтате де непрецуит пентру мишкаря комунистэ ши мунчиторяскэ интернационала а авут-о активитатя депусэ де Комитетул Чентрал ал Паршдулуй ностру Ко- прециосул тезаур муняст ленинист, авынд дрепт скоп кончентраря ла Москова а моштенирий литераре ши епистоларе а корифеилор штиинцей револуционаре. Ачастэ активитате а фост ынчепутэ ын курсул веций луй В. И. Ленин ши ла индикацииле директе дате де ел, Ын чей май грей ань пентру тынэра Републикэ Советикэ ау фост репзртизате мижлоачеле нечесаре пентру акиэиционаря ынтр'о серне де цэрь стрэине ну нумай а документелор, чи ши а унор библиотечь ынтрежь, дин каре фэкусерэ парте примеле едиций але лукрэрилор луй К. Маркс ши Ф. Енгелс, литература читатэ ши фолоеитэ де ей, документе ку, привире ла история мишкэрий мунчиторешть. Атунч с’а реушит сэ се кэдэ де акорд ку кондучеря Партидулуй Сочиал-Демократ дин Жермания де а се фаче фотокопий де пе тоате манускриселе луй Маркс ши Енгелс, каре се афлау ын архива партидулуй. Пынэ ын 1926 лукрэторий ноштри ау фэкут ын ачастэ архивэ май мулт де 50 мий де фотографий але докум-ентелор. Поинтре еле се афлау копий ну нумай де пе манускриселе луй Маркс ши Енгелс, чи ши де пе документеле луй А. Бебел, В. Либкнехт, И. Беккер, И. Вайдемайер ши алтор милитанць ай мишкэрий мунчиторешть интернационале. О мункэ аналоагэ с'а ефектуат ын мулте алте архиве ши колекций привате: ла библиотека публикэ дин Нью-Йорк, ла Архива фамилией луй Енгелс дин Бармен ши Енгелскирхен, ла Архива прусэ, ла Музеул Британии, ла Архива историю дин ор. Келн, ла Архива национала дин Пэрис ш, а. Ын фелул ачеста, пынэ ла ефыршитул дечениулуй ал трейля, с’а формат ла Москова чел май маре чентру дин луме, ын каре се пэстрязэ тезаурул прециос ал моштенирий литерэре, лэсате де К. Маркс ши Ф. Енгелс. Импортанцэ активитэций деп/се де институт , е аггыт де маре, ынкыт ну поэте фи ексажератэ. Кэч одатэ ку вениря фасчизмулуй ла путере ын Жермания, урматэ де окупация цэрилор еуропене, ын урма репетателор мутэрь ши транспортэрь але архивей сочиал-демокрацией жермане, унеле документе але луй Маркс ши Енгелс ау фост пердуте сау фурате. Институтул Маркс—Енгелс—Ленин, каре се нумеште акум Институтул де марксизм-ленинизм де пе лынгэ Комитетул Чентрал ал ПКУС, есте ын презент сингурул посесор ал копиилор де пе ачесте документе. Пе ан че трече Архива чентралэ де партид се комплектязэ ку материале ной. Еле се примеск де ла архивеле на-; ционале ши штиинцифиче де песте хотаре, прекум ши де ла персоане партикуларе. Ун маре ажутор ын колектаря моштенирий документаре, лэсате де ынтемееторий комунизмулуй штиинцифик, ыл акордэ партиделе комунисте ши мунчиторешть фрэцешть, каре, пе бунэ дрептате, конеидерэ архива ноастрэ дрепт ун Чентру мОндиад де‘пэстраре а документелор марксизм-ленинизмулуй. Документеле луй Ф. Енгелс Мэ вой опри пе скурт ла унеле материале але луй Ф. Енгелс, акизиционате де ной ын аний де дупэ рэзбой. Непотул де фрате ал луй Енгелс—Емил Енгелс, ындатэ дупэ терминаря рэзбоюлуй, не-а ремис 19 скрисорь эутантиче але вэрулуй стрэбуникулуй сэу, скрисорь, аскунсе де ел ку грижэ ын тимпул рэзбоюлуй пентру а ле салва де ауторитэциле фасчисте. Скрисориле се рапортэ ла аний 1839—1841 ши аратэ, кум с'ау формат кончепцииле атеисте ши демократ-револуционаре але луй Енгелс ын аний де тинереце. Ын дечембрие 1952 с’ау примит май мулт де 100 де документе аутентиче але луй Маркс ши Енгелс ши суте де алте документе, каре ерау пэстрате де непотул луй Карл Маркс—Едгар Лонге ши каре ау фост лэсате моштенире де кэтре ачеста дин урмэ институтулуй ностру. Принтре еле се афлау 77 де документе де аутор але луй Енгелс, ын чя май маре парте скрисорь. Май тырзиу, о маре парте дин документеле аутентиче але луй' Маркс ши Енгелс ау фост ремйсе институтулуй де кэтре Марсел- Шарл Лоигр,, стрэнепот ал луй Маркс. Ын , курсул ултимилор ань с’а примит дин диферите цэрь о серие де материале биографиче але луй Ф. Енгелс. Принтре еле сынт скрисорь але татэлуй луй, скрисорь некуноскуте пынэ акум але мамей луй Ф. Енгелс, документе дин периоада де ынвэцэтурэ а луй. Нумэрул 1 — ачеста есте нумэрул де ордине ал фондулуй, ын каре се пэстрязэ документеле ынтемееторилор ко-мунизмулуй штиинцифик. Акум ын ачест фонд се афлэ май мулт де 7 мий де документе але луй К. Маркс ши Ф. Енгелс, — ын орижинал сау ын фотокопие. Пе лынгэ ачаста, аич се пэстрязэ мий де скрисорь, адресате пе тимпурь луй Маркс ши Енгелс, документе але о.рганизациилор интернационале, ай кэрор ынТемееторь ши кондукэторь ерау ей, — Липа ком:уништи1лор, Интернационала I ш. а. м. д. Презенца ачестуй тезаур а дат посибилитате де а фаче, ка моштениря литерарэ ши епистоларэ а луй Маркс ши Енгелс сэ девинэ ун бун ал маселор мунчитоаре ларжь, ал оаменилор де штиинцэ, историчилор; еа а дат посибилитатя де а публика пынэ акум доуэ едиций але оперелор луй К. Маркс ши Ф. Енгелс ын лимба русэ, о серне де кудежерь тематике але лукрэрилор лор, импортанте студий привитоаре ла история марксизмулуй ши а мишкэрий мунчиторешть интернационале. Ши ку тоате ачестя, пынэ ын моментул де фацэ ну с'ау гэсит ынкэ апроапе 1.400 де скрисорь але луй К. Маркс ши Ф. Енгелс (апроксиматив жумэтате дин еле сынт але луй Енгелс); н'ау фост дескоперите мэнускриселе уней серий де лукрэрь але лор. Пынэ ьж презент рэмыне некуноюКут ломул, унде се афлэ мулте материале, де пе каре ынкэ ын дечениул ал трейля ау фост фэкуте фотокопий. Континуаря кэутэрилор моштенирий литераре ши епистоларе лэсате де Карл Маркс ши Фридрих Енгелс рэмыне ну нумай о сарчинэ дин челе май импортанте пентру ной, чи ши о даторие де чинсте пентру фиекаре комунист ши ом де штиинцэ, каре лукрязэ ын домениул штиинцей сочиале марксист-ленинисте. 150 де ань дин зиуа наштерий луй Ф. Енгелс Ын чинстя анивереэрий а 150-я дин зиуа наштерий луй Фридрих Енгелс. ле каре вом марна-о ла 28 ноембрие 1970, едитура «Арта пластика» а едитат плакатул пикторулуй В. САЧКОВ, каре редэ нипул луй Фридрих Енгелс ши кувинтеле луй В. И. ЛЕНИН деспре ел: «Дупэ моартя приетенулуй сэу КАРЛ МАРКС... ЕНГЕЛС а фост чел май стрэлучит савант ши ынвэцэтор ал пролетариатулуй контемпоран,..». Фотокроника ТАСС. КОЛАБОРАРЕ РОДНИКЭ Ынтре 17 ши 20 ноембрие а авут лок ла Москова о шединцэ а комисией перманенте а КАЕР пентру фолосиря енерЖией атомиче ын скопурь пашниче. Ла шединцэ с’а фэкут биланцул активитэций де зёче ань а комисией, ау фост екзаминате перспективеле дезволтэрий колаборэрий техвико-штиинцифиче ши економиче мултйлатерале ын ачест домениу. Ла шединцэ ау партичипат делегацииле Булгарией, Унгарией, РДЖ, Полонией, Ромывией, Униуний Советиче ши Чехословачией. Ау фост екзаминате пропунериле ку привире ла колабораря ын континуаре а цэрилор—мембре але КАЕР ын домениул техничий реактоарелор ши енерЖетичий атомиче, конструкцией де диспозитиве нуклеаре, прочеселор ши инсталациилор де радиацие, секуритэций ши техничий де протекцие контра радиацией. Комисия а апробат планул де лукру.де аний 1971 — 1972. Ын тоате проблемеле ау фост адоптате рекомаядэриле ши хотэрырйле нечесаре. Ау фост екзаминате де асеменя сарчиниле комисией, че декург дин хотэрыриле ултимелор сесий але КАЕР. Шединца с’а десфэшурат ынтр’о атмосфера де ынцелеЖере речипрокэ ши колабораре де лукру. (ТАСС). Апроапе 140 де тинерь ши тинере, репрезентынд тинеретул дин капитала Молдовей, ау плекат ла 20 ноембрие ын Булгария. Ей вор шедя шапте зиле ын орашул Пловдив, ку каре се ынтрече Кишинэул. Дин делегацие фак парте зечь де фрунташь ын продукцие, каре ау ындеплинит ынаинте де термен ллануриле лор чинчинале индивидуале ши ау обцинут фрумоасе резултате ын ьштречеря сочиалистэ ын чинстя Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС, студенць, каре ау лукрат бине ын чел де-ал трейля семестру де мункэ ал ачестуй ан пе шантиере де конструкций, лукрэторь ай внетитутелор де черчетэрь штиинцифиче ши де проектэрь, лукрэторь ши акгивишть комсомолишть. Ынтр’о конворбире ку «ореспондентул аЖенцией АТЕМ кондукэторул делегацией К. Полторак, секретар ал дойля' ал комитетулуй орэшенеск Кишинэу ал комсомолулуй, а спус, кэ ла Пловдив мембрий делегацией вор фаче куноскут товарэшилор булгарь ынтречеря, десфэшуратэ де тинерет ла ынтреприндериле ши ын организацииле дин ораш суб девиза «Обьективул фрунташулуй — объектив ал колективулуй». Ла ругэминтя приетенилор булгарь, каре ау визитат Кишинэул астэ примэварэ, ау фост адунате материале ку привире ла креация техникэ а тинеретулуй, ла активитатя школилор рационализаторилор, Ын тимпул шедерий ын Булгария мембрий делегацией урмязэ сэ визитезе ынтреприндерь индустриале ши ашезэминте де ынвэцэмынт дин Пловдив, прекум ши ун шир де кооперативе вечине, вор авя ьштылнирь ку . лукрэторь ай К01митетулуй орэшенеск ал Уаиуний димитровисте а тинеретулуй, ын кадрул кзрора се ва фаче окимб де експериевцэ де мункэ ын рындул тинеретулуй. КИШИНЭУ-ПЛОВДИВ О делегацие а тинеретулуй дни капитала Молдовей а ллекат ын Булгария Зилеле Арменией ау луат сфыршит Зилеле Арменией, каре ау луат сфыршит ла Москова, ау фост консакрате челей де-а 50-я. анивереэрь а РСС Армене ши а Партидулуй Комунист ал републячий. Ла 21 ноембрие капитала а.цетрекут кэлдурос спре патрие делегация де оамень ай мунчий ай републичий, ын фрунте ку Н. X. Арутюнян, прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал РСС Армене. (ТАСС). КУРСУРИЛЕ ОМС ЫН МОЛДОВА Ын Униуня Советикэ ау лок курсурь де доуэ лунь ку привире ла проблемеле планификэрий окротирий сэнэтэций, организате де Организация мондиалэ а сэнэтэций (ОМС) ши де Министерул окротирий сэнэтэций ал Униуний РСС. Курсуриле с’ау ынчепут ла Москова, яр ла 21 ноембрие шь-ау континуат лукрэриле ла . Кишинэу. Ла еле парти.чипэ кондукэторь ай сервичиилор национале ши ай департаментелор де окротире а сэнэтэций, спечиалишть ын домениул планификэрий дин 9 цэрь еуропене. Ла Кишинэу лекцииле , с’ау ынчепут ку комуникаря министрулуй окротирий сэнэтэций ал РСС Молдовенешть И. Д. Сорочан ку привире ла дезволтаря сочиал-економикэ а Молдовей ын аний П.утерий Советиче ши проблемеле окротирий сэнэтэций ын републикэ. Партичипанций ла курсурь ау афлат ку ун виу интерес,, кэ ын скурт тимп окротиря сэнэтэций дин Молдова а ынтрекут ла о серие де индичь мулте цэрь ку ун ыналт град де дезволтаре. Дакэ ын тимпул окупацией боерилор ромынь, каре а дурат 22 де ань, муря фиекаре ал чинчиля копил ноу нэскут, ын презент морталйтатя инфантилэ а скэзут де апроапе 10 орь, яр лонЖевитатя оаменилор а крескут де доуэ, орь. ’ Оаспеций ау нотат ын каетеле лор, кэ ын сателе Молдовей с'ау дескис песте 230 де спитале, ын медие ку 40 де локурь фиекаре. Ын аний апропияць нумэрул ачестор спитале се ва редуче даторитэ комасэрий, яр капачитатя лор ва спори ла 150—250 патурь. Ачаста ва да посибилитатя де а организа ын тоате сателе марь асистенцэ медикалэ спечиализатэ пейтру популацие (кыте 15—17 типурь де асистенцэ медикалэ). Министрул а ворбит деспре активитатя секциилор/сэтешть де ажутор ур-Жент, а авиацией санитаре, а челор патру институций медикале де черчетэрь штиинцифиче дин Молдова. Ын прима зи а лекциилор спечиалиштий стрэинь ау луат куноштинцэ де проблемеле планификэрий практике ши организэрий окротирий сэнэтэций. Партичипанций ла Курсурь ау аскултат ку мултэ атенцие лекция професорулуй Институтулуй де медичинэ дин Кишинэу В. И. Кант ку привире ла методика планификэрий окротирий сэнэтэций ла сате. Ын кадрул лекциилор а авут лок о дискуцие, ла каре ау партичипат медичь дин стрэйнэтате, репрезентанць ай министерелор окротирий сэнэтэций але Униуний РСС ши Молдовей. Експримынд пэреря коле- Жилор сэй. Краем Меттыо, шефул секцией де планификаре штиинцификэ а министерулуй окротирий сэнэтэций ал Марий Британий, а декларат ла ефыршитул примей зиле де лекций, кэ «есте ку непутинцэ сэ ну фий сурпринс де реализэриле, обцинуте де системул молдовенеск де окротире а сэнэтэций ынтр’ун рэстимп аша де скурт. Ын доуэ зиле ам авут де асеменя мулте довезь, — а адэугат ел, —• кэ ын инимиле молдовенилор арде соареле виу ал оспиталитэций, буней воинце гаи приетенией ку тоате попоареле». Ла Кишинэу курсуриле ОМС вор функциона пынэ ла 29 ноембрие. (Кор. АТЕМ). ЫН УЛТИНА КАЛЕ Фунералииле Марешалулуй Униуний Советиче А. И. ЕРЬОМЕНКО Ла 21 ноембрие капитала Патрией яоастре Москова/л-а петрекут ын ултима кале пе Марешалул Униуний Советиче Андрей Иванович Ерьоменко, куражос солдат ши талентат командант милитар, каре шь-а консакрат тоате путериле ши куноштинцеле каузей апэрэрий Патрией сочиалисте, ынтэририй кдпачитэций ей де апэраре. Сала Драпелулуй Рошу а Касей чентрале а Арматей Советиче «М. В. Фрунзе» есте ын долиу. Ын чентрул ей пе ун постамент ыналт есте ашезатэ, куфундатэ ын флорь, урна ку осеминтеле дефункТулуй. Ын фаца ей— ун портрет ку кенар де долиу ал луй А. И. Ерьоменко. Пе пцрнуце де атлас — стяуа де марешал, стцуа де аур де Ероу ал Униуний Советиче, чинч ордине Ленин, ординул Револуция дин Октомбрие, патру ордине Драпелул Рошу, трей ордине Суворов класа I,. ординул Кутузов класа I, медалииле, ку каре а фост декорат Андрей Иванович Ерьоменко пентру мерите стрэлучите фацэ де Патрие. Тот аич. се афлэ стяуа де Ероу ал Републичий Сочиалисте Чехооловаче, ордиие ши медалий але унуй шир де царь сочиалисте ши але алтор стате. Нумеле Марешалулуй Униуний Советиче Андрей Иванович Ерьоменко, кандидат ын мембрий; Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, депутат ал Советулуй Супрем ал Униуний РСС, еминент командант м-илитар, Ероу ал Униуний Советиче, есте бине куноскут оаменилор советичь, прекум ши департе динколо де хотарелет цэрий ноастре. Ка ши ын ■ ащун, мий де оамень ай мунчий дин Москова, солдаць, серЖенць, офицерь, Женераль ши амираль ау венит ла Каса чентралэ а Арматей Советиче ка сэ-шь адукэ ултимул омаЖиу фнулуй кредицчос ал Партидулуй Комунист,,. конструктор актив ал Арматей Советиче, талентат командант де ошть, ероу ал Марелуй рэзбой центру апэраря Патрией. Ын с.алэ се ынтродук мереу ной короане де флорь — дин партя министерелор ши департаменте.лор, школилор милитаре супериоаре, унитэцилор милитаре, дин. па|ртя организациилор де партид ши обштешть дин Москова, дин реЖиуниле У крайней, Волгоград, дин партя минерилор Донбасулуй. Пентру а-шь адуче омаЖиул Ероу луй Униуний Советиче ши Ероу ал Републичий Сочиалисте Чехословаче А. И. Ерьоменко, а сосит о делегацие де партид ши гувернаменталэ а РС Чехословаче, ын фрунте ку Б. Хнеупек, мембру ал Комитетулуй Чентрал ал ПКЧ, амбасадор ал РС Чехословаче ын Униуня Советикэ. Делегация а депус о короанэ де флорь дин партя Комитетулуй Чентрал ал ПКЧ ши а гувернулуй Републичий Сочиалисте Чехословаче. Ла^ фунералииле Марешалулуй Уняуний Советиче А. И. Ерьомевко а сосит о делегацие де оамень ай мунчий дин реЖиуня Моравия де Норд ши дин орашул Острава, ал кэруй четэцан де оноаре есте дефунктул. Ора 12.30. Ын гарда де оноаре се постязэ мембрий комисией гувернаментале пентру организаря фунералиилор: И. И. Якубовский, Д. Ф. Устинов, Л. В. Смирное, М. П. Георгадзе, Н. А. Начинкии, П. И. Батов, А. М. Калашников. . Ын еунетеле мелодией де долиу мембрий комисией пентру организаря фунералиилор поартэ урна афарэ дин Каса Чентралэ а Арматей Советиче ши о ашазэ пе катафалк. КортеЖиул фунебру се ындряптэ спре Пяца Рошие. Ын фаца Касей синдцкателор урна ку осеминтеле ‘ Марешалулуй Униуний Советиче А. И. Ерьоменко есте ридикатэ де пе катафалк ши ашезатэ пе ун афет де тун. КортеЖиул фунебру, ынсоцит де о ескортэ милитарэ де оноаре, ынаинтязэ спре Пяца Рошие. КортеЖиул фунебру се опреште ын фаца Маузолеулуй луй В. И. Ленин. Урна ку осеминтеле луй А. И. Ерьоменко есте ридикатэ де пе афетул де тун ши ашезатэ пе ун постамент. Ора доуэ дупэ амязэ. Ла трибуна Маузолеулуй се ридикэ товарэший Г. И. Воронов, А. П. Кириленко, А. Н. Косыгин, Н. В. Подгорный, М. А. Суслов, А. Н. Шелепин, П. Н. Демичев, Д. Ф. Устинов, И. В. Капитонов, Б. Н. Пономарьов, М. С. Соломенцев, локцииторий Прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, Марешалул Униуний Советиче А. А, Гречко, министрул апэрэрий ал Униуний РСС. Тот аич се' афлэ локцииторий минйструлуй апэрэрий ал Униуний; РСС, мембрий комисией гувернаментале пентру организаря фунералиилор, еминеяць команданць милитарь советичь. Ынчеле митингуя де долиу. Дин ынсэрчинаря Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши Гувернулуй Советик, Марешалул Уаиуний Советиче И. И. Якубовский, прешединтеле комисией пентру организаря фунералиилор, дескиде митингуя. Нородул советик, осташий Арматей ши Фдотей ау суферит о маре пердере, спуне ел. Моартя а змулс дин рындуриле ноастре пе Марешалул Униуний Советиче . Андрей Иванович Ерьоменко, еминентэ переоналитате милитарэ, талентат командант милитар, кандидат ын мембрий Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, депутат ал Советулуй Супрем <ал Униуний РСС, Ероу ал Униуний Советиче. Не-а пэрэсит унул дин кондукэторий активь ай Форцелор Армате Советиче, фечор крединчос ал Патрией ши ал Партидулуй Комутшст, Андрей Иванович Ерьоменко а служит ку чинсте ши фэрэ преЖет нородулуй сэу, каузей комунизмулуй. Ынкэ ын аний рэзбоюлуй чивил ши интервенцией стрэине ел' а партичипат актив ла лупта ымпотрива душманилор попорулуй советик. Дупэ рэзбоюл чивил, Андрей Иванович: а командат о серие де унитэць ши формаций але Арматей Роший,- а консакрат мулте путерь ши мултэ енерЖие перфекционэрий инструирий лор де луптэ. Ын анул 1939 ел а партичипат актив ла елибераря • попоарелор Украиней де Вест ши Белорусией де Вест. Мариле луй аптитудинь организаториче, експериенца ши адьгака куноаштере а артей милитаре с’ау манифестах дин плин ын периоада Марелуй рэзбой центру апэраря Патрией. Активитатя милитарэ ынделунгатэ ши родникэ а луй Андрей Иванович Ерьоменко се ва пэстра пентру тотдяуна ын мемория осташилор советичь ши а ынтрегулуй ностру попор. Апой ау луат кувъгатул Женералул де арматэ И. Г. Павловский, секретарул комитетулуй орэшенеск Москова ал ПКУС А. М. Калашников ши Женералул де арматэ П. И. Батов.★ * * Митингуя де долиу а луат сфыршит. Кондукэторий Партидулуй Комунист ши Гувернулуй Советик рйдикэ урна ку осеминтеле луй А. И. Ерьоменко ши се ындряптэ спре Зидул Кремлинулуй. Ын салвеле де артилерие, трасе ын семи де салут, урна есте ашезатэ ынтр’о нишэ, каре се ынкиде ку о плакэ де марморэ. Пе еа есте скрис: Андрей Иванович ЕРЬОМЕНКО 18^- 92 19 Ц 70 Рэсунэ ун марш де долиу, урмат де мелодия маестоасэ а Имнулуй Униуний Советиче. Прин фаца Маузолеулуй трек ын пас каденцат осташий Арматей Советиче, презентынд ултимеле онорурь милитаре Марешалулуй Униуний Советиче Андрей Иванович Ерьоменко. (ТАСС).